1960 tavaszán
Pannonhalmán találkoztam Máriás Lajos atyával, aki Gologiról
magyarosította nevét. Én segéd munkás voltam a feloszlatott szerzetesek
öreg otthonában, ő pedig betegen került be.Natalia nővérnek Máriás atya volt a lelki atyja, aki utolsó éveiben nálam lakott. A kápolna szüntelenül szerepelt imáiban.
Úgy kerültem a szociális otthonba, hogy 1959 Szent József ünnepén
hatvanötünknek el kellett hagynunk a központi szemináriumot állami
parancsra, mert megtagadtuk, hogy béke gyűlésre járjunk. Én
Pannonhalmára mentek dolgozni, ahol diákoskodtam. Máriás atyát Pécsről
ismertem, tanárom volt a szerzetes rendek feloszlatása előtt. Őt a
feloszlatás után körözték, de nem fogták el, bujdosott. Betegsége miatt
amnesztiában részesült, s így került a szociális otthonba. Arra
kértem, hogy beszéljen a Szűzanyáról, mert Pécsett nagy engesztelő,
Mária tisztelő hitszónok volt. A parkban Szent Benedek szobra előtt
sétálva, első mondata azt volt, hogy amikor kezedbe veszed az ostyát,
és azt mondod, hogy ez az én testem, abból Krisztus Teste lesz. Te
nem azt mondod, hogy ez Krisztus teste, hanem azt, hogy ez az én
testem. Krisztus személyi egységben van veled, Krisztus mondja benned,
veled, te pedig Krisztussal, Krisztusként mondod. Krisztus te vagy, és
te Krisztus vagy. Ebben az egy mondatban benne rejlik az a
rendkívül gazdag, lélegzet elállító karizma, amit ő bujdosásában kapott
az Eucharisztiáról, s amit ő elképesztő intenzitással élt minden nap
reggeltől estig. Tudtam. Ez a mondat akkor ott, nem ragadott meg.
Máriás atya következő mondata az volt, hogy te egyszer felindítottad a
szándékot, hogy valahányszor kimondod az átváltoztatás szavait, akkor
is Krisztussal egyesülten akarod kimondani az átváltoztatás szavait, ha
az együtt szándékolás nem jut az eszedbe. Tudtam. A következő mondatot
tudhattam volna, elméletileg tudtam is, de sohasem váltottam apró
pénzre, emlékeim szerint mások sem. Azt mondta, hogy Krisztus
nemcsak az átváltoztatás pillanatában van benned, és nemcsak akkor
működik közre veled, hanem egész életedben, ha felindítod a szándékot.
Krisztus veled jár, pihen, dolgozik, beszél. Ebben az esetben nem annyi
érdeme lesz a tetteidnek, amennyit te érdemelsz ki, hanem, amennyit
Krisztus kiérdemel. Ez az érdem kérdése volt központi
mondanivalója ennek a gondolatnak, ami engem megragadott. Konkréttá vált
számomra Krisztus és az én titokzatos személyi egységünk, ami
valamiképpen olyan, mint az átváltoztatás tevékenységében való közös
tevékenységünk. Krisztus nemcsak az átváltoztatás pillanatában vállalja
az egységet és közreműködést, hanem minden tettemben, amennyiben én
szándékolom, és nyitott vagyok rá.
Az igazán nagy élményt a következő gondolata jelentette. Krisztus
nemcsak arra nyitott, hogy veled egyesülten élje személyi egységben a
te életedet, hanem megnyitja feléd egész lét gazdagságát. Krisztus
meghív, hogy kapcsolódj be az Eucharisztián keresztül a kereszten
elszenvedett halálába, dicsőítésébe, hálájába, engesztelésébe
világméretekben, az egész világ javára. Te Krisztussal egyesülten
élheted Krisztus kereszten megélt engedelmességét, engesztelését,
háláját, dicsőítését, mint sajátodat a világ javára. Az atya,
mint említettem állandó magányban élt. Volt, hogy egy fa ládában lakott a
Balaton partján, állandó szentségimádásban. A ládára szalmát tettek,
hogy a szomszédok figyelmét eltereljék az esetleges besúgók elől. Az ő
élete az Eucharisztia körül forgott. Ő azzal a könyörgéssel,
engeszteléssel, imádással, dicsőítéssel foglalkozott, abba kapcsolódott
bele, amit Krisztus az Eucharisztiában folytat a világ javára. Az
atya nemcsak arról tudott, amit mi mondunk, hogy Krisztus valóságosan
jelen van az Oltáriszentségben, hanem belekapcsolódott Krisztus
eucharisztikus tevékenységébe. Krisztus benne, rajta keresztül folytatta
világüdvözítő tevékenységét. Krisztus élete természetesen nem
merül ki eucharisztikus tevékenységével, van apostoli, karitatív, stb
tevékenysége, de minden tettének gyökre és csúcsa az eucharisztikus
élete.
Én ott, akkor megkaptam azt a karizmát, amit az atya élt, mert
számomra konkrét, lélegzet elállító lett ez az élet. Szív beteg voltam,
nehezen bírtam a kertészeti segédmunkát. Úgy nézett ki, az állam nem
fog hozzájárulni, hogy papként tevékenykedjek. Ebben a pillanatban
minden mellékessé vált, én Krisztussal világméretekben áraszthatom a
világra a Szentlelket, úgy fogalmaztam, hogy Krisztussal építhetem a
mennyországot.
Abban az időben kellett volna letennem örök fogadalmam a feloszlatott,
titokban szervezkedő ciszterci rendbe. Máriás atya azt mondta, ha
engem ennyire megragadott az ő karizmája, ne tegyem le az örök
fogadalmat Zircre. Neki lesz majd szerzetes rendje. Azt kérte, hogy a
karizmához való vonzódásomat tekintsem oda szóló hívásnak. Amennyiben
letenném Zircre a fogadalmat, nehezebb lennek a rendjébe való átlépés.
Máig sem értem, hogy miért, de hallgattam rá. Megígértem neki, ha lesz
rendje, belépek, addig egyházmegyés pap leszek. Arra nem éreztem
indítást, hogy én próbáljam létrehozni ezt a rendet.
Néha
mondott egy-két szót Natália nővérről, és a Norma fánál felépítendő
kápolnáról szóló látomásáról, az ott állandó engesztelő szentségimádást
végző férfi szerzetesrendről, de ezek engem nem nagyon ragadtak meg.
Nem is mondhatott sokat Natália nővérről, akiknek ő volt a lelkiatyja,
mert a jezsuita rend nem fogadta el a nővér próféciáit, s megtiltották
Máriás atyának, hogy foglalkozzon vele, és hogy beszéljen róla. A nővér
nem szerepelt beszédeiben, de nagyon fontos szerepet játszott az
életben a Norma fánál felépítendő kápolna. Az atya összes imáját, mint
örökre érvényes isteni döntést élte meg. Ezeket mind a kápolnához
kötötte. Imáiban mindig a kápolnába képzelte be magát, s az Élete annak
a szentélynek a kincstárát gazdagította. Dávid fát, aranyat, követ
halmozott fel a jeruzsálemi templom építéséhez, az atya pedig a lelki
energiát gyűjtött a szentély javára.
Az atyában élt a remény, azt hiszem próféciát is kapott, amit úgy
értett, hogy még életében elkészül a kápolna, s létrejön a férfi rend,
amely a kápolnában a prófécia szerint állandó szentségimádás formájában
engesztel. Az atya utolsó éveit plébániámon töltötte. Úgy gondolta,
hogy 97 éves korában fog meghalni, addigra mindez megvalósul, de 1997
ben élete végén egyik fiatalunk figyelmeztette a rákos beteg atyát,
hogy félreérthette a próféciát.
Naponta elmondok egy tized rózsafüzért az atya kérésére rendjének
gondolatáért, de a karizmát élve, nem a kápolna és a rend körül forgott
gondolatvilágom, hanem Isten országának gondolat világában
lelkipásztorkodtam. 2013 tavaszán meglepett az Új Ember egy rövid újság
cikke, hogy a Normafánál voltak hívek, s szó volt arról is a cikkben,
hogy szükség van férfi rendre. Ez év őszén egy meggyilkolt papunk
temetésén találkoztam volt egyházmegyés papunkkal, Mészáros Domonkossal,
akin keresztül megtudtam, hogy a Norma fánál felépítendő kápolna egy
TV műsor kapcsán egyre többek szívét mozgatja meg. Valóban megkapó a
nővér látomása, hogy az orosz hadsereg közeledtével a Szűzanya elhagyja
az országot, mert kérését nem teljesítették, a püspökök nem osztották
fel a nagybirtokukat, nem építették fel a kápolnát a Norma fánál,
amihez azt ígérte, ha megteszik, nem lép magyar földre idegen katona
bakancsa. A Szűzanya a látomásban elhagyta az országát, amire egyre
nagyobb sötétség borul. Nemzeti, keresztény szempontból biztos, hogy
beteljesedett a prófécia. A Szűzanya azt ígérte a nővér esdeklésére,
hogy ne hagyjon el bennünket, hogy akkor jön majd sokára vissza, ha
felépítik a kápolnát Norma fánál. Korunkban hirtelen izgalmas lett a
Norma fánál építendő kápolna, országos rendezési terv része lett, s
többen is indítást éreznek rá, hogy az ügyet kézbe vegyék. Rejtélyes,
érthetetlen a különböző próbálkozások, amik a női rend létrehozása
körül zajlottak, a férfi rend körül nem mozdult semmi. A próféciák
homályosak, feltételesek. Amennyiben hiteles próféciával állunk
szemben, akkor is, biztos, a Szűzanya számára első sorban nem egy kő
kápolna az első rendűen fontos. A templom mindenütt jelképe és színtere
az ő köztünk való egyfajta tevékenységének. Mi szegény, kis nép
vagyunk, nálunk nem templomot kért, hanem csak kápolnát. A kápolna
lényege az az engesztelő élet, amiről beszélt, de a kápolnának is
megvan a maga szerepe. Számomra úgy tűnik, a Szűzanya által a
magyar Egyháznak szánt karizmának egy sajátos formája Máriás atya
lelkisége. Azt hiszem ebben a körben mozog a Szeretetláng próféciája és
mozgalma is.
Titokban történt papszentelésünk után két évvel, mi váci papok
amnesztiában részesültünk, az állam részéről, ami azt jelenti, hogy
bennünket alkalmazhatott lelkipásztori munkára püspökünk. Bennünket nem
pápai engedéllyel szenteltek pappá, - ami nagy bűnnek számított - ,
hanem kaptunk püspökünktől írást, ha találunk olyan püspököt, aki
felszentel bennünket a váci egyházmegye szolgálatára, akkor szenteljen
fel. Egy internált esztergomi segéd püspök, - Szabó Imre - szentelt
bennünket pappá titokban a Kassai téri templomban.
Segéd munkásból, majd sekrestyésből káplán lettem. Hetente 33 hittan
órám volt hatalmas tanyavilágban Izsákon. Autónk nem volt, kismotoron,
biciklivel, lovas szánnal, télen gyalog jártam a tanyákat. Péntekenként
nyolc tanyasi órám volt. Este, amikor hazafelé mentem a havon, angyalok
röpítettek, és boldogan árasztottam a Szentlelket a világra,
Krisztussal megélt azonosságomban. Érthetően, karizmámról írtam a
doktori értekezésemet. Timkó professzor úr, később püspök, aki görög
katolikus volt, nagyon érdeklődött, honnan vettem, amit írtam,
elfogadta volna magántanári értekezésnek - mondta. Akkor még én
sem tudtam, hogy amit írtam, az nem katolikus skolasztika, világnézeti
teológia volt, hanem görög szellemű úgynevezett misztagógia, ami arról
szól, hogy mit is tesz Krisztus a szentségekben.
A gyakorlás mellett sokféleképpen gondolkodtam, írtam is erről a témáról, és átfogó teológiai képem alakult ki.
Jézus Krisztussal való személyi egységünk
Máriás
atya karizmájának lényege, hogy a hívek felindíthatják a szándékot,
hogy ugyanazt akarják tenni, mint amit Krisztus tesz az
Eucharisztiában. Ebben az esetben Krisztus azonosul a hívekkel, a hívek
Krisztusként állnak az Atya előtt, és Krisztusként szolgálhatják a
világ üdvösségét.
Máriás
atya nem fedezett fel teljesen ismeretlen igazságokat. Az Egyház
hitében és gyakorlatában benne van ez az isteni valóság. De ez a
misztérium, titok még tudat homályban él bennünk. Máriás atyát
megragadta ennek a valóságnak mélysége, távlata, hogy mi Krisztussal
személyi egységben élhetjük az Ő tevékenységét, és Ő éli velünk a
mienket. Máriás atya, amikor ez tudatosodott benne, ezt apró pénzre
váltva élte, hirdette a mi elméleti hitünket, és lélegzetelállító távlat
és mélység tárult fel előtte. Máriás atya karizmája nem
csupán ennek az igazságnak felfedezésében áll, mert ez önmagában egy
elvont, elméleti, homályos megállapítás, hozzátartozik ennek a hitnek a
megélése.
Ennek
a tevékenységnek alapja Isten szeretetének egyik vonása. Isten
szeretete, ha megélünk belőle valamit, meghökkentő, felfoghatatlan
távlatok nyílnak meg előttünk. Isten szeretetében az ellentétek
csodálatos harmóniában valósulnak meg. Isten szeretete örök, de
megnyilvánul a lehulló virág szirmaiban. Isten szeretete végtelenül
szép, bensőséges, ujjongó, nagystílű és legkisebb részletre is kiterjed.
Isten szeretetének rengeteg vonása van. Isten életének lényege, -
emberileg szólva, - nem mindenható hatalma, tudása stb., hanem
végtelenül szép személyes magatartása a legkisebbel szemben is, amivel
lehajol, és magához felemel. Isten felfoghatatlanul bensőségesen szeret
bennünket. Istent valamennyien tegezzük. Az Úr Jézus az Atyát Abbának
nevezte, amivel a bensőséges kapcsolatot akarta kifejezni. Ezt
szoktuk emlegetni, de a hívek többségének értelmét, szívét nem mozgatja
meg ez a csodálatos valóság. Isten legtöbb hívő számára elvont,
távoli, ismeretlen fogalom, nem kerülnek személyes kapcsolatba az
Atyával. De akadnak hívek, akiknek az életében átélt, tevékeny
kapcsolatot jelent ez az isteni tény. Aki megkapja ezt a karizmát, az
tudja átélni valamelyest Isten bensőséges közeledését felénk. Másik
fontos tulajdonsága Istennek, hogy irgalmas szeretettel szereti ezt a
bűnbe esett világot. Szoktuk emlegetni. Akit Isten megérint
lelke mélyén szeretetével, az tud átélni belőle valamit. Istenhez
fűződő kapcsolatunk abban is egyedül álló, hogy az Úr nemcsak
partnerként szerepel kapcsolatunkban, hanem oly módon, mértékben lép be
életünkbe, nyílik meg felénk, hogy személyi azonosságot él velünk, és
élhetünk vele, belőle, Ő pedig tud élni személyünkben, megéli a mi
életünket. Ennek tökéletlen emberi formája, amikor nagy beleélő
képességgel rendelkező emberek példázk beteget látogatnak, és beleélik
magukat a beteg helyzetébe, és együtt éreznek vele. Az Úr Jézus sokkal
teljesebb azonosulást, egységet él meg a hívekkel.
Úgy szoktam fogalmazni ezt a valóságot, hogy Ő és én személyi
azonosságba kerülünk, ami egymás között, emberi kapcsolatainkban,
legalábbis abban a mértékben képtelenség. Arról tudunk, éljük,
csodáljuk, hogy szeretettel egyesülünk az Úr Jézussal. Számunkra ez a
csúcs. De Ő be tud, és be akar lépni nemcsak a világba, nemcsak szeretet
kapcsolatban akar lenni velünk. Az isteni szeretet csúcsa,
amikor személyi azonosságot vállal és él meg velünk. A mi életünket
nemcsak bennünk, de tőlünk magát megkülönböztetve akar élni, hanem
bennünk, rajtunk keresztül akarja élni teremtett életünket.
Az evangéliumokban beszél erről az eggyé válásról Jézus.„Uram
mutasd meg nekünk az Atyát, s az elég nekünk”. „Már olyan régóta
veletek vagyok – felelte Jézus -, és nem ismersz, Fülöp? Aki engem
látott, az Atyát is látta. Hogyan mondhatod hát: Mutasd meg nekünk az
Atyát?.. a tetteket az Atya viszi végbe, aki bennem van.” (Jn 14, 8 –
10). „Én és Atya egy vagyunk”(Jn 10.30). A teológia beszél az isteni személyek egymásban levéséről, s ezt valósítják meg az isteni személyek velünk, köztünk is.
Eckhart mester, egy középkori német misztikus írt az Istennel való
egységről. Gyanúsították, hogy esetleg panteista, de nem ítélték el.
Liturgikus
imáinkban Isten gyakorolja velünk, és mi vele gyakoroljuk ezt az
egységet, azonosságot. Az átváltoztatáskor a pap nem azt mondja, hogy
ez Krisztus teste, hanem azt mondja, hogy ez az én testem. Minden
liturgikus könyörgésünket úgy fejezzük be, hogy a Mi Urunk Jézus
Krisztus által. Az utolsó ítéletkor az Úr Jézus azt fogja mondani, amit
egynek a legkisebbek közül tettetek, azt nekem tettétek. Ez nem csupán
jogi azonosság. Jézus azt mondja apostolainak, aki titeket hallgat,
engem hallgat. Ez sem csupán jogi megbízás, hanem Krisztus azonosulása
az igehirdetővel, vagy például feloldozásban a feloldozó pappal.
A
misztikusok néha megkapják, hogy átéljék ezt az értéket a hétköznapi
életben. Foucault atya megtérése után elment a tuaregek közé, ahol
korábban idegenlégiós tiszt volt, hogy rajta keresztül jelen lehessen
az ő igen szeretett testvére Jézus a tuaregek között. Kiko a
neokatekumenatus alapítója indítást érzett, hogy elmenjen Madridban a
nyomornegyedbe lakni. Egy bádog kunyhó lett a szállása. Volt, hogy -5
fokos hidegben csak azért nem fagyott meg, mert 5 kóbor kutya feküdt rá.
Misztikus élményben megkapta, hogy Jézus rajta keresztül jelen akar
lenni a nyomorultak között. Jézus nemcsak jelen volt Kikóban, Jézus volt
a Kikó, benne élte át emberként a nyomor negyed életét.
Máriás Lajos jezsuita atya megkapta azt a karizmát, hogy ezt az
azonosságot rendkívül intenzíven átélje, és gyakorolja az
Oltáriszentségben az Egyház javára. Jézus Krisztus nemcsak az
Eucharisztiában éli velünk a létegységet, hanem igehirdetésben, egyéb
szentségek kiszolgáltatásban, stb.
Jézus Krisztus eucharisztikus tevékenysége az utolsó vacsorán
Az Úr Jézussal való személyi egységünk sajátos formája az
Eucharisztia. Az Eucharisztia az utolsó vacsorára megy vissza. Az Úr
Jézus életének a végén vagyunk. Három év alatt sikerült egy kis
csapatot megnyernie, hogy kövessék őt. A csapat szellemi, erkölcsi,
hitbeli értéke emberileg nézve, nem ad okot nagy büszkeségre. Mindaz,
amit az Úr Jézus tett, végtelenül szent tevékenység, mert a Fiú Isten
tette emberi természetében. Minden tette végtelenül tökéletes bizalom,
engedelmesség, alázat az Atya iránt, amit Ő Szentlelkével tett. Némi
eredményt is ért el, nem túl sokat.
Vissza kell térnie az Atyához. Néhány szabad órája van már csak ezen a
földön, mert jön a világ fejedelme. Húsvéti átvonulási vacsorán,
mielőtt átvonulna az örök életbe, elbúcsúzik tanítványaitól, és új
áldozatot rendelt övéinek, amit Ő nagyon várt. Kezébe vette a kenyeret,
s azt mondotta, hogy ez az Ő Teste, amelyet áldozatul ad értük, és a
bor az Ő vére, amely sokakért kiontatik a bűnök bocsánatára. Az
apostolok valami új liturgikus áldozatra gondolhattak, amit az Úr Jézus
rendelt el népe javára.
Szent János apostol átfogó hátteret és isteni távlatot ábrázol az
utolsó vacsorai új és örök áldozatnak. Jézus az Atyától jött, és vissza
kell térnie az Atyához. Ekkor adta szeretetének legnagyobb jelét. Ez
nem a lábmosás, hanem apostolai szereplői lettek az Atyával történt
legbensőbb kapcsolatának. Ő most emberi természetével az örök üdvösségbe
megy vissza. Neki emberi természetével is a végtelen, emberi
természetet is odaadó szentháromságos szeretettel kell visszaszeretnie
az Atyát. Csak így lesz teljesen kölcsönös, végtelen isteni szeretet
kettejük között. A véges emberi életnek meg kell szűnnie, a szeretet
áldozatává kell válnia, hogy beléphessen a kölcsönös végtelen isteni
szeretet közösségbe, mert földi, emberi természettel ezt az életet nem
lehet megélni.
Krisztus Urunk, izraelita vallási fogalmakkal kifejezve magunkat,
szent, Istennek tetsző áldozattá vált a keresztfán. Ismétlem, csak ami
szent, tökéletes szeretet áldozatává válik, azt tud bekapcsolódni, részt
venni a szentháromságos szeretet közösségben, ami első sorban nem hely
kérdése, ahová beengednek-e vagy, sem bennünket a mennyországba, hanem
első sorban bekapcsolódás isteni stílusban, az isteni szeretet
közösségbe.
Nem tudjuk, hogyan zajlott volna le a búcsú az apostoloktól, hogyan
alakult volna át emberi természete megdicsőült természetté, ha nem lett
volna bűnbeesés. De a jelen körülmények között nem kellett gondolkodni
arról, hogyan fejezze be az életét. Gondoskodtak arról a főtanács
tagjai, akik elhatározták, hogy kivégeztetik. Jézus számára adva volt a
lehetőség, hogy ne meneküljön el, ne bénítsa meg őket, hanem
engedelmességből fogadja el a megalázó, kínos halált Atyja iránti
engedelmességből, mint totális, mindent adó szeretet vallomást.
Krisztus Urunk nemcsak a maga számára akarta elnyerni az örök
üdvösséget, hanem az egész, őt elfogadó, benne hívő társadalom számára
is. A mondottakból következik, hogy nemcsak Krisztusnak kell szent,
tökéletes áldozattá válnia, hanem mindenkinek, aki részt akar venni
ebben az életközösségben. Krisztus Urunk az emberiség főpapja. Ő az
utolsó vacsorán nemcsak a maga emberségéért vált áldozattá, hanem
helyettünk, értünk. Az Úr Jézus személyi egységet vállalva velünk, a mi
személyünkként állt az Atya előtt. Jézus Krisztus ebben titokzatos
egységben állt az emberiség élén az Atya előtt. A pap a közösséget
képviseli Isten előtt. Mindez első sorban az Úr Jézusra érvényes, minden
más vallás papi tevékenysége legjobban esetben tökéletlen szimbóluma
Krisztus papi tevékenységének.
Jézus Krisztus az utolsó vacsorán az egész véges, zárt, bűnbe esett
emberiség Isten adta főpapja, aki a maga és választott népe, továbbá az
egész emberiség nevében, emberiségért, emberiség javára élte meg a
tökéletes, önmagát feláldozó szeretetet. Új és örök szövetségnek nevezte
áldozatát. Ami tökéletes az örök. Tökéletes, kölcsönös odaadás jött
létre az Úr Jézus és a hozzá tartozó, Őt elfogadó emberiség és az Atya
között.
Az Úr Jézus mindazt, amit megélt, létrehozott, rábízta az Egyházára,
hogy élje, folytassa, pontosabban az Egyházában éli a földön. Az Úr
Jézus megbízta az apostolokat, hogy ezt cselekedjék emlékezetére. Azt
akarta, hogy világot átfogó, örök áldozatát szőjék bele a történelembe,
mai fogalommal misézzenek. Azt akarta, hogy abból az áldozati lakomából
hívei táplálkozzanak. A hívek az Eucharisztiából táplálkozva Jézusból,
Jézussal Istenért szent, tökéletes áldozattá válnak. A hívek az örök
élet részesei lesznek, akik az örök élet kenyerével táplálkoznak.
Eucharisztia az Egyház életében
A katolikus Egyháznak központ karizmája Krisztus végtelen
gazdagságából az Eucharisztia. Az Egyház igen mély hívő tisztelettel
veszi körül az Eucharisztiát. Ez a forrása papi nőtlenségnek,
cölibátust kér a Római Egyház papjaitól, akikre rábízza az
Oltáriszentséget. Ezért van minden nap szentmisénk, ezért vannak díszes
templomaink, ezért számít sajátos jámborságnak, ha valaki naponta
részt tud és akar venni a szentmisén.
A
latin teológia, a skolasztika azt hangoztatta régen az
Oltáriszentségről, hogy áldozat, ami a II vatikáni zsinat után
elhalványult, míg II János Pál pápa 2000. évet megnyitó körlevelének
hatására újból nagy erővel hangoztatjuk. A zsinat után az Eucharisztia
közösséget létrehozó hatását emelték ki jobban, ami igen fontos
mozzanat. Az Úr Jézus a közösséget gyakorolta az utolsó vacsorán, és a
táplálékot is kiemelte, vegyétek, egyetek ebből mindnyájan.
Az
Oltáriszentségről azt emeljük ki legjobban a protestánsokkal való
vitánkban, hogy az Úr Jézus valóságosan jelen van az Oltáriszentségben.
Mint említettem, Máriás atyának Jézus eucharisztikus tevékenysége volt
a fő élménye.
Most, miután megrajzoltuk az utolsó vacsora hátterét, térjünk vissza
az Úr Jézus áldozati tevékenységére. Az Úr Jézus az utolsó vacsorán
kezébe vette a kenyeret, és azt mondta, ez az én testem. Tettének
gyökere, mint minden tettünk gyökere „szándék felindítása”, személyes
döntés, hogy valamit teszünk. Szándékunkat természetünk hajtja végre. A
személy üresség, nyitottság az értékekre, azokat fogadja be magába. A személy a „szándék felindításával dönti el”, hogy valamit tesz.
Az
Úr Jézus, amikor az utolsó vacsorán kezébe vette a kenyeret, akkor
felindította a szándékot, hogy életét szeretet vallomásként
visszaajándékozza az Atyának, az érte vállalt halálban. Az Úr
felindította a szándékot, hogy Ő az emberiség élén, a világ főpapjaként
az emberiség nevében, javára, helyettesítő, kiengesztelő áldozatként,
személyi azonosságot vállalva az emberiséggel, ajánlja fel halálát a
világ javára. Jézus Krisztus személyi egységet, azonosulást vállalt a
bűnbe esett emberiséggel az utolsó vacsorán. Az Úr Jézus mindezt átfogó,
általánosságban mozgó szándék nyilatkozatként tette. Az Úr a neki
adott Szentlélek karizmájával hősi áldozatként vállalta és végig élte
megrendítő kereszthalálát szeretet vallomásként. Ennyit tudott tenni, és
ennyit tett az utolsó vacsorán. A többit rábízta a mennyei Atyára.
A
mennyei Atya végtelen szeretettel fogadta Fia szándék nyilatkozatát és
ennek megvalósítását a kereszthalálban, megáldotta, gondját viselte,
és ráárasztotta Szentlelkét az Ő áldozatára. Ennek az áldásnak az
eredménye lett az Úr Jézus feltámadása, amelyben az Úr Jézus a maga és
hívei számára elnyerte az újjáteremtő Szentlelket.
A feltámadás után az Úr Jézus a Szentlélek hatására minden
részletében, és végtelen mélységében szemléli a mennyei Atyja ölén a
bűnbe esett világot, annak minden tagját, és közösségét, minden
pillanatban, és üdvtörténeti folyamatában. Jézus most már minden
részeltre kiterjedően „felindítja a szándékot”, hogy mindenkiért,
mindenkivel egyesülten, azonosulva megszenteli gyenge jó tetteiket, és
az egész bűnbe esett, de megtérni kész világot Istenért való áldozattá
szenteli a mi közreműködésünkkel. Arról nekünk halvány fogalmunk
sincsen, hogy micsoda áldozatot jelent a számára azonosulni a
bűnösökkel, engesztelni és könyörögni értük. A getszemáni kerti vér
verejtékezés sejtet egy kicsit ebből a valóságból. Misztikusok kapnak
néha valami morzsát a világot átfogó krisztusi áldozat megélésről. Az
Úr Jézus valóságosan jelen van az Eucharisztiában, és átéli az egész
világot, annak minden tagját, beleéve magát a teremtményekbe.
Elképesztő, felfoghatatlan az végtelen személyes élet, amit Ő megél az
Eucharisztiában. Látja minden ember bűnét, lázadását, lanyhaságát,
közönyét. Az Egyház tagjainak bűnei, különösen a választott lelkek és
papság bűnei különösen fájók számára. Mennyi szenvedés forrása
mindennek az átélése az Eucharisztiában. Végtelen odaadással könyörög,
esdekel a bűnösök megtéréséért személy szerint mindenkiért. Ujjongva
dicsőít, élete feláldozásával ad méltó hálát az Atya végtelen
szeretetéért a maga és hívei számára. Nem győzöm ismételni, hogy Jézus jelen van az Eucharisztiában, és megéli a mi sorsunkat megrendítő, egyedülálló módon, személyi azonosulással.
És nem lehet felfogni végtelen rangját, tettei értékét, érdemét,
amivel az Atya elé áll értünk. És eközben mindezt megélhetjük hitben,
mint sajátunkat.
Krisztus
nem égi magasából folytatja eucharisztikus tevékenységét, hanem a
hívek között, rajtuk keresztül, bennük. Krisztus a híveknek azokkal a
tetteivel tud azonosulni, amelyeket az Ő szellemében végeznek.
Krisztust a hívek lekorlátolják, ha nem kapcsolódnak be eucharisztikus
áldozati tevékenységébe, és felszabadítják, ha erőteljesen beleélik
magukat Krisztus személyébe, és Krisztusként könyörögnek, adnak hálát,
engesztelnek, dicsőítenek a világ javára.
A Krisztussal történő eucharisztikus személyi egység gyakorlása
Jézus
Krisztus felindította a szándékot az utolsó vacsorán, amit a
szentmisében folytat, hogy eucharisztikus áldozatában megjelenik
köztünk, és értünk, velünk folytatja eucharisztikus tevékenységét. Ő
beleéli magát a mi életünkbe, és meghív bennünket, hogy vegyünk részt
értünk vállalt áldozatában az Ő személyében. Ezt a szándék felindítást a
Szentlélek ereje valósítja meg.
Ezt
az „ima módot” úgy kell gyakorolni, hogy felindítjuk magunkban a
szándékot, hogy mi az eucharisztikus Krisztussal azonosulva,
személyében, a nekünk adott karizma birtokában akarunk imádkozni,
tevékenykedni.
Lélekben
beleéljük magunkat Krisztus személyébe, és ezt végtelen gazdagságot
Krisztusként kezdjük gyakorolni részleteiben, vagy pedig átfogó szándék
felindítással. Jézusként szólunk az Atyához, Jézusként szólítjuk meg
az Atyát, pl. én Szentatyám. Aztán elmondhatjuk, hogy Én a te Szent
fiad, vagy mondhatjuk úgy is, hogy én a Te Szent fiad, aki jelen vagyok
ebben a méltatlan szolgádban, szólok hozzád. Mérhetetlen gazdag
változatot imádkozhatok meg Jézusként: személyes életem, családom,
közösségem, papságot, híveket, népünket, Európát, Egyházat, világot
stb. Tevékenységem lehet könyörgés, hála, dicsőítés, engesztelés azok
számára, akiket meg akarok élni Jézusként. Természetesen csak olyan
tevékenységet folytathatok Jézusként, amik beleférnek az Ő felfogásába,
tevékenységébe, céljaiba.
Az Anyaszentegyház a szentmisében oly módon fogja egységbe Krisztus
világüdvözítő tevékenységét, hogy „Őáltala, Ővele, Őbenne a tiéd
Mindenható Atya Isten a Szentlélekkel egységben minden tisztelet és
dicsőség, mindörökkön örökké”. A kánon végének ez a dicsőítése nem
csupán kijelentése az eucharisztikus tevékenységnek, hanem minden
szentmisében létrehozza ezt a dicsőítést az Egyház javára.
Az
eucharisztikus tevékenységben nem csupán az Úr Jézussal
tevékenykedhetünk, aki megdicsőíti az Atyát, hanem az Atyával is,
Atyaként is szólhatunk az Úr Jézushoz, viszonozzuk az ő fiúi
dicsőítését, s az Atya is velünk dicsőíti meg Szent Fiát.
Szűz
Máriát, az angyalokat és szenteket is bevonhatjuk e tevékenységünkbe.
Ők sokkal átfogóbban, mélyebben, gazdagabb Lélek birtoklással végzik a
szentek közösségében ezt a tevékenységet. Pontosabban, ezt a küzdő
Egyház folytatja, de segítségük felfokozza tevékenységünk értékét.
Eucharisztikus tevékenységünk gyümölcse
Máriás atya meg volt győződve, hogy ezzel az eucharisztikus
tevékenységgel irányíthatja a világ eseményeit. Ezt árnyaltabban
gondoltam, gondolom. Misztériumok világában járunk, ahol nem tehetünk
magabiztos kijelentéseket, hanem alázattal kell bíznunk Isten
kegyelmében.
Az Eucharisztiában Krisztus az egész Istenre megnyíló világ üdvösségét
„szándékolja”. A szándék a személy tevékenysége. A személy a
természetén keresztül végzi el, amit elhatározott. Ez Krisztusra is
vonatkozik. Krisztus emberi természete egy emberi természet
képességeivel rendelkezett földi élete folyamán. Az Úr megdicsőülése
után elnyerte a Szentlélek végtelen erejét. A világ végén majd ezzel az
erővel vet véget a bűnben megkeményedett e világ eseményeinek, de
addig Egyházában földi életének törvényei szerint folytatja
tevékenységét a szentségeken keresztül. Az eucharisztikus Krisztus
világot átfogó szándékát az Atya megáldja. Az Atya gondoskodik róla,
hogy ezek a szándékok, - vagyis az Isten felé megnyíló személyek
tevékenysége az üdvösségre jussanak.
Ne felejtsük el, minél nagyobb áldozatot tud Krisztus megélni
híveiben, annál csodálatosabb az Egyház eucharisztikus élete, és annál
termékenyebb az áldozata. Krisztus rendelkezik karizmatikus erővel, ami
annál nagyobb teljesítményekre képes, minél teljesebben megnyílnak a
hívek feléje. Minden üdvös célra lehet imádkozni, felajánlani Krisztus
áldozatát. Lehet betegeket megáldani az Eucharisztiával, lehet misét
mondatni élőkért, holtakért, lehet egyéni, és közös szentségimádáson
Krisztussal egyesülten imádni, könyörögni, hálát adni a legkülönbözőbb
üdvös célokra. Említettem már, nyilván olyan szándékokat lehet
Krisztussal egyesülten szándékolni, amelyek megegyeznek az Atya
akaratával.
A
világ legfontosabb eseményei nem az emberek különböző tevékenysége,
hanem a szentháromságos személyek ítéletei a világról. Isten nem nyúl
bele közvetlenül a világ eseményeinek irányításába, az események mennek
az elégséges okság elve alapján. De ezen túl, ezek felett a
szentháromságos személyek egymás iránti gesztusaiban dől el a világ
végső sorsa. A Mennyei Atya a világ eseményei között meghallgatja,
megáldja, megdicsőíti Fia világért való áldozatát az élet forgatagában.
Átfogó
igazságokat fogalmaztam meg az üdvösség titkáról. Az üdvösség
története végeredményben az Úr Jézus és a gonosz lélek harca a világ
üdvösségéért, illetve kárhozatáért. A gonosz ebben a bűnbe esett
világban gőggel, pénzzel, érzékiséggel, erőszakkal igyekszik elcsábítani
az emberiséget. Krisztus pedig erkölcsi, és hit harcot vív szent
hatalmával engedelmességében, alázatában, szelídségében, tiszta
szívűségében, áldozatában a gonosz ellen, és győz a feltámadásban. Ezt
ajánlja fel nekünk, és ebben ajándékozza Isten világüdvözítő Lelkét.
Az
üdvösség történetének legfőbb igazsága, ami felülír minden igazságot,
törvényt, hogy a mennyei Atya megdicsőíti Fiát, akit végtelenül szeret,
aki végtelenül sok szenvedést, megaláztatást viselt el, és visel el,
hogy az Atya akaratát teljesítse. Az Atya oly módon is megdicsőíti
Fiát, hogy mindent megtesz érte felfoghatatlan mértékben, bármit kérünk
az Ő nevében. Az Atya a világ abszolút ura, akinek mindenekfölött való
akarata, hogy megdicsőíti Fiát. A Fiú kiüresítette magát, és
engedelmes lett a halálig, de Isten feltámasztotta, feltámasztja és
megdicsőíti. Nemcsak húsvét vasárnap, hanem nagyon sokszor az üdvösség
harcában. Bármit kérünk az Atyától Jézus nevében, megteszi nekünk (Jn
14.10.).
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/767-krisztussal-megelt-szemelyi-egysegunk-az-eucharisztiaban
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése