A nőies férfiak és férfias nők világában, amikor nem Istentől akart természeti valóságként, hanem attól abszolút független társadalmi konstrukcióként tekintenek a nemekre, frissítő Chad Ripperger előadását hallgatni az igazi férfi neveléséről. Még akkor is, ha megállapításai fájdalmas tükröt tartanak, mert az igazi férfi fehér hollóhoz hasonlóan ritka, a férfiak elpuhulása, az elnőiesedés a norma, nem pedig a kivétel. Túl sok férfi egyszerűen nem képes ellátni a nemzés, az irányítás, a gondoskodás és a védelem kötelességeit, amelyeket hivatásuk megkövetel. Ez a probléma minden egyes generációval csak súlyosbodik, mert a férfiakat arra kondicionálják, hogy nőiesek, puhányok legyenek. És mielőtt bármelyik férfi azt gondolná, hogy ez nem vonatkozik rá, hallgassa meg, mit sorol fel a férfiak nőies viselkedésének jeleiként. (A könnyebb befogadhatóság miatt az előadásból készült vázlat következik egy angol oldal nyomán)

Aquinói Tamás szerint az elpuhultság az akarat hiánya a gyönyörök félretételére annak érdekében, hogy a fáradságos dolgokat tegyen (* lásd a cikk végi hivatkozást). Ez az ő definíciója a lustaságra is, de a különbség az, hogy a lustaság a nehéz dolgoktól való idegenkedés, míg az elpuhultság, elnőiesedés az élvezetekhez való rendellenes ragaszkodás.

Ádám bukása

  • Bizonyos bűnök, amelyeket Ádám elkövetett (ezekből 8 van), kifejezetten a férfiakra szálltak át, ami sajátos férfias hibákat eredményezett.
  • Ezek egyike a nem helyénvaló öröm – Ádám ránézett a gyümölcsre, és alacsonyabb rendű étvágya örömét lelte abban, hogy az a szemnek tetszetős. Az észnek azt kellett volna mondania, hogy ne nyúljon hozzá, de ő az ész ellenében evett.
  • A bűnbeesés előtti természetfeletti ajándék az integritás volt. A bűnbeeséskor Ádám integritásának ajándéka, ahol az alacsonyabb rendű vágyak az észnek voltak alárendelve, megsemmisült. A vágyak ezután saját életet élnek. Ebben Ádám a gyönyört választotta az értelem helyett.
  • Miután Éva vétkezett a gyümölcs elfogyasztásával, átadta azt Ádámnak. Ezzel megpróbálta átvenni a vezetést és az irányítást. Ez most az a probléma, amibe a nők beleragadtak. A probléma, aminél Ádám megrekedt, az volt, hogy nem akart elszakadni a feleségétől – a feleségével való együttlét nyújtotta élvezeteket választotta ahelyett, hogy azt tette volna, amit Isten mondott neki. A férfiak most engednek annak, hogy a nők uralkodjanak az otthonban, miközben ők nyugodt, felelősség nélküli életet akarnak.
  • Ádám Istent és Évát hibáztatja a szorult helyzetéért; az elpuhult viselkedés része az, hogy annak élvezetét választja, hogy ne vállaljon felelősséget valamiért.
  • A nőkben mindazonáltal van egy természetükbe kódolt készség, hogy alárendeljék magukat a helyesen elrendelt tekintélynek – ha a férj rendelkezik ezzel a tekintéllyel, akkor a feleségnek az lesz a vágya, hogy a kedvében járjon.

Melyek a mai elnőiesedés forrásai?

  • A férfiak számára minden túl könnyű, túl egyszerű és túlságosan élvezetes.
  • A technológia élvezetet nyújt a használata során. A mértékletesség erényének mérsékelnie kell ezt az élvezetet, különben elpuhít bennünket. A technika a férfiakban az elnőiesedés egy sajátos fajtáját, az élvezet utáni vágyat táplálja folyamatosan. A férfiak a szerszámok használatára születettek, mivel a férfiakat munkára tervezték, ezért a férfiaknak örömet okoznak a szerszámok.
  • A technika azonban olyan eszköz, amely rendszeres használatával egy problémát idéz elő. A technika nonstop használata a mai fiúk által elpuhítja őket, túlstimulálja, és elnőiesíti őket, mivel nem tudják kontrollálni a vágyaikat.
  • A férfivá válás része a tisztaság, mert a tisztaság nehéz. Amikor eljön az idő, hogy félretegyék a technológia nyújtotta élvezeteket, sok férfi nem rendelkezik az ehhez szükséges erénnyel, és nem lesz kész a házasság alapvető kötelezettségeinek vállalására.

„Az érettség a szenvedésen és a felelősségvállaláson keresztül jön el”

Fulton Sheen érsek

Az elpuhultság négy formája

Érzéki (az érintés örömei): evés, heverészés, semmit nehezet nem csinálni – az effeminizmus leggyakoribb formája.

Appetitív (érzékelés vágyai, amelyekből érzelmek fakadnak): pl. hogyan “érezted” ezt? Az érzelmek követésének öröme, ahelyett, hogy harcolnánk ellenük és az értelmet követnénk. Az értelem követését kiölték a férfiakból. A nők szeretik az érzelmeket követő pasikat – kivéve az értelmes nőket, akik viszont ki nem állhatják az érzelmeket követő pasik társaságát. Egy férfinak állandóan szüksége van arra, hogy az érzelmeit táplálja?

Az érzelmek veszélyeztetik az erkölcsi ítélőképességet. Az egyetemes igazságokat elhomályosítják az érzelmi válaszok. A férfiaknak a megfontoltságban (prudentia) kellene jeleskedniük – megítélni, hogy mi a jó, és aztán megtenni. Ha egy férfi ránéz valamire, és nem tudja egyértelműen megítélni, vagy az érzelmei veszik át az irányítást, akkor effeminált.

Intellektuális (öröm bizonyos dolgok mérlegelésében; intellektuális nyugtalanság); ehelyett az igazságot kell keresni, eljutni hozzá és megnyugodni benne. Ne lelje örömét abban, hogy az út mentén tétovázik. Ne lelje örömét abban, hogy ragaszkodik egy bizonyos intellektuális állásponthoz, vagy abban, hogy ragaszkodik az eszméihez, vagy abban, hogy mindig hangoztatja a véleményét, vagy abban, hogy állandóan meg kell ismernie a következő dolgot az interneten. Ez nem ad az embernek állandóságot az ítélőképességében, hiszen csak az élvezetek hajszolásáról szól. Az intellektuális elpuhultság befolyásolja a gondolkodás tisztaságát. Az intellektuális alázat az ellenszer – kövessük az Igazságot, bárhová is vezet, függetlenül attól, hogy ez milyen személyes árat követel tőlünk.

Akarati (önakarat és önszeretet). Valaki, aki állandóan a saját dolgát akarja csinálni.

Egy igazi férfi félreteszi az élvezeteket, hogy nagy dolgokra törekedjen. Ezt hívják nagylelkűségnek.

Hogyan bánik egy férfi a nőies viselkedéssel

  • Ez az elnőiesedés próbája: vegyél el valamit egy férfitól, ami állandó örömet okoz neki, és nézd meg, mi a reakciója.
  • Az igazi férfi az erényes ember. Az erénnyel együtt jár a belső önfegyelem és önuralom. Ez az igazi férfi jellemzője. Képes vállalni a nehéz és fáradságos dolgokat, és mégis állhatatos marad. Az a férfi, aki elgyengül, nőies.
  • A férfiasság lényege az önfeláldozás. Ismét Aquinói Tamás mondja: az egyetlen dolog, amit Isten minden értelmes teremtménytől akar, az akaratuk feláldozása Neki.
  • Miért éppen a férfiaktól? Mert Isten így rendelte el. Arra alkotta az embert, hogy valami nehéz dologgal foglalkozzon, és ennek eléréséhez meg kell tagadnia az érzéseit. Ezért van az, hogy a testünk a természetnél fogva más.
  • Amikor Ádám elbukott azzal, hogy a nőies utat választotta, a büntetése az volt, hogy homloka verejtékével (energiáját felhasználva) tövisek között kell dolgoznia (fájdalmas lesz). Támogatnia kell a nőt és felelősséget kell vállalnia érte. Ezeket a dolgokat Isten rendelte el az ember számára, és ezeket meg kell tennie ahhoz, hogy felnőjön.
  • A férfinak alakítania kell magát addig a pontig, ahol megtalálja az örömöt, amely az erényből származik, nem pedig az élvezetből. Ez az igazi férfiasság. Fogadd el azt, ami fájdalmas, hogy elérd azt, ami jó.

A kereszt Ádám és Éva bűnbeesésének pontos megfordítása. Krisztus vére és verejtéke pontosan az, ami a férfiasságot építi.

Hogyan neveljünk férfit?

  • Ahhoz, hogy férfit neveljünk, fontos, hogy tudjuk, mi a végcél, és hogy tudjuk, hogyan juthatunk el oda.
  • A végcél az önfeláldozás, különösen a feleséggel és a gyerekekkel kapcsolatban. A férfinak gondoskodnia kell róluk, testileg és lelkileg meg kell védenie őket.
  • Az elsődleges dolog azonban, amitől meg kell védenie őt, az önmaga. Nagyobb valószínűséggel szenved sérülést tőled, mint bárki mástól.

Egy igazi férfi azt mondja: mit kell tennem, hogy ezt elérjem?

Erényes férfinak lenni

  • Az erényes férfi félreteszi az élvezeteket, hogy megvédje a feleségét és a családját. Ha állandóan csak magára gondol, az nőies, mert nem erre szánták. Ha a természettel ellentétesen cselekszel, akkor megromlik a működésed és nyomorult leszel.
  • Az önmagára való gondolás a nőkbe helyezett dinamika, nem a férfiakba. Ez azért van, mert a fókusza befelé, a gyerekek felé irányul. Egy hajadon nőnek olyan férfit kell keresnie, aki gondoskodik róla és megvédi őt a gyermekei érdekében (erényes nő), nem pedig saját maga miatt (bukott nő). A férfiakat arra tervezték, hogy félretegyék magukat.
  • A férfinak kitartásra van szüksége; a férfi számára a nehéz dolgok elvégzése kiteljesedést jelent. Szereti az érzést, amikor fizikailag kimerül. Természetüknél fogva a férfiaknak inkább az erősségben, a nőknek pedig a mértékletességben kell jeleskedniük.
  • A férfiaknak nem annyira önmagukért, mint inkább a nőkért kellene kitűnniük a tisztaságban. A nők számára a szüzesség önmagukért van (teherbe eshetnek). A férfiaknak úgy kell tekinteniük a tisztaságra, mint a nők és jólétük védelmére, integritásuk (szellemi, fizikai, érzelmi stb.) védelmére.
  • Az igazi férfi tudja, hogy a hatalom az alatta lévőkért van, nem pedig önmagáért. Az ő védelmükért és gondviselésükért van. Mivel a férfiaknak nincsenek erényeik, nem képesek a tekintélyt kiegyensúlyozottan gyakorolni.
  • Aquinói szerint a férj felelős mindenért a háztartásban, de Isten segítőt adott neki.

A férfinak kell vállalnia a tekintélyt az otthonban, és meg kell őriznie a tekintélyét, hiszen Éva bűne a tekintély bitorlása.

A szenvedés és a felelősség, mint a fiúból a férfikorba való átmenet

  • Az igazi férfivá válás eszközei a fájdalom és a felelősség. Ahhoz, hogy férfit neveljünk, hagyjuk a fiúkat egy kicsit szenvedni (rendezett szenvedés, nem rendezetlen).
  • A szenvedés és a fájdalom között különbség van. A fájdalomban valami rosszat érzel; a szenvedés pedig az, ami egy ideig tart, és időérzékeléssel jár.
  • A fiúknak dolgozniuk kell nehéz dolgokon, amelyek fizikailag, szellemileg, akaratilag és érzelmileg nehezek. Olyan tartós helyzetekbe kell kerülniük, ahol a dolgok nehezek.
  • A serdülőkor után a fiúknak kemény fizikai munkát kell végezniük, napi egy-két órát.
  • Látniuk kell ennek a kemény munkának az értékét, és valamilyen díjazásban kell részesülniük.
  • A fiúknak látniuk kell, hogy az apa gyakorolja a hitét. A vallás erénye: az imádkozás nehéz; a vallási ügyek nehezek, ezért a hit férfias.
  • A fiúknak meg kell tanulniuk a tisztaságot.
  • Meg kell tanulniuk mérsékelni a haragot, ha a dolgok nem úgy mennek, ahogyan ők akarják.
  • A technológiát a minimumra kell szorítani; az eszköz nem játék, és arra kell használni, hogy az alatta lévőkért elérjen valamit, nem pedig a saját kényeztetésére.
  • A szülőknek eleinte mérsékelniük kell a fiú viselkedését, de a fiúnak meg kell tanulnia, hogy maga is mérsékelje azt.
  • A szórakozást eszköznek és nem célnak kell tekinteni. Ha mértéktelenül végzi, akkor a lélek szétszóródását okozza.
  • Az anyáknak uralkodniuk kell a késztetésükön, hogy a fiukat ne akarják szenvedni látni. A nőknek hagyniuk kell, hogy a fiaik férfiak legyenek.
  • A legtöbb feminista a férfiasság elpusztítására törekszik. A feminizmus az öngyűlölet egy formája.
  • Nőnek lenni egy tökéletesség, ezért nem kellene rosszul érezned magad amiatt, hogy nő vagy.
  • Az igazán nőies nők igazi örömüket lelik abban, ha olyan valakit látnak, aki igazi férfi.
  • Azok a nők, akik feministák, szerencsétlenek. Az ördög végső soron azt akarja elpusztítani, ami nőies, mert ami igazán nőies, az szép.
  • A feministák férfiatlanítani akarják a férfiakat, hogy ne érezzék magukat olyan rosszul.
  • A fiúknak látniuk kell, hogy az apjuk felelősségteljesen gyakorolja a tekintélyt. “Az apám igazi férfi, mert mindezt másért teszi, nem magáért”.
  • A fiúknak feladatokat kell kapniuk, és felelősséget kell vállalniuk azok eredményéért.
  • Tudniuk kell, hogy mások nem azért vannak, hogy az ő igényeiket szolgálják ki. Senki nem tartozik nekik semmivel.
  • Gondoskodni kell a hozzájuk tartozó dolgokról, hogy örömüket leljék abban, ha látják, hogy azok virágoznak – és ezt akkor láthatják, amikor megházasodnak és gyerekeik lesznek.

A fiúkat meg kell tanítani az erényekre!

Amikor egy fiú eléri a 18. életévét, rendelkeznie kell minden erkölcsi és szellemi készséggel, hogy helyesen lássa a dolgokat, és ítélőképességét ne befolyásolják érzelmileg.

*A Summa Theologica második részének 138. kérdésében Aquinói Szent Tamás azt mondja: az elnőiesedést kétféleképpen lehet előidézni. Egyik út a megszokás: mert ahol az ember megszokta, hogy élvezi az örömöket, ott nehezebben viseli el azok hiányát. Másik út a természetes hajlam, mert a temperamentumának gyarlósága miatt kevésbé kitartó az elméje.

A fáradozás ellentétes a testi élvezetekkel: ezért csak a fáradságos dolgok akadályozzák az élvezeteket. A gyengék pedig azok, akik nem bírják elviselni a fáradtságot, sem pedig azt, ami az élvezeteket csökkenti. Ezért van megírva (MTörv 28:56): “Az elpuhult és kényeskedő asszony, aki járni sem tudott a földön, s a lábát sem tudta letenni az elpuhultság és a nagy kényeskedés miatt…” A finomság tehát egyfajta nőiesség. De helyesen szólva a puhányság az élvezetek hiányával kapcsolatos, míg a finomság az élvezeteket akadályozó okkal, például a fáradtsággal vagy hasonlóval.

Ahogyan az is a puhánysághoz tartozik, ha valaki nem képes elviselni a fáradságos dolgokat, ugyanúgy ahhoz tartozik az is, ha valaki mértéktelenül vágyik a játékra vagy bármilyen más kikapcsolódásra.

https://invocabo.wordpress.com/2021/11/27/vazlat-ferfiaknak/