Minden mérkőzésben, így a szellemi harcban is fontos, hogy kiismerjük az ellenfél taktikáját.
1. Megtévesztés
Jézus
figyelmeztetése szerint a sátán „hazug, és a hazugság atyja” (Jn
8,44). Üres ígéretekkel ámítja az embert. Azt hazudja, hogy boldogabbak
leszünk, ha elkövetünk valamilyen bűnt vagy megtagadjuk az igazságot.
Ám bármilyen örömet hoz is a bűn, az öröm csak egy ideig tart, azután
elmúlik. Viszont szinte minden bűnös cselekvésből súlyos szenvedések
fakadnak. Sokszor tapasztaljuk ezt, mégis felülünk a hitegetésnek
Megtéveszt
azzal is, hogy bonyolítja a dolgokat, különösen a gondolatainkban. Így
próbálja elhomályosítani az alapvető igazságot kétes tetteinkkel
kapcsolatban. Sugallatára körmönfont kibúvókat keresünk: különféle
nehézségeket, kivételeket, esetleges szívfacsaró következményeket
hozunk fel annak igazolására, hogy amit teszünk, helyes és jó.
A
szavak manipulálásával is megtéveszt. Így lesz a magzat feldarabolása
és megölése „reproduktív szabadság”, a paráznaság „együttélés”, a
fajtalanság „meleg életstílus”. Ragyogó hitünk ősi bölcsessége így
válik „sötétséggé” és „tudatlansággá”, a házasság több ezer éves
intézményének újradefiniálása pedig a „házasság szabadságává”. A sátán
csúsztatásai nyomán könnyebben mondjuk, hogy „nem olyan súlyos” az,
amit Isten bűnnek nevez.
Az
információ özön is a sátáni megtévesztés eszköze. Az információ nem
azonos az igazsággal. Lehet adatokat ravaszul úgy összeállítani, hogy
hamis megállapításokat támasszanak alá. Lehet tényeket és számokat úgy
hangsúlyozni, hogy elsikkadjanak a másik oldal igazságai. Így az
önmagában igaz információ is a megtévesztés eszköze lehet. A hírközlő
média és más hírforrások sokszor azzal gyakorolják leginkább a
hatalmukat, amiről hallgatnak.
2. Megosztás
A sátán neve görögül diabolosz, a diaballein igéből, ami azt jelenti: szétdobálni. Jézus viszont szenvedése előestéjén azért könyörgött, hogy egyek legyünk (ld. Jn 17,22). Imája és a kereszten véghezvitt műve arra irányult, hogy megszüntesse a sátántól eredő széthúzást.
A sátán neve görögül diabolosz, a diaballein igéből, ami azt jelenti: szétdobálni. Jézus viszont szenvedése előestéjén azért könyörgött, hogy egyek legyünk (ld. Jn 17,22). Imája és a kereszten véghezvitt műve arra irányult, hogy megszüntesse a sátántól eredő széthúzást.
A
sátán megosztó tevékenysége a saját lelkünkben kezdődik. Egymásnak
feszülnek nemes, alkotó, jó szándékaink és alantas, bűnös, romboló
indulataink. E küzdelemben sokszor úgy érezzük, kettészakadunk – ahogy
Pál apostol írja: „nem a jót teszem, amit akarok… bár a jót szeretném
tenni, a rosszra vagyok készen.” (Róm 7,19-21) A benső megosztás a sátán
műve. Jézus pedig a Lélek szerinti élettel ajándékoz meg, amelyben
megszűnik a meghasonlás (Róm 8).
A
belső egységünk elleni támadás számos külső megosztottságban gyűrűzik
tovább. A széthúzást sok minden táplálja: harag, régi sérülések,
neheztelés, félelmek, félreértések, kapzsiság, gőg, erőszakosság,
türelmetlenség – s a sátán alaposan kihasználja valamennyit. Azt
sugallja, hogy tökéletesebb, kívánatosabb embereket keressünk; ezért
aztán sokan elhagyják házastársukat, családjukat, templomi
közösségüket, abban a hiú reményben, hogy máshol tökéletesebb embereket
és helyzeteket találnak.
A
sátán célja mindig az, hogy széthúzást idézzen elő bennünk és
körülöttünk. Jó, ha felismerjük, hogy bármi miatt küzdünk másokkal,
valójában egyetlen közös ellenségünk van, aki egymás ellen akar
fordítani és tönkre akar tenni valamennyiünket. „Nem annyira a vér és a
test ellen kell küzdenünk, hanem a fejedelemségek és hatalmasságok,
ennek a sötét világnak kormányzói és az égi magasságoknak gonosz
szellemei ellen.” (Ef 6,12) A torzsalkodók mindjárt kibékülnek, ha az
ajtajuknál fegyveres rabló motoz. Vegyük észre a rablót, és tegyük félre
a jelentéktelenebb viszálykodásokat!
3. Elterelés
Legfőbb célunk Isten és a ránk váró mennyei boldogság. A sátán mindent megtesz, hogy e legfőbb, igazi célunktól eltereljen. Egyeseket túlzottan a világ mulandó dolgai felé fordít: olyan elfoglaltak, hogy nincs idejük imádkozni, templomba menni, lelkileg táplálkozni, a ránk váró örök valóságra gondolni.
Legfőbb célunk Isten és a ránk váró mennyei boldogság. A sátán mindent megtesz, hogy e legfőbb, igazi célunktól eltereljen. Egyeseket túlzottan a világ mulandó dolgai felé fordít: olyan elfoglaltak, hogy nincs idejük imádkozni, templomba menni, lelkileg táplálkozni, a ránk váró örök valóságra gondolni.
Másokat
mulandó dolgok miatti félelelmre késztet. Ezer földi dolog miatt
nyugtalankodnak, ám közben megfeledkeznek az egyetlen félnivalótól: a
ránk váró ítélettől. Jézus így int: „Ne féljetek azoktól, akik a testet
megölik, a lelket azonban nem tudják megölni! Inkább attól féljetek,
aki a kárhozatba vetve a testet is, a lelket is el tudja pusztítani!”
(Mt 10,28). Vagyis ha egyetlen félelmünk az, hogy el ne veszítsük
Istent, akkor egyéb félelmeink megfelelő perspektívába kerülnek, sőt
talán meg is szűnnek.
A
sátáni elterelés lényege: jelentéktelenebb dologokra irányítja a
figyelmünket, hogy ne azzal foglalkozzunk, ami igazán fontos, vagyis
erkölcsi döntéseinkkel és egész életünk irányával. Mindig a
legfontosabbat tartsuk hát szem előtt, és ne engedjük, hogy lényegtelen
dolgokra terelődjön a figyelmünk!
4. Elkedvetlenítés
Jó, ha a keresztény ember magas célokat tűz maga elé. A sátán azonban ezt a jót is mérgezni próbálja. A magas célokhoz ugyanis hosszú út vezet. Nem jönnek azonnal a kívánt eredmények. Így a sátán kísértése nyomán könnyen türelmetlenné és szeretetlenné válunk magunkkal és másokkal szemben. Egyesek annyira elkeserednek saját maguk vagy mások miatt, hogy feladják a megszentelődésért folytatott küzdelmet. Mások elhagyják az Egyházat, amiért oly sok hibát látnak tagjaiban. (Mintha valaki otthagyná az edzőtermet, mert ott sok kövér embert lát.)
Jó, ha a keresztény ember magas célokat tűz maga elé. A sátán azonban ezt a jót is mérgezni próbálja. A magas célokhoz ugyanis hosszú út vezet. Nem jönnek azonnal a kívánt eredmények. Így a sátán kísértése nyomán könnyen türelmetlenné és szeretetlenné válunk magunkkal és másokkal szemben. Egyesek annyira elkeserednek saját maguk vagy mások miatt, hogy feladják a megszentelődésért folytatott küzdelmet. Mások elhagyják az Egyházat, amiért oly sok hibát látnak tagjaiban. (Mintha valaki otthagyná az edzőtermet, mert ott sok kövér embert lát.)
A
sátán azért is tudja kedvünket szegni, mert céljaink általában nem
végesek. Mindig lehet tovább fejlődni, többet tenni. Itt lép közbe a
sátán. Ha ugyanis lehet többet tenni, azt úgy is felfoghatjuk, hogy
mindeddig nem tettünk eleget. Ezzel próbál letörni: azt sugallja, hogy
teljesíthetetlen követelményeket állítsunk magunk elé.
Olyan
egyszerű dolgokkal is próbálja elvenni a kedvünket, mint a
kimerültség, a mindannyiunk által megtapasztalt személyes kudarcok,
gyengeségek és sok más akadály, ami hozzátartozik emberi állapotunkhoz
és ahhoz, hogy bukott világban élünk, ahol korlátozottak az erőforrások.
A
sátán azért akar kedvetlenné tenni és elkeseríteni, hogy feladjuk a
küzdelmet. Mesterkedése ellen egyedül az alázat vértez fel. Az alázat
az önmagunkkal kapcsolatos igazság elfogadása. Megtanít, hogy lassan,
lépésenként haladunk előre; hogy tényleg vannak hibáink, és hogy olyan
világban élünk, amely messze nem tökéletes.
Érdemes
mindezt alázattal átgondolnunk. Erősebben fogunk Istenre támaszkodni,
és egyre jobban fogunk bízni gondviselő segítségében. És érdemes
megjegyeznünk a sátán négy gyakori taktikáját. Ha felismerjük,
megtettük az első lépést, hogy le is győzzük.
(Forrás: Christianae, párKatt.hu, Msgr.
Charles Pope-nak Fr. Louis Cameli: The Devil You Don’t Know (A sátán,
akit nem ismersz) című, 2011-ben megjelent könyvéről írtösszefoglalója alapján)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése