G. Nardi előszava: Ettore
Gotti Tedeschi, a Vatikán Bank egykori elnöke az új év alkalmából
elküldte néhány gondolatát Marco Tosatti vatikáni újságírónak. Írásában
ellentmond annak a katolikusok között igen elterjedt véleménynek, mely
szerint jelenleg kultúrharcban állunk. Szerinte valójában nem különböző
kultúrák közötti konfrontációról van szó, hanem egy sokkal drámaibb
helyzetről: a civilizáció elleni támadásról. – A civilizáció elleni
támadásról van szó, amiből valójában csak egy van: a keresztény. Olyan
szellemi harc zajlik, mely alatt nem vallásháború értendő, hanem egy
olyan háború, mely a természetes és a természetfeletti világot érinti.
(forrás: www.katholisches.info – 2024. január 5.)
Ettore Gotti Tedeschi: Nem kultúrharcban, hanem szellemi háborúban állunk
Gondolataimat
egy cikkből merítem, mely a The European Conservative újság 2023. évi
utolsó számában jelent meg, s melynek címe: „Az Antikrisztus vallása”,
írója pedig a neves ír filozófus, Mark Dooley, aki J. H. Newman bíboros
és a nagy filozófus, Roger Scruton egyik szellemi tanítványa.
Hogy miért találom ezt a cikket érdekesnek? Mert van bátorsága olyan
dolgokat kimondani, amiket bár némelyek gondolnak, de "intellektuális
félelemből" nem mernek kimondani. Az "intellektuális félelem" egy olyan
érzés, melyről napjainkban el kéne gondolkoznunk.
Mark
Dooley cikkében azt közli velünk, hogy a legnagyobb hiba, amit mi
katolikusok ma elkövetünk, abból áll, hogy azt hisszük, hogy azon
elvekért folytatott kultúrharcban állunk, melyeket nekünk hirdetnünk és
élnünk kellene.
Ez a
tévedés azon a feltételezésen alapszik, hogy ebben a speciális
kérdésben két rivális kultúra ütközik egymásnak. Ez azonban nem igaz,
hiszen a civilizáció ellenségeinek, akik az élethez való jogot és minden egyes ember egyedi méltóságát nem ismerik el, nincs valódi kultúrájuk.
[És mivel az egyetlen vallás, ami e kettőt maradéktalanul elismeri, a
katolikus, így rajta kívül más vallás, más szellemiség soha nem tudott,
nem tudhatott igazi civilizációt, olyat, ami ezt a elnevezést valóban
megérdemli, felépíteni.]
Ezért
ezek az ellenségek, akik a Nyugat kulturális és szellemi értékeit
lerombolni, sőt véglegesen kitörölni akarják, abba fogtak bele, hogy az
"ellenállókat" megfélemlítsék, miközben mindazt elpusztítják, ami nem a sötéthez és a sátánihoz tartozik.
Az igazi kultúra szépséget, rendet, harmóniát és szentséget feltételez. Igen, szentséget, azt, amit manapság magában az "egyházban" is elhanyagolnak.
Ebben a
világban, ahol kerül, amibe kerül, minden témát "párbeszédben" akarnak
megtárgyalni és megoldani, úgy tűnik, hogy az emberiben már nem sok
„istenit” látnak, és az ember egyedülálló méltósága iránt már semmilyen
különös tiszteletet nem ismernek.
Ezért – fejti ki tovább gondolatait Dooley –, akár tetszik ez nekünk akár nem, nem egy kultúrharcban vagyunk, hanem egy halálos szellemi háborúban, melynek harctere az élethez való jog, a család, a házasság, a természettörvény stb.. Ez olyan harctér, amelyen fel kell ismernünk, hogy a tényleges támadás a Teremtő és az Ő teremtése ellen irányul, amit egy szekuláris, áltudományos "keletkezéssel" akarnak lecserélni.
Dooley megérteti velünk, hogy a félelem-hőmérő abból áll, hogy van-e bátorságunk a „Gonosz” létezéséről beszélni vagy sem; a „Gonoszról” mint szellemi erőről, akinek az embernek, mint Isten teremtményének az elpusztítása a célja.
Nem a
"sötét középkorból" való történet ez? Egyáltalán nem, ezt csak ők
akarják nekünk klisék előrángatásával bebeszélni. Ha ezt elhisszük,
akkor azt is hagyjuk, hogy az élet értékét megkérdőjelezzék, és akkor
még a gyermekek ártatlanságát is elmulasztjuk megvédeni, mert a
rombolást "az érintettek jogának" ismerjük el.
Pont az
a feltűnő gyorsaság és kegyetlenség, amivel az értékek elleni támadás
az elmúlt tíz évben szégyenletes közönségességgel megsokszorosodott,
teszi világossá, hogy nem kultúrharcról van szó, hanem a Jó és a Rossz,
a Fény és a Sötétség, a Szent és a Profán közötti háborúról.
De nem
teszi ki magát a világ gúnyolódásának az, aki azt mondja, hogy ő a
Gonoszban, mint metafizikus entitásban hisz? Lehet hogy igen. De mi
pontosan tudjuk, hogy Krisztus mielőtt betegségeket gyógyított meg, előbb démonokat űzött ki.
[v. ö. például: Mt 8,16: „Amikor beesteledett, sok ördögtől megszállt
embert vittek hozzá. Szavával kiűzte a gonosz lelkeket, és mind
meggyógyította a betegeket,” – Mt 10,1: „Összehívta tizenkét
tanítványát, s hatalmat adott nekik, hogy kiűzzék a tisztátalan
lelkeket, és meggyógyítsanak minden betegséget, minden gyengeséget.” –
Mk 6,13: „Sok ördögöt kiűztek, és olajjal megkenve sok beteget
meggyógyítottak.” – Látjuk, hogy a Szentírásban mindig előbb van szó az
ördögök kiűzéséről, és csak utána a betegek gyógyításáról.]
A kérdés tehát így hangzik: Az, aki hisz, valóban meg van-e róla
győződve, hogy hite minden egyes miértre és minden titokra garantálja a
választ és a magyarázatot? Az, aki hisz, valóban meg van róla győződve,
hogy „mindabból, amit mondtak és tettek ő a legjobbat” birtokolja? Aki
mindezeket hiszi, annak az élethez való jogot és az emberi méltóságot
meg kell védeni, nem a „világ” ellenére, ami ellenáll neki, hanem
„pont” azért.
A civilizáció léte forog kockán. Úgy tűnik, hogy nem mindenki értette ezt még meg.
Függelék:
C. S Lewis 1943-ban egy ú. n. kozmikus trilógiát adott ki, mely
2007-ben magyarra fordítva is megjelent, és amelynek harmadik kötete „A
rettentő erő” címet kapta. Már 1943-ban!!!! Lewis tehát több mint 80
évvel ezelőtt pontosabban látta mindazt, amiről a szokásos „megmondó
emberek” ma éppen hogy csak elkezdenek beszélni! Lewis, azon kívül,
hogy élesen megfigyelte a körülötte levő világot, nyilván azért tudott
mindezekről írni, mert mindaz, ami ma a végéhez közeledik – azaz a
Gonosz abszolút hatalomra jutása – akkor is már hosszú évtizedek óta
folyamatban volt! És ha nem jön az újabb világháború, majd a
kommunizmus Kelet-Európában és a hidegháború, már régen meg is valósult
volna!
Lewis csaknem 570
oldalas könyvének több mint a fele a Gonosz leírása, aminek nemcsak
tömény gonoszsága, hanem elképesztő előre-látása is hátborzongató.
Lewis ilyeneket ír: „Bizonyos dolgok olyan határtalanul gonoszak, hogy a beavatatlan szem számára ártatlannak tűnnek.” És ilyen megállapításokat tesz: „Nincs középút pogányság és kereszténység között.
Mintha valaki túl finomkodó lenne ahhoz, hogy az ujjaival egyen, de a
villát sem fogadná el.” Lewis könyvében tökéletesen írta le a világban
működő Gonoszt, de a Jót csak fantáziaszüleményekkel próbálta
lefesteni. Mindazonáltal érdemes beleolvasni a kötetbe, elsősorban
azért, hogy lássuk, mindaz, amit a mai tudományos felfedezések
vívmányának tartunk, már 80 évvel ezelőtt – legalábbis elméletben és
tervekben – megvolt. A Gonosz csak a megfelelő pillanatra vár, hogy
beteljesítse tervét – és ha az Úristen nem lép közbe, akkor ez sikerül
is neki – legalábbis egy időre, hiszen az Úr megmondta, hogy újra
eljön, csak azt nem tudjuk, hogy ez előtt vagy csak ez után. A könyv
másik nagy érdeme, hogy bemutatja és osztályozza azokat, akik a Gonosz
mellé állnak és segítik tervei megvalósulását. Az itt következő
részletben az egyik beavatott éppen egy tanárt szervez be, akitől ő és
társai azt várják, hogy újságcikkeivel támogatja munkájukat, azaz
elvégzi az olvasók agymosását. És Lewis arra a kérdésre is elfogadható
választ ad, hogy miért hajlandók az emberek részt venni ebben a pokoli
tervben: azért hogy „azok mellett, akik itt irányítani fognak” helyet,
és így azok „jutalmából” is részesedést kapjanak. »Azt kell mondanom,
hogy az emberiség válaszút előtt áll. Egyetlen fő kérdés van
pillanatnyilag: ki melyik oldal mellett kötelezi el magát? A maradiság
vagy a Rend oldala mellett? Most először úgy néz ki, tényleg képes az
emberi faj arra, hogy itt maradjon még néhány évezredig, hogy
megragadja a sorsa feletti irányítást. Ha valóban szabad kezet adunk a
tudománynak, az átveheti az emberiség fölött az uralmat, és
újrakondicionálhatja az egész fajt, hogy igazán hatékony állatokká
váljunk. [Az ellenség emberei] megtudták, hogy micsoda erővel
rendelkezünk, és jól tudják, hogy a következő hatvan évben dől el az
emberiség sorsa. …
A
második probléma földi vetélytársaink leküzdése. Vetélytársak alatt
nemcsak rovarokat és baktériumokat értek, hanem az állatokat és a
növényeket – túl sokfajta élőlény tolong körülöttünk mindenütt.
Korántsem tisztítottuk meg ezt a helyet annyira, mint kívánatos. …
A harmadik probléma az Ember maga. Az Embernek uralkodnia kell az Ember
fölött. Ami annyit tesz, hogy néhány embernek uralkodnia kell a többi
fölött – ami még egy ok arra, hogy mi ketten mihamarabb elkötelezzük
magunkat azok mellett, akik itt irányítani fognak. [Irányítás alatt]
egyszerű, magától értetődő dolgok elvégzéséről: a selejt
sterilizálásáról, a kiszelektált fajok likvidálásáról, fajnemesítésről
van szó… Ezután következne a valódi nevelés, beleértve a prenatális
oktatást. Valódi nevelés alatt azt értem, ami nem hagy helyet az egyéni
megfontolásnak: a valódi nevelés valóban megneveli a pácienst, akár
akarja, akár nem. Természetesen eleinte elsősorban pszichológiai
nevelésről lenne szó, de később, miután megteremtjük a biokémiai
befolyásolás tudományát, közvetlen hatást gyakorolhatunk az agyra… Ez
minden dolog veleje. Egy új ember születik, és a hozzád hasonlókon
múlik, hogy sikerül-e. …
Amint beindul a gépezet, nem kell többet bajlódnunk a brit közvélemény
érzékeny lelkületével. Mi fogjuk megszabni, hogy mennyire legyen
érzékeny. De addig is sok múlik azon, hogy hogyan tálaljuk a dolgokat.
Például ha a legkisebb mértékben is kiszivárogna, hogy elítélteken
akarunk kísérletezni, az összes vénasszony a nyakunkon kuvikolna a
humanitáriusságról. Nevezzük azonban antiszociális elemek átnevelésének,
és máris zokogva ölelnek a keblükre, mert véget vetünk a megtorló
igazságszolgáltatás kegyetlen korszakának. Tudod, mi az érdekes? A
„kísérletezés” szót senki nem kedveli, míg a „kísérleti” csak jót
jelenthet. Gyermekeken kísérletezni tilos, de nyissunk csak egy
tandíjmentes kísérleti iskolát azoknak a drága csemetéknek, és máris
minden rendben.«
https://www.katolikus-honlap.hu/2401/haboru.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése