A Hét Nap
vajdasági hetilap interjút készített Német László SVD nagybecskereki
püspökkel, a németcsernyei templom sorsának apropójából, melyet az
alábbiakban közreadunk.
„Sorra bontják az állagában veszélyesnek, illetve teljesen elhagyottnak ítélt katolikus templomokat a Délvidéken, ráadásul egyházi utasításra.” Ez a mondat egy anyaországi lap online kiadásának cikkében jelent meg nemrégiben. Szerzője a Magyar Patrióták Közösségére hivatkozik, mely a nagybecskereki egyházmegye honlapján közzétett hivatalos közleményt vette alapul.
A közleményben valóban szerepel,
hogy a papi szenátus támogatta a szerbcsernyei templom ledöntését,
miután megvitatta a romos és a használaton kívül levő templomok,
plébániák sorsát. Dr. Német László SVD nagybecskereki püspök nyílt
levélben válaszolt a felvetésekre, ezért arra kértük, hogy fogadjon
bennünket, és mondja el, a bombasztikus írások — ahogyan ő nevezte – mit
fednek a valóságból. A püspök úr beszélgetésünk kezdetén rövid
történelmi áttekintést adott.
— A nagybecskereki egyházmegye nagyon
fiatal, II. Szent János Pál pápa alapította 1986. december 16-án. A
trianoni békediktátumig Bánság a csanádi püspökség része volt, amelynek
területét három részre szakították. 1923 és 1986 között a mostani
egyházmegye egy apostoli kormányzósághoz tartozott, amelyet a Szentszék
hozott létre az akkori Szerb–Horvát–Szlovén Királyság engedélyével.
Abban az időben több mint 210 000 katolikus lakott itt, ebből 120 000
német anyanyelvű volt. 1944 októbere azonban hatalmas változást idézett
elő, hiszen nem egészen egy év alatt 120 000 német katolikus tűnt el, és
tizenegy papunkat ölték meg. Ezzel a kormányzóság hihetetlenül
legyöngült, a megszálló csapatok, az átvonuló partizánok és a szovjet
katonaság tizenhat templomot rögtön ledöntött. Bánátban a magyarokat
kevésbé üldözték, mert 1941 és 1944 között ez a terület nem tartozott
Magyarországhoz, itt inkább a németek számítottak ellenségnek. Az
államosítás további épületeket ítélt lebontásra, mert a korábban németek
lakta falvakban életveszélyessé váltak az üresen álló templomok. Az
egyházunk próbált újraszerveződni, de ez mindenképpen hatalmas csapás
volt számára. Szerintem ezt fontos elmondani, hogy megértsük, miként
alakult ki a jelenlegi helyzet a későbbi egyházmegyében.
A második világháború előtt a bánsági
apostoli kormányzóság gazdag és önellátó volt, a saját templomait
rendben tudta tartani, iskolákat, árvaházat vezetett, volt egy bizonyos
anyagi forrása. Az államosítás gazdaságilag legyöngítette az egyházat,
mely utána évtizedeken át csak vegetált. Változást a hetvenes évek
hoztak, amikor Nagybecskerek és Nagykikinda erős ipari központtá lettek,
és a Németországban dolgozó vendégmunkások is hozták haza a pénzt. A
90-es évektől azonban egy újabb, hatalmas szegénységi hullám harapózott
el, melynek még mindig nincs vége. A bánáti falvakban, különösen a
román–magyar határ mellett minden harmadik-negyedik ház üres, a lakosság
elöregedett, és most egy újabb kivándorlási folyamatnak vagyunk a
tanúi. A keresztelések 1990-től a mintegy hatszázról tavaly már
háromszázra estek vissza, az elhalálozás száma pedig a körülbelül
ezernégyszáz személyről ezer alá süllyedt, ami szintén a
fogyatkozásunkat jelzi. Minden évben nagyjából hatszáz hívőt vesztünk,
de ebben nincsenek benne azok, akik elköltöztek.
A 2006-ban meghozott
vagyon-visszaszármaztatási törvény még mindig gyerekcipőben jár, a
nagybecskereki egyházmegye területén négy épületet kaptunk vissza, és öt
holdnyi földet az igényelt ezerhatszázból.
Önt 2008-ban rendelték az egyházmegye élére. Azóta milyen változásokra került sor?
— Az elődöm, Huzsvár atya valamivel
több, mint két évtized alatt hét új templomot építtetett, de mindig ott,
ahol szükség volt rá. Az egyház ugyanis nem nemzetpolitikai alapon
működik, a legfontosabb feladata, hogy foglalkozzon az emberekkel, és
hirdesse az evangéliumot. 2009-ben átrendeztük az egyházmegye jogi
struktúráit, megszüntettük az üres, elhagyott egyházközségek fogalmát,
minden templomot, imaházat — függetlenül attól, hogy van-e hívője —
egy-egy élő plébániához írtunk. Lassan, de biztosan kezdtük felújítani
vagy bővíteni a templomokat, és vannak olyan helyek is — bármilyen
hihetetlenül hangzik —, ahol teljesen új közösség született. Belgrád a
területének bővítéséhez 1954-ben elvette Bánát egy részét. Amikor az
ember átkel a pancsovai hídon Nagybecskerek felé, jobbról-balról több
mint tíz kilométer hosszan húzódnak az épületek. Borča városában
(magyarul Óborcsa) a XIX. századtól katolikusok éltek, volt egy kis
templomuk is. A településnek 1977-ben 30 000 lakosa volt, most több mint
100 000, és nagyon megnőtt a katolikusok száma. Az volt az első
templom, melyet a püspöki szolgálatom alatt felújítottunk, most pedig
lelkipásztori központot szeretnénk ott építeni. A fehértemplomi,
csodálatos, barokk templom volt a második, amelyet renováltunk. Ezután
következett a temeskutasi (guduricai) és a nagyszeredi templom, majd
Márktelkén (Markovacon) a görögkatolikus templomon végeztünk
munkálatokat. Versecen, Ürményházán, Pancsován a plébánia tetejét
javítottuk, Ópáván a templomot szigeteltük, Bókán szintén a plébániát
hoztuk rendbe. Surjánban teljesen új templomot építettünk, mert a régi,
amely valójában csak imaház volt, 2009-ben összedőlt. Nem maradhat ki a
felsorolásból Magyarcsernye, Torda, Törökbecse, Beodra, Csóka, Szaján,
Tiszaszentmiklós, Törökkanizsa, Nezsény és Muzslya sem. Nagykikindán
szeptember 27-én adjuk át az idősek otthonát, melyet elsősorban a
nyugdíjas papjaink számára létesítettünk, de lesz benne hely a világi
emberek számára is.
És mi a helyzet Szerbcsernyén?
— Én Németcsernyének nevezném. A
katolikus templom ugyanis Trianon előtt Németcsernyén volt. Az ottani
plébánost a partizánok 1944 októberében szörnyű kínzások után
kivégezték, a német ajkú lakosságot pedig elzavarták. A településnek
azóta nincs helyben lakó papja. A plébániát az állam 1959-ben
elbontatta. A településen három, esetleg öt gyakorló katolikus hívőnk
van, esküvő legutóbb 1974-ben volt, keresztelő pedig 1997-ben, amikor az
onnan elszármazottak érzelmi okokból visszajöttek, és ott tartották meg
ezt az ünnepi eseményt. Misét eddig is évente egyszer tartottunk,
húsvét vagy karácsony, esetleg a templombúcsú alkalmából. Nekem
egyébként minden hívő fontos, oda is elmegyek, ahol csak egy bérmálkozó
van. Nemrégiben a kétszáz lakost számláló Bikácson tartottam szentmisét,
tizenhatan jöttek el, abból négyen pravoszlávok voltak, és nyolcan
beszéltek magyarul. Olyan is előfordult már, hogy elmentem Melencére,
ahol hivatalosan három hívőnk van, és senki sem jött el a szentmisére.
Németcsernye továbbra sem marad
lelkipásztori jelenlét nélkül, akkor sem, ha elbontjuk a templomot,
hiszen három-négy személynek egy szobában is lehet misézni. Surjánban
százhúsz magyar él, abból hatvan katolikus, húszan gyakorolják is a
hitüket, de ennyi embernek is építettünk új templomot, mert ott vannak,
és kitartanak.
— Felmerül a kérdés, hogy mit csináljunk
azokkal az épületeinkkel, amelyeket nem használunk, vagy romos
állapotban vannak. Ez nem kapcsolódik a nemzetpolitikához, és itt
tapasztalható az a téves álláspont, amelyet az utóbbi időben bizonyos
magyar közösségek — melyek nem ismerik az itteni helyzetet —
hangoztatnak, és magyarkodással próbálnak pontokat szerezni Budapesten.
Én 2009 óta nyíltan beszélek erről a témáról, de a folyamat még
korántsem közeledik a végéhez. Az egyházjog által előírt feltételek
teljesültek, a papi szenátus megtárgyalta és támogatta az ügyet, de a
döntést nekem kell aláírnom, vállalnom. A következő lépés, hogy a
németcsernyei templomot megfosztjuk a szakrális jellegétől, mert
templomot soha sem rombolunk le. A szekularizáció után az épület
bontásra ítélhető, amelyhez az engedélyt a helyi önkormányzattól kell
kérnünk.
Püspök úr, nem tart attól, hogy ezzel a döntéssel felháborodást kelt az itteni hívők körében, és veszít a népszerűségéből?
— Akik eddig hozzászóltak a témához,
sajnos nemzetpolitikai érveket hangsúlyoztak. A németcsernyei templomot
magyarnak kiáltották ki, a nagybecskereki egyházmegye is magyar lett,
pedig ez nem így van. Értem, hogy ez sokaknak nemzetpolitikailag nagyon
fontos, de az ügy élét az is tompítja egy kicsit, hogy Magyarország
1941-ben Bánátot nem kérte vissza, csak Bácskát.
Érdemes az anyagi feltételekről is
beszélni. A püspökség költségvetésében vannak bánsági források, melyek a
híveinktől származnak, szerbiai pályázatok és anyagi eszközök, valamint
a külföldi segély. A Szerbiából érkező pénz a büdzsénk 15 százalékát
teszi ki, 85 százaléka külföldről érkezik. Ebben a részben az
anyaországi támogatás nem egészen 10 százalékos, 90 százalék pedig három
országból: Németországból, Amerikából és Olaszországból származik.
A németcsernyei templom ügyét nem a mi
híveink vetették fel. Én inkább azt tartom fontosnak, hogy a jövőnk
legyen reményteljesebb, és ne húzzuk magunk után a múlt koloncát. Nem a
népszerűség miatt jöttem vissza harminc év után az Európai Unióból.
Nekem van egy feladatom, mellyel a Szentatya megbízott, és az
egyházmegye javát kell szem előtt tartanom.
Magyar Kurír
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése