“Alkoss, teremts, tisztítsd a világot,
Örökítsd tovább az ősi, szent lángot!
Ha ellened szólnak, ne szólj gyűlölettel!
A gonosz nem bír a testvéri szeretettel.”
Örökítsd tovább az ősi, szent lángot!
Ha ellened szólnak, ne szólj gyűlölettel!
A gonosz nem bír a testvéri szeretettel.”
Miért ne kezdenénk az Új Évet azzal, hogy új emberekké válunk? Igenis lehetséges megváltoztatni a világot, de csakis úgy, ha saját magunkkal kezdjük. Ehhez nem szükséges mindenféle listákat gyártani vagy újévi fogadalmakat tenni. A legtöbb ember szeretne jobbá válni, de mint ahogyan nem tudjuk saját magunkat felemelni a földről, a megváltáshoz is külső segítségre van szükségünk.
Ha úgy gondolod, hogy szeretnél nekilátni ennek a fontos feladatnak, és szeretnéd megismerni a Jézus
által kínált megoldást, vagy egyszerűen nem tudod, kinek higgyél, most
azonnal megismerkedhetsz Vele és megtudhatod az igazságot. Egyszerűen
mondd el ezt a rövid imát vagy valami hasonlót, saját szavaiddal:
Jézus, szeretnélek megismerni. Kérlek, gyere a szívembe és add
nekem az örök élet ajándékát. Bocsásd meg a hibáimat, bűneimet és
segíts, hogy rajtad keresztül megtaláljam az utam és a válaszokat
kérdéseimre. Ámen.
„Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát
adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” –
János 3:16
Az alábbiakban C. S. Lewis Keresztény vagyok című könyvének egy
részlete olvasható, amiben az író azt fejtegeti mit jelent új emberré
válni és miért nem minden keresztény rendesebb ember, mint az összes
nem keresztény:
Isten komolyan gondolja, amit mondott. Akik kezébe adják magukat,
tökéletesek lesznek, mint ő — tökéletesek a szeretetben, bölcsességben,
örömben, szépségben és halhatatlanságban. A változás nem fejeződik be
ebben az életben, mert a halál fontos része a kezelésnek. Hogy egy
bizonyos keresztényben meddig megy el a változás a halál előtt, az
bizonytalan.
Azt hiszem, ez a megfelelő pillanat arra, hogy megvizsgáljunk egy
gyakran felmerülő kérdést: Ha a kereszténységnek igaza van, miért nem
minden keresztény rendesebb ember, mint az összes nem keresztény? Ami e
kérdés mögött meghúzódik, az részben nagyon ésszerű, részben egyáltalán
nem ésszerű. Az ésszerű rész az alábbi. Ha a kereszténységre való
áttérés nem hoz magával javulást az illető külső cselekedeteiben —
vagyis ha továbbra is olyan sznob, rosszindulatú, irigykedő vagy
törtető, mint volt –, akkor azt kell feltételeznünk, hogy ,,megtérése”
nagyrészt csak képzeletbeli volt. Ha valaki igazán megtért, úgy véli,
hogy előbbre lépett — nos, ez az alkalmazandó vizsgálati módszer.
A szép érzések, újabb belátások, a vallás iránti nagyobb érdeklődés
csak akkor jelentenek valamit, ha jobbá teszik tényleges
magatartásunkat; mint ahogy az sem ér sokat, ha betegségben ,,jobban
érezzük magunkat”, s ugyanakkor a hőmérő arról tanúskodik, hogy a
lázunk még emelkedik. Ebben az értelemben a külső világnak teljesen
igaza van, ha a kereszténységet eredményei szerint ítéli meg. Krisztus
mondta nekünk, hogy eredmények szerint ítéljünk. Gyümölcséről ismerjük
meg a fát; vagy ahogyan mi mondjuk, a puding próbája, ha megeszik.
Amikor mi, keresztények, nem megfelelő módon viselkedünk, vagy nem
vagyunk képesek helyesen viselkedni, akkor a külső világ számára nem
tesszük hihetővé a kereszténységet. A háború alatti plakát azt
hirdette, hogy a gondatlan beszéd életekbe kerül. Ugyanígy az is igaz,
hogy a gondatlan életek beszédet eredményeznek. Nemtörődöm életünk
beszédre ad okot a külső világnak; méghozzá olyan beszédre, amely
kétségbe vonja még magának a kereszténységnek az igazságát is.
Az eredmények megkövetelésének azonban van egy másiik módja is,
amelyben a külső világ egészen logikátlannak bizonyulhat. Nemcsak azt
követelhetik meg ugyanis, hogy az egyes ember élete legyen jobb, ha
kereszténnyé válik; hanem azzal az igénnyel is felléphetnek, hogy
mielőtt hinnének a kereszténységben, az egész világot két, világosan
elkülönített táborra osztva láthassák — nevezetesen keresztényekre és
nem keresztényekre –, és hogy az elsőben, egy adott pillanatban,
mindenki nyilvánvalóan sokkal rendesebb legyen, mint valamennyi ember a
második táborban. Ez több okból is ésszerűtlen.
(1) Először is a tényleges világban ennél sokkal bonyolultabb a
helyzet. A világ nem áll száz százalékig keresztényekből és száz
százalékig nem keresztényekből. Vannak (méghozzá nagyon sokan), akik
lassan megszűnnek keresztények lenni, de még így nevezik magukat:
köztük egyesek még egyháziak is. Vannak viszont mások, akik lassan
keresztényekké válnak, bár még nem hívják így magukat. Vannak aztán
olyanok is, akik nem fogadják el a teljes keresztény tanítást
Krisztusról, de oly erősen vonzza Magához őket, hogy sokkal mélyebb
értelemben tartoznak Hozzá, mint ahogy azt megérthetnék. Olyan más
vallású emberek is vannak, akik Isten titkos befolyása által vezettetve
vallásuk azon részeire koncentrálnak, amelyek megegyeznek a
kereszténységgel, s így Krisztushoz tartoznak anélkül, hogy tudnák. [Mert
mikor a pogányok, a kiknek törvényök nincsen, természettől a törvény
dolgait cselekszik, akkor ők, törvényök nem lévén, önmagoknak
törvényök: Mint a kik megmutatják, hogy a törvény cselekedete be van
írva az ő szívökbe, egyetemben bizonyságot tévén arról az ő
lelkiismeretök és gondolataik, amelyek egymást kölcsönösen vádolják
vagy mentegetik. - Róma 2:14-15] Például egy jóakaratú buddhista
arra érezheti magát vezettetve, hogy egyre inkább az irgalomról szóló
buddhista tanításra koncentráljon, és hagyja háttérben a buddhista
tanítás más vonatkozású pontjait (bár továbbra is azt mondhatja, hogy
ezeket is hiszi). A jó pogányok közül sokan lehettek ebben a helyzetben
Krisztus születése előtt. És természetesen mindig nagyon sokan vannak
olyanok, akiknek elméjében egyszerűen zavarodottság és egy csomó,
egymásnak ellentmondó hiedelem uralkodik.
Ennélfogva nem sok értelme van, ha keresztények és nem keresztények
tömegéről próbálunk meg ítéletet mondani. Annak még csak van valami
értelme, ha macskák és kutyák vagy éppen férfiak és nők tömegét
hasonlítjuk össze, mivel ez esetben mindenki pontosan tudja, melyik
melyik. Aztán meg egy állat nem alakul át (sem lassan, sem hirtelen)
kutyából macskává. Amikor azonban keresztényeket hasonlítunk össze nem
keresztényekkel csak úgy általában, akkor rendszerint nem létező
emberekre gondolunk, akiket valóban ismerünk, hanem csak két, homályos
elképzelésre, amit regényekből vagy újságból vettünk.
Ha egy rossz keresztényt és egy jó ateistát akarunk
összehasonlítani, akkor két, valódi személyre kell gondolnunk, akikkel
már tényleg találkoztunk. Ha nem térünk rá ily módon a lényegre, akkor
csak vesztegetni fogjuk az időnket.
(2) Tegyük fel, hogy most már a valóság talaján állva, nem egy
képzeletbeli keresztényről és nem egy képzeletbeli nem keresztényről
beszélünk, hanem két valóságos emberről a környezetünkből. Még ekkor is
óvatosnak kell lennünk, hogy a helyes kérdést tegyük fel. Ha a
kereszténységnek igaza van, akkor az alábbiaknak kellene ebből
következnie: (a) Minden keresztény rendesebb lesz, mint ugyanaz a
személy lenne, ha nem volna keresztény. (b) Mindenki, aki keresztény
lesz, rendesebb lesz, mint korábban volt. Ugyanígy, ha a Whitesmile
fogpaszta hirdetése megfelel a valóságnak, akkor ebből annak kell
következnie: (a) hogy mindenki, aki ezt használja, jobb fogakkal fog
rendelkezni, mint ugyanaz a személy, ha nem használná ezt, (b) hogy
mindenkinek, aki ezt használja, javulni kezdenek a fogai. De annak
kijelentése, hogy énnekem, aki Whitesmile-t használok (és mindkét
szülőmtől rossz fogakat örököltem), nincs olyan remek fogsorom, mint
valamelyik egészséges, fiatal négernek, aki sohasem használt semmilyen
fogpasztát, önmagában véve még nem bizonyítja, hogy a hirdetés nem mond
igazat. A keresztény Bates kisasszonynak lehet élesebb nyelve, mint a
nem hívő Dick Firkinnek. Ez önmagában véve még nem árulja el, hogy
hatékony-e a kereszténység. A kérdés az, hogy milyen lenne Bates
kisasszony nyelve, ha nem lenne keresztény, és milyen lenne Dické, ha
keresztény lenne. Bates kisasszonynak és Dicknek különböző természeti
okok és a kezdeti nevelésük következtében van egy bizonyos
vérmérséklete. A kereszténység azt hirdeti, hogy ha az érintettek
hozzájárulnak, mindkettőjük vérmérsékletét új irányítás alá veszi. Azt
azonban joggal kérdezhetjük, hogy ez az új irányítás, ha hozzájárulnak
a vezetés átvételéhez, vajon javítja-e az érdekeltséget. Azt tudjuk,
hogy amit Dick Firkin esetében kell irányítani, az sokkal ,,rendesebb”,
mint Bates kisasszonynál. De nem ez a lényeg. Egy gyár irányításának
megítélésében nemcsak a teljesítményt, hanem magát a gyárat is
figyelembe kell venni. Az ,,A” gyár üzemeinek figyelembevételekor talán
még azon is csodálkoznunk kell, hogy egyáltalán termel valamit; az
elsőrendű felszereléssel rendelkező ,,B” gyár elbírálásánál kitűnhet,
hogy bár jelentős a termelés, még mindig jóval alacsonyabb, mint lennie
kellene. Egy jó igazgató az ,,A” gyárban biztosan új gépeket fog
beállítani, mihelyt csak lehet, de ez időbe kerül. Az alacsony termelés
eközben nem jelenti azonban azt, hogy az illető tehetségtelen.
(3) Most nézzük meg a kérdést kissé alaposabban. Az igazgató új
gépeket állít be: mielőtt Krisztus befejezte volna Bates kisasszony
átalakítását, ez utóbbi már valóban nagyon ,,rendes” lett. De ha minden
ennyiben maradna, úgy tűnne, mintha Krisztus egyetlen célja az lett
volna, hogy Bates kisasszonyt arra a szintre emelje, amelyen Dick már
hosszú ideje volt. S tulajdonképpen eddig úgy beszéltünk, mintha
Dicknél minden teljesen rendben volna; mintha a kereszténység
olyasvalami lenne, amire csak a rossz embereknek van szüksége, a
rendesek megvannak nélküle is; mintha a ,,rendesség” volna minden, amit
Isten megkíván. Ez azonban végzetes tévedés. Az igazság az, hogy Isten
szemében Dick Firkin minden porcikájának éppen úgy szüksége van a
,,megmentésre”, mint Bates kisasszonyénak. Bizonyos értelemben
(mindjárt megmagyarázom, milyenben) a ,,rendesség” aligha jön
tekintetbe.
Nem várhatjuk el Istentől, hogy úgy tekintse Dick békés természetét
és barátságos alkalmazkodását, ahogy mi. Ezek olyan természetes okok
következményei, amelyeket Isten Maga idézett elő. Minthogy pedig csak
vérmérsékleti tényezők, szinte mind megváltozhatnak akár Dick
emésztésétől függően is. A rendesség alapjában véve Isten ajándéka
Dicknek, nem pedig Dick ajándéka Istennek. Ugyanígy Isten az évszázadok
óta bűnnel terhelt világban működő természetes okokra hagyta, hogy
Bates kisasszonynak szűk látóköre és rossz idegei legyenek, ami
megmagyarázza zsémbes természetét. De Isten, jókedvében, ezt helyre
akarja nála hozni. Ám az ő szemében nem ez a dolog kritikus része. Nem
itt a bökkenő. Nem ez aggasztja Istent. Amit ő figyel, és vár, és amin
munkálkodik, az olyan valami, ami még Isten számára sem könnyű, mivel a
dolog természetéből fakadóan még ő sem képes azt pusztán hatalmi
aktussal előidézni. Ő ezt a valamit várja és figyeli mind Bates
kisasszonyban, mind Dick Firkinben. S ezt a valamit ők vagy maguktól
nyújtják Istennek, vagy maguk tagadják meg Tőle. Hozzá fognak-e
fordulni, vagy sem, betöltik-e az egyetlen rendeltetést, amelyre
születtek? Szabad akaratuk úgy remeg bennük, mint egy iránytű. De ennek
az iránytűnek van választása. Mutathat az igazi észak felé, de nem kell
ezt tennie. Vajon kilendül-e a tű, megállapodik-e, és Isten felé
mutat-e? ő segíthet abban, hogy így tegyen, de nem kényszerítheti. Nem
nyújthatja ki a kezét, hogy úgy mondjam, és nem terelheti a helyes
irányba, mert megszűnnék a szabad akarat. Északra fog-e mutatni? Ez az
a kérdés, amelytől minden függ. Felajánlja-e Bates kisasszony és Dick a
maga természetét Istennek? Hogy vajon természetük — amelyet vagy
felajánlanak, vagy visszatartanak — ebben a pillanatban rendes-e vagy
rossz: másodrendű fontosságú. Isten gondoskodni tud a problémának erről
a részéről.
Kérem, ne értsenek félre. Természetesen Isten a rossz természetet
szerencsétlen és sajnálatos dolognak tartja. És persze a jó természetet
jónak, mint amilyen a kenyér, a napsütés vagy a víz. De mindezeket a jó
dolgokat ő adja és mi kapjuk. Ő adta Dicknek az erős idegeket és a jó
emésztést, s még annyi mást, ahonnan mindezek származnak. Amennyire mi
tudjuk, Istennek semmibe sem kerül, hogy jó dolgokat alkosson, de a
lázadó akarat megtérítésének ára a keresztrefeszítés volt. S mivel az
akarat szabad — rendes emberekben éppúgy, mint rosszakban –,
visszautasíthatja Isten kérését. És akkor, mivel a rendesség Dickben is
csak a természet egy része, végül minden darabokra fog hullani. Hiszen
a természet maga is teljesen elmúlik. Természetes okok működtek közre
Dickben ahhoz, hogy kellemes pszichológiai alkata legyen, mint ahogy
szintén ezek játszanak közre a napnyugta ragyogó színeiben. De
mindkettő hirtelen szét fog esni (mert a természet ilyen), és el fog
tűnni. Dicknek megvolt a lehetősége (vagy inkább Isten megengedte
neki), hogy ezt a képet az örök szellemi szépség szférájába emelje, de
a lehetőséget nem ragadta meg.
Itt azonban van egy ellentmondás. Amíg Dick nem fordul Isten felé,
azt gondolja, hogy rendes természete a sajátja, pedig éppen ameddig ezt
gondolja, nem az övé. Csak amikor Dick megérti, hogy rendessége nem a
sajátja, hanem Isten ajándéka, és amikor azt újra felajánlja Istennek,
akkor kezd igazán az övé lenni. Ugyanis Dick most már kezd részt venni
a saját teremtésében. Csak azt tarthatjuk meg, amit önként Istennek
adtunk. Amit megpróbálunk magunknak megtartani, azt biztosan
elveszítjük.
Ezért nem kell meglepődnünk, ha a keresztények között találunk rossz
embereket. S ha alaposan átgondoljuk, még külön oka is van annak, hogy
miért fordulnak Krisztushoz nagyobb számban a rosszak, mint a jók.
Éppen ez volt az, amit az emberek Krisztusnak földi élete folyamán
szemére vetettek: azt, hogy ,,olyan borzasztó embereket” vonz Magához.
Ez az, amit még ma is kifogásolnak az emberek és mindig is fognak. Nem
értik, hogy miért? Krisztus mondta, hogy ,,Boldogok a szegények” és
hogy ,,Milyen nehéz a gazdagnak bemenni a mennyek országába”, s minden
bizonnyal elsősorban az anyagilag gazdagokat, illetve szegényeket
gondolta. De vajon nem vonatkoznak-e szavai egy másfajta gazdagságra és
szegénységre is? Ha sok pénzünk van, az azzal a veszéllyel járhat, hogy
egészen megelégszünk a boldogsággal, amit a pénz nyújthat, és így nem
ismerjük fel Isten szükségességét. Ha mindent megszerezhetünk csekkek
egyszerű aláírásával, akkor könnyen elfelejthetjük, hogy teljes
mértékben Istentől függünk. Nos, egészen nyilvánvaló, hogy a természet
ajándékai is hasonló veszélyt hordoznak magukban. Ha jó idegeink
vannak, intelligensek és egészségesek vagyunk, bizonyos népszerűséggel
rendelkezünk és jó nevelésünk is volt, akkor nagyon valószínű, hogy
megelégszünk azzal a jellemmel, amivel rendelkezünk. ,,Miért vonjuk be
Istent?” — kérdezhetnénk. A jó viselkedés egy bizonyos fokára
meglehetősen könnyen juthatunk el. Hiszen nem tartozunk azon
szerencsétlenek közé, akiket folyton a szexen, iszákosságon,
idegességen vagy ingerlékenységen kapunk rajta. Aztán meg mindenki azt
mondja, milyen rendesek vagyunk, és (magunk közt) egyet is értünk
ezekkel. Valószínűleg elhisszük, hogy mindez a rendesség a mi művünk,
és nem nagyon fogjuk érezni annak a szükségességét, hogy még jobbak
legyünk. Gyakran nem is tudjuk beláttatni azokkal az emberekkel, akik a
jóságnak ilyen természetes ajándékaival rendelkeznek, hogy szükségük
van Krisztusra mindaddig, amíg ez a természetes jóság egy szép napon
cserben nem hagyja őket és önelégültségük megrendül. Más szóval, akik
ilyen értelemben ,,gazdagok”, azoknak nehéz bemenni a mennyországba.
Egészen más a helyzet a rossz emberekkel, a kicsinyes, aljas, gyáva,
romlott, könnyűvérű, társtalan vagy a szenvedélyes, érzéki,
kiegyensúlyozatlan emberekkel. Ha egyáltalán kísérletet tesznek a jóra,
úgy igen hamar megtanulják, hogy segítségre van szükségük. Választaniuk
kell: vagy Krisztus, vagy semmi. Vagy felveszik a keresztet és követik
őt, vagy kétségbeesnek. Ők az elveszett juhok. Krisztus főleg azért
jött, hogy őket megtalálja. A szó igazi és rettentő értelmében ők a
,,szegények”: s Krisztus áldottnak mondotta őket. Ama ,,borzasztó
népség”, akikkel Krisztus együtt járt — és persze a farizeusok –, ma is
mondják, mint ahogy mondják kezdettől fogva, ,,Ha volna valami a
kereszténységben, azok az emberek nem lennének keresztények.”
Mindnyájunk számára figyelmeztetés és bátorítás rejlik ebben. Ha
rendes emberek vagyunk — ha könnyen teszünk szert erényre –, legyünk
óvatosak! Sokat várnak el attól, aki sokat kapott. Ha saját érdemünknek
tekintjük azt, amit valójában Isten ajándékozott nekünk a természet
által, és megelégszünk azzal, hogy egyszerűen rendesek legyünk, akkor
lázadók maradunk: és ezek az ajándékok csak még borzalmasabbá teszik
majd bukásunkat, romlottságunkat még bonyolultabbá, és rossz példánkat
még végzetesebbé. Az ördög valamikor arkangyal volt; természetében
rejlő ajándékai annyira fölötte álltak a mieink fölött, mint a mieink
egy csimpánzéi fölött.
De ha szegény, szerencsétlen teremtések vagyunk, akiket már a
nyomorúságos nevelkedés megmérgezett a közönséges féltékenykedés és
értelmetlen veszekedés légkörével, akiket bár nem a maguk jószántából,
de valami visszataszító szexuális elferdülés gyötör, és állandóan
kisebbségi komplexus kínoz, ami miatt a legjobb barátainkra is
ráförmedünk — ne essünk kétségbe. Egy vagyunk azon szegények közül,
akiket ő megáldott. Ő tudja, hogy milyen nyomorúságos egy gépet
próbálunk irányítani. Folytassuk csak. Tegyünk meg minden lehetőt! Egy
napon majd (talán egy másik világban, de lehet, hogy ennél sokkal
hamarabb) Krisztus a szemétdombra, illetve az ócskavastelepre veti majd
és egy újat ad helyette. S akkor az illető elcsodálkoztat majd
mindnyájunkat, önmagát nem kevésbé: mert nagyon nehéz iskolában tanult
meg vezetni. (Utolsókból lesznek az elsők és elsőkből az utolsók.)
A ,,rendesség” — az egészséges, teljes személyiség — kitűnő valami.
A hatalmunkban álló valamennyi orvosi, nevelési, gazdasági és politikai
eszközzel olyan világot kell kialakítanunk, amelyben a lehető legtöbb
ember ,,rendes” felnőtté váljék; mint ahogy olyan világot kell
teremtenünk, amelyben mindenkinek bőven van mit ennie. Azt azonban nem
szabad feltételeznünk, hogy még ha sikerülne is mindenkiből ,,rendes”
embert faragni, akkor ezzel a lelküket is megmentettük. A rendes
emberek világa, amely elégedett a saját rendességével, nem néz előbbre,
és elfordult Istentől — ugyanúgy igényelné a megváltást, mint egy
nyomorúságos világ, és talán azt még nehezebb is lenne megmenteni.
Ugyanis a puszta javulás még nem megváltás, bár a megváltás mindig
jobbá teszi az embereket még itt és most is, és végül oly mértékben
fogja megjavítani őket, hogy azt el sem tudjuk képzelni. Isten azért
lett emberré, hogy az embereket gyermekeivé tegye; nemcsak azért, hogy
a régi fajta embereket megjavítsa, hanem hogy újfajta embert teremtsen.
Ez nem olyan, mint amikor egy lovat megtanítunk egyre jobban ugrani,
hanem mint amikor egy lovat szárnyas, táltos paripává alakítunk át.
Persze, ha egyszer szárnyakat kap, olyan kerítések, akadályok fölött
fog átröpülni, amelyeket sohasem tudott volna átugrani, s így felül
fogja múlni a közönséges lovakat a versenyben. Lehet azonban közben egy
olyan időszak, amikor szárnyai még csak nőnek, s még nem tudja az
előbbieket megtenni; és ebben a szakaszban, vállain a kinövésekkel,
amelyekről ránézéssel még senki sem tudja megmondani, hogy egykor
szárnyakká lesznek, talán még külső megjelenése is esetlen lesz.
De talán túl sok időt fordítottunk erre a kérdésre. Ha olyan érvet
akarnak, ami a kereszténység ellen szól (nagyon jól emlékszem még,
milyen türelmetlenül kutattam ilyen érvek után, amikor attól kezdtem
félni, hogy a kereszténységnek igaza van), könnyen találhatnak
valamilyen ostoba, az elvárásoknak meg nem felelő keresztényt, s akkor
mondhatják: ,,Óh, szóval ez az ön által dicsért új ember?! Inkább
maradok a régi fajtánál!” Ám ha egyszer belátjuk, hogy a kereszténység
más alapokon valószínű, akkor bensőnkben azt is tudni fogjuk, hogy ez
csak a kérdés megkerülése. Mit tudhatunk mi egyáltalán mások lelkéről,
kísértéseikről, lehetőségeikről, harcaikról? Az egész teremtésben
egyetlenegy lelket ismerünk: ez pedig az, amelynek sorsa kezünkbe van
letéve. Ha van Isten, akkor bizonyos értelemben egyedül vagyunk Vele.
Nem téveszthetjük meg őt sem a szomszédainkra vonatkozó feltevésekkel,
sem olyan emlékekkel, amelyeket könyvekből merítettünk. Mit számít majd
mindez a sok fecsegés és híresztelés (egyáltalán képesek leszünk rájuk
emlékezni?), ha majd az érzékeinket elhomályosító köd, amelyet
,,természetnek” vagy ,,valódi világnak” nevezünk, semmivé válik, és
Isten jelenléte, Aki előtt mindig is álltunk, egyszerre tapintható,
közvetlen és elkerülhetetlen lesz?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése