A jeruzsálemi Kneszet előtt felállított Menora egyik karján az önmagát Messiásnak kikiáltó Bar Kochba látható. Sokan vannak, akik elámulnak azon a mélyen gyökerező gyűlöleten, amit Itamar Ben-Gvir és Bezalel Smotrich izraeli miniszterek a keresztények ellen táplálnak – mindazonáltal a történelem magyarázatot ad e gyűlölet okaira.
Krisztus előtt 4-ben a rómaiak vérbefojtottak egy zsidó felkelést. A zsidó nacionalizmus azonban ennek ellenére, sőt pont ennek következtében, ettől kezdve még erősebbé vált, és vele párhuzamosan a római fellépés is. A zsidó nép körében egyre nőtt egy politikai Messiás, egy katonai vezető fellépésének reménye, oly annyira, hogy a zsidók többsége emiatt nem ismerte el Krisztust a megígért Messiásnak. A zsidók véleménye szerint egy legyőzött semmi esetre sem lehet a várva várt Messiás. Az ő elképzelésük szerint a Messiásnak a római hatalmat le kellett volna győznie, és a világon létre kellett volna hoznia Izrael politikai uralmát. Ezzel kezdődött a nem-keresztény zsidók gyűlölete a keresztény zsidók ellen. Tarsusi Pál vált e fejlődés szimbólumává: egy zsidó, aki üldözi a keresztényeket, majd megtérése után a népek apostolává, valószínűleg a legnagyobb apostolává válik.
A Bar Kohba vezette zsidó felkelést a rómaiak vérbe fojtják; a politikai felszabadítás ezzel végleg megbukott, a politikai Messiás kudarcot vallott. De ezzel még nincs vége a történetnek. Krisztus után 613-ban Palesztina zsidó lakossága ismét fellázad az uralkodó hatalom, ezúttal a Bizánci birodalom ellen. Megnyitják a betörő ellenség, a perzsák előtt a város kapuit, magukhoz ragadják a hatalmat, brutálisan elüldözik a keresztényeket, és megint neki fognak a templom újjáépítéséhez. … De megint kudarcot vallanak, mivel 617-ben a perzsák elveszik a zsidóktól az előzőleg nekik adott hatalmat, és ismét a keresztényeknek adják. 629-ben aztán a bizánciaknak sikerül Jeruzsálemet visszafoglalni. Izrael állam 1948-as megalakulásával a zsidók megint kettéoszlanak: már nem keresztény és zsidó zsidókká, hanem szekuláris, akár extrémista, akár mérsékelt cionistákká, és ortodox zsidókká. De ez már egy másik történet. A tény, hogy ma a jeruzsálemi izraeli parlament, a Kneszet főbejáratánál a „Messiás” Simon Bar Kohba emlékműve áll, a történelem szerepére, és a szekularizált messianiasztikus idea lényegére emlékeztet: az erő és a hatalom kultuszára. Vittorio Messori 1994-ben a Corriere della Sera újságban megjegyezte: „Nincs sok különbség a zsidó és a mohamedán látásmód között: E két vallás egyike sem ismer legyőzött Istent, aki megbocsát és az anyagi győzelem helyett a lélek győzelmét hangsúlyozza.” |
(forrás: www.katholisches.info – 2025. december 11.)
Sokan vannak, akik elámulnak azon a mélyen gyökerező gyűlöleten, amit Itamar Ben-Gvir és Bezalel Smotrich izraeli miniszterek a keresztények ellen táplálnak – mindazonáltal a történelem magyarázatot ad e gyűlölet okaira.
Az itt látható képen Simon Bar „Messiás” látható. [„A kitörő felkelés támogatását Akiba ben Jószéf rabbi javasolta a zsidó tanácsnak, a Szanhedrinnek, és a felkelés vezetésére Simon ben Koszibát választotta ki, akit a Számok könyve 24,17 („Csillag tűnik fel Jákob (törzséből), jogar sarjad Izraelből”) alapján a messiásnak tartott, és akinek a Bar Kohba nevet adta. (A Bar Kohba név jelentése arámiul: „egy csillag fia”.)]
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése