Ha igen, hogyan lehetséges, hogy a történelem során voltak rettenetes erkölcsű és feladatukra alkalmatlan pápák is (akik esetében dicséret, ha "katolikusabbak vagyunk a pápánál")?
Ha a pápákat nem a Szentlélek választja, akkor viszont hogyan
lehetséges Ferenc pápaságát azzal védeni, hogy „őt a Szentlélek
választotta”, és mi a helyzet a Szentlélek biztosítékaival: azzal, hogy
az Egyházon a pokol kapui sem vesznek erőt, illetve a pápai tévedhetetlenséggel?
A helyzet természetesen az, hogy szükségünk van még egy különbségtételre: „a Szentéleknek van-e szerepe a pápaválasztásban: igen/nem?”.
Az egydimenziós kérdésfeltevés együgyű a valósághoz képest. Azt, hogy
ez hogyan is működik tulajdonképpen, mind ismerjük; hadd szemléltessem a
házasságkötés hétköznapibb analógiájával.
Nos, a Szentlélek választja-e a
házastársakat egymásnak? Valamilyen értelemben igen: a Szentlélek
sugalmaz, hogy a lehető legjobb döntés szülessék, erre a sugalmazásra
lehet nyitott a házassulandó fél, vagy süketté is teheti magát az isteni
tanácsra. A házasság mégis érvényes lesz, és isteni garanciát élvez
arra vonatkozóan, hogy a felek az egymás iránti szeretet és hűség által
Isten tervét valósítják meg életükben, és az üdvösség útján járnak, még
akkor is, ha a házasság emberi értelemben rossz, vagy az egyik fél
pocsék házastársnak bizonyul. Egyszóval Isten segít és vezet a házastárs
választásában, viszont megengedi a rossz döntést is, az ember szabad
akaratának érdekében. Amit a Szentlélek nem enged meg, az az, hogy a
házasság rossz döntések miatt ne legyen érvényes, vagy ne az üdvösség
útja legyen a házasságot kötők számára.
Ugyanígy a Szentlélek, noha sugalmaz,
nem dönt a bíborosok helyett, akik információ hiányában, elfogultságból,
vagy bűnösségükből kifolyólag választhatnak olyan pápát is, akinek
megválasztására a Szentlélek sosem indította őket. Erre az esetre igaz,
hogy „Isten görbe vonalakon is egyenesen ír”. Isten megengedő
akarata ilyen esetben nem a rossz döntést akadályozza meg, hanem annak
hatását tartja az Egyháznak adott biztosítékai medrében: nem lesz soha
olyan pápa, aki miatt az Egyház elpusztulna, sem olyan pápa, aki az
Egyház nevében a hit ellenkezőjét tanítaná.
Isten bölcsességében úgy látta jónak,
hogy a pápák erkölcsi gyengeségeitől, cinkos hallgatásától, szervezeti
és jogi visszaéléseitől, téves magánvéleményeitől, sőt kétértelmű
tanításaitól sem védi meg az Egyházat. Ám az Egyház a rossz pápák
ellenére is, mint ahogy a házasság a rossz házastársak ellenére is, nem
fog megszűnni.
A Szentléleknek eme biztosítékai (mégha
olykor fájdalmasan kevésnek tűnhetnek) a reményünk. A Szentlélek
biztosítékai viszont semmit nem mondanak arról, hogy akármelyik pápa jól
végzi-e a dolgát, és ez alapján így logikátlan elítélni az egyes
pápakritikákat is. Ha egy pápakritika alaptalan, az nem a Szentlélek
garanciái miatt van úgy, hanem mert a kritika kiindulópontjában,
logikájában, vagy a következtetéseiben téves.
Az Istennek tetszőbb jövő érdekében,
katolikus testvéreimnek ajánlom, hogy a tények és az érvek
megvitatásával foglalkozzunk, mert a jelen pápaság védelmében nem elég
azt ismételgetni, hogy „Szentlélek!”.
https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/08/27/a_szentlelek_valasztja-e_a_papakat
https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/08/27/a_szentlelek_valasztja-e_a_papakat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése