Devorah Goldman szerkesztő interjúja Dr. Miriam Grossmann gyermek- és ifjúsági pszichiáter szakorvossal.
Dr. Grossman új könyve, a Lost in Trans Nation: A Child Psychiatrist's Guide Out of the Madness (Elveszve
egy transznemzetben: Hogyan jussunk ki az őrületből? Egy
gyermekpszichiáter útikalauza) című könyvében azokat az elképzeléseket
vizsgálja, melyek a gender diszfória mai orvosi protokolljaihoz
vezettek, ezek a protokollok hogyan tették tönkre a családokat, és
hogyan védhetik meg a szülők a gyermekeiket. Az alábbiakban a
beszélgetés átirata olvasható, melyet a rövidség és érthetőség érdekében
némileg szerkesztettünk.
DG: Dr. Grossman, köszönöm, hogy vállalta a beszélgetést. A Daily Wire kommentátora, Matt Walsh 2022-es What Is a Woman?
[Mi a nő] című dokumentumfilmjében való szereplése lenyűgöző volt,
akárcsak az új könyve. Mi késztette arra, hogy éppen most írja meg ezt a
könyvet?
MG:
Gyermekpszichiáterként megrémültem. Azt akarjuk, hogy az embereknek,
különösen a fiataloknak, stabil identitástudatuk legyen. Ha nincs stabil
identitásuk, az hátrányt jelent. A pszichiáter szerepének része, hogy
segítsen az embereknek kifejleszteni és fenntartani ezt a stabilitást,
amely oly sokféleképpen megkérdőjelezhető.
Itt
van ez a kifejezés: identitásválság. Közhely, hogy a férfiak, akik
elérik a negyvenet vagy hasonló életkort, életközépi válságot élnek át
és elveszítik önmagukat. De mi történik itt? Megpróbálnak válaszolni a
kérdésekre: Ki vagyok én? Hova tartozom? Hová tartok az életben? Mi ezt
válságnak hívjuk. Ez a maga
módján valódi probléma, a stabil identitás jogos kihívása, néha
humoros, néha pusztító következményekkel az otthoni életre nézve. Ez a
koncepció - hogy a stabil identitás a siker döntő ugródeszkája - mind a
gyermeki, mind a felnőttkori fejlődésben alapvető fontosságú.
Itt
vagyunk, a saját szakmám, a pszichiátria és a pszichológia, és egy
olyan bizarr hiedelemrendszert támogatunk, amely áthatol emberi
mivoltunk legmélyén. Férfiak vagy nők vagyunk - mi lehet ennél
lényegesebb az identitásunk szempontjából? Mégis azt mondjuk a
fiataloknak, hogy az normális, ha újra és újra megkérdőjelezik ezt a
tényt.
DG: Identitásválságot hozunk létre.
MG:
Igen. Ezért beleástam magam ebbe. Meg akartam érteni, hogy miért
támogatja ezt a szakmám. És felfedeztem valakit, akit John Money-nak
hívnak.
Money egy kiváló
pszichológus és kutató volt a Johns Hopkins Egyetemen az ötvenes
években. Az ő szakterületét akkor hermafroditizmusnak hívták, ma
interszexnek. Lenyűgözték ezek a kétértelmű nemi szervekkel született
egyének. Ez még az ultrahangvizsgálat előtti időkben történt, így
valóban a születéskor derült ki, hogy a babák fiúk vagy lányok.
Bizonyos, rendkívül ritka esetekben a nemi szervek alapján nem volt
egyértelmű, hogy a baba akkor most fiú vagy lány.
Nos,
ezek az esetek a születések talán 0,02 százalékát tették ki, sokféle
orvosi állapot és kromoszómaállapot okozhat kétértelmű nemi szervet. De
ezek is rendkívül ritkák. Nos, John Money-t rendkívül érdekelték ezek a
gyerekek, és különösen az a folyamat, amelynek során eldöntötték, hogy
férfiként vagy nőként neveljék-e fel őket. A Harvardon írt doktori
disszertációja ezzel a kérdéssel foglalkozott.
A
Johns Hopkins Egyetemre kerül, nyit egy saját klinikát, és ő lett a
világ szakértője ebben a kérdésben. Előállt egy elmélettel, a
könyvemben felsorolt „veszélyes ötletek” egyikével. Money volt az első
terjesztője azoknak a veszélyes eszméknek, amelyek oda vezettek, ahol
most tartunk.
Az ő
elképzelése egyszerűen fogalmazva az volt, hogy „gendersemlegesnek”
születünk, hogy mindannyian üres lapok vagyunk, és hogy férfi vagy női
identitásunk pusztán attól függ, hogyan bánnak velünk életünk első két
és fél-három évében. Tekintettel az akkori vitákra a természetről és a
neveltetésről, valamint arra, hogy mit tudtunk és mit nem tudtunk a
kromoszómákról, ez hihetőnek tűnt.
Money
kérdéseket tett fel azzal kapcsolatban, hogy milyen üzeneteket kapnak a
csecsemők és kisgyermekek a szülőktől és a testvérektől. Ruhát vagy
nadrágot, teherautót vagy babát kapnak? Végül is az ötvenes években
voltunk, nem igaz? Hatvanas évek. Tehát minden rendkívül sztereotip
volt.
Money azzal érvelt,
hogy a kromoszómáknak szinte semmilyen hatásuk sincs a nőiességre és a
férfiasságra. Más szóval, bármilyen érdeklődési körrel, viselkedéssel,
hajlammal vagy személyiséggel is rendelkezik egy személy -
gyakorlatilag mindez társadalmilag konstruált, a biológiától
függetlenül.
Mindezt a
társadalom erőlteti rá egy üres lapra, egy csecsemőre, és mindez az
élet első két és fél-három évében történik. Ezután, mondta Money, minden
rögzül. Nem lehet változtatni rajta.
Ezért
alkotta meg a gender identitás kifejezést, amely szerinte egy belső
érzés vagy tapasztalat önmagunkról, egy belső identitás, amely
társadalmilag konstruált.
Money
nem tudta ezt bizonyítani egészen addig, amíg egy fiatal kanadai
munkáscsalád, akiknek egy évvel korábban ikerfiúk születtek, meg nem
kereste őt orvosi segítségért. Az egyik ikerfiú egy elfuserált
körülmetélésen esett át, és maradandóan megcsonkították. Anélkül, hogy
itt túl sok részletbe bocsátkoznék, Money arra utasította a szülőket,
hogy neveljék a fiút lányként, és soha ne fedjék fel az igazságot. Ez
végül az egész családra nézve pusztító következményekkel járt - a
gyermek viselkedése, érdeklődése és szexuális vonzódása kifejezetten
férfias volt. Ez a fiú később felfedezte, hogy valójában nem lány, és
azonnal úgy döntött, hogy férfiként fog élni a továbbiakban. Végül
öngyilkos lett, ikertestvére pedig túladagolásban halt meg. Money
eközben ezt a kísérletet sikerként és elmélete igazolásaként méltatta.
Egy
fontos megjegyzés: Money saját hátterét és az életéről szóló írásait
vizsgálva kiderül, hogy maga is mélységes kényelmetlenséget érzett férfi
léte miatt. Így érthető, hogy képes volt egy ilyen elmélettel
előállni, bármennyire is furcsának tűnik, és ennyit áldozott arra, hogy
elméletét tényként állítsa be.
Ha
Money nem népszerűsítette volna sikeresen az elképzelést, hogy a
gender identitás létezik és fontosabb, mint, az az anatómia és a
kromoszómák, soha nem jutottunk volna el oda, ahol most tartunk, hogy
azt tanítjuk a gyerekeknek az iskolákban, hogy a biológia nem számít.
Rendkívül veszélyes azt mondani a gyerekeknek, hogy az érzéseik többet
számítanak, mint a biológiai valóság; nem tagadhatjuk meg a
biológiánkat anélkül, hogy ne fizetnénk meg az árát - néha igen magas
árat.
DG:
A könyvben Haim Ginott izraeli gyermekpszichológust idézi, aki azt
mondta, hogy „a gyerek olyan, mint a nedves cement”, mivel
gyakorlatilag bármi egy maradandó benyomást tud tenni rájuk. Kíváncsi
vagyok, hogy a mai gender-aktivisták mennyire értékelik vagy értik meg,
hogy mit tesznek a gyerekekkel, amikor egy olyan világban nevelik
őket, amely annyira különbözik attól, amelyben ők maguk nevelkedtek
egykor. Néhányan közülük úgy érzik, hogy gyermekként igazságtalanságot
szenvedtek, amikor a férfi és a nő fogalmát fixen definiálták, és ezt
akarják megakadályozni a következő generációk számára.
De
bármi is legyen, valójában nem tudnak viszonyulni ahhoz, hogy egy
olyan világban nevelkedtek, ahol nincsenek ilyen egyértelmű
meghatározások. Így nem tudják értelmesen megérteni, mit élnek át a mai
gyerekek, amikor „nedves cementként” megtanítják nekik ezeket a
hihetetlenül furcsa elképzeléseket.
MG:
Úgy gondolom, hogy Ön igazán nagylelkű. Azt hiszem, hogy sok
aktivistának nincsenek ilyen önzetlen indítékai. De mindenesetre
szeretném idehozni azt a tényt, hogy a mentális egészséggel foglalkozó
közösség csak úgy zeng a depresszió, a szorongás és az öngyilkos
viselkedés jelenlegi mértékről a fiatalok körében. Rengeteg a pánikszerű
beszéd, vörös zászlókat lengetnek, és ugyanakkor ¾
DG: A saját pácienseiket hozzák létre.
MG:
Lenyomják a gyerekek torkán ezeket a zavaros és alattomos
elképzeléseket. Támogatják ezeket az elképzeléseket. Az Amerikai
Gyermekgyógyászati Akadémia, az Amerikai Pszichológiai Társaság, az
Amerikai Gyermek- és Serdülőpszichiátriai Akadémia, mindannyian kiitták a
pezsgőporos poharat és azt mondják a gyerekeknek, hogy lehet, hogy
rossz testbe születtek, és hogy normális, ha ilyen érzéseik vannak, és
hogy a normális emberi megnyilvánulás egyik változata, ha az ember azt
akarja, hogy az egészséges testét visszafordíthatatlanul károsítsák, a
melleit távolítsák el.
DG:
Örülök, hogy felhozta ezeket a testületeket. Hogyan kerítették
hatalmukba a szélsőségesek ezeket és más orvosi szövetségeket, amelyek
az önökhöz hasonló embereket képviselik ebben a kérdésben? Hogyan
hódította meg Money rossz ötlete a nyugati orvosi képzeletet?
MG:
Nos, Money nemcsak tévedett, de rossz ember is volt - pedofil, aki
többek között a vérfertőzést is támogatta. Azért volt sikeres, mert egy
egoista zsarnok volt, elit képességekkel. Arra törekedett, hogy minél
nagyobb nyilvánosságot szerezzen, és nemcsak a szakmai közönségnek,
hanem a laikusoknak is írt cikkeket és könyveket. Fogta a gender
identitással kapcsolatos elképzeléseit és a hozzájuk kapcsolódó hamis -
ma már teljesen megcáfolt - eredményeket, hazudott ezekről, a kutatását
hitelesnek reklámozta, holott semmi ilyesmi nem volt.
De
nagyon jó benyomást keltett. Szókimondó, okos és kifinomult volt. Ő
volt az a tweed zakót viselő professzor, aki a Harvardra járt és jó
ízlése volt. Igen, az emberek hallgattak rá, ahogy most is hallgatnak a
szakértőkre.
DG:
A szakértőkről szólva van valami, ami az orvosi intézmények
elitizmusával kapcsolatban különösen megdöbbentett, hogy lekezelően
beszélnek az olyan emberekkel, mint ön, akik ugyanolyan képzettek, hogy
megalapozott véleményt fogalmazzanak meg az orvosi gyakorlatról és a
biológiai valóságról.
MG:
Ez már sokszor megtörtént a történelemben, hogy rossz ötletekkel
rendelkező emberek kis csoportjai kerülnek hatalomra. Ez nem újdonság;
nem kellene megdöbbennünk rajta. A rossz eszmék így nyernek teret,
különösen akkor, ha azok, akik jobban tudják, hallgatnak, vagy kényszert
éreznek erre. A postaládám tele van orvosok, ápolók, szociális
munkások, pszichológusok leveleivel, akik mind azt mondják, hogy
egyetértenek velem, de ezt nem mondhatják ki nyilvánosan.
Lenyomják
a gyerekek torkán ezeket a zavaros és alattomos elképzeléseket.
Támogatják ezeket az elképzeléseket. Az Amerikai Gyermekgyógyászati
Akadémia, az Amerikai Pszichológiai Társaság, az Amerikai Gyermek- és
Ifjúsági Pszichiátriai Akadémia, mindannyian kiitták a pezsgőporos
poharat, és mindannyian azt mondják a gyerekeknek, hogy rossz testbe
születhetnek, és hogy a normális emberi megnyilvánulás egyik változata,
ha az ember azt akarja, hogy az egészséges testét
visszafordíthatatlanul károsítsák, a melleit távolítsák el.
DG:
Mi ösztönözte Önt arra, hogy nyilvánossá tegye a nézeteit? Mi
különbözteti meg Önt attól a sok embertől, akik szeretik és egyetértenek
azzal, amit mond, de nem érzik magukat felkészültnek arra, hogy
felszólaljanak?
MG:
Először is, a karrierem végén járok. Nem most kezdek, és nem kell
aggódnom amiatt, hogy elutasítanak az álláspályázatokon, vagy kirúgnak.
Szóval ezzel a problémával nem kell foglalkoznom. Habár elküldtek már
munkából az álláspontom miatt. De túléltem.
Másodszor,
már néhány éve találkozok ilyen családokkal. Vannak pácienseim,
akiknek már nincs péniszük, akiknek most úgynevezett „vaginájuk” van.
Vannak pácienseim, akiket a húszas éveikben meddővé tettek olyan
sebészek, akik összevagdalták őket anélkül, hogy egy percet is szántak
volna a mentális egészségük feltárására. Túl sok fiatal nővel
beszéltem, akiknek eltávolították a mellét, és most már bánják és
kezdenek belenyugodni, hogy egy nap nem fognak tudni szoptatni. Szóval
én így éltem meg ezt.
És
ó, a szülők. A könyvben van egy egész fejezetem a szülőkről. A
szülőknek... Szeretném, ha tudnák, hogy beszéltem egy édesanyával, aki
nemrég lépett velem kapcsolatba, és ő egy népirtás túlélője. Nem tudom
megmondani, hogy hol történt, de ez az elmúlt 30-40 évben történt
népirtások egyike volt. Ebben a népirtásban elvesztette a családját, a
férjét és egy végtagját. Most van egy gyermeke, aki transznemű, és azt
mondta nekem, hogy a fiával kapcsolatos megtapasztalás nehezebb, mint
bármi, amin eddig keresztülment az életében.
DG: Oh, Istenem.
MG:
Szóval azt kérdezte, mi késztet arra, hogy ezt csináljam. A düh, amit a
szenvedés miatt érzek, amivel találkoztam. Nem tudtam visszafogni a
dühöt, amit azok iránt érzek, akik ezeket az atrocitásokat terjesztik.
Egyszerűen nem tudtam visszafogni, ezért teszem azt, amit teszek.
DG:
Köszönöm. Bármennyire is tisztában voltam azzal, hogy ezek a műtétek
és más fizikai folyamatok mivel járnak, a könyvében részletesen olvasni
erről, szívszorító volt, és olyan nehéz volt átélni. De azt is nagyra
értékeltem, hogy rávilágított a szülőkre, akik szerintem gyakran a
csendesebb szereplői ennek az egésznek. Azt hiszem, vannak olyan nemet
visszaváltók, akik nagyon bátor szókimondók, de a gyermekeik krízisével
foglalkozó szülők különös szerepet töltenek be. De ahogy a könyvben
részletezi, néhány, a gyermekeik orvosi nemváltása ellen tiltakozó
szülőt jogi úton megtámadtak, sőt be is börtönöztek.
MG:
Nos, hadd magyarázzam el. Azért kell sok szülőnek névtelenséget
vállalnia, mert még mindig reménykednek és imádkoznak, hogy a gyermekük
visszajöjjön.
DG: Igen.
MG:
Vannak szülők, akik felszólalnak, akik a saját nevüket használják, de
ez csak mostanában vált egyre gyakoribbá. Ezért úgy érzem, hogy a
szülők nevében kell beszélnem. Mint látták, nekik szenteltem a könyvet -
17 ország 500 szülőjének. A könyvet nekik ajánlom, mert az én szakmám
úgy festi le ezeket a szülőket, mintha ők lennének a rosszfiúk, amiért
nem fogadják el a gyermekük ellenkező nemű hamis személyiségét. A
szakmám teljesen magára hagyta ezeket a szülőket és az ő küzdelmüket.
Látják, dühös vagyok.
De mindegy is, visszatérve az intézmények kérdésére, beszéljünk az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémiáról.
Ez
egy jelentős orvosi szervezet. Azt állítja, hogy 67.000 tagja van.
Szeretném, ha a szülők megértenék, hogy amikor a gyermekorvoshoz mennek,
az orvosok elfoglaltak, és nincs idő arra, hogy minden olyan témában
kutatást végezzünk, amiről tudnunk kellene. Ezért azt tanítják nekünk a
képzés során, hogy bízzunk a szakmai szervezetekben. Logikus, nem?
DG: Igen.
MG:
Tehát, ha valaki például kényszerbetegséggel jön hozzám, és szeretném
megtalálni a legújabb ajánlásokat az új gyógyszerekkel és így tovább,
akkor elmegyek az Amerikai Gyermek- és Serdülőpszichiátriai Akadémiára,
és utánanézek. Megbízom abban, amit ott írnak. Miért ne? Miért ne
tenném? Persze, hogy megbízom bennük.
A
probléma az, hogy amikor a gender identitás és a transzneműség
kérdéséről van szó, ebben a témában a szervezeteket az aktivisták
foglyul ejtették.
Ők
állnak az élen, ők döntenek a szakpolitikáról. Ez magában foglalja
annak eldöntését, hogy milyen szerkesztői leveleket nyomtassanak ki az
orvosi folyóiratokban, milyen kutatási cikkeket fogadjanak el
publikálásra, milyen témákat vitassanak meg az éves találkozókon, és
mit mondjanak az orvosoknak és a szülőknek országszerte, hogy mit
tegyenek.
Ez igen nagy
hatalom. 2018-ban az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia irányelvi
nyilatkozatot tett közzé a transznemű és a különböző gender változatú
fiatalok ellátásáról. Ezt egy orvos írta, és lényegében csak felidézte a
gender ideológia alapjául szolgáló teljes hitrendszert, beleértve
azokat az elképzeléseket, hogy a nemet születéskor rendelik hozzá, hogy
a nem egy spektrumon helyezkedik el, hogy a gyerekeknek veleszületett
gender identitásuk van, amelyet a felnőtteknek azonnal el kell
fogadniuk. Ez egy orvosi egyesület kiadványa volt, de minden orvosi
alapot nélkülözött. Azt állította, hogy a szakpolitikájukat magas
színvonalú szakmai bizonyítékok támasztják alá, de ez nem igaz.
Azóta néhány gyermekorvos elkezdett beszélni.
Az
egyik gyermekorvos, Julia Mason elkezdte a folyamatot, hogy
állásfoglalást nyújtson be az Amerikai Gyermekgyógyász Akadémia
illetékeseinek. Egyik évről a másikra elutasították. Az állásfoglalás az
említett 2018-as szakpolitikai nyilatkozat felülvizsgálatára szólít
fel, és a bizonyítékok újraértékelését kéri. Végül is ez történt az
Egyesült Királyságban, Svédországban, Norvégiában és Finnországban is.
Csak az elmúlt három évben mindezek az országok alaposan elemezték a
kutatásokat, az adatokat, és úgy döntöttek, hogy 180 fokos fordulatos
változást tesznek a gender diszfóriában szenvedő gyerekek kezelésében.
Más szóval, az egészségügyi hatóságok ezekben az országokban mind az
ellenkezőjét teszik annak, amit az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia
most és 2018 óta követel.
Beszéltem
egy édesanyával, aki nemrég lépett velem kapcsolatba, és ő egy
népirtás túlélője. Nem tudom megmondani, hogy hol történt, de ez az
elmúlt 30-40 évben történt népirtások egyike volt. Ebben a népirtásban
elvesztette a családját, a férjét és egy végtagját. Most van egy
gyermeke, aki transznemű, és azt mondta nekem, hogy a fiával
kapcsolatos megtapasztalás nehezebb, mint bármi, amin eddig
keresztülment az életében.
DG: Ez tényleg riasztó. Amerikában az orvosi viták elhallgattatása zajlik, ilyen más országokban nem történik meg.
MG:
Ez zsarnokság. Jelenleg 24 gyermekorvos van, aki aláírta Julia Mason
állásfoglalását az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémiához. És amennyire
tudom, még mindig nem veszik őket figyelembe.
A
szülőknek meg kell érteniük, hogy amikor elviszik a gyermeküket a
gyermekorvoshoz, és a gyermekorvos a szakmai szervezethez fordul
tanácsért, csak azt fogja ismételni, amit ez a szervezet mond. A
kutatással nem foglalkozó, első vonalbeli orvosoknak azt kell hinniük,
hogy ez orvosi konszenzust képvisel. Az amerikai egészségügyi
miniszterhelyettes, Dr. Rachel Levine admirális [egy transznemű személy. A szerk.] folyamatosan azt mondja, hogy orvosi konszenzus van. De nincs ilyen.
DG:
Amit elkezdtem kutatni és remélem, hogy még többet foglalkozom ezzel,
hogy megvizsgálom az orvosi publikációkat - gyakran téves vagy
visszavont publikációkat -, amelyeket a társadalmi mozgalmak táplálására
használnak. Ezekből nagyon gyakran hiányzik a szigorúság, vagy akár
csak azok az eredmények, amelyekről azt állítják, hogy bemutatásra
kerülnek.
MG:
Kiváló. Örülök, hogy egyre többen megvizsgálják újra az ezeket a
kezeléseket tápláló kutatásokat; egyre világosabbá válik, hogy milyen
kevés alapjuk van.
DG:
Hogy egy - remélhetőleg reményteli - megjegyzéssel fejezzük be, talán
beszélhetnénk a további lépésekről. Sokan arra szólítják fel a
szülőket, hogy tanítsák otthon a gyerekeiket, hogy megvédjék őket az
iskolai gender ideológusoktól és így tovább. Ott vannak az ön által
említett gyermekorvosok, akik aláírták ezt az állásfoglalást. Könyvének
alcíme: „Hogyan jussunk ki az őrületből? Egy gyermekpszichiáter útikalauza.” Mit tanácsolna, hogy Amerika kikerüljön ebből az őrületből?
MG:
A könyvem nemcsak azoknak a szülőknek szól, akik a saját életükben
azonnal foglalkoznak ezzel a kérdéssel, hanem azoknak is, akik meg
akarják ezt előzni. Az egyik ilyen kulcskérdés, ami kicsinek tűnik, hogy
megkérdőjelezzük azt az állítást, hogy a nemet a születéskor rendelik
hozzá. A nemet a fogantatáskor állapítják meg, nem pedig „születéskor
rendelik hozzá.” A gyermekek már sok hónappal a születés előtt
véglegesen férfivá vagy nővé válnak. Szeretném, ha a gyerekek erről a
saját szüleiktől hallanának, mielőtt máshol találkoznának a
„hozzárendelés” kifejezéssel. Azt akarom, hogy felismerjék, hogy a
születéskor kijelölt nem egy bizarr, tudományellenes mítosz.
DG:
Köszönöm. Természetesen. Ami még nagyon tetszett a könyvében, az a
szexuális nevelésről szóló rész. Úgy gondolom, hogy ott briliáns
meglátásokat nyújtott. Tudom, hogy írt egy külön könyvet a szexuális
nevelésről, ahol arról beszél, hogy a gyerekeket és a fiatalokat úgy
tanítják a szexről és a szaporodásról, mintha az egy mechanikus,
lélektelen élmény lenne, majdnem olyan, mint az Aldous Huxley Szép új világában leírt szexuális játék.
Ön
egy másik modellt kínál arra, hogyan közelíthetnénk meg a reproduktív
nevelést, amely az anyaságot és az apaságot hangsúlyozza. Szerintem ezt
nem prédikáló módon kell tenni, hanem úgy, hogy a tudományt, beleértve
a pszichológiát is, bevonjuk az emberi kapcsolatokról szóló vitákba.
Ön például rámutatott a szoptatás szépségére, az anya és gyermeke
között létrejövő kötődésre és így tovább. Röviden, Ön a szexuális
nevelés megreformálását javasolja, hogy az inkább az életciklusról
szóljon.
MG:
Így van. Ezt a masztektómia [mell eltávolítás] összefüggésében hozom
fel, amit olyan lányokon végeznek, akik úgy gondolják, hogy a mellük
csak szexuális tárgy a fiúk számára, és akik soha nem találkoztak
érdemben más nézőpontokkal. Egyszerűen fogalmuk sincs a mell csodálatos
biológiájáról, a szoptatásról, az anya és a baba között létrejövő
oxitocin kötődésről. Ez az egyik kedvenc témám.
A női biológiai rendszer tele van csodákkal.
DG:
Azt hiszem, ez egy jó záró gondolat. Dr. Grossman, még egyszer
nagyon-nagyon köszönöm, hogy beszélgetett velem, és hogy megírta ezt a
nagyon fontos könyvet. Remélem, hogy több orvos csatlakozik majd önhöz,
és ennek hatására megszólal.
Forrás angol nyelven
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése