Egy népszavazási kezdeményezés
motiváltsága, egy felmérés értelmezésének manipuláltsága szembesít és
figyelmeztet, hogy a halál és pusztulás kultúráját szellemi mérges
gázokkal is lehet terjeszteni.
Megrendített,
hogy ezt a Magyar Nemzet augusztus 23-i Látó-Tér oldala terjeszti. Egy
statisztika értelmezése mindig tükrözi a világ-szemléletet, ez esetben
például, hogy a korcsoporti megosztásból azt a következtetést vonja le
az elemző, hogy a hatvan éven felüliek azért – ó milyen konzervatívak –
ellenzik az eutanáziát, mert vallásosak. Pedig hát joggal lehet azt is
feltételezni, hogy életkori adottságaik miatt komolyabban érintettek,
mint a harmincas éveiket taposók. Sőt ha megfelelő módon és szándékkal
tennék fel a közvélemény kutatók a kérdéseket, akkor az is kiderülhetne,
hogy a fiatal felnőtt generáció fájdalom tűrése, leterheltsége hogyan
befolyásolja a válaszadást.
Szellemi
mérgezés, emberiség, magyarság elleni bűntett, ha egy statisztikai
felmérés eredményét arra használja valaki, hogy népszavazás döntsön,
majd később rendelet és törvény, a sérült, a szenvedő élet
értékességéről vagy értéktelenségéről, s hadd nevezzem nevén: a
gyilkosságról, amit szépítve lehet asszisztált öngyilkosságnak is
nevezni. Sajnos hazánk nevezetes a magas öngyilkossági adatairól,
amivel már igen sokan foglalkoztak, komoly szakemberek. Ezért tartom
igen nagy felelőtlenségnek, hogy nem az élet-igenlést, hanem ezt a
bennünket jellemző életerő hiányt, gyöngeséget szabadságjogként tünteti
fel a média. Persze a modern ember nem ajándékként, hanem a kezdetektől
tehernek éli meg a maga és mások életét.
Már
a hetvenes évek elején, amikor részese voltam a Telefon Lelki
Elsősegély Szolgálat indulásának, szembesültünk azzal, hogy egyes
nyugati országok – pl. Franciaország, a liberalizmus elve alapján
ellenezte az öngyilkossági szándékkal foglalkozók megsegítését, mondván,
hogy aki akarja, tegye meg. Szerencsére idehaza akkor még elfogadták a
pszichológiai kutatások eredményét, hogy az életellenesség,
öngyilkossági késztetés kényszeres, megváltozott tudat állapot, nem
szabad akaratú tett. Csak zárójelben jelzem, hogy a „konzervatív
Katolikus Egyház” is elfogadta a kutatások eredményeit, és változtatott
az öngyilkosság megítélésén, ahogyan ez a temetési eljárásokban
tükröződik.
Sajnos a
leközölt cikk, illetve a felmérés kiértékelője úgy állítja be, mintha
szabad akaratú és emberhez méltó tett lenne az eutanázia választása. S
ez elősegíti, hogy a szenvedéstől, kiszolgáltatottságtól fájdalomtól
félő ember kegyes halálnak tekintsen egy kényszerpályát. Ha valaki
figyelemmel kíséri, mi történt Nyugat Európában, különösképpen
Hollandiában és Belgiumban, akkor kiderül a számára, hogyan terjed az
életellenesség, akkor is, ha pl. Hollandiában még mindig csak nem
büntetendő, ha orvos, jogász és hozzátartozó illetve a tiszta tudatú
beteg döntése alapján történik a gyilkosság. De Hollandiában már a beteg
gyermeket, a szülők illetve gyám tudta nélkül halálra ítélhette volna
az orvos. Hát ez már nekik is sok volt, és ezt nem szavazták meg. A
világsajtót bejárta annak az USA-beli fiatalasszonynak az esete, akinek
egy könnyelmű kijelentése miatt, amit egészségesen tett, a férje-
kívánságára orvosi segédlettel éhen és szomjan halt, a szülei, testvérei
tanúságtétele ellenére, hogy ők tudnak vele kommunikálni. A férj már
együtt élt azzal, aki miatt élt az eutanázia jogával. Terry Scivióról
évente megemlékeznek azóta is az életvédők.
De
hiszen a cikk statisztikai adatokat közöl! Ez a realitás, mondhatja
valaki. Igen, ez egy jelenségnek, a halál civilizációjának, a
manipulált magyarázata. Talán nem veszi észre a statisztika értelmezője,
hogy az idősebbek, a sérültként élők, akiknek életében már több a
szenvedés, baj és betegség, nem azt kívánják, hogy megöljék őket? Nem az
úgynevezett kegyes halált, hanem a társadalom, a család, a barátok,
támogató, elfogadó magatartását várják? Képmutató az a társadalom, mely
látványosan akadálymentesíti a közlekedést, de közben meg akar
szabadulni azoktól az embertestvéreitől, akik csak segítséggel tudják
venni a mindennapok akadályait. Képmutató magatartás, hogy likvidálni
akarjuk a szerintünk már nem emberhez méltó, szenvedő életet. Aminek a
látványát mi nem tudjuk, nem akarjuk elviselni, s melyre nem akarjuk
pocsékolni jóléti erőforrásainkat.
Mintha
manapság csak akkor szólalnának meg a pszichológia szakemberei, vagy
akkor kapnának szólásjogot, ha az élet-, az ember-, a családellenes
trendek ártalmatlanságát bizonyíthatnák. Milyen manipulatív,
konzervatívnak, maradinak címkézni azokat, akik védik az életet a
természetes foganástól a természetes halálig. Hogyan lehetséges, hogy
évek óta a TV, rádió „megható” történeteket közöl – a „mégis kinek az
élete” stílusban, a halálhoz való jogról. S nem hír, vagy csak elvétve,
amikor a valódi szeretet őrzi meg a beteg ember, az idős ember személyi
méltóságát.
Lehet
konzervatívnak címkézni azt, aki azt mondja, hogy az életet csak
radikálisan lehet védeni, a természetes foganástól, a természetes
halálig. De nem lehet harcolni a háborús emberirtások és a halálos
ítéletek ellen, s közben a védtelen, sérült, törékeny életet
presszionálni, hogy érezze magát tehernek, válassza a halált, mintsem,
hogy másokra, illetve a társadalomra szoruljon.
38
évet dolgoztam kórházban, betegek mellett. Tapasztalatból és
meggyőződésből állítom, hogy a beteg, az idős ember számára fontos az a
biztonság, hogy engem itt gyógyítani akarnak és nem meggyilkolni. Már
évekkel ezelőtt egy belgiumi utam során szembesültem azzal, hogy ott az
emberek többsége nem pusztán olyan kártyát hord magánál, ami a
vércsoportját adja tudtul baleset esetére, hanem egy rendelkezést is,
hogy őt katolikus kórházba vigyék, ha az utcán rosszul lesz. S ennek
oka, hogy nem akarja magát kegyes halállal meggyilkoltatni.
Kinek
az érdeke állandóan újramelegíteni a túlnépesedési pánikot, amikor a
szakemberek már demográfiai télről beszélnek - és nem a javak igazságos
elosztására szólítani fel az egyeseket és a társadalmat? Nagybetűs
hírként közölni a korrupciós ügyeket, és nem gondolni végig, mi a
következménye, ha emberi, gazdasági, társadalmi „haszon” valakinek a
halála? Ha valaki már materialista értelemben nem „emberi erőforrás”,
akkor le kell selejtezni.
Kinek
az érdeke a megfogant élet elpusztítása, manipulálása, a lombik bébi
program, a szelektív abortuszhoz való jog, lassanként már nem csak a
gyermek neme, hanem szemének színe szerint is?
Kinek
az érdeke, azt sugallni, hogy az intelligensebb, a képzettebb ember
eutanázia párti, csak a maradi és kevésbé iskolázott ellenzi azt. Kinek
az érdeke úgy állítani be a dolgokat, mintha a fejlett, haladó Nyugaton
ez jól szabályozva lenne, és nem az életellenesség gátszakadása
következett volna be? Kinek az érdeke, hogy dönthessen életről-halálról,
háborúról és fegyveres beavatkozásokról?
Kinek
az érdeke, hogy az a tapasztalat, tudás, élet- és világ szemlélet, ami
első látásra nem hasznos, de amely a betegséget, szenvedést is, mint
életjelenséget fogja fel, tűnjön el a palettáról?
Kinek
az érdeke, hogy arra nevelje a befolyásolható tömeget, hogy az állatot
többre értékelje, jobban óvja, tisztelje, mint szenvedő embertársát?
Ki az, aki önző és buta naivsággal nem gondol a közmondásra: Ma nekem, holnap neked!!!!
Vajon
nem arra lenne szüksége elöregedő és megfogyatkozó népességünknek, hogy
minden áron és módon az élet tiszteletére neveljük magunkat és egymást?
Hogy azt tanuljuk meg egymástól, hogyan lehet valaki békés és boldog
minden élethelyzetben?
Vajon
nem arra lenne szükségünk, hogy a média az élet szolgálatába álljon, és
ne az erőszakot, brutalitást, gyilkosságokat mutassa, - ne a TV- és
internet játékok képezzék ki a gyilkolásra és bosszúra a fiatalokat?
Kellenek
a példaképek, hírt kell adni a mindennapok jóságáról, szépségéről,
hűségéről. S akkor talán fel tudnánk fedezni azt is, hogy értelme van az
élet küzdelmeinek, a sebzett, szenvedő életnek is. Igen, mindegyikünk
boldog akar lenni, de ehhez szükséges, hogy elfogadjuk és megéljük:
minden élet ajándék és gazdagság, - és igen, életem, életünk értelme,
hogy tudjuk, örök életünk van, Krisztusban, aki maga az élet útja és
igazsága, boldogsága.
Tizenkét
év óta rákos vagyok, áttéteim vannak. De hálás vagyok minden napért és
percért, amit élhetek, és azért is, hogy tanulgatom méltósággal átölelni
a szenvedést. Igen, ehhez szükségem van a testvéreim, a környezetem, az
orvosaim bátorítására. Köszönöm, hogy ők értékesnek tartják az
életemet, fontosnak a tapasztalatomat, segítségemre vannak a
mindennapokban. Emberek.
Sztrilich Ágnes szociális testvér
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése