A neves brit
filozófus, Bertrand Russell egy 1959-es interjújában két fontos
tanúságot vont le hosszú életéből, amit érdemesnek tartott a jövő
generációinak elmondani: egy intellektuális és egy morális üzenetet. Az
intellektuális üzenet az volt, hogy bármilyen témát vagy filozófiát is
tanulmányozzon az ember, csak azt kérdezze meg magától: mik a tények, és
mi az igazság, amit a tények megerősítenek. Soha
ne engedjük ettől eltéríteni magunkat azáltal, amit szeretnénk elhinni,
vagy ami által úgy gondoljuk, hogy jótékony társadalmi hatást érnénk
el. Ehelyett csak és kizárólag a tényekre tekintsünk. A morális
üzenet pedig ez volt: a szeretet bölcs, a gyűlölet pedig butaság. Ebben a
világban, ahol egyre közelebb kerülünk egymáshoz, egyre több minden köt
egymással össze, meg kell tanulni tolerálni egymást: megtanulni
belenyugodni olyan ténybe, amit más mond és nekünk nem tetszik. Csak
ilyen módon élhetünk egymás mellett. Ha együtt kívánunk élni másokkal és
nem együtt meghalni, akkor kénytelenek vagyunk megtanulni egyfajta
jóságot, könyörületességet, egyfajta toleranciát. Ez alapvető
fontosságú, hogy az emberi élet folytatódhasson ezen a bolygón. De
miféle toleranciát? A mai terminológiai szóhasználatban ez inkább
elsilányított negatív-előjelű kifejezés már. Mondhatnók elcsépelt. Vajon
a tolerancia lenne a társadalmi igazságosság?
De miképpen működik ez a mai mindennapokban?
Joga
van-e a hajléktalannak kukázni, kéregetni vagy közterületen aludni,
amikor e tevékenységeinek valamelyike vagy mindegyike irritálja a
közösséget?
Minden állampolgárt megillet-e az egészségügyi ellátás?
Egyenlő arányban adózzanak-e a gazdagok és a szegények?
Miként kezeljük az egyenlőtlenséget?
Miképpen körvonalazhatók az állampolgár jogai és kötelezettségei?
Meddig terjed a polgári engedetlenséghez való jogunk?
Vannak-e a fáknak, az állatoknak jogaik?
Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket
érintünk, de úgy tűnik, bele kell nyugodni a ténybe, hogy „...az
abszolút igazságosság az emberiség örök illúziója marad. A racionális
megismerés szempontjából csak érdekek és érdekkonfliktusok vannak. A
konfliktusok úgy oldhatók fel, ha egyiket a másik rovására kielégítjük,
vagy kompromisszumot létesítünk közöttük. Bizonyos feltételek közt az
egyik, más feltételek között a másik lehet igazságos, a kompromisszum
pedig csak akkor lehet igazságos, ha a társadalmi békét végső célként
tételezzük. Azonban a béke sem lehet abszolút, csak relatív
igazságosság” mondja Hans Kelsen.
"A tolerancia tevékenysége a
fegyverkezés ellen és a béke megteremtése érdekében szüntelenül
megnyilvánult a nemzetközi színtéren és korunk minden ezzel kapcsolatos
válságában. Itt a 60-as évek nukleáris válsága és a jelenlegi nemzetközi
politikai feszültség közötti tragikus párhuzam. A konfliktusok okai
Krisztus visszautasításából, a technológia fejlődésébe vetett túlzott
bizalomból és a fogyasztásra alapozott jólétből származnak. A jóakaratú
emberekhez szól, hogy váljanak a béke előmozdítóivá. Ez az üzenet ma is
időszerű. Fontos a jogok és kötelezettségek tiszteletben tartása,
amelyek minden embert megilletnek. Ezáltal meg lehet valósítani a béke
célkitűzéseit: az élethez való jogot és az annak védelmére irányuló
kötelezettséget" - vallja a Szentszék.
Hogyan tegyünk igazságot a 3
megállapítás között? Ez a mai liberális életszemlélet befészkelte magát
minden szférába a gondolkodásmódtól kezdve, a gyakorlati
megvalósításokon át mindenhová. A magyar mindig is könyörületes nép
hírében állott, hiszen tisztelte az ellenségeit, a vele szembe
fordulókat. Csak azt nem, aki hátulról, belülről támadta. Azokkal
nyílván könyörtelen volt. Vajon ez igazságosságnak tekinthető-e? Mert
még legyőzött ellenségeinek a krónikásai is arról tanúskodnak, hogy így
volt és ez nem lehet öncélú. Tehát a jogok és kötelességek országa a
miénk lehet.
Az igazságosság a politika legősibb témái közé tartozik.
...osság
Platóntól Rousseau-ig számos politikai
értekezés alapvető kérdése az igazságosságra vonatkozik, történeti
szempontból Arisztotelész elméleteire vezethetők vissza a viták. Az
igazságosság alapvetően három nagyobb területen fordul elő mint
általános, jogi vagy társadalmi elv. A Nikomakhoszi etikában
Arisztotelész az igazságosságot úgy határozza meg, mint a törvényeknek
való engedelmességet ("ami a törvények szerint való") és az egyenlőség
szabályainak való megfelelést ("ami méltányos és egyenlő"). Az
igazságosság két típusát különböztethetjük meg: az elosztó és kiigazító
(korrekciós) igazságosságot. Az első típus bizonyos dolgok (javak és
kitüntetések) elosztására vonatkozik egy politikai közösség tagjai
között, míg a második a polgárok közötti aktusok helyességére
vonatkozik. Ugyanakkor mindkettőt az arány (ratio) és a matematikai
arányok határozzák meg. Az elosztó igazságosság két személyre és két
dologra vonatkozik. A két dolog elosztása a megfelelő személyek között
csak akkor nevezhető igazságosnak, ha az érintett személyek érdemeinek
megfelelő arányok szerint járnak el. A kiigazító vagy korrekciós
igazságosság szándékos (mint amilyen az eladás vagy kölcsönzés), illetve
a nem szándékos (pl. lopás) tranzakciókra vonatkozik, amennyiben az
egyenlőséget helyre kell állítani, ha sérelem érte egy ilyen aktus
során.
Mint általános elvet nem lehet az erkölcsi alaptól vagy a társadalmi szokásoktól kiszakítva tárgyalni. Az igazságosságot eltérően értelmezték különböző korokban és különböző társadalmakban. Másfelől azonban számos vita tárgyát képezi az állandónak tekintett értékekhez (pl. egyenlőség és szabadság) vagy a metafizikai elvekhez fűződő viszonya. Nem meglepő, hogy a forgalomban lévő definíciók rendszerint homályosak - pl. "igazságosság az az általános elv, mely szerint az egyének azt kell, hogy kapják, amit megérdemelnek" (D. Jary, J. Jary, 1995). A jogi igazságosság a törvények alkalmazására vonatkozik egy adott jogrenden belül, s mint ilyen a kiigazító típusú igazságosság fogalma alá tartozik. Elősegíti egy adott jogrend adminisztratív érvényesítését és a döntések végrehajtását, végső soron tehát az állam fennmaradását. Többnyire megkülönböztetik az eljárási és tartalmi igazságosságot (A. Heywood, 1999). Az eljárási igazságosság elve tartalmazza a törvény méltányos és tisztességes alkalmazását. Ennek egyik lényegi eleme a törvény előtti egyenlőség, melynek értelmében a törvény alkalmazása során előforduló bármilyen diszkrimináció igazságtalanságnak minősíthető. A tartalmi igazságosság magukat a szabályokat vizsgálja, hogy vajon igazságosak-e, vagy sem. Ez utóbbi, az eljárási igazságosságtól eltérően, teljes mértékben az adott közösség által elfogadott értékek függvénye. A társadalmi igazságosság meghatározása szerint is az elosztó típusú igazságossághoz tartozik. Általában a javak (akár anyagiak, akár nem) méltányos elosztására utal egy társadalmon belül. Ugyanakkor az elosztást bizonyos szabályoknak kell igazolniuk. Tekintve, hogy nem volt egyetértés sem azt illetően, hogy mit kell elosztani, sem a tekintetben, hogy milyen szabályoknak megfelelően, számos egymással is szembenálló elmélet született a társadalmi igazságosságra vonatkozóan, különösen a 20. században. A kortárs irodalomban a legismertebbek John Rawls és Robert Nozick elméletei. Mindketten a társadalmi szerződés elvére építenek, ám ellentétes irányba fejlesztik tovább. Rawls igazságosság-fogalma újraélesztette a politikaelméletnek a normatív aspektus iránti érdeklődését abban a korszakban, amelyet a neopozitivizmus uralt. Elképzelésének magját két olyan elv alkotja, amelyeket az alábbiak szerint lehet összefoglalni: "Minden személynek egyenlő joggal kell rendelkeznie az egyenlő alapvető szabadságoknak ahhoz a legkiterjedtebb teljes rendszeréhez, amely összeegyeztethető a szabadság egy mindenki számára hasonló rendszerével", illetve "A társadalmi és gazdasági egyenlőtlenségeket úgy kell alakítanunk, hogy a) a legkevésbé előnyös helyzetűek számára a legelőnyösebbek legyenek az igazságos megtakarítás elvével összhangban, és ugyanakkor b) a tisztségek és pozíciók, amelyekhez kapcsolódnak, álljanak nyitva mindenki előtt a méltányos esélyegyenlőség feltételei mellett" (Rawls, 1997, 361. o.). Következésképpen az igazságosság elve három ideához kapcsolódik, ezek a szabadság, az egyenlőség, és amit Rawls úgy nevez, hogy a közjóhoz való hozzájárulás fejében járó elismerés. Az első elv Rawls elképzelésének, az igazságosság elmélete liberális hátterének része, míg a második elv arra utal, hogy "az esélyek egyenlőtlenségének javítania kell a kevesebb eséllyel rendelkezők esélyeit" (Rawls, 1997, 362. o.). Pontosabban, a második elv az egalitarizmus melletti kiállásként is felfogható. Rawls számára az igazságosság a társadalmi intézményekhez és gyakorlathoz kapcsolódó erényfogalom, függetlenül a személyektől és az egyedi cselekvéstől. R. Nozick elmélete az igazságosság induktív meghatározását kísérli meg, amely három pillérre támaszkodik: 1. "az a személy, akinek az igazságos birtokbavétel elvének megfelelően kerül a birtokába egy tulajdon, jogszerűen birtokolja a tulajdont" 2. "az a személy, aki egy tulajdont a tulajdon átruházása elvének megfelelően birtokol, jogszerűen birtokolja a tulajdont, és 3. jogszerűen tulajdont birtokolni csak az 1. és 2. pontok (ismételt) alkalmazása révén lehetséges (Nozick, 1974). Általánosságban megállapítható, hogy Nozick elmélete a minimális államot kívánja legitimálni és rendszerszerűen fenntartani.
A liberalizmus az individuális
szabadság, az egyenlő jogok és szabadságjogok centrális gondolatán
alapul, melyeket a független egyének társulásaként felfogott állam
szavatol és kényszerít ki. A liberalizmus mindenekelőtt politikai
filozófia és elmélet, valamint politikai doktrína. “A liberalizmusnak
nem szükséges egy saját "liberális én" alapjára helyezkednie, mivel
csupán a polgártársak nyilvános identitásával van dolga.
Következésképpen a tolerancia azt jelenti (legalábbis Forst szintézis
igényű igazságosság-elméletében), hogy kölcsönösen elismerik,
garantálják és megvédelmezik-oltalmazzák (safeguard) mindenki etikai
identitását: minden egyes személynek joga van etikai identitáshoz,
melyet a törvény garantál, és amely jogi szinten maga is nyilvános
igazolásra szorul, jóllehet morális indokok és deontológiai normák
segítségével. Valamely életformát csupán ily módon kell (szabad)
korlátozni, vagyis (újra meg újra) rögzítve a negatív szabadság
határait, hisz egyazon időben, egyazon közösségben nem valósítható meg
valamennyi választás” – mondja Forst, 1996-ban. A legitimitás a
legfontosabb politikai értékek egyike, mely szorosan kötődik a
szabadsághoz, az egyenlőséghez és az igazságossághoz. A fogalom valamely
politikai rend elismerésre méltóságát jelenti.
A legitimitás valamely adott kormányzat
vagy politikai hatalom alapító elve és igazolása, amely egyfelől igényli
a kormányon lévők, a hatalmat gyakorlók tudatosságát, hogy jogosultak
az általuk betöltött hivatás gyakorlására; másfelől e jog elismerését
azok részéről, akiket kormányoznak. Valamennyi politikailag szervezett
társadalomban lennie kell egy olyan közös meggyőződésnek, amelyet azok
is vallanak, akik kormányoznak, és azok többsége is, akiket
kormányoznak: ez megalapozza a hatalom gyakorlásához való jogot,
valamint a nép számára az engedelmeskedés értelmét. E közös meggyőződés a
legitimációs elv és ez szolgál indokul a politikai
kötelezettségvállalás és a politikai értelemben vett civilizált rend
számára. A politikai legitimitás jelöli a politikai uralom minden olyan
formáját, melyben azok, akik kormányoznak, sikeresen fenntartják arra
vonatkozó igényüket, hogy a törvénnyel, a hagyománnyal összhangban, vagy
más hasonló alapon joggal kormányoznak, ezért a politikai legitimitás
gyakran a legitim hatalom formájában jelenik meg. Bármely politikai
rendszerben a hatalmat elsősorban két vezérelv alapján gyakorolják:
erővel és tekintéllyel. A legitimitás értelme, hogy erősítse a másodikat
és mérsékelje az elsőt; ezért főképpen azt a célt szolgálja, hogy
civilizálja a társadalom magatartását a politikai közösségekben - s
mindenekelőtt a politikatudomány normatív fogalma. A politikai
gondolkodás története igazolta, hogy erős kapcsolat áll fenn a
legitimitás és az adott társadalomban uralkodó világnézetek között. A
politikai gondolkodás története ugyancsak tanúsította, hogy egyetlen
ismert legitimációs elvet sem lehet csupán erkölcsi vagy jogi normákra
egyszerűsíteni. Ellenkezőleg, magában foglalja mindkettőt és
egyszersmind túl is mutat mindkettőn. Miként Montesquieu rámutatott, a
legitimitás elve a kultúra és a civilizáció ténye, illetve egy adott
kormányzat, másfelől egy adott nemzet "gondolkodásmódjának"
kifejeződése. A normatív fogalomként értett legitimitás az alapvető
emberi választások és a közösségi értékek tartományában helyezkedik el.
A római jogtudományban nem
létezett egyértelmű különbségtétel valamely rezsim legitimitása és
törvényessége (legality) között: az olyan kifejezések, mint imperium
legitimum vagy potestas legitimum jogszerű uralkodásra utaltak az
önkényes uralommal vagy a zsarnoksággal való szembeállításban. A
legitimitás közvetlenül kapcsolódik a hatalom jellegének és eredetének
problémájához. Vajon mi teszi olyan entitássá a kormányzatokat és
politikai hatalmakat, amelyeknek engedelmeskedni kell? A legitimitás
első elve ez volt: omnis potestas a Deo ('minden hatalom Istentől
származik'). Az ilyesféle közös meggyőződés egyenlőségjelet tesz a
politikai kötelesség és a vallási kötelesség közé. A második elv a
következő volt: omnis potestas a Deo sed per populum (minden hatalom
Istentől származik, de csak a nép szava révén); ez az elv tehát
összetett.
Dr. Madarasi Pál
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése