Korábban mi is bemutattuk a nebraskai Lincoln egyházmegyét,
mint ami azzal tett hírnévre szert az Egyesült Államokban, hogy
miközben az amerikai egyházmegyékben (is) tömeges jelenség a papi
hivatások számának drasztikus csökkenése, ez az egyházmegye mégis
folyamatosan növekvő papi hivatásszámokat produkál.
Most a lincolni egyházmegye püspöke, James Conley nyilatkozott arról a Catholic World Report (CWR) újságírójának, mivel magyarázza ő az egyházmegyéje e sikerét.
CWR:
Ma arra szeretném összpontosítani a beszélgetésünket, hogy hogyan is
kezdték el felfedezni az Egyház fiataljai a liturgikus örökségük
gazdagságát a (hagyományos) latin rítusban. Nem mehetünk el amellett,
hogy az ön egyházmegyéje folyamatosan magas számú papi hivatást
produkál; a lincolni egyházmegye 17 papot szentelt egy két éves időszak
alatt, olyan, sokkal nagyobb érsekségeket felülmúlva, mint amilyen
például Los Angeles. Ön mit mondana, mi járult hozzáaz ön
egyházmegyéjében ehhez relatíve ugrásszerű növekedéshez a papi hivatások
számában?
James Conley: Nos, úgy
hiszem, számos oka van ennek. Kegyelem, nyilvánvalóan sok kegyelem. De
azt mondanám, hogy a számos ok egyikét közvetlenül az egyházi vezetésnek
tudhatjuk be. Lényegében több, mint negyven éven át jó püspökeink
voltak. A legközvetlenebb elődeim közül kettő is eszembe jut: Fabian
Bruskewitz püspök, aki húsz éven át volt Lincoln püspöke, és Glennon
Flavin, aki körülbelül 22 évig volt itt püspök, 1967-től. Ezért a II.
Vatikáni Zsinat után, a zsinat utáni zűrzavaros években, az
egyházmegyénket olyan püspökök vezették, akik rendkívül világosak voltak
a tanításukban, és nagyon hűségesek a Tanítóhivatalhoz és az Egyház
tanításbeli örökségéhez. És a liturgiához. Tudja, a II. Vatikáni Zsinat
utáni forradalom sokféle alakot és formát öltött. Volt szexuális
forradalom, de volt liturgikus forradalom is, volt tanításbeli
forradalom, minden, amit csak elképzelni lehet.
Lincolnban biztos kézzel kormányoztak,
ezért itt sohasem fordult elő semmilyen liturgikus aberráció. A papoknak
nagyon világosan megmondták, hogy a szentmisét úgy kell követniük és
ünnepelniük, ahogyan azt az Egyház ünnepelni kívánja, és ebben nem
voltak kivételek. Ami a tanítást illeti, az iskolák és a papok nagyon
tiszta tanítást adtak át. Az eredmény pedig két dolog. Először is, a
hivatásaink száma megmaradt. Ezért bár abban a megtiszteltetésben volt
részem, hogy mintegy 25 férfit szenteltem az elmúlt öt évben, amióta
Lincolnban vagyok, még mindig nálunk a legmagasabb az országban az egy
katolikusra jutó papnövendékek száma. 96 000 katolikusunk és jelenleg 39
papnövendékünk van. A miénk egy kis egyházmegye. De ez annak a
vezetésnek az eredménye - én ezt megörököltem, ezért egyáltalán nem
tulajdonítom magamnak. Én csak nem akarom elrontani. Folytatni
szeretném. De én valóban e két püspök nagyszerű vezetésének vagyok a
haszonélvezője. Az eredmény ezek a hivatások lettek. A siker sikert
fial. 146 aktív papunk van a Lincoln egyházmegyében, az átlag életkoruk
pedig 41 év. Ez több, mint 20 évvel kevesebb, mint ahány éves én vagyok.
Ezért az egyházmegyében én vagyok az "öreg fickó".
Amikor pedig itt van mind ez a sok
fiatal pap a plébániákon, az iskolákban, és az egyetemen, úgy a fiatalok
példát látnak az egyházi életre. És vannak szerzetesnővéreink is.
Flavin püspök elindított egy olyan iskolanővéri közösséget, a Krisztus
Király Iskolanővéreit, akik az iskoláinkban tanítanak. Én csupán
egyházmegyei rangra emeltem őket, ők pedig folytatják a tanítást. Négyen
közülük igazgatók az általános iskoláinkban, és ők tanítanak is az
általános iskoláinkban. 37 beöltözött szerzetesnővérünk van, akik az
iskoláinkban tanítanak, és 48 papunk, akik vagy kisegítők vagy tanárok
az iskoláinkban. A katolikus oktatásnak tehát nagyon fontos része volt a
Lincoln egyházmegye sikerességében. Összefoglalóan: a liturgia és
istentisztelet, ahol az emberek azt érzik, hogy amikor szentmisére
jönnek, a Transzcendenssel kerülnek kapcsolatba. Ez az, ahol szerintem a
szent liturgia annyira fontos.
Említette az örökségünket. Gazdag
liturgikus hagyományunk van, ami keresztülnyúlik az Egyház teljes
történelmén. Mi a szent liturgia feladata? A szent liturgiának
kapcsolatba kell hoznia minket a transzcendens Istennel. Meg kellene
tapasztalnunk a szentséget. Ez a szentmise Szentséges Áldozata. Ezt
mondta az Úr: "Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre." És ennek
a megtapasztalásnak a szépsége, a zene szépsége, a hódolat, a szolgálat
és ájtatosság szépsége az embereket kiemeli a mindennapi, szürke
világból, amiben élünk. Rengeteg szenvedés és nehézség. És egy kis időre
ebben a kapcsolatban van részük a szentséggel. És ez a kulcs. Az
embereket táplálni kell. A lelkünk vágyik a szentséggel való
kapcsolatra. És ha megfosztanak minket tőle, elsorvadunk, ezért
szükségünk van rá.
Amikor az emberek ezt felfedezik, többre
van szükségük belőle. Ezért az egyik kezdeményezés, amit terjeszteni
próbálok, a szentségimádás, annyi plébánián, ahányban csak lehet. Mert
amikor a mi Urunk elé megyünk az Ő eucharisztikus színében - az Isteni
Felebarátság Szakramentuma elé, ahogy időnként nevezik - a mi Urunk
szíve a mi szíveinkhez szól. És szükségünk van ezekre a pillanatokra.
Mára nagyon kevés hely maradt már, ahol viszonylag biztosak lehetünk
abban, hogy nem fognak megzavarni minket. És egy szentségimádó kápolna -
ha kikapcsolod a telefonodat - az utolsók egyike, a csend egyik utolsó
oázisa. Az embereknek szüksége van erre. Itt az SLS 18-ban, vagy a
fiatalok lelkigyakorlatain, és az Egyház különféle szolgálatain - és a
szemináriumi gyakorlatokon is - az emberek azt mondják, hogy ahol
ténylegesen hallották az Urat a szívükhöz szólni, azok a szentségimádás
csendes pillanatai voltak. A plébániáinkon azok, akiknek a házassága
szétesőben van - az Úr elé mennek, és darabokban vannak -, hagyják, hogy
az Úr szóljon hozzájuk és meggyógyítsa őket. Ez az, ahol mindez
megtörténik. Ezért olyan fontos a szentségimádás.
CWR: Örülök, hogy a liturgia kapcsán előhozta a transzcendencia témáját. Ön a szentmise rendes formáját is ad orientem celebrálja évek óta, minden advent alatt, és számos más pap is ezt teszi az ön egyházmegyéjében és országszerte egyaránt. Az elmúlt nyáron volt szerencsém leülni egy bizánci rítusú pappal, Thomas Loya atyával a parmai rutén katolikus eparchiában. Beszéltünk az ad orientem celebrálásról és az Egyház életéről. A beszélgetésünk alatt azt jegyezte meg, hogy az oltárok visszafordítása kiemelkedő fontosságú lenne, és hogy ezt megtenni "jelenti a kulcsot mindenhez a latin rítusú egyházban". Ön is úgy hiszi, hogy ad orientem celebrálva a laikusok és a papok egyaránt jobban érzik, hogy a Mennyei Liturgiába emeltetnek fel?
James Conley:
Egyetértek ezzel, és ezt a saját papságomban is megtapasztaltam. Még az
1990-es években a Wichita állami egyetemen voltam káplán. És az egyik év
adventjén elkezdtem ad orientem, azaz kelet felé fordulva
celebrálni, a kelet és a csillag felé fordulás adventi tematikáját
követve. És azután csak folytattam ezt... Katekézisbe kezdtem, és
elmagyaráztam mindenkinek, miért volt ez a hagyomány olyan gyakori az
Egyházban, egészen a mostani időkig, és hogy hogyan ünneplünk ebben
mindannyian együtt. Mindannyian együtt fordulunk az Úr felé, és a pap
minket a Mennyei Jeruzsálembe, a mennyországba vezet. Egymással
együttérezve állunk, felajánlva a hódolatunkat Istennek. A pap nem az
emberek felé fordul és hozzájuk beszél, hanem mindannyian Isten felé
fordulunk. Ezért mindig is az ad orientem nagy rajongója
voltam. Amikor Lincolnba érkeztem, bemutattam ezt adventkor a
katedrálisban, és bátorítottam rá a papokat. Azt mondtam: "Ha úgy
gondoljátok, hogy ez segít nektek és a híveiteknek, mindenképpen
tegyétek ezt, feltéve, hogy katekézist tartotok róla, és elmagyarázzátok
az embereknek." Ezért ahogy ön is mondta, több pásztorunk is van,
aki ezt csinálja. Én minden alkalommal ezt teszem, amikor a
katedrálisban misézek, vagy a Newman Központban, a szemináriumunkban,
vagy a lelkigyakorlatos házunkban. De nem kényszerítek senkit rá.
Időnként pedig nem is tudod megtenni, mert építészetileg nehéz. De egyre
többen és többen csinálják. És azt gondolom, hogy az emberek tényleg
válaszolnak rá. Papként azt gondolom, úgy hisszük, hogy sokkoló lesz az
emberek számára - pedig ez nincs így. Az emberek azt mondják: "jól van ez így, atya".
A vicces az, hogy egy normál szentmise alatt hosszabb ideig vagy az
emberekkel szemben, mint tőlük elfordulva. Mert elkezded a misét, azután
megtartod a bevezető rítust, az olvasmányokat, a homíliát, és azután az
oltárhoz mész. Egyszer kimértem. Lényegében az idő háromötödében az
emberek felé nézel, kétötödében pedig az oltár felé.
CWR: Lényegében csak az áldozati liturgia alatt.
James Conley: Erről van
szó. És amikor az Oltáriszentséget kiszolgáltatod, az emberek felé
fordulsz. De egyetértek abban is, hogy sokat segít a papnak, mert
kevésbé figyelemelterelő a számára. Valóban a legfontosabb dologra
fókuszál abból, amit csinál - a legfontosabb dologra, amit valaha is
csinál -, ez pedig a Szent Áldozat felajánlása. És amikor a szentmise
cselekményére fókuszálsz, és az minden, amit látsz - a Test és a drága
Vér -, olyankor szerintem jobban ráhangolódsz, mint amikor az emberek
teljes közössége felé vagy fordulva. Nem mintha úgy nem lehetne
összpontosítani. Lehet. De nehezebb. Jobban kell koncentrálnod hozzá.
CWR: Most tehát említette, hogy a papok és laikusok számára hasznos és örömmel fogadott visszatérni bizonyos hagyományokhoz. De beszéljünk kifejezetten a fiatalokról. Ön is úgy gondolja, hogy ők nyitottabbak a (hagyományos) latin rítus liturgikus örökségére, mint az idősebb generációk? Észrevett fellendülést azoknak a fiataloknak a számában, akik az elmúlt öt vagy tíz év alatt ezeket a latin hagyományokat kezdték el követni?
James Conley: Nos, egy példa. Mindössze néhány hete, advent alatt, az egyik papunk Rorate Caeli
misét celebrált. Egy szombat reggeli misét, 6 órakor, a sötétben,
gyertyafénynél, a rendkívüli formában. Ünnepi nagymise volt, kórussal
együtt. Négyszázötven egyetemi hallgató ment el rá.
Elképesztő volt. Azt gondoltam, rendben
van, csináld csak, úgysem fogod rábírni az egyetemistákat, hogy reggel
hatra felkeljenek. De hirdetni kezdték a Facebook-on és a Twitteren, és
mind eljöttek. Azt mondták, elképesztő volt, mert ott volt ez a
csodálatos kórus, amelyik szakrális polifóniát és gregoriánt énekelt.
Rajongtak érte. Nagyszerűen megtapasztalták a transzcendenst és a
szentséget.
CWR: Milyen tanácsot adna azoknak a fiataloknak, akik valóban szeretnék megmutatni és megosztani a legitim hagyományukat és örökségüket, közömbös vagy akár még ellenséges közegben is?
James Conley: Azt
mondanám nekik, hogy legyenek türelmesek, imádkozzanak, és soha ne adják
fel. Azt hiszem időnként nehéz, különösen papoknak, hogy nyitottak
legyenek egyes nagyszerű hagyományokra, amelyeket - lehet, hogy csak a
vélekedésükben - az Egyház félretolt. De elmondhatom önnek a papok
fiatalabb generációjáról, azokról a papokról, akiket az elmúlt 10 évben
szenteltek fel: az én generációm az, amelyik nem nyitott, a fiatalabb
generáció nyitott. És ez azt jelenti, hogy a fiatalabb püspökök
nyitottak. Mert ami a papok között igaz, igaz a püspökök között is. El
fog érkezni a püspököknek egy teljesen új generációja, akik az Egyházat a
következő tíz évben pásztorként szolgálják majd, akik sokkal
nyitottabbak lesznek erre a nagyszerű liturgikus örökségre, és akik nem
élték át ezt a liturgikus háborút, ami az én generációmban folyt. Ezért
azt gondolom, legyenek csak türelmesek, legyenek kedvesek,
szeretetteljesek, de legyenek állhatatosak.
http://katolikusvalasz.blog.hu/2018/01/25/lincoln_puspoke_a_siker_sikert_fial_ha_a_papi_hivatasokrol_van_szo
Kapcsolódó cikkeink:
- Sikerrecept paphiányra: Lincoln, Nebraska
- Megnövelni a papi hivatások számát nem rakétatudomány- Fiú ministránsokkal a paphiány ellen
- André-Joseph Léonard érsek, a jó pásztor
- Amerikai püspök "nyelvre és térdelve" áldozásra kéri az egyházmegye híveit
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése