Az alábbi írás a Church Militant vezetője, Michael Voris S.T.B. július 24-ei "The Vortex" műsorának magyar fordítása alapján készült. A teljes adásnak csupán szerkesztett szövegfordítását közöljük.
Vorisnak ez a monológja egy olyan gondolati sorba illeszkedik, amelyet a Church Militant VI. Pál pápa Humanae Vitae enciklikája
kiadásának 50. évfordulója (július 25-e) kapcsán közvetített. A
katolikus televízió munkatársai amellett érveltek, hogy bár Pál pápa
enciklikája vitathatatlanul igaz tanítást közölt, az azonban rossz
hatással volt az Egyházra, hogy a pápa az enciklikában ezt a tanítást
nem (az Egyház által hagyományosan vallott és tanított) természettörvényt kihangsúlyozva erősítette meg.
Ami az amerikai társadalomban, és még előbb az Egyházban történt, az a természettörvény [angolul: Natural Law] elhagyása. A természettörvény az a valóságban gyökerező filozófia, mely szerint minden a rendelt célja szerint cselekszik, vagyis a természetébe belefoglalt, előre meghatározott célja szerint.
A szem rendelt célja, hogy lásson, a halé, hogy ússzon, a makké, hogy tölgyfává nőjön. Egy dolog "természetét" a rendelt célja határozza meg, és aszerint is cselekszik. Ha ezt az elvet az emberre alkalmazzuk, azt mondhatjuk, hogy az ember rendelt célja maga Isten.
Ami a természetünket illeti, jóllehet bukott, és ezért küzdünk, gyakran erőteljesen, a rendelt célunk, hogy elnyerjük az üdvösséget. A természettörvény adja meg a választ a minden emberi lényt nyomasztó kérdésre: Mi az élet értelme? A természettörvény mutat rá, hogy az élet értelme, a rendelt célja - amit a görögök telosznak neveztek -, az üdvösség.
Ezért valahányszor aszerint
cselekszünk, ami összhangban van a rendelt célunkkal, a létezésünk
értelmével, helyesen cselekszünk, a természetünknek megfelelően. Ez olyan szembetűnően világos, hogy nehéz is ezt ennél tovább magyarázni.
A régi Baltimore-i Katekizmus mindezt az első kérdésében így foglalta össze: "Miért teremtett meg Isten?" Válasz: "Isten
azért teremtett, hogy megismerjem, szeressem, szolgáljam, és boldog
legyek Vele ezen a világon, és mindörökké a következőben." Ez a
természettörvény, és minden, ami ebben segít, az erkölcsös. Bármi, ami
eltérít minket a rendelt célunktól, a teloszunktól, erkölcstelen.
De az elmúlt század elején egy új
filozófia, a "perszonalizmus" jött divatba, ami a figyelmet elfordította
az objektív valóságról - és ezáltal az objektív erkölcsiségtől is -, és
a szubjektív, saját magunk által meghatározott erkölcsiséget kezdte el
erőltetni, a személyre alapozva - innen a "perszonalizmus" elnevezés.
Nagyvonalakban szólva, az
objektív erkölcsiség jelenti azt az oldalt, amelyen az Egyház áll. A
szubjektív erkölcsiség az az oldal, ami ellenkezik az Egyházzal.
Az abortuszt véve példának: az objektív erkölcsiség azt mondja, hogy
amit benne csinálsz - meggyilkolsz egy gyermeket - erkölcstelen. A
szubjektív erkölcsiség eközben azt mondja: "Ez az én testem, tehát én döntök róla."
A különbség e megközelítések között teljesen világos. Ezért amikor
a világ elkezdte az erkölcsiségének alapjait a természettörvényről a
perszonalizmusra helyezni, a különböző egyházi embereknek fel kellett volna állniuk, és megvédeniük a természettörvényt - amit nem tettek meg.
Ehelyett annak bukott próbálkozásában, hogy lépést tartsanak a világ
lelkületével, a különböző egyháziak megpróbálták megkeresztelni a
perszonalizmust, és befogadni azt az Egyházba. Ez pedig véget nem érő
káoszt okozott.
Ötven évvel Boldog VI. Pál mérföldkőnek számító, a születésszabályozásról szóló Humanae Vitae enciklikájának kiadása után a helyzet tarthatatlanná vált. Az Egyház minden fronton hátrál, fenntarthatatlan demográfiai mutatókat produkál, ami a Nyugaton csakhamar a kihalás szélére fogja sodorni. A
logikát az érzések váltották fel, az értelmet az érzelmek, és egy olyan
teremtmény számára, mint az ember, aki az igazságra - a keresésére és
elfogadására - van beállítva, ez nem fenntartható dolog.
Sok katolikus ma azt kérdezi "Mi okozta az Egyház romlását?". A válasz erre: a természettörvény feladása.
Őrületet hozott a katolikus élet minden területén: a liturgiában, a
szentségekben, a hódolati formákban - mindenhol. Ez pedig azért van,
mert a rossz filozófia rossz teológiához vezet, ami pedig rossz erkölcsiséget eredményez, és végül a pokolba visz.
https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/08/26/mi_az_elet_ertelme_933
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése