A Trienti Zsinat szentségekről szóló legelső kánonja (1601) kimondja, hogy az újszövetségi szentségeket Jézus Krisztus alapította és egyben föl is sorolja a szentségeket:
1. Kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy az Újszövetség szentségeit nem mind a mi Urunk Jézus Krisztus alapította, vagy több, vagy kevesebb volna mint hét, ti.: a keresztség, a bérmálás, az Oltáriszentség, a bűnbánat szentsége, az utolsó kenet, az egyházi rend és a házasság –, vagy hogy a hét közül bármelyik is nem volna valódi és sajátos értelemben vett szentség: legyen kiközösítve.
A szentségek hetes számáról viszonylag későn, először a 12. században van szó. A hét szentség első felsoroását Petrus Lombardus-nak tulajdonítják. A szentségekre használt sacramentum
latin szó eredetileg a szoros értelemében vett szentségeken kívül
tágabb jelentéssel rendelkezett. A Szentírás latin fordításában ezzel a
szóval a müszterion görög szót fordítják, de nem ez a szó kizárólagos fordítása, találkozhatunk fordításként a mysterium szóval is. A müszterion
szó a Szentírásban leggyakrabban Isten titkos üdvözítő tervére
vonatkozik, amely feltárul a kinyilatkoztatásban, az üdvösség
történetében [1]. Ilyen értelemben a sacramentum szó először a
feltáruló isteni titkokra, mindenekelőtt a megváltás titkára
vonatkozott, de aztán a szót használták az ezekben a titkokban való
részesedésre is. Így például Tertullianus a sacramentum
szót használja az egész keresztény tanításra, vallásra is, de különösen
a keresztségre és az Eucharisztiára [2]. Az ember üdvösségére vonatkozó
isteni titkok érzékelhető eseményeken, személyeken, mindenekelőtt a
megtestesült Ige személyén keresztül tárulnak fel, akiben, akinek a
tanításában és cselekedeteiben megvalósulnak Isten üdvösségre vonatkozó
tervei. Így a sacramentum szó jelentésében egyre inkább
megjelent az is, hogy itt olyan jelekről van szó, amelyek által
valamilyen módon részesednek Jézus Krisztus megváltásának gyümölcseként
az isteni életben. A szentség fogalmához tehát egyre inkább
hozzátartozott a jel fogalma is.
A skolasztikus teológia, amely az egyes
teológiai fogalmak nembe és fajba sorolását fontosnak tartotta, a
szentségeket a jelek nemébe sorolta. A szentségekben az érzékelhető
események jelként utalnak valamire. Az Egyház életében, liturgiájában
sok ilyen jel, jelszerű cselekedet van. Ilyenek például a templom, az
oltár fölszentelése, a víz, a bor, egyes termékek megszentelése, egyes
személyek fölszentelése stb. Ezek közül választódott ki a jelek neme alá
tartozó külön fajként a hét szentség. Magában a folyamatban egyes
helyeken, egyes szerzőknél voltak bizonytalanságok is. Így például
egyesek az egyházi rend diakonátust megelőző fokozatait is szentségi
jellegűnek gondolták, mások ugyanígy vélekedtek a szerzetesi beöltözés,
fogadalom szertartásairól.
A szentségtan fentiekben nagyon vázlatosan ismertetett története jó példája annak a fejlődésnek,
amely általában kapcsolódik a hitletéteményhez. Ez a fejlődés más mint a
világban tapasztalható fejlődés, amelyben a különböző, politikai,
tudományos, művészeti stb. forradalmak megtagadják az előzőeket, ezek
tagadásával, teljesen új alapokra építve próbálják biztosítani az
emberiség fejlődését, haladását. Ez a fejlődés évszázadokon keresztül
tartott, de soha nem került ellentétbe a kezdetekkel, az előzőekkel.
Ebben a fejlődésben nincsenek lényegüket tekintve új dolgok, de a
lényeget körülvevő dolgokban, szertartásokban, gyakorlatban jelentős
fejlődés történt. Ezt a fejlődést a kibontakozás, a bennfoglaltnak
kifejezetté válása, a kezdettől fogva meglévő dolgok pontosabb
meghatározása, kiemelése, csoportosítása jellemzi.
Szent X. Piusz pápának a modernizmus állításait elítélő, Lamentabili sane exitu kezdetű dekrétuma a szentségekkel kapcsolatban is említ téves állításokat. Ilyen például (40): „A
szentségek abból keletkeztek, ahogy az apostolok és utódaik a
körülmények és események hatására Krisztusnak egynémely eszméjét vagy
szándékát értelmezték”. Vagy (41): „A szentségeknek tulajdonképpen csak az a célja, hogy a Teremtő mindenkor jótékony jelenlétét az ember emlékezetébe idézzék”.
A szent pápa figyelmeztetései ma is időszerűek, mert ma is lehet
találkozni olyan álláspontokkal, amelyek szerint a szentségek elsősorban
a történelmi fejlődés (jóllehet hasznos) eredményei, és az Egyháznak
szabadsága van arra, hogy az ezek lényegét érintő dolgokat is módosítsa.
Amint említettük a skolasztika szerint a
szentségek a jelek csoportjába tartoznak. A jeleknek általában az a
tulajdonságuk, hogy túl mutatnak magukon, utalnak valami olyan
valóságra, ami a jel mögött van. Mi az a lényeges különbség, amely
elválasztja a szentségeket az Egyház többi szent jelétől? Aquinói Szent
Tamás meghatározása szerint a szentség olyan szent dolognak a jele,
amely megszenteli az embert (ST III q. 60. a. 2). Az ember megszentelése
a kegyelem által történik, a szentségek a megvalósított jel által
közlik a megszentelő és/vagy a szentség jellegének megfelelő segítő
kegyelmeket. Három szentség, a keresztség, a bérmálás és az egyházi rend
szentségi fokozatai eltörölhetetlen jegyet nyomnak a lélekbe. Így
válnak el a szentségek az Egyház többi szent jelétől, amelyeket
szentelményeknek (sacramentalia) nevezünk. Míg a szentségek magának a jelnek a megvalósítása által (ex opere operato)
okozzák az ember megszentelődését, közlik a kegyelmet, a szentelmények
erre felkészítő lelki hatásokat eredményeznek. A szentelmények másik
hatása, hogy általuk bizonyos dolgok kivonódnak a profán használatból és
szent dolgok céljára lesznek fenntartva. Míg a szentségeket Krisztus
alapította, a szentelményeket általában az Egyház határozza meg.
Minthogy a szentelmények mögött az Egyház imádsága, könyörgése áll, ezek
esetében is többről van szó, mint egy ember magánimádságáról, de mégsem
lehet velük kapcsolatban szentségi hatásról beszélni. A szentelmények
között kiemelt helye van a szentségek kiszolgáltatását körülvevő
szertartásoknak, így a szentmise szertartásának, amelyben a szentségre
vonatkozó közvetlen rész a kenyér és a bor átváltoztatása és az áldozás.
Az ember megszentelődésének, a
kegyelemnek Isten az oka, és ez az isteni okság Jézus Krisztus
megváltása által valósul meg. Ebből következik, hogy azokat a
„csatornákat”, szent jeleket, szentségeket, amely által az ember
megszentelődése, a kegyelem közvetítése történik, csak maga Isten
határozhatja meg. Ez az alapja a Trienti Zsinat dogmájának, amely
szerint a hét szentséget megváltásunk szerzője, Jézus Krisztus, aki
valóságos Isten és ember, alapította. A keresztségre többször utalnak az
evangéliumok, az Eucharisztiát és az elsősorban ehhez kapcsolodó
egyházi rendet pedig Jézus Krisztus az utolsó vacsorán alapította. A
Trienti Zsinat dogmája szerint (DH 1752) Jézus Krisztus az „ezt
cselekedjétek az én emlékezetemre” szavakkal papokká szentelte az
apostolokat. A bűnbánat szentségét feltámadása után alapította, amikor
megjelent tanítványainak, rájuk lehelve közölte velük a Szentlelket a
bűnök megbocsátására (Jn 20, 22). A többi szentség megalapításának ideje
is a feltámadás és a mennybemenetel közé eshetett. Nem szabad
elfelejtenünk, hogy a szentségek krisztusi alapítását illetően sem
vagyunk kizárólag az evangéliumok elbeszélésre utalva, hiszen a
Szentírás mellett a szóbeli apostoli hagyomány is tanúskodhat emellett,
ez a hagyomány pedig átadódik az Egyház hagyományában mind a mai napig. A
Katolikus Egyház Katekizmusa így ír a szentségek krisztusi alapításáról
(1117):
Az Egyház a Lélek által, aki Őt “bevezeti a teljes igazságba” (Jn 16,13), lassanként ismerte meg e Krisztustól kapott kincset, és határozta meg pontosabban “kiszolgáltatását”, hasonlóan ahhoz, ahogy Isten misztériumainak hűséges gondnokaként [30] a Szentírás kánonja és a hit tanítása tekintetében tette. Így az Egyház az évszázadok folyamán fölismerte, hogy liturgikus ünneplései között van hét, melyek a szó sajátos értelmében az Úr által alapított szentségek.
A fentiekből az is nyilvánvaló, hogy
Jézus Krisztus mint a szentségek alapítója nem határozta meg teljes
részletességgel azokat a szertartásokat, amelyekben ezek kiszolgáltatása
történik. Abból azonban, hogy ő a hét szentség alapítója, következik,
hogy a lényeges dolgokban meghatározta a szentségeket. Lényeges dolognak
kell tekinteni annak meghatározását, hogy mire szolgálnak az egyes
szentségek. A keresztség és az Eucharisztia szentségi jeleinek
meghatározása kiterjed arra, hogy milyen „anyagot” kell használni a
szentségi jelben és melyek az anyagot szentségi jellé tévő szavak
(forma). Azonban ez a meghatározás sem terjed ki például arra, hogy
kovászos vagy kovásztalan kenyeret kell-e használni. A többi szentség
esetében a jelet illetően csak általánosabb meghatározásról van inkább
szó, amelyre utalnak a különböző rítusok bizonyos részletekben eltérő
szertartásai.
Irodalom
[1] Roger W. Nutt: General Principles of Sacramental Theology, The Catholic University Press
[2] Schütz Antal: Dogmatika
[3] Ludwig Ott: Grundriss der Dogmatik, Verlag Nova & Vetera
[4] Thomas Joseph White: The Light of Christ. An Introduction to Catholicism. The Catholic University of America Press
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése