Friedrich Nietzsche „Antikrisztus”-nak hívta magát, és egy könyvet is
írt ugyanezzel a címmel. A következőképpen érvelt az ateizmus mellett:
„és most meg fogom cáfolni az összes isten létezését. Ha volnának
istenek, miképpen viselném el, hogy én ne legyek isten! Tehát nincsenek
istenek.”
Nietzsche az értelmet ugyanúgy megvetette, ahogy a hitet, és gyakran
szándékosan ellentmondott önmagának, azt állítva, hogy „egy gúnyos
mosoly végtelenül nemesebb, mint egy szillogizmus”, és szívesebben
folyamodott a szenvedélyhez, a retorikához, sőt a szándékos
gyűlölködéshez, mint az észhez.
A szeretetben látta a „legnagyobb veszélyt”, a moralitást pedig az
emberiség legrosszabb gyengeségének tekintette. Valószínűleg egy
szifilisz megbetegedés miatt megtébolyodott, ami miatt
elmegyógyintézetben is kezelték, de segíteni nem tudtak rajta. Utolsó
leveleit már úgy írta alá, hogy „a Megfeszített”. A nácik őt tekintették
félhivatalos filozófusuknak.
Mindezek ellenére századunk legnagyobb elméi közül többen is mély értelmű és bölcs filozófusként tisztelik. Hogyan lehet ez?
Három irányzat létezik Nietzschével kapcsolatban. Az akadémikusok
között a legnépszerűbb a „barátságos nietzscheánusok” irányzata, akik
azt állítják, hogy Nietzsche lényegében egy farkasbőrbe bújt bárány; a
támadásait nem szó szerint kell venni, s emellett valójában ő az általa
kifogásolt nyugati intézmények és értékek szövetségese, semmint
ellensége.
Ezek a tudósok azokra a teológusokra hasonlítanak, akik pl. Jézus
ezen szavait „Senki sem jut az Atyához, csak általam” úgy értelmezik,
hogy „minden vallás egyformán igaz”; valamint azt, hogy „aki elbocsátott
nővel összeházasodik, házasságot tör” úgy magyarázzák, hogy „válásotok
legyen kreatív és ésszerű”.
Aztán vannak az „elborzadó nietzscheánusok”. Ők kevésbé veszik
komolyan a Nietzschét körülvevő tiszteletet. Ők tipikusan azokra a
lábjegyzetekre hasonlítanak, amelyek a modern filozófiáról szóló régi
katolikus tankönyvekben voltak, amelyek csak annyit közöltek, hogy
Nietzsche létezett, egy ateista volt és elmebajban halt meg – és ez a
sors vár mindenkire, aki túl sokáig foglalkozik a könyveivel.
A harmadik irányzat Nietzschére farkasként tekint, semmint bárányra,
azonban egy nagyon jelentős gondolkodónak tartja, mivel megmutatta a
modern nyugati civilizációnak a saját sötét szívét és jövőjét. Könnyű
bűnbaknak kiáltani és újjal mutogatni az olyan fekete bárányokra, mint
amilyen Nietzsche és Hitler volt, de vajon nincs-e egy „bennünk lakozó
Hitler” (hogy Max Picard könyvének címét idézzük)? Nietzsche vajon nem a
szöget bújtatta ki a zsákból? Azt a démoni szöget, amely a szekuláris
humanizmus tiszteletreméltó zsákjába volt rejtve? Ha egyszer „Isten
halott”, akkor ugyanígy halott az ember, az erkölcsösség, a szeretet, a
szabadság, a remény, a demokrácia, a lélek, és végső soron az
épelméjűség. Senki sem mutatta ezt meg élénkebben, mint Nietzsche. Ő
valószínűleg (teljesen akaratlanul) sok megtérésért is felelős.
Nietzsche fő témáit a jelentősebb könyveinek a címeivel foglalhatjuk
össze. Mindegyikük, különböző módon, egy-egy támadás a hit ellen.
Nietzsche filozófiájának középpontjában mindig ugyanaz áll: Ő is
Krisztust állította a középpontba, mint Ágoston, csakhogy Nietzsche az
ellenségeként tette Krisztust a középpontba.
Nietzsche első könyve – „A tragédia születése a zene szelleméből”
– egy tollvonással áthúzta az ókori görögök elfogadott nézetét,
miszerint minden „kedvesség és fény” az értelem és a rend. Nietzsche
számára a tragédiaköltők voltak a nagy görögök, és a filozófusok –
kezdve Szókratésszel – a kisebbek, a sápadtabbak és
szenvedélytelenebbek. Az egész nyugati világ Szókratészt és az ő
racionalizmusát és moralizmusát követte, és megtagadta a másikat, az
ember sötétebb oldalát, a tragikus oldalt.
Nietzsche inkább a tragédiát magasztalta, a káoszt, a zűrzavart és
az irracionalitást, amit az isteni Dionüszosz, a kicsapongás és részeg
orgiák istene szimbolizált. Azt bizonygatta, hogy Szókratész inkább
Apolló, a nap, a fény, a rend és az értelem istenének imádatára
fordította a világot. Azonban Nietzsche istenének, Dionüszosznak a sorsa
csakhamar magát Nietzschét is utolérte; ahogy Dionüszoszt szó szerint
széttépték a titánok, az alvilág természetfeletti szörnyei, úgy
Nietzsche elméje is darabokra szakadt a saját benső titánjai által.
„A történelem hasznáról és káráról” folytatta a Dionüszosz
versus Apolló témát. A „történelem kára” (Nietzsche szerint) a teória, a
tudomány és az objektív igazság. A történelem haszna az „élet”
hangsúlyozása. Élet és igazság, tűz és fény, Dionüszosz és Apolló,
akarat és értelem, mind szemben állnak egymással. Itt már láthatjuk
Nietzsche szétszakadását, ugyanis ezek saját önmagának a két különböző
része.
Az „Ecce homo” egy szégyentelen pszeudo-önéletrajzi
egotizmus. Bár ő csak egy szanitéc volt a háborúban, Nietzsche magát
„egy hetvenkedő öreg tüzér”-nek nevezi, akit minden nő imádott.
Valójában azonban egy magányos öregember volt, aki nem bírta a vér
látványát, egy ágaskodó érzelgős törpe, amilyen Napóleon volt. Ami a
legborzasztóbb, hogy szívesen használta fel hazugságait és képzeletét.
Ez összhangban áll filozófiájával, azaz előnyösebb az, ami
„élet-erősítő” mint az igazság. „Miért ne éljünk hazugként?” – kérdezi.
„Az erkölcs származása” azt állítja, hogy a moralitás a
gyengék (különösen a zsidók, majd a keresztények) találmánya volt, hogy
legyengítsék az erőseket. A bárány legyőzte a farkast azáltal, hogy neki
is bárányként kell cselekednie. Ez természetellenes – érvel Nietzsche –
és minthogy az erkölcs természetellenes eredete az alsóbbrendűek
ellenszenvében (ressentiment-jében) áll, ez fog minket felszabadítani saját hatalma alól.
A „Jón, rosszon túl” Nietzsche alternatív erkölcstana vagy
„új erkölcstana”. Az „úri morál” teljesen különbözik a „szolgamoráltól” –
mondja. Egy Úr bármit is parancsol, az jóvá válik attól a puszta
ténytől, hogy az Úr parancsolja. A gyenge báránynak engedelmeskedő és
behódoló morálja van. Az uraknak természetes joguk van, hogy azt tegyék,
amihez kedvük van, és mivel nincs Isten, bármi elfogadható.
A „Bálványok alkonya” „Isten halálnak” következményeit
vizsgálja meg. (Természetesen Isten valójában sohasem élt, hanem csak a
Benne való hit. Most az halt meg, mondja.) Istennel meghalt minden
objektív igazság (ugyanis nincs a sajátunkon felüli értelem), valamint
minden objektív érték, törvény és moralitás (ugyanis nincs a sajátunkon
felüli akarat). Lélek, szabad akarat, halhatatlanság, értelem, rend,
szeretet – ezek mind „bálványok”, kicsi istenek, amelyek halni készülnek
most, hogy a Nagy Isten meghalt.
Mi fogja helyettesíteni Istent? Ugyanaz a lény, aki az embert is
helyettesíteni fogja: a Superman, az emberfeletti ember. Nietzsche
mesterműve, az „Imígyen szóla Zarathustra” dicsőíti ezt az új istent.
Nietzsche az új Bibliát „Zarathustrának” nevezi, és világgá kürtöli,
hogy „dobjatok el minden más könyvet; itt van nektek az én
„Zarathustrám””. Ez egy részegítő retorika, ami meg is hódította a
kamaszokat generációkon keresztül. Az egész könyvet csupán néhány nap
alatt írta, őrjöngések közepette, s talán szó szerint egy ördög által
sugallt „automatikus írással”. Egy könyv sem tartalmaz annyi Jung-i
archetípust, mint ez, ami szinte a tudatalattiból származó képek
tűzijátéka.
A lényegi mondanivalója a mai ember elítélése a gyengesége miatt, és
a következő faj, az emberfeletti ember kihirdetése, aki a „szolgamorál”
helyett az „úri morál” szerint fog élni. Meghalt az Isten, éljen az új
isten!
Azonban az „örök visszatérés”-ben Nietzsche felfedezi, hogy
az összes istennek meg kell halnia, még az emberfeletti embernek is.
Úgy vélte, hogy az egész történelem szükségszerűen egy körben mozog,
végtelenségig megismételve az összes múltbeli eseményt: „Semmi sem új a
Nap alatt”. Nietzsche ezt az elmúló konklúziót két premisszából vonta
le: 1. az anyag véges mennyisége; és 2. az idő végtelen mennyisége
(mivel nincs teremtő és nincs teremtmény); tehát az elemi részecskék
minden lehető kombinációja, minden lehetséges világ az időben
végtelenszer bekövetkezik. Minden, még a Superman is, vissza fog térni a
porba, és kifejlődnek a férgek, a majomemberek, az emberek és az
emberfeletti ember újra és újra.
A Prédikátor könyvében is megjelenő kétségbeesés helyett, ennél a
reménytelen új történelemnél Nietzsche azt az alkalmat látta meg, hogy a
történelem irracionalitását és az „élet” diadalát kell magasztalni a
logika felett. A legfőbb erény az akarat bátorsága, hogy jóváhagyja ezt
az értelmetlen életet, értelem nélkül, ok nélkül.
Azonban Nietzsche utolsó művében, „A hatalom akarásában” a
vég vagy a cél hiánya démoniként jelenik meg, és mint, ami a modern elme
démoni karakterét tükrözi vissza. Isten, a mennyország, az igazság vagy
az abszolút jóság nélkül minden jel arra mutat, hogy az élet értelme
egyszerűen „a hatalom akarásává” válik. A hatalom önmaga végcéljává
válik, s nem pedig egy eszközzé. Az élet olyan mint egy buborék,
kívül-belül üres; de az értelme az önmegerősítés, az egotizmus, ami
felfújja a buborékodat, és az értelmetlen ént egy értelmetlen űrré
tágítja. „Csak akarj” – tanácsolja Nietzsche. Az már mindegy, hogy mit
akarsz és miért.
Mi már abban a helyzetben vagyunk, hogy láthatjuk, hogy Nietzsche
miért is olyan döntően fontos gondolkodó, nem elmebajának ellenére,
hanem tekintettel arra. A történelemben nem volt senki, talán de Sade
márki kivételével, aki ennyire világosan, leplezetlenül és
következetesen megfogalmazta volna a kereszténység teljes
alternatíváját.
A kereszténység előtti (azaz pogány) társadalmak és filozófiák
olyanok voltak, mint a szüzek. A kereszténység utáni (azaz modern)
társadalmak és filozófiák olyanok, mint az elváltak. Nietzsche nem egy
kereszténység előtti pogány, hanem jellemzően egy kereszténység utáni
modern és keresztényellenes filozófus. Jól látta, hogy Krisztus az ő fő
ellensége és riválisa. Az Antikrisztus szellemiségét még sohasem
foghattuk fel ennyire teljes megfogalmazásban. Nietzsche nem csak a náci
Németország kedvenc filozófusa volt, hanem a pokol kedvenc filozófusa
is.
Hálát adhatunk a Sátán saját ostobaságának, hogy „felfedte a
lapjait” ebben az emberben. Ahogy a nácizmust, úgy Nietzschét is
halálosan komolyan kell vennünk, és segíteni megőrizni civilizációnkat,
sőt saját lelkünket is azáltal, hogy borzalommal hátat fordítunk nekik,
mielőtt túl késő lenne.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése