Szent X. Pius pápa a modernizmust Pascendi Dominici Gregis enciklikájában
(1907) „minden eretnekség gyűjtőmedencéjének” nevezte, és követőit és
terjesztőit „az Egyház belsejében működő rejtőzködő ellenségeknek,
elvetemült újítóknak” nevezte. Az enciklika pontról pontra leplezi le
ezt a veszélyes tévtant, ami gyökereiben írt ki minden vallást. Most az
1932-es magyar Katolikus Lexikonból a modernizmus rövid, de nagyon velős
bemutatása következik.
A modernizmus egyházi értelemben a keresztény hit- és erkölcstannak
helytelen alkalmazása a mai gondolkodásra és életre (amerikanizmus,
reformkatolicizmus stb.). Különleges értelemben az az irányzat, mely a
teológiát a modernség nevében Kant agnoszticizmusára akarja építeni. A
modernizmus negatív része az agnoszticizmus, amely szerint az értelem
csak az anyagi tárgyakat tudja megismerni, azoknak is csak érzékeinkben
keltett hatásait. Az érzékfeletti dolgokról semmiféle ismeretet nem
szerezhetünk, tehát Isten elérhetetlen értelmünk számára.
A modernizmus pozitív része a fideizmus. Eszerint nem az ész, hanem a szív útján jutunk Istenhez. A lélek mélyén elemi erővel él a szükségérzet, a vágy Isten után. Ez kelti megfelelő körülmények közt a lélek felszínére a vallásos érzést. Ennek tudatosodásával a lélek átéli az istenséget, közvetlen kapcsolatba jut a végtelennel; ebben áll az Isten önkinyilatkoztatása.
A hit (vallás) tehát nem külső isteni kinyilatkoztatáson alapuló, objektív okokra támaszkodó értelmi ítélet, hanem érzelem, amely bennünk születik (immanentizmus), melynek valóságát „szívünkkel” érezzük meg. Az értelem analizálja e homályos érzelmet, igyekszik fogalmakkal kifejezni, formulákba öltöztetni. E formulák, ha az Egyház szentesíti őket: a dogmák. Ezek azonban csak jelképei, tükrei nem a megismerhetetlen Istennek, hanem vallásos érzelmünknek, s minthogy ez a népek és korok kultúrájával, igényeivel fejlődik, a dogmák értelme is változik, fejlődik (evolucionizmus). Saját korában mindegyik vallás jó és igaz volt (relativizmus). A legtökéletesebb vallás a kereszténység, amely a Krisztus lelkében történt „kinyilatkoztatás” alapján áll.
A modernizmus pozitív része a fideizmus. Eszerint nem az ész, hanem a szív útján jutunk Istenhez. A lélek mélyén elemi erővel él a szükségérzet, a vágy Isten után. Ez kelti megfelelő körülmények közt a lélek felszínére a vallásos érzést. Ennek tudatosodásával a lélek átéli az istenséget, közvetlen kapcsolatba jut a végtelennel; ebben áll az Isten önkinyilatkoztatása.
A hit (vallás) tehát nem külső isteni kinyilatkoztatáson alapuló, objektív okokra támaszkodó értelmi ítélet, hanem érzelem, amely bennünk születik (immanentizmus), melynek valóságát „szívünkkel” érezzük meg. Az értelem analizálja e homályos érzelmet, igyekszik fogalmakkal kifejezni, formulákba öltöztetni. E formulák, ha az Egyház szentesíti őket: a dogmák. Ezek azonban csak jelképei, tükrei nem a megismerhetetlen Istennek, hanem vallásos érzelmünknek, s minthogy ez a népek és korok kultúrájával, igényeivel fejlődik, a dogmák értelme is változik, fejlődik (evolucionizmus). Saját korában mindegyik vallás jó és igaz volt (relativizmus). A legtökéletesebb vallás a kereszténység, amely a Krisztus lelkében történt „kinyilatkoztatás” alapján áll.
A modernizmusban a kereszténység elemei új értelmet kapnak. A szentségek
a szív ama vágyából keletkeztek, hogy hitünket érzékelhető módon
valljuk meg. A Szentírás rendkívüli vallási élmények gyűjteménye. A
hagyomány az előző idők vallásos tapasztalatainak megőrzése és
továbbadása. Az Egyház az emberek ama lelkiszükségletéből keletkezett,
hogy vallási élményeiket egymással közöljék, fenntartsák, terjesszék és
hitük dogmatikai és liturgiai kifejezésére közös formulák megállapítása
céljából tekintélyi jellegű hierarchiát teremtsenek. Az Egyház hatalmát a
néptől kapja, és alá van vetve az államnak.
A hit és tudomány közt nem lehet ellentét, mert a kettőnek birodalma egészen különálló. A tudományé az érzékelhetők világa, a hité az istenieké. Minthogy azonban a hit érzékelhető tényeket, személyeket áteszményít s önkényes hozzáadásokkal alakjukból kivetkőztet, ugyanaz a tény és személy tárgya lehet mindkettőnek. Így keletkezik a megkülönböztetés a hit s a tudomány Krisztusa közt.
A hit és tudomány közt nem lehet ellentét, mert a kettőnek birodalma egészen különálló. A tudományé az érzékelhetők világa, a hité az istenieké. Minthogy azonban a hit érzékelhető tényeket, személyeket áteszményít s önkényes hozzáadásokkal alakjukból kivetkőztet, ugyanaz a tény és személy tárgya lehet mindkettőnek. Így keletkezik a megkülönböztetés a hit s a tudomány Krisztusa közt.
A modernista, mint tudós, agnosztikus, tagadja Isten beavatkozását a
történelembe csodák, kinyilatkoztatás stb. által, mint hívő viszont
elfogadja ezeket: „fejével pogány, szívével keresztény” (Loisy).
A modernizmust Schleiermacher (†1834) és Ritschl (†1889) vitték be a
protestáns teológiába, a katolikus teológiába leginkább a francia Loisy
és az angol Tyrrell (†1909) akarták becsempészni. A szent Officium Lamentabili sane dekrétumával (1907) 65 modernista tételt kárhoztatott, X. Pius Pascendi enciklikájával
(1907) ünnepélyesen elítélte a modernizmust, mint a kereszténység
alapjai ellen irányuló eretnekséget; majd Sacrorum antistitum kezdetű
motu propriójával elrendelte, hogy minden felszentelt pap letegye az antimodernista esküt.
forrás: KATOLIKUS LEXIKON 1932
Az antimodernista eskü
Bevezetés
Semmi nem új a nap alatt, még az eretnekségek sem. Nincs korunknak
egyetlen olyan extravagáns, ultramodern tanítása sem, amit valahol,
valaki, valamikor ne talált volna már ki, és ne próbált volna meg
terjeszteni. Mégis vannak korunknak olyan egyedülálló, eddig soha nem
volt speciális jelenségei, melyek a kizárólag ezeken a kérdéseken rágódó
katolikus hívőket könnyen a kétségbeesésbe, sőt, szinte a
meghasonulásba kergethetik.
Mindannyian ismerjük e jelenségeket, nem is ezeket akarjuk itt
felsorolni. Mindössze arra szeretnénk emlékeztetni, hogy korunk
modernizmusa sem a II.Vatikáni Zsinat után keletkezett, hanem olyan
tanítás, amit a pápák már csaknem 100 évvel ezelőtt lelepleztek és
elítéltek.
IX. Pius és XIII. Leó pápa után Szent X. Pius pápa harcolt a
legelszántabban e tévtan ellen. E harc részét képezte az az
antimodernista eskü is, melynek szövegét az alábbiakban közöljük, s
amelyet a II. Vatikáni Zsinatig minden nyilvánosan szereplő egyházi
személynek le kellett tennie. Gondoljuk csak meg, minden 1965 előtt
felszentelt pap köteles volt ezt az esküt letenni!
Az eskü szövegének ismertetése után Tóth Tihamér munkáját közöljük majd,
amivel ő az antimodernista esküt bíráló liberális sajtótermékekre
reagált. E cikk 1911-ben jelent meg – mégis, ami az Egyház ellenségeinek
reagálását és a modernista vallás bemutatását illeti, akár íródhatott
volna ma is. Tóth Tihamér írásából kiviláglik, mily eredménytelen volt
utolsó szent pápánknak az az erőfeszítése, amellyel az Egyház belsejét
rohasztó eme tévtannak akart gátat vetni.
az 1910. szeptember 1-én megjelent „Sacrorum antistitum” kezdetű motu proprio-ból
(Az antimodernista eskü)
(ez a szöveg Jacques Ploncard d'Assac Le secret des franc-macons című
könyvéből készült német kiadás 189. oldalán levő szövegének a fordítása)
Én, N.N., szilárdan hiszek és elfogadok minden tanítást és minden
egyes tant, melyet az Egyház tévedhetetlen tanítóhivatala megállapított,
felállított és kijelentett, különösen a tanok azon fő részeit, melyek e
kor eretnekségeinek ellentmondanak.
Először: Vallom és hiszem, hogy Isten, minden dolgok kezdete és
vége, az értelem természetes világánál, azaz „a világ teremtése óta
művei alapján értelemmel felismerhető” (Róm 1,20), vagyis hogy Isten a
teremtés látható művei által, mint e teremtés oka bizonyossággal
felismerhető és bizonyítható.
Másodszor: Elismerem és elfogadom a kinyilatkoztatás külső
bizonyítékait, vagyis Isten tetteit, elsősorban a csodákat és
próféciákat, mint a keresztény vallás isteni eredetének szilárd és
biztos jeleit és kijelentem, hogy ezek minden időben, így a jelenlegiben
is, minden ember értelmének a legjobban megfelelnek, ahhoz a legjobban
alkalmazkodnak.
Harmadszor: Ugyanilyen szilárdan hiszem, hogy az Egyházat, a
kinyilatkoztatott Ige őrzőjét és tanítóját, maga az igaz és történelmi
Krisztus közvetlenül és direkt alapította köztünk leélt földi életében,
és azt Péterre, az apostoli hierarchia fejedelmére és a késői korokban
az őt követő utódaira építette.
Negyedszer: Az apostoloktól az egyházatyákon keresztül mindig
ugyanabban az értelemben és ugyanazzal a jelentéssel korunkig
áthagyományozott hitvallást feltétel nélkül elfogadom; ezért a
legteljesebb mértékben elvetem a dogmák fejlődéséről szóló eretnek
koholmányt, mely szerint ezek értelmezése a kor szerint változhat, s
eltérhet attól, amit az Egyház azelőtt megfogalmazott. Ugyancsak elvetek
minden tévtant, mely a Krisztus menyasszonya által hirdetett és általa
hűen megőrzött tudást egy filozófiai koholmánnyal vagy az emberi tudat
egy másik termékével – mely emberi igyekezettel folyamatosan alakul ki
és a jövőben is végtelen fejlődésen megy át – akarja helyettesíteni.
Ötödször: Abszolút igaznak ismerem el, és őszintén vallom, hogy a
hit nem vak vallási érzület, mely a tudatalatti egyik rejtekéből a szív
vágyától és az erkölcsileg formált akarat hajlamaitól hajtva tör elő,
hanem az igazságnak a „hallás útján” (lásd: Róm 10,17) az értelemmel
való valóságos elfogadása, mely által mi Isten, a Legigazabb tekintélye
alapján igaznak tartjuk azt, amit nekünk a személyes Isten, Teremtőnk és
Urunk mondott, kijelentett és kinyilatkoztatott.
Mélységes tisztelettel alávetem magam, és tiszta szívből
csatlakozom minden elítéléshez, kijelentéshez és előíráshoz, melyek a
„Pascendi” enciklikában és a „Lamentabili” dekrétumban szerepelnek,
különösképpen azokhoz, melyek az ún. dogma-fejlődésre vonatkoznak.
Egyúttal elvetem azoknak a tévtanát, akik azt állítják, hogy az Egyház
által képviselt hit a történelemnek valaha is ellent mondhat, és hogy a
katolikus dogmák abban az értelemben, ahogy őket eddig magyarázták, nem
hozhatók összhangba a keresztény vallás valódi alapjaival.
Elítélem és elvetem ezenkívül azoknak az álláspontját is, akik azt
mondják, hogy egy képzett kereszténynek kettős személyisége van, egy
hívő és egy történész, mint ha a történésznek megengedhető lenne, hogy
olyasmit állítson, ami a hívő hitével ellenkezik vagy olyan
feltevésekkel álljon elő, melyekből az következik, hogy a dogmák tévesek
vagy kétségesek, még ha direkt nem is tagadja őket.
Továbbá elvetem a Szentírás magyarázatának és értelmezésének azt a
módját is, mely az Egyház hagyományának, a hit és az Apostoli Szék
normáinak mellőzésével a racionalisták kitalálásaihoz csatlakozik, és az
éppoly szabados mint céltalan szöveg-kritikát az egyetlen és legfőbb
szabálynak kiáltja ki.
Azoknak a véleményét is elvetem, akik ragaszkodnak ahhoz, hogy a
teológia-történet tanárának elsőként el kell vetnie minden olyan
véleményt, mely a katolikus hagyomány természetfeletti eredetét vallja
vagy azt, mely szerint az Egyház ígéretet kapott, hogy minden egyes
kinyilatkoztatott igazság mindenkori megőrzéséhez isteni segítséget kap;
ezután a tanár minden egyes atya írását tisztán tudományos szempontok
szerint kell interpretálnia tekintet nélkül bármely megszentelt
tekintélyre, és véleményét olyan szabadsággal kell megalkotnia, mint
bármely más profán tárgyról.
Végezetül általánosságban vallom, hogy oly messze állok, ahogy
csak lehet attól a téveszmétől, mely a modernistákat arra az állításra
ösztönzi, miszerint a szent hagyomány semmilyen isteni dolgot nem
tartalmaz, vagy ami még ennél is rosszabb, hogy azt panteista módon
értelmezzék, úgy, hogy végezetül nem marad más a hagyományból, mint a
történelem közönséges eseményeinek puszta leírása vagyis olyan emberek
története, akik a Krisztus és apostolai által megkezdett iskolát az
elkövetkezendő századokban saját szorgalmukból, ügyességükből és
elképzelésükből folytatták.
Ezért a legnagyobb eltökéltséggel életem utolsó leheletéig
szilárdan fogom magam tartani az atyák hitéhez, az igazság biztos
karizmájához, mely a püspöki hivatal apostoli utódlásában (in
episcopatus ab Apostolis successione, lásd: Szent Ireneus) van, volt és
lesz mindig; és nem azt vallom, ami a különböző korok képzettségének
megfelelően jobbnak és alkalmasabbnak tűnhetne, hanem az atyák hitéhez
ragaszkodom, melyet „soha más módon nem fogok hinni, soha más módon nem
fogok értelmezni” (lásd: Tertullian), mint a kezdetektől fogva az
apostolok által prédikált abszolút és változtathatatlan igazságot.
Fogadom, hogy mindezt hűségesen, csorbítatlanul és őszintén
megtartom és sértetlenül megőrzöm, és ettől soha, se tanításban, se
szóban vagy írásban el nem térek. Ezt fogadom, erre esküszöm, Isten és
Isten Szent Evangéliuma engem úgy segéljen!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése