A
régi zsidó kalendárium és a római liturgia egyik figyelemreméltó
egybeesése a zsidók Tish B’av megemlékezésének napja és a Pünkösd utáni
9. vasárnap között található, mert e két ünnep gyakran esik az év
ugyanazon vagy majdnem ugyanazon napjára – idén hat nap esett a két
ünnep közé.
Tish B’av az a
nap, amelyen a zsidók a jeruzsálemi templomuk két alkalommal való
lerombolására emlékeznek; a zsidó kalendáriumban ez az egyik
legszomorúbb nap.
A
katolikus liturgia a Pünkösd utáni 9. vasárnap Evangéliumában (Lk
19,41-47) Jézusnak Jeruzsálem felett elmondott szavait („Jézus
megsiratja Jeruzsálemet”), majd a kereskedőknek a templomból való
kiűzését olvastatja fel. [Ha e vasárnapot Szent Jakab apostol (mint pl.
idén és 2010-ben), vagy Urunk színeváltozása (mint pl. 2017-ben), vagy
Szent Anna (mint pl. 2015-ben), vagy Szent Lőrinc vértanú (mint pl.
2014-ben) ünnepe kiszorítja, akkor ezen evangéliumi részt a pap a
szentmise Utolsó Evangéliumaként olvassa fel].
A Pünkösd utáni 9. vasárnap Evangéliumában hangzanak el e mondatok:
„Mert rád jönnek a napok, és körülvesznek ellenségeid sáncokkal,
bekerítenek és megszorongatnak téged mindenfelől; és földre tipornak
téged és gyermekeidet, kik benned vannak; és nem hagynak benned követ
kövön, mivelhogy nem ismerted meg látogatásod idejét. És bemenvén a
templomba, elkezdé kiűzni azokat, kik benne adnak és vesznek vala,
mondván nekik: Írva vagyon: Az én házam imádság háza, ti pedig azt
latrok barlangjává tettétek.” (Lk 19,43-46)
Urunk e szavai az elmúlt hét [és évek] eseményei után számunkra túlságosan is fájdalmasan és ismerősként hangzanak.
Mózes
Második Törvénykönyvének II., a Deuteronomium Törvényei című része
nagyon aprólékos és egyértelmű előírásokat ír elő a zsidók
istentisztelete számára. Több évszázaddal később Ezékiás (=Hiszkija),
Juda királya (Kr. e. 727-699), Izajás próféta kortársa mindenre
kiterjedő vallási és liturgikus reformot hajtott végre, hogy a zsidó
istentiszteletet megtisztítsa az időközben oda is belopódzó
bálványimádástól, és visszaállítsa az eredeti mózesi törvényeket.
Sajnos, fia és utóda, Mánássze nem követte apja példáját, visszavonta
az ő reformjait, és „azt cselekvé, ami gonosz az Úr előtt” (2 Krón
33,2) Csak évtizedekkel később, unokája, Jósiás király vetett véget
végérvényesen a zsidók között is elharapózott csillagkultusznak,
szellemidézéseknek, gyermekáldozatoknak, amikor „megtisztította Judát és
Jeruzsálemet a magaslatoktól, a berkektől, a bálványoktól s a faragott
képektől” (2 Krón 34,3-7), és ezzel Mózes törvényeit és Ezékiás
reformjait újra bevezette a zsidó istentiszteletbe és életbe. [ld. 2
Krón 31f.; 33f. és 34.f.]
Amikor Szent V. Pius pápa a római rítust a Quo Primum bullával
(1570) szabályozta, ezzel ugyanazt akarta elérni, mint egykor Ezékiás
király, nevezetesen, hogy a Háromszemélyű Egy Isten tiszteletére
bemutatott ünnep az egész latin-katolikus világban az Új Jeruzsálem,
azaz a Római templomban ünnepelt rítust kövesse. („Mindenhol alkalmazzák
és tartsák meg, amit a Szent Római Egyház, minden egyházak Anyja és
Tanítómestere, az utókorra hagyott, és a szentmiséket ne énekeljék és ne
olvassák más forma szerint, mint ahogyan azt Mi kiadtuk ebben a
Misekönyvben. Ez a rendelkezés érvényes ezentúl, most és mindörökké, a
keresztény világ minden tartományában…” – Quo Primum)
Így történhetett, hogy 1570. után a római rítust egész ünnepélyességével és egyszerűségével az egész világon újra felfedezték.
Ezt
követően évszázadokon keresztül egészen 1964-ig a szemináriumokban és a
katolikus egyetemeken a szentmise, a zsolozsma és a szentségek
bemutatásának oktatására, mintegy a tanterv utolsó részeként, csak a
papszentelést megelőző évben került sor. Az oktatás, az „Exercitatio
Rubricarum” szinte a használati útmutatások stílusában folyt le.
Különböző tankönyvek – O‘Connel, Le Vavasseur, Van der Stappen és
Croegaert munkái – adtak részletes és pontos utasításokat az
istentisztelet szent rítusainak a helyes végrehajtására. Az oktatás
célja az volt, hogy a szabályokat, a rubrikákat a leendő papok gondosan, tiszteletteljesen és áhítattal hajtsák végre.
Csak mintegy az 1964 utáni évektől, amikor számos szemináriumban
megindult a papképzés hanyatlása, kezdték a liturgia tanulmányozását egy
inkább homályos, titokzatos, szinte ezoterikus tantárgyként értelmezni
– amit aztán a celebráns önmegvalósítására szolgáló vehiculumként
lehetett alkalmazni.
És most
odáig jutottunk, hogy az istentisztelet legmagasabb rendű és
legünnepélyesebb aktusa körül nem látunk mást, csak a pusztulás
sivatagját. A pogány istenek tiszteletének barbár gyakorlata a Szent
Péter bazilikában, a magzatgyilkosság és a gyermekek meggyalázásának
ijesztő embertelensége visszatért életünkbe. [ld. A római Kolosszeumban felállítottak egy Moloch-szobrot]
A méltó istentisztelet mindig magával hozta az ilyen, egyetlen emberi
közösségben sem elfogadható, gonosz, barbár és züllött praktikáknak a
megszűntét. Bárcsak felhagynának a mi "katolikus" vezetőink a gonosz
hatalmasságaival való mindennemű együttműködéssel!
Az Ószövetség istentisztelete és a katolikus Egyház liturgiája között különleges és nyilvánvalóan természetfeletti összefüggés áll fenn. Az Úr alapos előírásokat adott nekünk arra, hogy hogyan akarja, hogy Őt tiszteljük. A szentmiseáldozat nem olyan valami, amit személyes kívánságaink és elképzeléseink szerint "csinálhatunk", vagy állíthatunk össze. A szentmisét olyan szabályok és normák részletes leírása alapján kell bemutatni, ami ősidők óta maradt ránk.
Joggal sírunk a római rítus ünnepélyességét és integritását ért támadások miatt, ahogy Urunk Jeruzsálem megjövendölt pusztulását megsiratta. De tudjuk, hogy a történelem valódi ura a mi Urunk Jézus Krisztus, a szentmise egyetlen és szeplőtelen áldozata. Ő a kapcsolat az Ó és az Új Szövetség között. Ő fogja visszaadni nekünk az igazi és helyes istentiszteletet.
Jöjj el, Urunk Jézus, és építsd fel újra szent templomodat, a szent katolikus és apostoli Egyházat, hogy mi békében és egyetértésben szolgálhassunk Neked.
(forrás: www.summorum-pontificum.de – 2021. július 26., és Rorate Caeli – 2021. július 25.)http://katolikus-honlap.hu/2101/9vasarnap.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése