"Mennyből
az angyal, eljött hozzátok, pásztorok, pásztorok..." - szoktuk dúdolni a
gyermek Jézus születésére emlékezve a karácsonyi dalt, de vajon
átérezzük-e mindennek a jelentését? A betlehemes játékban általában
megjelenített angyalt a fehér ruha és a szárnyak jelképezik, mintegy
utalva arra a képre, amelyet a köztudat az angyallal azonosít. No de
nézzük meg minden szónak a jelentését, és hogy valójában milyen lehet,
hogy valós képet alkothassunk a dal hátteréről. Hogyha egyszer valóban
látja az ember a mennyei világot, vagy az angyalt, akkor legalább tudja,
hogy mit is lát. Illetve hogy mit nem lát, ha lát valamit...
A
mennyei vagy prófétai látomásról alapvetően azt kell tudni, hogy nem a
fizikai érzékek csalódása, azaz nem hallucináció, nem egy levetített
film, nem olyan mint egy drogos élmény. A bibliai látomás sokkal inkább a
megértés egy magasabb foka, amelyet a szellemileg magasabb szinten élő
ember láthat és értelmezhet. A mennyei látomás kísérő jelenségei a látó
ember számára jól körülírhatóak, és a mennyei világ egy vagy több
ismertetőjelét hordozzák magán. A mennyei világ az eredeti bibliai
nyelveken elég jól le van írva: a tűz, füst, köd és sötétség kavargása a
villámlás fényében; a lángok tengere, az arany felhők világa.
Nyilvánvalóan az ebből az ismert világból való szavak csak utalhatnak a
mennyei jelenségekre, ahogy megpróbáljuk azt valamihez hasonlítani, amit
ismerünk. A mennyei világhoz közeledni olyan, mint közelebb kerülni
magához Istenhez is, egy félelmetes, megsemmisítő és rettenetes érzés -
olyan ez, mint akár az Ítélet Napja, amikor akár tetszik, akár nem, az
ember közel kerül Istenhez, és nincs az anyagi világ káprázata, ami
eltakarja őt előle. A hitetlen ember számára a szertefoszló világ és a
mennyei világ közeledése, Isten jelenlétének a közeledése leírhatatlan
borzalom lesz, amely elől nincs menekvés. Mindaz, amit tagadott, amiben
kételkedett, ami ellen küzdött, ráront és körülfogja, és el nem ereszti
többé. Az ismeretlen bizonyossággá válik, a tagadott világ megszégyeníti
az embert. A hívő számára pedig a bizonyosság megnyugtató érzését
jelenti, a hazaérkezést.
Bármit
is lát valaki a mennyei világból, azt az emberi agy megpróbálja
lefordítani arra, amit az ember már ismer. Ismert formák, alakok,
jelenségek, de mindig csak annyi amennyit az ember értelmével és
szellemével felfogni képes. Az angyal ebből a ragyogó, félelmetes,
emberi fogalmakkal és ismert formákkal pontosan körül nem írható
világból származik. Az angyal tudatosságának a jelenléte érezhető, és
önmagában is félelmetes - ha viszont látható formában is megjelenik,
akkor a mennyei világ leírásához hasonló maga a fénylő test is, amely
látható. Fénylő, aranyló és a mennyei világhoz hasonlóan kavargó
emberalak, szárnyak nélkül. Ezt próbálja az ember behelyettesíteni
valamivel, ami a számára értelmezhető. Gyakori, hogy mivel tudatosan
érzékeli, hogy nem egy emberről (férfiról) lát egy képet, ezért nőalakot
vél felismerni (hiszen nem férfi), akihez azonnal a Szűz Mária képet
társítja. És ez meg is magyarázza, hogy miért beszélnek állandóan
Mária-jelenésekről, de angyalok jelenéséről sosem. Mert nem tudják miről
van szó, és nem látják tisztán magát a jelenséget. Az angyal közelében
valószínűleg látható a mennyei világ néhány részlete is, esetleg a
háttérben több angyal a távolban.
Ennyit lehet elmondani a "mennyből az angyal" kifejezésről; és most pár szót a pásztorokról is.
A
pásztor szó másodlagos ószövetségi jelentése egyszerűen a "rossz"
(ember). A bűnös ember. Egyszerűen azért, mert a pusztában élő
barompásztorok kerülték azt a tespedtséget, ami a városlakók sajátja
volt, és a szüntelen megpróbáltatás a szabad ég alatt, a nyáj gondozása
egyfajta igénytelenséget követelt meg. Gondozatlanságot, ápolatlanságot.
Egyszerűen mások szemében rossznak tűntek, innen maga a szó is. A
pásztor szó tehát nem csak a nyájak felügyelőit, átvitt értelemben a
hívők közösségének gondozóit, de minden hívő és nem hívő embert is
jelenti.
Tamási Attila
Ilyenkor
azonban egy kissé bugyuta, ámde annál nagyobb igazságot rejtő film
egyik mondata jut eszembe, mikor a film női főszereplője Honolulu
szigetén arról ábrándozik, hogy itt megtalálja a romantikát. Mire a
félrészeg pilóta csak annyit mond: "Itt? Nincs itt semmi, ez csak egy sziget! Itt ugyan soha az életben nem talál romantikát, hacsak ide nem hozza!"
Ebben a mondatban benne van a lényeg. A romantika, de éppúgy a hit, a
szeretet, bensőséges családi hangulat nem eldugott falvakban van, nem a
világ végén a kis búskomor mesékben, hanem itt van bennünk. Az, hogy a
karácsony nyugodt, boldog és békés lesz-e, senki máson nem múlik, csak
rajtunk, hogy mi tesz minket boldoggá. Azt érezzük-e, hogy ajándékok
sokaságával kell "megvásárolni" a karácsonyi hangulatot, vagy azt, hogy
elegendő ajándékot vettünk-e, és az elég lehet-e valaha is elég, vagy
egyre több és nagyobb kell. Soha nem lehetünk elégedettek, mert kevés a
hús, a süti, kevés az ajándék. Vagy mi magunk legyőzzük magunkban ezt a
nyugati vásárlási hisztériából adódó elmebajt, és bebizonyítjuk a
világnak, hogy nem kellenek a mesék, mi itt és most, ebben a világban is
békés nyugodt karácsonyt ünnepelünk. Nem az áruházakba készülünk, hanem
a kis Jézust várjuk. Mert a karácsony ünnepe, nem a szeretet ünnepe.
Nem a béke ünnepe. A karácsony Jézus születésének ünnepe. Aki csak
ajándékokat hajigál a másikhoz, mondván "nesze itt van örülj", vagy
fogalma sincs kicsoda Jézus Krisztus, hát ők ne ünnepeljenek karácsonyt,
és köszönjük, nem kell zsibvásárt csinálni abból, ami nekünk hívőknek
szól, és nekünk ünnep. Csináljanak zsibvásárt a hanukából, és tömjék a
maceszt magukba nyugodtan. Bármennyire szeretnék lealjasítani a
karácsonyt, mi itt és most, akik őrizzük a tüzet ma és a jelenben, mi
most is csendes, boldog karácsonyra készülünk.
Várjuk azt a meghitt pillanatot, azt a hittel telt újabb évfordulót, amely hirdeti, hogy megérkezett a fény a sötétségbe.
Kemény Gábor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése