A sajtó
szerint eljött a Rég Várt Katolikus Fegyverletétel Nagy Pillanata,
amikor a Katolikus Egyház, a szexuális forradalom győzelmének útjában
álló utolsó nagy intézményes védőbástya, végre beismeri eddigi
tévedéseit.
A vatikáni zsargonban a püspökök
külön összehívott szinódusa rendkívüli szinódus, ami azt jelenti, hogy
nem rendes szinódus, amit ugye három évenként tartanak. A nemrég
befejezett 2014. évi Rendkívüli Szinóduson valóban rendkívüli dolgok
történtek, a „Hűha” értelmében. És ha ez ebben az évben tartott
Rendkívüli Szinódus annak a szinódusnak volt az előnézete, amelynek a
témáját volt hivatva meghatározni, t.i. a 2015. évi Rendes Szinódusét,
amely szinódus várhatóan, nos, valóban rendkívüli lesz.
Hogyan volt a 2014. évi Rendkívüli Szinódus rendkívüli? A Bárd (t.i. Shakespeare) elnézését kérve, a következőkben:
1. A 2014. évi Rendkívüli
Szinódus rendkívüli sajtó figyelmet kapott. Sajnos, a figyelem túl nagy
része a tömegsajtó tévképzetének volt tulajdonítható, mely szerint
eljött a Rég Várt Katolikus Fegyverletétel Nagy Pillanata: az a
pillanat, amikor a Katolikus Egyház, a szexuális forradalom győzelmének
útjában álló utolsó nagy intézményes védőbástya, végre beismeri eddigi
tévedéseit és együtt rohan a szexuális felszabadulás ígéretföldjére,
melyet ebben ez esetben a házasság kérdésében történő katolikus
fegyverletétel jelenít meg. Amire fel kellett volna figyelnie a világnak
– az afrikai püspökök tanúságtétele a monogámia és az élethosszig tartó
házastársi hűség felszabadító ereje mellett – elszomorítóan kevés
figyelmet kapott, holott a harmadik világbeli nők a legfőbb
kedvezményezettjei annak az igazságnak, amit az Egyház kapott az Úrtól.
2. A 2014-es Szinódus a haldokló
északi egyházak püspökeinek rendkívüli önbizalmát bizonyította, akik
ennek ellenére úgy érzik, lelkipásztori tanácsokat adhatnak azoknak a
helyi egyházaknak, amelyek vagy virágzanak, vagy kitartanak. Sok
észak-európai püspök és teológus (és püspök-teológus) úgy tett, mintha
újra eljöttek volna azok a paradicsomi évek, amikor ők határozták meg a
II. Vatikán Zsinaton a világegyház napirendjét. Hogy ugyanezek a
püspökök és teológusok elnököltek a nyugat-európai katolicizmus
összeomlása felett az elmúlt 50 évben, láthatólag a legkevésbé sem
számít nekik. Újra itt vannak a szép napok.
3. A 2014-es Szinódus rendkívüli
volt, vagy legalábbis a média szerint az volt, a bíborosok közötti
nézeteltérések precedens nélküli nyilvánosságra kerülése miatt. Esetleg
azok, akik rendkívülinek vagy rendhagyónak találták, megnézhetnék Szent
Pál levelét a galataiakhoz (2:11), ahol Pál beszámol arról, hogy Pétert
szemtől szembe kritizálta. Vagy elgondolkozhatnak azon a nagyon
ellenséges hangulatú veszekedésen, amely az észak-afrikai püspökök
között a donatista vita idején folyt. Vagy elmélyedhetnek a karthagói
Ciprián püspök, egyháztanító és István pápa, Róma püspöke közötti
veszekedésben. Vagy olvassák el a II. Vatikáni Zsinat első ülésszakának
vitáit. A 2014-es nézeteltérések nagyon is figyelemre méltóak, mégpedig
abban, hogy egyébként intelligens emberek, akiknek az álláspontját
eléggé szétbombázták a tudóstársaik, képtelenek voltak annak
beismerésére, hogy tévedtek. De még közelebbről megnézve, ahogy a
NFL-ban mondják, ez sem annyira új.
4. A 2014-es Szinódus rendkívüli
volt abban, hogy mennyi teológiai zavarodottságot mutattak az Egyház
öregjei, akiknek igazán képben kellene lenniük. Természetesen az Egyház
ön-megértése fejlődik az idők folyamán, ahogy Egyház lelkipásztori
gyakorlata is. De ahogy Boldog John Henry Newman bemutatta a kérdésről
szóló modern értekezésében, minden autentikus fejlődés szerves
folyamatosságban van a múlttal; nem pedig szakítás a múlttal. Ugyanígy
nincs helye annak a dogmafejlődés igazán katolikus elméletében, hogy az
Úr szavait átírják, vagy hogy a Szentírás tiszta szövegéhez való hűséget
fundamentalizmusként írják le.
5. A 2014-es Szinódus rendkívüli
volt abban, hogy túl sok püspök és teológus (és püspök-teológus) még
mindig nem fogta fel a Modernkori Kereszténység Vastörvényét: azok a
keresztény közösségek, melyek szilárdan megőrzik a hittani és erkölcsi
határaikat, képesek virágozni a modernitás kulturális mérgei közepette
is; azok a a keresztény közösségek, amelyeknek hittani és morális
határai átjárhatóak (majd láthatatlanok) lesznek, kiszáradnak és
elpusztulnak.
6. Még egy dolog: miért nem voltak
a családról tartott szinódusra meghívva a Házasság és Család II. János
Pálról Nevezett Pápai Intézetének képviselői? Rendkívüli: nemcsak a
vatikáni zsargonban, hanem hétköznapi nyelven is.
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20141022_george_weigel_egy_valoban_rendkivuli_szinodus
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20141022_george_weigel_egy_valoban_rendkivuli_szinodus
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése