Dr. Szederkényi László atya elődása a váci egyházmegyei Eucharisztikus Kongresszuson (2013. május 10.)
Régebben egy-egy szentéletű emberre – életszentségét értékelve – gyakran
mondták, hogy eukarisztikus lelkületű volt. Szent X. Piusz pápának az
Oltáriszentséggel kapcsolatos rendelkezései nyomán a katolikus
lelkiségben egyre jobban tért hódított újra az
Eukarisztiából merítkező lelkiség. Jézus Szent Testét és Vérét alapul
venni a keresztény lelkiségben egyébként soha nem idejétmúlt, ezért
előadásomban erről szeretnék néhány gondolatot kifejteni.
Óvatosnak kell lennünk a sátánnal szemben, az Oltáriszentség
vonatkozásában is, hiszen minden módón megpróbál minket félrevezetni.
Lerinumi Szent Vince Jézus megkísértését magyarázva azt írja, hogy amint
Jézust az ördög arra biztatta, hogy vesse le magát a templom
párkányáról (Mt 4, 5-6), úgy minket meg arra biztat, hogy vessük le
magunkat a katolikus tanítás és hagyomány fellegvárából a tévedések
szakadékába. Az eukarisztikus lelkület kialakításához és ápolásához
érdemes a mértékadó hittudósok írásait figyelembe venni. Fontos
tisztában lennünk az Oltáriszentség mibenlétével és ránk gyakorolt
hatásaival. Akkor nem esünk abba a hibába, hogy levessük magunkat a
katolikus hit és hagyomány életet és biztonságot jelentő fellegvárából.
Szent Pál apostol leveleiben élesen szembeállítja Jézus Szent Testét és
Vérét a közönséges étellel és itallal (1 Kor 10, 7. 21; 11, 20). Tehát
az Oltáriszentség minden tiszteletet és dicséretet megérdemel. Az
oltáron Jézus a vendéglátónk, aki saját magát adja nekünk eledelül (Jn
6, 48-51), hogy legyen erőnk az örök élet felé vezető úton és valamit
megérezzünk belőle azelőtt is, hogy oda belépünk. Jézus azt mondja
magáról, hogy Ő „a mennyből alászállott élő kenyér”, tehát az
Eukarisztia a megtestesült második isteni személy teste és vére.
Antiochiai Szent Ignác az Oltáriszentséget a halhatatlanság
gyógyszerének tartja, mert ahhoz segít hozzá minket, hogy mindig
Jézusban élhessünk és ördögűző hatása lévén megvéd minket a sátánnal
szemben.
Szent Irenaeus szerint az Eukarisztia kisugárzása mindaz a jó, amit a keresztény ember cselekszik.
Szent Cyprianus arra hívja fel a figyelmünket, hogy amikor a Mi
Atyánkban a mindennapi kenyérért imádkozunk, akkor azt is kérjük, hogy
mindennap legyen lehetőségünk szentáldozást végezni és azért is
könyörgünk, hogy a Mennyei Atya óvjon meg bennünket a súlyos bűnöktől és
soha ne legyünk méltatlanok Jézus Szent Testét és Vérét magunkhoz
venni. Az Oltáriszentség a földi létezésünkhöz is nélkülözhetetlen és
segít minket az örök életre, a mennyei lakomára eljutni.
A trienti zsinat atyái az Oltáriszentséget a sátán mérgével, a bűnnel
szembeni ellenméregnek tartják, amely hozzájárul ahhoz, hogy minél
kevesebb bűnt kövessünk el és hogy minél inkább elkerüljük a halálos
bűnöket. Ezenkívül nemcsak akkor bír megszentelő erővel, amikor
magunkhoz vesszük, hanem amikor szemléljük, imádjuk (például
szentségimádás alkalmával).
Szent X. Piusz pápa a gyakori, sőt a mindennapi áldozást ajánlotta –
természetesen kellő előkészülettel – annak érdekében, hogy minél
szorosabban kapcsolódjunk Istenhez és emberi gyarlóságainkat minél
jobban kiküszöböljük.
XVI. Benedek pápa a szentmiséről azt tanítja, hogy abban maga a
feltámadt és megdicsőült Jézus Krisztus van jelen. A Legméltóságosabb
Oltáriszentségben Jézus az Isten képére teremtett emberrel találkozik
(Ter 1, 27), s a Legszentebb Oltáriszentség az igazságra és a bűntől
való megszabadulásra éhező ember tápláléka (Jn 8, 36). Az Eucharisztia
az Egyház létfontosságú központja. Isten ajándékozó jóságának
megnyilvánulása, amikor Jézus a Szent Kenyérben, az Oltáriszentségben
önmagát adja nekünk. Az Oltáriszentség hozzájárul ahhoz, hogy eltűnjenek
azok a falak, melyek Jézus és miközöttünk vannak és azok is, melyek az
embereket egymástól választják el.
Láthatjuk tehát, hogy Jézus Krisztus Szent Teste és Vére a legteljesebb
mértékben szent dolog, nem valami „cukorka”, amiből bárki részesedhet.
Az egyházi hagyomány hangsúlyozza a méltó szentáldozást és az általa
Jézussal egyre szorosabbá váló kapcsolatot, az örök életre való
előkészületet. Ha visszakanyarodunk Lerinumi Szent Vincéhez és Szent
Pálhoz, fontos megjegyeznünk, hogy aki tudatosan méltatlanul áldozik,
aki gyónásait elhanyagolja, aki sohasem gyónik és úgy áldozik, aki távol
tartja magát a szentáldozástól, vagy aki az Oltáriszentséggel
kapcsolatban bármilyen „divatos” tévedést terjeszt, tulajdonképpen az
ördögnek engedelmeskedve leugrik a katolikus hit és hagyomány
fellegvárából a tévedések szakadékába, és saját elkárhozását készíti elő
(1 Kor 11, 27-29). Hogyan is lenne segítség a bűn elleni küzdelmünkben a
szentségi Jézus, ha súlyos bűnben vesszük magunkhoz? A szentségtörő
áldozással nem közelebb, hanem távolabb kerülünk Tőle.
Az eucharisztikus lelkülethez hozzátartozik a gyakori gyónás és
gyarlóságaink tudatos javítgatása, a gyakori és méltó szentáldozás,
szentségimádásokon való részvétel, a Jézus Szíve -tisztelet, lehetőség
szerint az elsőpénteki szentáldozás megtartása, jócselekedetek
gyakorlása, az Oltáriszentség tiszteletével és Jézus Szívének
tiszteletével kapcsolatos apostolkodás, a szentségi Jézussal kapcsolatos
hitismereteink bővítése. Aki mindezt megteszi, az gondolkodásában és
életmódjában nem a világhoz fog hasonulni (Róm 12, 2), hanem
megtapasztalja mit jelent a Jézustól nyert megváltás örömében élni (XVI.
Benedek); szeretet, békesség, türelem, kedvesség, jóság, hűség,
szelídség, önmegtartóztatás fogja jellemezni (Gal 5, 22-23). Merítsünk
bátran az Egyház kegyelmi kincsestárából, legyünk szívesen a
Legméltóságosabb Oltáriszentségben jelen lévő Jézussal, akinek a
gondjainkat, örömeinket, kéréseinket, félelmeinket, reményeinket,
hálánkat őszintén elmondhatjuk (XVI. Benedek), aki éltet és saját
magához hasonlóvá alakít minket.
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/az-eucharisztikus-lelkuelet
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/az-eucharisztikus-lelkuelet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése