Részletek
(Megjelent a Szent Margit Lap 82-84. számában)
A Három Ave Maria imádság a leghatásosabb ájtatossági gyakorlatok közé tartozik
Teljesíteni fogom kérésedet
Az ígéretek, melyeket a legszentebb Szűz a Három Ave-hez kötött
A szentek kedvenc ájtatossága
Leonardo, a vezeklést hirdető szent pap
Szent Giovanni Battista de Rossi tanúságtétele
Az Egyház véleménye
Montforti Szent Lajos gondolatai az Ave Maria-ról
Ráadás? – Nem!
Hihetetlen hatékonyság
A hivatások virágoznak
Gyógyulások
Befejezés
(Megjelent a Szent Margit Lap 82-84. számában)
A Három Ave Maria imádság a leghatásosabb ájtatossági gyakorlatok közé tartozik
Naponta három Ave Maria-t kell imádkozni ama kinyilatkoztatás szerint,
melyet a legszentebb Szűzanya tett Szent Mechtildnek. A legjobb, ha a
három Ave Maria-hoz a következő röpimát is hozzátesszük: „Oh, édesanyám,
őrizz meg engem a mai napon (illetve ezen az éjszakán) a halálos
bűntől!” vagy egy másik imát Liguori Szent Alfonz szándékára: „A te
tiszta, szeplőtelen fogantatásod kedvéért, oh Mária, tartsd tisztán
testemet és mentsd meg lelkemet!”
Hackeborn-i Szent Mechtildnek, egy 13. században élt bencés apácának
(†1299), adta az Istenanya azt a nagy ígéretet, melyről itt most szó
lesz.
Élete vége felé félelemmel telve gondolt a szent arra a nagy pillanatra, amikor lelke elhagyja majd testét, hogy az örökkévalóságba menjen. Ezért Isten Anyjának irgalmas segítségét kérte élete utolsó órájára. A Madonna, aki hűséges szolgálóleányának korábban már több ízben megjelent, meghallgatta a könyörgést, majd ezt mondta: „Igen, biztosan teljesítem kérésedet, leányom, de ennek fejében azt követelem tőled, hogy kedvemért naponta imádkozzál három Ave Maria-t. Az első Ave-t az Atyaisten tiszteletére, aki csodálatos teljhatalmában lelkemet úgy kitüntette, hogy én Őutána a mennyben és a földön teljhatalmú vagyok. … A másodikat a Fiúisten tiszteletére, aki az Ő kifürkészhetetlen bölcsességének nagyságában engem a tudomány és a bölcsesség olyan adományával díszített fel és töltött el, hogy én bensőségesebben, mint minden más szent, szemlélhetem a legszentebb Szentháromságot. Ezen felül olyan fénnyel árasztott el, hogy sugárzó napként világítom meg az egész mennyországot. … A harmadikat a Szentlélek tiszteletére, aki szeretetének édes teljességét öntötte szívembe, és engem olyan jónak és irgalmasnak teremtett, hogy én Isten után a legszelídebb és legjobb lény vagyok.”
Élete vége felé félelemmel telve gondolt a szent arra a nagy pillanatra, amikor lelke elhagyja majd testét, hogy az örökkévalóságba menjen. Ezért Isten Anyjának irgalmas segítségét kérte élete utolsó órájára. A Madonna, aki hűséges szolgálóleányának korábban már több ízben megjelent, meghallgatta a könyörgést, majd ezt mondta: „Igen, biztosan teljesítem kérésedet, leányom, de ennek fejében azt követelem tőled, hogy kedvemért naponta imádkozzál három Ave Maria-t. Az első Ave-t az Atyaisten tiszteletére, aki csodálatos teljhatalmában lelkemet úgy kitüntette, hogy én Őutána a mennyben és a földön teljhatalmú vagyok. … A másodikat a Fiúisten tiszteletére, aki az Ő kifürkészhetetlen bölcsességének nagyságában engem a tudomány és a bölcsesség olyan adományával díszített fel és töltött el, hogy én bensőségesebben, mint minden más szent, szemlélhetem a legszentebb Szentháromságot. Ezen felül olyan fénnyel árasztott el, hogy sugárzó napként világítom meg az egész mennyországot. … A harmadikat a Szentlélek tiszteletére, aki szeretetének édes teljességét öntötte szívembe, és engem olyan jónak és irgalmasnak teremtett, hogy én Isten után a legszelídebb és legjobb lény vagyok.”
„Melletted leszek halálod óráján, vigasztalni foglak és az ördög minden
hatalmát távol fogom tőled tartani. Beléd öntöm a hit és a felismerés
minden fényét, hogy hitedet a tudatlanság vagy tévtan ne kísérthesse
meg. Elhalálozásod óráján a közeledben leszek és lelkedet elárasztatom
az isteni szeretet gyönyörével, hogy hatalmuk által minden halálfélelem
és keserűség a szeretet által boldogsággá változzon.”
Ez az imaforma tehát nem emberi akaratból és igyekezetből keletkezett,
hanem Mária egyik kifejezett kinyilatkoztatásának gyümölcse volt, és
ezért olyan vigasztaló ígéreteket tartalmaz, melyeket csak a mennyország
királynője adhatott. És a Madonna állja szavát. Anyai, láthatatlan
jelenlétét a Három Ave hűséges imádkozóinak halálos órájukban érezhetővé
teszi. Sőt, néhány szentnek és jámbor léleknek még látható alakban is
megjelent.
Itt is ugyanazt az ellenvetést lehetne felhozni, mint a kilenc
elsőpénteki imagyakorlat kapcsán: Ha a Három Ave megőriz a pokoltól,
akkor nyugodtan bűnözhetek, amennyit csak akarok. Elég, ha elimádkozom
az Ave-kat és mégis megmenekülök. – A válasz erre a felvetésre így
hangzik: egyedül ez nem elegendő, mivel a Három Ave Maria csupán eszköz
arra, hogy nekünk a szükséges kegyelmeket megszerezze a valóban
keresztény életvitelhez (és ezzel a halálos bűn elkerüléséhez, az
Istenhez való visszatéréshez őszinte megtérés által és a boldog halálos
órához).
Ehhez Isten csalatkozhatatlanságában az örök életet ígérte meg nekünk.
Később még világosabban megláthatjuk, hogy egy viszonylag könnyű és gyors megtérés ezen imagyakorlatunknak különleges kegyelmi gyümölcse.
Aki azonban ezzel a nagy kegyelmi eszközzel vissza akar élni, hogy még többet vétkezhessen, biztos lehet abban, hogy a Három Ave Maria imádkozásában nem fog tudni a végsőkig kitartani. Egyébként ennyire hamis szándéka nem is támadhat annak, aki őszintén hozzáfűzi az Ave-khoz az alábbi röpimát: „Oh Mária, őrizz meg engem ma (vagy ezen az éj szakán) a halálos bűntől (illetve mindenfajta bűntől)!”
Később még világosabban megláthatjuk, hogy egy viszonylag könnyű és gyors megtérés ezen imagyakorlatunknak különleges kegyelmi gyümölcse.
Aki azonban ezzel a nagy kegyelmi eszközzel vissza akar élni, hogy még többet vétkezhessen, biztos lehet abban, hogy a Három Ave Maria imádkozásában nem fog tudni a végsőkig kitartani. Egyébként ennyire hamis szándéka nem is támadhat annak, aki őszintén hozzáfűzi az Ave-khoz az alábbi röpimát: „Oh Mária, őrizz meg engem ma (vagy ezen az éj szakán) a halálos bűntől (illetve mindenfajta bűntől)!”
A nagy csodatevő egyháztanító, Páduai Szent Antal (1195-1231) már a
Szent Mechtildnek adott kinyilatkoztatás előtt ismerte és gyakorolta a
háromszoros szűz Istenanya tiszteletére a Három Ave Maria-t. Ezen
kegyelmi eszköz által akarta saját lelke, szíve és teste háromszoros
szűziességét megőrizni.
A 18. század első felében egy ugyanannyira szent, mint jól beszélni tudó
ferences pap járta Itália útjait. A hit tavaszát lobbantotta fel
mindenütt, tömegeket térített meg és csodákat művelt. Ez a pap a Porto
Maurizio-i Leonardo volt. Miben állt apostoli sikereinek titka? Buzgó
Mária-tisztelő volt. Missziós útjain elsősorban Mária-prédikációkat
tartott, mivel ettől remélte a legnagyobb eredményt. Szinte apostola
volt a Három Ave Maria imádságnak.
Egy nap az erkölcstelenség vétkéről prédikált és eközben példaként a következő történetet mesélte el: Egy fiatal római férfinak, aki ennek a csúnya véteknek hódolt, gyóntatóatyja, egy jezsuita parancsára a Három Ave Maria imát kellett elimádkoznia. Gyóntatója az e bűnbe való későbbi visszaeséseinél mindig ezt a jóvátételt írta elő számára. Egyszer nagy veszély fenyegetett: a fiatalember világkörüli utazásra szánta el magát. Gyóntatója, akinek nem tetszett ez a dolog, búcsúzáskor a lelkére kötötte, hogy soha ne mulassza el a Három Ave Maria imát, és minden visszaesésékor a bűnbánatot, a vezeklést és az erős fogadás felkeltését.
Egy nap az erkölcstelenség vétkéről prédikált és eközben példaként a következő történetet mesélte el: Egy fiatal római férfinak, aki ennek a csúnya véteknek hódolt, gyóntatóatyja, egy jezsuita parancsára a Három Ave Maria imát kellett elimádkoznia. Gyóntatója az e bűnbe való későbbi visszaeséseinél mindig ezt a jóvátételt írta elő számára. Egyszer nagy veszély fenyegetett: a fiatalember világkörüli utazásra szánta el magát. Gyóntatója, akinek nem tetszett ez a dolog, búcsúzáskor a lelkére kötötte, hogy soha ne mulassza el a Három Ave Maria imát, és minden visszaesésékor a bűnbánatot, a vezeklést és az erős fogadás felkeltését.
Így múlt el néhány év. A világutazó visszatért Rómába és meglátogatta a
papot. Ekkor kiderült, hogy a javíthatatlan bűnös egészen más emberré
vált. A korábbi szorongattatásoknak nyoma sem maradt. A meglepett
gyóntatónak a fiatalember ezt mesélte el: „Nem emlékszik, páter, azokra a
szép ajánlásokra, melyeket útravalónak adott nekem? Minden reggel és
este három Ave Maria-t kellett imádkoznom a Szeplőtelen tiszteletére.
Nos, ennek a jámbor ájtatosságnak a kedvéért a legszentebb Szűz végül
megmentett engem.”
Erről a nagy kegyelmi csodáról a páter természetesen kellő óvatossággal
prédikált. Hallgatói között volt egy tiszt, aki évek óta nem-megengedett
kapcsolatot tartott fenn egy nővel. Úgy gondolta, hogy ezzel az imával ő
is alkalmas szert talált ahhoz, hogy végre tisztázza dolgát. Ezért ő
is gyakorolni kezdte ezt az imádsági formát, mire néhány hónap múlva jó
elhatározását teljesíteni tudta. Nem sokkal ezután újabb csábító alkalom
kínálkozott a régi bűnbe való visszaesésre. De a Madonna megerősítette a
feddhetetlen élet utáni vágyát, és így segített neki, hogy imádkozását
folytathassa.
Porto Maurizio-i Szent Leonardo azok közé a szentek közé tartozott, akik
különös módon hozzájárultak a Három Ave Maria imádság elterjedéséhez. A
hadseregben szolgáló papoknak is figyelmébe ajánlotta a katonák lelki
ápolására. Legbensőbb meggyőződéssel nyilatkozott így egy vallási
oktatáskor: „Ah, kedveseim, barátkozzatok meg mindannyian ezzel az oly
szép és oly jámbor ájtatossággal, és életetek végéig gyakoroljátok.
Igen, én még a gyóntatókat is felszólítom arra, hogy ezt az imát
elégtételként adják, mivel ez egyedül több gyümölcsöt hoz, mint minden
más elégtétel.”
Liguori Szent Alfonz, aki ugyanabban az évszázadban élt, a máriás
apostolság szükségességéről és hatásosságáról ugyanezen a véleményen
volt. Prédikálóként, gyóntatóként és íróként fáradhatatlanul síkra
szállt a Három Ave Maria szép imagyakorlat terjedéséért. Mindenkit meg
akart nyerni: papokat, szerzeteseket, bűnösöket és igazakat,
gyermekeket, felnőtteket és öregeket. Ez az ájtatosság volt misszióinak
fő témája, és műveiben több mint húszszor tért ki rá. Más szerzőkkel
együtt azon a véleményen volt, hogy sokan vannak, akik egyedül a Három
Ave állhatatos imádkozása miatt menekültek meg.
Róma 18. századi apostola, Szent Giovanni Battista de Rossi, ezen
imagyakorlat révén számos megtérést ért el. Ha megátalkodott, állandó és
valódi javulásra látszólag képtelen bűnös jött gyóntatószékébe, nem
talált alaposabb üdveszközt megtérítéséhez, mint a legszentebb Szűz
tiszteletét, különösen a Három Ave Maria reggeli és esti áhítatos
elimádkozását.
Egy jámbor lélek 11 éve volt a leghevesebb érzéki kísértéseknek kitéve. E kísértéseknek többször áldozatul is esett, mivel olyan állandó izgalmi állapotban volt, mely teljesen lehetetlenné tette számára, hogy nyomorúságától saját erejéből megszabaduljon. Ekkor elhatározta, hogy de Rossi kanonokhoz megy el gyónni. A szent szívélyesen hallgatta meg bűnvallomását és utána ezt mondta: „Isten megbízásából ellenállásra szólítom Önt fel eme kísértéssel szemben, különben nem fog Isten büntető karjától megszabadulni. Imádkozzon ezért minden este a legtisztább és legszentebb Szűzhöz, és én biztosítom Önt, hogy megszabadul a bűntől. Ettől fogva személyesen fogok Önért imádkozni. Őrizkedjen azonban attól, hogy a jövőben beleegyezzen a bűnbe, ahogy ezt a múltban tette.” Ettől a naptól fogva ez a gyónó nemcsak a visszaesésektől lett mentes, hanem a szokásos kísértésektől sem szenvedett többé, és ezután nagy lelki nyugalomban élt.
Egy jámbor lélek 11 éve volt a leghevesebb érzéki kísértéseknek kitéve. E kísértéseknek többször áldozatul is esett, mivel olyan állandó izgalmi állapotban volt, mely teljesen lehetetlenné tette számára, hogy nyomorúságától saját erejéből megszabaduljon. Ekkor elhatározta, hogy de Rossi kanonokhoz megy el gyónni. A szent szívélyesen hallgatta meg bűnvallomását és utána ezt mondta: „Isten megbízásából ellenállásra szólítom Önt fel eme kísértéssel szemben, különben nem fog Isten büntető karjától megszabadulni. Imádkozzon ezért minden este a legtisztább és legszentebb Szűzhöz, és én biztosítom Önt, hogy megszabadul a bűntől. Ettől fogva személyesen fogok Önért imádkozni. Őrizkedjen azonban attól, hogy a jövőben beleegyezzen a bűnbe, ahogy ezt a múltban tette.” Ettől a naptól fogva ez a gyónó nemcsak a visszaesésektől lett mentes, hanem a szokásos kísértésektől sem szenvedett többé, és ezután nagy lelki nyugalomban élt.
A szent saját magán is megtapasztalta a Három Ave Maria hatásosságát.
Mivel gyakran kellett egyetlen napon előkészület nélkül öt-hat
prédikációt tartania, nagyon rövid belső koncentrálással kellett
megelégednie. Eközben a Szentlélekhez fohászkodott és elimádkozta a
szokásos Három Ave Maria-t. Éppen ezek a prédikációi sikerültek olyan
jól, hogy mindenki azt hitte, hogy alaposan betanulta őket.
Lelkes Mária-tisztelők, akik a Három Ave Maria-t propagálták, voltak
továbbá az Ars-i szent plébános, a Fájdalmas Szűzről nevezett Szent
Gábor, Szent Julien Eymard (az Eucharisztia-rend megalapítója), Szent
Claret, Bosco Szent János és Galgani Szent Gemma.
A redemptoristák minden szentje és boldoga különleges vonzódást örökölt eme jámbor ájtatossági forma iránt rendalapítójuktól, Liguori Szent Alfonztól. Közülük is kimagaslott Hofbauer Szent Kelemen Mária és Szent Gerhard Majella. Sőt, Szent Alfonz fiainál ez az imagyakorlat még a rendi szabályzatnak is része lett.
A redemptoristák minden szentje és boldoga különleges vonzódást örökölt eme jámbor ájtatossági forma iránt rendalapítójuktól, Liguori Szent Alfonztól. Közülük is kimagaslott Hofbauer Szent Kelemen Mária és Szent Gerhard Majella. Sőt, Szent Alfonz fiainál ez az imagyakorlat még a rendi szabályzatnak is része lett.
A csodálatos terjedésnek és a jó gyümölcsöknek láttán, melyeket a mi
üdvös imagyakorlatunk termett, az Egyház hamar kinyilvánította tetszését
és megadta az engedélyét, melyet még gazdag kedvezményekkel is
ellátott.
Sőt, a buzgó Pater Jean Baptiste de Blois apostolkodása még XIII. Leo pápa dicséretét és áldását is elnyerte, aki búcsúkat adományozott ezen imagyakorlathoz, és azt is előírta, hogy minden szentmise után a celebráló papnak a néppel együtt három Ave Maria-t kell elimádkoznia.
XV. Benedek pápa „szívből szívesen” teljesítette az imaközösség egyes támogatóinak kívánságát, és a Blois-ban alapított „a Három Ave Maria terjesztésére alakult jámbor testületet” egy apostoli irattal főközösséggé emelte (az egész világon szétszórt fiókegyesületek megalakításának jogával) és gazdag búcsúkkal és privilégiumokkal tüntette ki.
Sőt, a buzgó Pater Jean Baptiste de Blois apostolkodása még XIII. Leo pápa dicséretét és áldását is elnyerte, aki búcsúkat adományozott ezen imagyakorlathoz, és azt is előírta, hogy minden szentmise után a celebráló papnak a néppel együtt három Ave Maria-t kell elimádkoznia.
XV. Benedek pápa „szívből szívesen” teljesítette az imaközösség egyes támogatóinak kívánságát, és a Blois-ban alapított „a Három Ave Maria terjesztésére alakult jámbor testületet” egy apostoli irattal főközösséggé emelte (az egész világon szétszórt fiókegyesületek megalakításának jogával) és gazdag búcsúkkal és privilégiumokkal tüntette ki.
Ezenfelül számos bíboros, érsek és püspök támogatta ezt az ájtatosságot,
mivel a lelkek jóra való vezetésének nagy segítségét látták benne.
Aki
az Egyházat szereti és a „sentire cum Ecclesia”-hoz (együttérzés az
Egyházzal) elkötelezve érzi magát, az nem állhat közömbösen az Egyház
világos döntésével szemben. És aki a Boldogságos Szűzzel szemben lelki
buzgóságot és szeretetet érez, az ebben az ájtatosságban megtalálja azt a
lehetőséget, hogy e két erényt gyakorolja. Valóban, minden egyes ember
hozzájárulhat a maga módján a Három Ave Maria terjedéséhez: elsősorban a
papok, gyóntatóatyák és prédikátorok, azután az anyák, nevelők,
szerzetesnővérek, barátok és tanárok. Senki nincs alkalom és működési
terület nélkül: a saját család, barátok, egyesületek, iskolák,
patronátusok, kórházak, menekülttáborok, árvaházak, műhelyek és gyárak –
mind ilyen működési területek lehetnek.
Milyen szépen írt a valóban máriás tanító, Montforti Szent Lajos Mária
az Angyali Üdvözletről: Csak néhány művelt keresztény ismeri értékét,
érdemét, kiválóságát és szükségességét. A legszentebb Szűznek magának
kellett nagy, megvilágosodott szenteknek többször megjelennie, hogy az
Angyali Üdvözlet előnyeire rámutasson. Ők egész könyvsorokat írtak ezen
ima csodálatos hatalmáról a lelkek megtérítésében, és prédikációikban
mindenkinek tudtára adták, hogy a világ megmentése az Ave Maria-val kezdődött, és hogy ettől az imától függ minden egyes ember üdve is.
Mindig is megállapítható volt, hogy azok, akik az elvetettség jelét viselik, vagyis az eretnekek és istentelenek, a gőgösek és mondénok, gyűlölik és megvetik az Ave Maria-t. Másfelől a tapasztalat azt mutatta, hogy azok a férfiak és nők, akik láthatólag a mennyre hívatottak, boldogan imádkozták az Ave Maria-t; igen, minél jobban Istenhez kötöttek voltak, annál jobban szerették ezt az imát. – Óh, ti lelkek, kik egykor a mennybe mentek, ti, Jézus és Mária szeretetből való rabszolgái, tudjátok hát, hogy az Ave Maria a Miatyánk után a legszebb az összes ima közül! Ez a legnagyobb bók, amit mi a Boldogságos Szűznek mondhatunk, hiszen arkangyala által Isten maga adta meg neki ezt a tiszteletet, hogy ezzel megnyerje szívét, és titkos vonzerejével valóban elérje, hogy Mária mély alázata ellenére hozzájárulását adja az isteni Ige megtestesüléséhez. Ha ti Máriát ugyanezzel a dicsérettel köszöntitek mély tisztelettel, kétségen kívül ti is megnyeritek szívét.
Mindig is megállapítható volt, hogy azok, akik az elvetettség jelét viselik, vagyis az eretnekek és istentelenek, a gőgösek és mondénok, gyűlölik és megvetik az Ave Maria-t. Másfelől a tapasztalat azt mutatta, hogy azok a férfiak és nők, akik láthatólag a mennyre hívatottak, boldogan imádkozták az Ave Maria-t; igen, minél jobban Istenhez kötöttek voltak, annál jobban szerették ezt az imát. – Óh, ti lelkek, kik egykor a mennybe mentek, ti, Jézus és Mária szeretetből való rabszolgái, tudjátok hát, hogy az Ave Maria a Miatyánk után a legszebb az összes ima közül! Ez a legnagyobb bók, amit mi a Boldogságos Szűznek mondhatunk, hiszen arkangyala által Isten maga adta meg neki ezt a tiszteletet, hogy ezzel megnyerje szívét, és titkos vonzerejével valóban elérje, hogy Mária mély alázata ellenére hozzájárulását adja az isteni Ige megtestesüléséhez. Ha ti Máriát ugyanezzel a dicsérettel köszöntitek mély tisztelettel, kétségen kívül ti is megnyeritek szívét.
A helyesen, figyelmesen, ájtatosan és alázatosan imádkozott Ave Maria a
szentek véleménye szerint az ördög győzelmes ellenfele, ez az ima az a
kalapács, mely szétzúzza a sátánt, ez az ima a lelkek üdvözítője, az
angyalok öröme, a kiválasztottak éneke, az új szövetség himnusza, Mária
öröme és a Legszentebb Szentháromság dicsőítése. Az Ave Maria mennyei
harmat, mely a lelket megtermékenyíti, szűzi, gyengéd csók, melyet
Máriának ajándékozunk, piros rózsa, drága gyöngy, mennyei étek, melyet
neki nyújtunk. Ezek a hasonlatok mind szentektől származnak.
Nos, most azt lehetne gondolni, miért van nekünk egyáltalán szükségünk
még egy ilyen igénytelen, rövid ájtatosságra is, mikor már egy sor szép
és hasznos Mária-imádságunk van. Nem olvasztja magába az Úrangyala, a
maga három Ave-jával és minden Mária-ima királynője, a szentolvasó a
Három Ave Maria-t és teszi ezáltal fölöslegessé?
Nem. Nincs szó fölösleges toldalékról és még kevésbé más imák általi bekebelezésről vagy összekeverésről.
Ennek a mi ájtatosságunknak saját jellege van. Gondoljunk csak az eredetére: Mária maga nyilatkoztatta ki nekünk. Ő akarta ezzel az Atya hatalmát, a Fiú bölcsességét és a Szentlélek szeretetét megbecsülni azokért az adományokért, melyekben Isten Anyjaként részesült. A különleges jutalom, melyet Mária ígérete szerint ezen ájtatosság hűséges hívei kapnak: a Boldogságos Szűz segítsége életük végén és így az üdvhöz szükséges kegyelem biztosítása.
Nem. Nincs szó fölösleges toldalékról és még kevésbé más imák általi bekebelezésről vagy összekeverésről.
Ennek a mi ájtatosságunknak saját jellege van. Gondoljunk csak az eredetére: Mária maga nyilatkoztatta ki nekünk. Ő akarta ezzel az Atya hatalmát, a Fiú bölcsességét és a Szentlélek szeretetét megbecsülni azokért az adományokért, melyekben Isten Anyjaként részesült. A különleges jutalom, melyet Mária ígérete szerint ezen ájtatosság hűséges hívei kapnak: a Boldogságos Szűz segítsége életük végén és így az üdvhöz szükséges kegyelem biztosítása.
Az Úrangyala a három Üdvözlégyen kívül még rövid közbenső versekből,
responsoriumokból és egy Oremus-ból (Könyörögjünk) is áll, és a
megtestesülés titkainak dicsőítésére szolgál.
A rózsafüzér ugyan csak Ave Maria-kból áll, természete szerint azonban a
Megváltó és Mária életéből vett titkokról való elmélkedés és általános
ima, melynek önmagában semmilyen „különleges” kegyelem nem célja. Ezért
és hossza miatt sem befolyásolja a Három Ave Maria-t. Még kevésbé áll ez
fenn megfordítva, hiszen minden egyes imának megvan a maga külön
létjogosultsága.
Hogyan tud azonban egy ilyen rövid, könnyű és fáradság nélküli
ájtatosság ilyen sok és rendkívüli kegyelmet kivívni? Pater Giovanni
Baptista erre az ellenvetésre nem tudott ironikus él nélkül válaszolni:
„Ha maguk is, csakúgy, mint bizonyos entellektüelek, azon a véleményen
vannak, hogy ez az eszköz nem méltó a kívánt célhoz, akkor a Boldogságos
Szűznél kell reklamáljanak, aki ehhez kötötte ígéreteit, de inkább még
magánál Istennél, aki ezt az ájtatosságot ekkora sikerrel halmozta el.
Vagy nem a látszólag egészen egyszerű és aránytalanul kicsi eszközökkel
viszi végbe Isten a legnagyobb csodákat?” Ide illik az Úr azon
akadékoskodóknak adott válasza is, akik az ő bőkezűségét bírálták:
„Rossz szemmel nézed, hogy jó vagyok?” (Mt 20,15)
Isten senkinek nem tartozik számadással ajándékairól. És a Boldogságos
Szűz közbenjáró hatalmával olyan nagylelkűséggel válaszol, mely nem a
kisebb tiszteletadásnak, hanem sokkal inkább az ő gyengéd anyai
szeretetének felel meg.
Szükség esetén a megtérés kegyelme az első és legfontosabb segítség,
melyet a Madonna nyújt. Nem lehet minden konvertálásról azt állítani,
hogy nagy feltűnést kelt. Az ezen kis ájtatosság által kikönyörgött
megtérések többsége minden bizonnyal rejtve marad a nyilvánosság előtt,
mivel ők az emberi szív titkaihoz tartoznak. De minden ilyen esetben egy
közömbös, vagy erkölcstelen, istenkáromló keresztény megtéréséről, egy
megátalkodott bűnösnek a halála óráján való magábaszállásáról, vagy egy
eretnek, vagy egy pogány megtéréséről van szó.
A szerzetesi, de még inkább a papi hivatás Isten nagy kegyelme, mely a
legnagyobb megbecsülést és a leggondosabb ápolást igényli. Ez az ajándék
az Úrnak a kiválasztott lélek iránti különleges szeretetét árulja el,
akire Isten kegyelmének egész áradatát hívja le, és akinek a mennyben
nagy jutalmat ígér.
Bosco Szent János a maga részéről azt állította, hogy az ifjúság egy
harmadának van papi vagy szerzetesi hivatása, de csak egy tizedében
tudatosodik ez a nagy kegyelem. Az ifjú embereknek ezért kell
lelkiismeretesen megvizsgálniuk önmagukat, és ezért kell mindenekelőtt
bizalomteljesen, alázatosan és állhatatosan imádkozniuk. Csak így tudják
az elhivatottak Isten hívását felismerni és arra nagylelkűen
válaszolni.
Aki reggel és este mindig elimádkozza a maga Három Ave Maria-ját, az a
mi véleményünk szerint e fontos ügyben hatásos eszközzel bír az értelem
és az akaraterő megvilágosítására. Nem kétséges, hogy Isten Anyja
különösen szívesen könyörgi ki a hivatás kegyelmét azon fiatal emberek
számára, akik a Három Ave imádkozása által dicsőítik a Legszentebb
Szentháromságot, és ezt annak köszönetéül teszik, hogy Isten Máriát a
legfennköltebb teremtménynek választotta, hiszen ő az örök főpap, Jézus
Krisztus anyja. Jézus volt mennyei Atyja „első szerzetese” és Mária az
„első szerzetesnője”.
Mária eme ájtatosságra hivatások sokaságával válaszol, kiknek áldását, a
kegyelmek teljességét és kitartást kölcsönöz. Számtalan példát lehet
erre felhozni.
A tények bizonyítják, hogy a Három Ave Maria képes arra, hogy a mennyből
lelki és testi kegyelmeket eszközöljön ki, köztük számos és olykor
csodálatos gyógyulásokat is.
Egy egészséges a betegségtől, mint szerencsétlenségtől fél. Egy beteg
természetes és természetfeletti eszközökhöz menekül, és az éghez
könyörög, hogy ismét egészséges lehessen. Sajnos sokan csak a
nyomorúságban gondolnak Istenre, és ha nem történt volna velük
valamilyen szerencsétlenség, soha nem gondoltak volna az imádkozásra.
A
Gondviselés terveiben a szenvedés és betegség sokszor hasznosabb lehet
lelkünk üdvösségére, mint a jólét és egészség; csak ez az igazság nem
akar a fejünkbe menni. Isten ekkor nem szó szerint hallgatja meg
imánkat, hanem egy másik ajándékot ad nekünk: megadást és talán még
szerető beletörődést is az Ő szent akaratába, mely minden rosszat jóra
fordít, miközben a bajt az örök üdvösség elérésére használja fel.
Mi Istentől mindent kérhetünk, miként ez az Evangéliumban áll, így a test egészségét is. Ez azonban, jegyezzük meg, nem a legfőbb jó, miként ezt sokan hiszik és állítják, hanem csak eszköz arra, hogy Istent szolgáljuk és így a mennyei jutalmat elnyerjük. Ezért törekednünk kell megtartására és szabad küzdenünk érte (mindazonáltal nem azért, hogy kicsapongásokkal és bűnökkel tönkretegyük). Ha ilyen a beállítottságunk, akkor nyugodtan kérhetjük Máriát az egészség kegyelméért is.
Jó édesanyánk ezt megkaphatja Istentől a számunkra, még csoda által is, ha ez hasznára van a lelkünknek. Ha azonban vallásos előmenetelünkhöz a betegség az előnyösebb, akkor Isten Anyja az egészség helyett megkönnyebbülést és vigasztalást szerez a baj elviselésére.
Mi Istentől mindent kérhetünk, miként ez az Evangéliumban áll, így a test egészségét is. Ez azonban, jegyezzük meg, nem a legfőbb jó, miként ezt sokan hiszik és állítják, hanem csak eszköz arra, hogy Istent szolgáljuk és így a mennyei jutalmat elnyerjük. Ezért törekednünk kell megtartására és szabad küzdenünk érte (mindazonáltal nem azért, hogy kicsapongásokkal és bűnökkel tönkretegyük). Ha ilyen a beállítottságunk, akkor nyugodtan kérhetjük Máriát az egészség kegyelméért is.
Jó édesanyánk ezt megkaphatja Istentől a számunkra, még csoda által is, ha ez hasznára van a lelkünknek. Ha azonban vallásos előmenetelünkhöz a betegség az előnyösebb, akkor Isten Anyja az egészség helyett megkönnyebbülést és vigasztalást szerez a baj elviselésére.
Kitartani! Ez a jelszó. Ha Isten Anyjának kegyelme által felfogtuk a
Három Ave Maria értékét, és ki akarjuk próbálni hatását, akkor
óvakodnunk kell attól, hogy imagyakorlatunkat elhanyagoljuk vagy
elfelejtsük. Ezt a hibát ugyanis gyakran elkövetik.
A kezdet könnyű. Fontos azonban, hogy kitartsunk. Az Evangélium
tanítása, „de aki mindvégig kitart, az üdvözül” (Mt 24,13) ebben az
esetben is érvényes. Aki a Három Ave Maria-tól tartós kegyelmi áldást és
a halál pillanatában különleges segítséget remél, annak a Három Ave
láncot nem szabad megszakítania. Életünk minden napján legyünk hűségesek
ehhez az imádsághoz!
Egy önszántunkon kívüli feledékenységnek nem szabad megakadályoznia
bennünket abban, hogy újra kezdjük a Három Ave imádkozását, ahogy nem
akadályozhat meg ebben valamely kellemetlenségnek vagy
bizalmatlanságnak, csüggedésnek, kísértésnek vagy a bűnbe való
visszaesésnek sem.
Maradjunk szilárdak az ördög mesterkedése ellenére is, aki nem csak a már bűnbe esett lelkeket tartja távol Máriától, hanem azoknak is el akarja venni a kedvét a Három Ave Maria-tól, akiket különösen kiszemelt magának.
Maradjunk szilárdak az ördög mesterkedése ellenére is, aki nem csak a már bűnbe esett lelkeket tartja távol Máriától, hanem azoknak is el akarja venni a kedvét a Három Ave Maria-tól, akiket különösen kiszemelt magának.
Bárcsak kitartanának azok az anyák, nők és nővérek, akik Istentől
eltávolodott fiaikért, férjeikért és testvéreikért könyörögnek! Nem
szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy egy megtérés rendszerint sok időt
és türelmet igényel, és csak lassan és feltűnés nélkül megy végbe.
Miként senki sem változik meg egy szempillantás alatt, hanem csak
fokozatosan, úgy a lelki változás is gyakran több évet vesz igénybe.
Végezetül azonban Isten Anyja győzelemmel koronázza meg kitartó imánkat.
Ezért utánozzuk az említett példamutató Mária-tisztelőknek fáradhatatlan
és bizalomteljes buzgóságát! A Boldogságos Szűz egy kiválasztottnak ezt
mondta: „A Három Ave Maria ájtatosság mindig nagyon kedves volt
előttem. Számtalan kegyelmet könyörögtem ki általa. Gyakoroljátok,
amilyen gyakran csak tudjátok! Naponta meg fogjátok tapasztalni erejét.
Biztosítalak benneteket arról, hogy Fiam igazságosságának már régen
eleget lehetett volna tenni, ha a Három Ave Maria-t mindenütt már régóta
imádkozták volna.”
A Montepulciano-i (Siena/Olaszország) Chiesa Parrocchiale del Gesu-ban
(Jézus templomban) működik egy Három Ave Maria közösség. Itt lehet
nyomtatványokat és e tárggyal kapcsolatos kegytárgyakat beszerezni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése