A kérdés, amit
Ferenc pápa megválasztása óta sokan feltettek már, megkerülhetetlen:
tényleg azon dolgozik-e a mostani pápa, hogy eltüntesse elődje
hagyatékát?
„Van egy sztori arról, hogy amikor
Giacomo della Chiesát pápává választották 1914 szeptemberében, Raphael
Merry del Val bíboros azzal fordult a szomszédjához a
Sixtus-kápolnában: „Ez katasztrófa!” Mire kollégája azt felelte:
»Számodra, eminenciás uram, igen, az.« Merry del Vall ugyanis korlátlan
tekintélyt élvezett X. Piusz államtitkáraként, és della Chiesa, aki a
XV. Benedek nevet választotta, a rivális frakció jelöltje volt. Merry
del Val határozottan ellenezte a megválasztását, attól félt, hogy vége a
karrierjének. Végül félelmei csak félig-meddig teljesedtek be.
Benedekről ugyan köztudott volt, hogy ki nem állhatja az angol-spanyol
bíborost, de nem vitte rá a lélek, hogy eltávolítsa. Merry del Val
tehát nem maradhatott államtitkár, de élete végéig a Szent Hivatal
titkára lett, ami csak alig valamivel kevésbé befolyásos poszt.
Majdnem pontosan száz évvel
később, ma sokan érzik úgy, hogy hasonló, de radikálisabb természetű
változások zajlanak Ferenc pápa kúriai személycseréi révén. Annyi
mindenkit mozdított már el, illetve készül elmozdítani a hírek szerint,
hogy egy prominens Vatikán-szakértő egyenesen a Kúria
»Ratzinger-mentesítéséről« ír.
[…]
A kérdés, amit Ferenc pápa
megválasztása óta sokan feltettek már, megkerülhetetlen: tényleg azon
dolgozik-e a mostani pápa, hogy eltüntesse elődje hagyatékát? Egy ilyen
irányú folyamat, amit egyesek baljós előérzeteik beteljesedése
jeleként fogadnak, mások egyre leplezetlenebb örömmel, logikus
magyarázatot adhat az elődei, XVI. Benedek és II. János Pál által
gondosan összeválogatott jeles férfiak fokozatos eltávolítására.
De ne siessünk az ítélettel,
vizsgáljuk meg előbb a tényeket. Cañizares bíboros esetéről már eleget
mondtunk. Már Benedek lemondása előtt tudni lehetett, hogy vissza
készül térni szülőföldjére, és Madrid hamarosan megürülő érseki
székének betöltésére szemelték ki. Spanyolországba való visszatérésében
tehát semmi ominózus nincs, de annak lehet jelentősége, hogy kevésbé
fontos helyre (Valenciába – a szerk.) került, mint amit sokan már előre biztosnak vettek számára.
Piacenza bíboros esete több
kérdést vet fel, minthogy elmozdítása az általa korábban vezetett
dikasztérium radikális átszervezése részének tűnik.
[…]
Ami azt illeti, már az első
naptól sejtettem, hogy Ferencet egy a benedeki programtól eltérő
program megvalósítására választották meg, és hogy ő maga is tudatosan
kívánja a kurzusváltást. De még mindig nem tudom, hogy ez a kívánt
változás mennyire radikális, legalábbis a pápa elképzelése szerint. Egy
tippet azért megkockáztatnék. Ha vetünk egy újabb pillantást arra,
amivel kezdtük, az talán segít megérteni a jelen helyzetet.
Az 1914-es konklávé egyik kúriai
frakciója lelkesen folytatni kívánta a X. Piusz alatt követett
antimodernista politikát, ennek az élén állt Merry del Vel. Aztán ott
volt a »liberálisok« frakciója (azért teszem idézőjelbe a minősítést,
mert mai fogalmaink szerint az ő »liberalizmusuk« aligha számítana
annak), amely ellenezte ezt a politikát, és nyitni kívánt a modernitás
felé. De volt egy harmadik csoport is, semmivel sem kevésbé ortodox,
mint Merry del Valé, csak ők úgy látták, Merry del Valék fanatikus
boszorkányüldözők, akik lojális teológusokat és püspököket is gyanúsnak
tekintenek, teljesen igazságtalanul (egyesek itt emlékezhetnek, hogy
XXIII. János pápa megválasztásakor tudta meg, miszerint ő is a gyanúsak
közé számított).
Végül az első két frakció egyike
sem tudta megválasztatni a maga emberét, s így lett kompromisszumos
megoldásként pápa della Chiesából, a harmadik frakció jelöltjéből,
miután a »liberálisok« és a mérsékeltek összefogtak a keményvonalas
ultrákkal szemben.
Egyre inkább úgy látom, hogy a 2013-as konklávén is valami ilyesmi történt.
Egy múlt havi, régen várt
kinevezés talán képes megvilágítani, amit mondani akarok . Blase Cupich
kinevezése Chicago új érsekévé csalódást jelent az amerikai vallásos
jobboldal kultúrharcos katolikusainak. Kerüli a konfrontációt, amit az
olyan főpapok, mint Burke bíboros, láthatóan élveznek, ugyanakkor
világosan védelmébe veszi a katolikus tanítást minden vitatott ponton,
de indulat nélkül. Ferencről azt beszélik, hogy szokatlanul aktív
szerepet játszott Cupich kinevezésében. Nem mellékes az utóbbinak egy
nemrégiben tett nyilatkozata, amely szerint: »Ferenc pápa nem akar
kultúrharcosokat, nem akar ideológusokat.«
[…]
A pápák természetesen
hibázhatnak, és a jelen pápa maga hangoztatta, hogy követett már el és
alkalmasint fog is még elkövetni hibákat. Ha Burke bíborosból most
bűnbakot csinált, az bizonyulhat hibának. Ha Ferenc komolyan aláássa
Benedek hagyatékát – akár szándékosan, akár mint a Kúria egy
frakciójának öntudatlan eszköze –, az bizonyosan hiba lesz, hiszen
Benedek hitünk értelmes számbavételével és az azt fenyegető kihívások
elemzésével ajándékozott meg minket, mindkét terepen páratlanul
hatékony munkát végezve. A történelemnek azonban, a gondviselés hatalma
alatt, megvannak a maga útjai a különféle hatások kiegyensúlyozására.
Merry del Val karrierjének számos aspektusa ellenmondásos marad, de
kevesen tagadhatják, hogy X. Szent Piusz pápa hagyatéka jelentősebbnek
bizonyult az egyház számára, mint utódáé.”
Mark Drew atya a liverpooli
főegyházmegye papja. Ökumenikus teológiából doktorált a párizsi
Institut Catholique-ban, tanult Németországban és Rómában is.
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20141127_mark_drew_atya_ferenc_papa_valoban_kisoporni_keszul_a_kuriabol_a_konzervativokat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése