II.
Orbán pápa 1091-ben rendelte el, hogy a papok minden keresztény
homlokát hamuval kenjék meg e napon. Nyilvánvaló, hogy a hamu , a
bűnbánat és a gyász sokkal régebben tartozik össze.
A hamvazkodás szokása a katolikusoknál maradt fenn. A szertartáson a
pap az előző évi virágvasárnapon szentelt barka hamujával a
keresztet rajzol a hívek homlokára. Ez aztán az évkör, az egész élet
benne van!
A
hamvazás a nagyböjt kezdetét jelző szertartás. A hamuval hintés ősi
jelképe a bűnbánatnak, mivel a hamu az elmúlásra, a halálra
figyelmezteti az embert: „Emlékezzél, ember, hogy por vagy és porrá leszel!” A népi hiedelem szerint a hamvazkodásnak tisztító, gyógyító hatása van, és távol tart minden bajt és gonoszt.
A
hamu egyszerre jelképezi az elmúlást és a megtisztulást. Profánnak
tűnik talán felemlegetni, hogy dédanyáink hamuval tisztították az
edényeket, ez volt a legjobb súrolószer. A földbe trágyaként keverték a
hamut, meséinkben pedig a szegénylegény el sem indult szerencsét
próbálni hamuban sült pogácsa nélkül.
Hamvazószerda mozgó ünnep. Húsvét előtt negyven nappal van, bár a számolást úgy kell elvégezni, hogy a vasárnapokat kihagyjuk.
Sok
évszázada már, hogy a böjti időszakra eső első vasárnap előtti szerdán
kezdődik a nagyböjt időszaka. Így valójában hamvazószerdától húsvét
vasárnapig nem negyven, hanem negyvenhat nap telik el. A 40 mégis 40,
mert a vasárnap nem böjti nap.
Miért éppen negyven ?
A
40-es szám a Szentírásban jó néhányszor előfordul..Jézus Krisztus
például negyven napot töltött a pusztában, negyven napig tartott a
vízözön is, negyven évig vándorolt a pusztában a zsidó nép, Mózes meg
negyven napig tartózkodott a Sínai hegyen és Jónás próféta negyven napos
böjtöt hirdetett Ninivében.
Miből állt a böjt?
Régen arra törekedtek, hogy az ételeket hamvazószerdáig elfogyasszák: „Inkább a has fakaggyon, mincsen az a kicsi étel megmaraggyon”
A hamvazószerdára következő napot csonkacsütörtökként említik,
ilyenkor lehetett elfogyasztani a farsangi ételek maradékát. Nagyanyáink
idejében zsíros edényeket ekkor elmosták, s csak húsvétkor
vették elő azokat. A kamra kulcsát a kútba dobták-persze csak
jelképesen. Valójában a legmagasabb szekrény tetejére rejtették. Húst és
zsíros ételt a böjt ideje alatt egyáltalán nem ettek. Zsírral sem
főztek. Böjt idején nem a húsos fazékban, hanem külön edényben, olajjal
vagy vajjal főztek. Böjti étel volt a korpából készült savanyú leves.
A
nagyböjti bűnbánati idő még a lányok és menyecskék egyszerűbb, sötétebb
színű ruhájában is kifejezésre jutott. Esküvőt nem tartottak, tilos
volt a dalolás, a fütyülés, a tánc, a muzsikaszó Ez az időszak a maga
csendességével alkalmat adott a haragosoknak kibékülésre. Az ország több vidékén végezték a negyvenölést, ami abból állt, hogy aki tartotta, csak egyszer evett egy nap.
Régen
a böjti napokon csak kenyéren és vízen éltek, később délig nem
étkeztek. Később tovább enyhült, az ételek fajtáját és az étkezés számát
tekintve is. Manapság hamvazószerdán és nagypénteken tartanak a
katolikusok szigorú böjt, azaz: tilos a hús, a nap folyamán egyszer
szabad jóllakni, de összesen három alkalommal szabad enni.
A
böjt több mint az evészet korlátozása, a bűnbánat, a megtisztulás, az
áldozat és a könyörgés kifejeződését szolgálja, ekkor különös figyelmet
fordítanak a szegények megsegítésére is.
A nagyböjti vasárnapok azért az ifjúság különböző szórakozására is alkalmat adtak, de ez egy másik bejegyzés témája lesz.
Nem kapcsolódik a nagyböjti időszakhoz, de fogadott böjtnapot
tarthatott egy egész falu valami baj ellen, ami lehetett tűzvész,
jégverés, és bármi, a közösséget érintő tragédia emlékére,nehogy
ismétlődjék.
Szokásban volt azonban az egyéni fogadott böjt
is. Ezt is olyan napon kellett tartani, ami különben nem böjti nap. Ezt
valamilyen cél érdekében tartották, ami lehetett: egy családtag
gyógyulása, gyermekáldás, jó házastárs.
Létezett emellett a ráböjtölés
szokása is, ártó szándékból eredt. Azért böjtölt valaki, hogy a
haragosa legyen beteg, vagy haljon meg. Utóbbi súlyos dolog, ezért még
szombaton is szigorú böjtöt kellett tartani, hogy a vágyott (gonosz) cél
megvalósuljon.
Ráböjtölhetett
a megesett leány a legényre, ha az nem vette el, ilyenkor a ráböjtölés a
halálig tartott. De ha „igazságtalanul”fogadtak valakire böjtöt, akkor
„visszaszállt az átok".
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése