Hatalmas
hullámokat vet még mindig mind a katolikus egyház közvéleményén belül,
mind azon kívül a Vatikánban októberben ülésező rendkívüli püspöki
szinódus, amely a családot érő kihívásokat volt hivatott megbeszélni.
Kéthetes ülésezése alatt az első héten az elváltak és újraházasodottak
áldozásának kérdése volt a média érdeklődésének középpontjában, a
második héten pedig a melegek szexuális orientációjának elfogadását,
sőt, értékelését is felvető félidős jelentés okozott zűrzavart.
Itthon −
sajnos vagy szerencsére, mindenki döntse el maga − részint a nyugaton
tapasztalható megosztottság áldásos hiányának, részint viszont az
egyházi publicisztikai kultúra, khm, visszafogottságának köszönhetően a
hívek többnyire csak annyit tudnak, hogy volt egy szinódus a család
témájában Rómában. A külföldi katolikus sajtó (nem csak a New York Times
és a Népszava mutációs kiadásai) hezitálás nélkül számolt be a
szinódusi konfliktusokról, hogy Ferenc pápa doktrinális reformötleteinek
miként állták útját a püspökök (nem a vatikáni kormányzati szervekről
van szó), ugyanis kibontakozott egyfajta konzervatív ellenállás az
angolszász, afrikai és ázsiai püspökök részéről a Ferenc pápa
reformakciói mögött álló gazdag, de üres német egyház vezetői ellen.
Itthon eközben bármiféle hasonló hírt szenzációhajhász újságírói
leleménynek minősítettek a jámbor hívek.
A
Mandiner angol és olasz forrásokra támaszkodva folyamatosan beszámolt a
szinódusi fejleményekről (gyors tájékozódásra időrendi sorrendben: Szinódus: szembeszállnak Ferenc pápával a világ püspökei?; Vatikán: össztűz alatt a homoszexualitást is „értékelő” jelentés; Római szinódus: csak egy püspök említette a melegpárok ügyét; Konzervatív ellenállás és fordulat a szinóduson?; Kasper bíboros: a pápa családjában is van probléma; Kasper bíboros tagadja az afrikaiakat lenéző interjút; Müller bíboros visszautasította a neki tulajdonított szavakat).
De mi röviden ez az egész történet?
*
Ferenc pápa rendkívüli püspöki szinódust
hirdetett egy évvel ezelőtt 2014 októberére, a családot érő kihívások
megtárgyalására. A szinódus egy időről időre összeülő konzultatív
testület, a pápának való tanácsadás a feladata, nem hoz döntéseket a
pápa helyett és nem zsinat (bár a pápa felett-helyett egy zsinat sem
hozhat döntéseket). A Vatikán a helyi egyházak részére kérdőívet küldött
szét, hogy felmérje, milyen és mekkora problémát jelent a nem szentségi
házasságban élők (polgári házasság, élettársi kapcsolat, együttélés), a
meleg párok, az elváltak helyzete, hogy mennyire ismerik a hívek az
egyház tanítását a házasságra vonatkozóan, mennyire nyitottak az életre
(azaz mit gondolnak fogamzásgátlásról, abortuszról) és hasonlók. Eközben
történt a pápa ismert telefonálós afférja,
amikor egy argentin hölgyet, aki nem első házasságában él (de hogy
pontosan milyen helyzetben van, azt nem tudni), áldozásra buzdított a
helyi plébános megkerülésével.
A
pápa felkérte kedvenc teológusát, Walter Kasper nyugalmazott német
bíborost (aki honfitársától, Joseph Ratzingertől kifejezetten eltérő
teológiát képvisel, mellőzték is korábban), hogy a bíborosi testület
februári, szinódus-előkészítő konzisztóriumán (ülésén) ő tartsa a
nyitóelőadást. A dolog nem sült el annyira jól, mivel Kasper ötlete az
volt: áldozáshoz kell engedni a templomban kötött házasságából kilépett
és új, polgári frigyet kötő személyeket − legalábbis olyan esetekben,
amikor a korábbi frigy helyreállíthatatlan, mert például gyermekek
származnak az újból −, az Oltáriszentség pedig nem a „tökéletesek”
szentsége, hanem az „úton levőké”, bármit is jelentsen ez utóbbi
megfogalmazás. Ezt csak 15 bíborostársa találta támogathatónak, 85-en
pedig ellene szavaztak. Kasper állítása szerint − amit arra alapoz, hogy
többször beszélt a pápával és Ferenc a támogatásáról biztosította őt −
aki őt támadja, az a pápát támadja.
Ez
nem riasztott vissza öt bíborost, köztük a Hittani Kongregáció
vezetőjét, Gerhard Müllert, hogy az eddig álláspont védelmében írjanak egy könyvet. George Pell bíboros, Ferenc nyolctagú tanácsadó testületének tagja pedig egy másik ilyen könyvhöz írt előszót, kijelentve, hogy „a lelkipásztori gyakorlat nem mondhat ellent az egyház tanításának”, valamint hogy „egészséges
közösségek nem összpontosítják teljes figyelmüket periferiális témákra,
és emellett sajnos igen kicsi azon elvált és újraházasodott katolikusok
száma, akik fontosnak tartják, hogy engedélyezzék számukra az áldozást”. Az ezt régóta szorgalmazó, az ügyben a Vatikánnal többször konfliktusba kerülő német egyházra célozva pedig megjegyezte: „Főleg
azon európai egyházak harcolnak ezért a változásért, ahol kevés a
templomba járó, illetve az elváltak egyre nagyobb számban döntenek úgy,
hogy nem házasodnak újra”.
*
Nos, ilyen előzmények után kezdődött a szinódus, amelynek főrelátora Erdő Péter bíboros volt. Az első érdekes hír
az volt, hogy a püspökök nyelvi munkacsoportjai köztudottan konzervatív
szemléletű vezetőket választottak, mire válaszul Ferenc pápa váratlanul
kinevezett hat liberálisabb főpásztort a szinódusi titkárságba (Erdő
egyébként, ha már táborokra osztjuk a főpásztorokat, alapvetően a
konzervatívok közé tartozik). A tanácskozás első hete után kiadott félidős jelentés, ami az elhangzott véleményeket volt hivatott összefoglalni, a homoszexualitásra vonatkozó kitételei miatt lett híres; ám hatalmas felháborodást váltott ki, mivel egyrészt kiderült,
hogy pusztán egy ilyesmi tartalmú felszólalás volt, másrészt amikor
Erdőt arról kérdezték, miként kell érteni a jelentés vonatkozó
mondatait, Erdő a Ferenc pápa által kinevezett helyetteséhez, a
melegügyekben otthon mozgó olasz liberális teológus-püspökhöz, Bruno
Fortéhez fordult (róla a Catholic Herald írt portrét), mondván: azokat ő írta, biztos meg tudja mondani, mit jelentenek.
A
püspökök nyelvi munkacsoportjainak a tanácskozás újabb szakaszáról
készült jelentéseit, miután kiderült, hogy nem támogatják a
kasperi-fortei ötleteket, a szinódusi főtitkár, Lorenzo Baldisseri
bíboros nem kívánta nyilvánosságra hozni, ami kiváltotta többek, a hírek
szerint Erdő Péter és George Pell tiltakozását, hozzájuk pedig csatlakoztak az afrikai és ázsiai püspökök is, így végül nyilvánosságra hozták ezek tartalmát. Közben Kasper bíboros egy később letagadott interjúban (amelyről azonban felvétel van) dehonesztáló megjegyzéseket tett az ötletét élesen ellenző afrikai püspökökre. Így a végeredmény egy viszonylag semmitmondó záróüzenet lett, Ferenc pápa pedig záróbeszédében
az írott betűhöz túlzottan ragaszkodó bigottság és a túlzott
engedékenység egyrészt tradicionalistákat és entellektüelleket, másrészt
liberálisokat fenyegető veszélyére hívta fel a figyelmet; a Rorate
Caeli blog úgy jellemezte ezt az álláspontot: „2 + 2 = 4 (too rigid); 2 + 2 = 6 (too lax) 2 + 2 = 5 (aaah, perfect!)”. A szinódust egyrészt a pápát éltető vastaps, másrészt másnap VI. Pál pápa boldoggá avatása zárta.
Egyes értesülések szerint
a szinóduson Szvjatoszlav Sevcsuk ukrán görögkatolikus érsek szinte
kioktatta a pápát, amikor a katekizmusból olvasott fel neki, a püspökök
egy része pedig küldöttséget küldött
XVI. Benedek nyugalmazott egyházfőhöz, egyrészt hogy a tanácsát kérje,
másrészt hogy megkérje: próbálja meg visszafogni utódát. Benedek, aki
egyébként részt vett VI. Pál boldoggá avatási szentmiséjén, ahol
üdvözölték is egymást Ferenc pápával, állítólag azt üzente vissza, hogy
ne forduljanak hozzá, mivel már nem ő az egyház feje, másrészt egy
küldöttje útján megüzente Ferencnek, hogy bármikor szívesen nyújt neki
teológiai segítséget.
Emellett
mintha ellentétbe került volna egymással két ferenci alapelv: a modern
világ felé (újabb) nyitás és a harmadik világ felé való nyitottság;
ugyanis a harmadik világ láthatóan nem kér a Ferenc pápa által felkarolt
német receptből (a szinódus hátteréről a Heti Válasz október 16-i
számában olvashatnak).
Így a tanácskozás azon váratlan végeredménnyel zárult, hogy Walter
Kasper reputációja elpárolgott, az eddig több kérdésben eltérő
álláspontot képviselő, különféle konzervatívabb csoportok pedig
összefogtak. Ismertté, valamint elismertté váltak olyan bíborosok, mint
az eddig sokak szerint kollégái által csak megtűrt Raymond Leo Burke
amerikai tradicionalista kardinális. Burke-öt Benedek magas vatikáni
pozícióba helyezte, Ferenc viszont épp egy pusztán formális pozícióba
készül „száműzni”
az őt többször finoman, de nyíltan bíráló bíborost. Burke-öt október
vége felé XVI. Benedek nyugalmazott egyházfő „nagyszerű bíborosnak” nevezett egy levélben, amelyet a tridenti mise bemutatását liberalizáló pápai dokumentum, a Summorum Pontificum megjelenése évfordulójára rendezett zarándoklat résztvevőinek küldött (a zarándokoknak Burke mutatta be a régi rítusú szentmisét a Szent Péter-bazilikában).
*
Mindezek
után talán már érthető, miért is foglalta le a szinódus a világsajtó
figyelmét. Ezért, hogy némi ízelítőt adjunk arról, hogy az itthoni
visszhangtalansággal ellentétben a katolikus világsajtóban milyen
értékelések jelentek meg, lefordítottuk több elismert olasz, angol és
amerikai katolikus gondolkodó és elemző szinódussal kapcsolatos
publicisztikáit. A válogatás, beismerjük, többé-kevésbé önkényes, nem is
nagyon lehetne más. De érdemes talán végigfutni, hogy miközben itthon
minden csendes, minden nagyon szép, minden nagyon jó és mindennel meg
vagyunk elégedve, vezető katolikus véleményformálók miről s miként írnak
Olaszországban, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban. Az alább
idézett írások teljes, magyar nyelvű változatai a Mandiner keresztény aloldalán olvashatóak.
A
szinóduson megjelenő két markáns álláspontot jól jeleníti meg az Adolfo
Nicolás jezsuita rendfőnökkel készült, Corriere della Serában (az olasz
New York Times) leközölt interjú, amiben a generális atya kijelenti: „Úgy
hiszem, hogy Ferenc pápa éppen a zsinatot akarja megélni. Sok olyan
tényező van, ami miatt egy kicsit távolabb állunk a nép
gondolkodásmódjától − a pápa tudatában van ezeknek. Azt szeretné, hogy a
Zsinat valóságosabb legyen, hogy ne legyen többé ez az előre-vissza
játék, hanem az Egyház előrehaladjon, ahogy az emberiség is halad előre,
nem maradhatunk le...”
Raymond Leo Burke bíboros viszont az Il Fogliónak adott interjújában arról beszélt: a hit nem többségi döntés és szavazás kérdése. „A
szinódus nem egy demokratikus gyűlés, ahol a püspökök azért gyűlnek
össze, hogy többségi szavazással megváltoztassák a katolikus tanítást.” Burke bíboros leszögezi: „Nem
látom, hogyan lehetséges kibékíteni egymással a házasság
felbonthatatlanságának megváltoztathatatlanságát a szabálytalan
helyzetben élők áldozáshoz engedésének lehetőségével.” „Krisztus
tanításának ismeretében nem látom, hogy miként lehetne lehetséges
eltérni ettől a tanítástól”. Burke kijelenti: „nincs középút”. Az amerikai főpásztor úgy látja: „Sokan azzal válaszolnak ezt ellenzendő, hogy az Oltáriszentség nem a tökéletesek szentsége, de ez téves érvelés.” Emellett kifejti:
„Annyi sok ember, aki végigcsinálta eddig ezt a fáradságos életet,
kérdez engem, hogy akkor ők most teljesen rosszul döntöttek? Azt
kérdezik, hogy akkor hiába áldozták fel az életüket, mert végül mindez
hasztalan volt? Ez elfogadhatatlan. Ez árulás.”
A szinódus hátterével kapcsolatban érdemes elolvasni Beverly de Soto, Németországban élő, amerikai születésű egyetemi tanár cikkét a német egyház állapotáról s arról, hogy mit akarnak a német püspökök és miért: „igazán
kellemetlen, amikor a tapintatlan, hangos külföldiek és az alkalmasint
naiv médiumok rákérdeznek, hogy a világ leggazdagabb egyháza miért áll
ilyen rosszul. Ha és amikor bevallják, akkor sosem a katolicizmus modern
német megközelítésének tulajdonítják a probléma forrását, hanem
mindenért Rómát hibáztatják.”
Amiben
a németek engedni szeretnének, abban azonban a harmadik világ maradi,
mint az kiderül Sandro Magister olasz teológus, az olasz püspöki kar
tanácsadójának cikkéből: „Ferenc
pápa nyitottságot sürget a világ perifériái felé. De akkor viszont nem
lehetséges, hogy Németország és Franciaország határozza meg az Egyház
tanítását és gyakorlatát a melegházasság és az elváltak áldozása
kérdésében.” Ajánljuk Magister a szinódus operatív lebonyolításáról írt cikkét is.
Dwight Longenecker volt anglikán, ma katolikus pap, plébános arról írt, hogy „mint volt anglikán, nem bízok a szinódusokban”. Az egyházi demokratizálódásnak ugyanis ára van: „Ezek
a jótét lelkek lettek az Anglikán Egyház új urai, és idővel az
aktivisták új nemzedéke is megérkezett: melegek, feministák, zöldek,
politikailag korrekt balos mozgalmárok. Az Anglikán Egyház a társadalmi
változás úttörője lett – a fő feladata pedig immár nem a lelkek, hanem a
fák megmentése.” Longenecker szerint „a demokratikus
kormányzás egyik problémája, hogy alig átlátható. Hatalmas energiát
fektetnek a tárgyalások látszatába, kiteszik a demokráciát az ablakba,
miközben az igazi döntéseket már előre meghozták, a választások előre
megtervezettek, és az eredmény is kiszámított.” Úgy látja: „a
protestáns világban az egyházi szinódusok az okai a világgal kötött
kompromisszumoknak, a keresztény tanítás feladásának és a keresztény
erkölcs teljes kiárusításának – az egyház által. A megválasztott
szinódusi tagok a demokrácia nevében szereztek uralmat, de nem igazi
demokraták, hanem demagógok.” Longenecker (aki amúgy alapvetően dicsérni igyekszik Ferenc pápát), írt egy nyílt levelet a pápának, amit a Mandiner által annak idején ismertetett Crisis Magazine-ban (Neokon katkók)
közölt. A pápát ebben arra kéri, ne plébánosként viselkedjen, hanem a
hit őrzőjeként, mert ő plébánosként akkor tudja ellátni a feladatát, ha
ezt teszi a pápa is, emellett pedig a melegek egyházi befogadásának
gyakorlati kérdéseiről is írt két eszmefuttatást (itt és itt). Longenecker egyébként a kalapviselésről is írt már cikket.
*
Nem a szinódus napjai voltak Ferenc pápa legdicsőségesebb napjai, a Vatikán pedig törölte az előre bejelentett földrengést – vélekedik Damian Thompson, a The Spectator vallási szerkesztője és bloggere,
aki korábban a Daily Telegraph munkatársa és a konzervatív angol
katolikus hetilap, a Catholic Herald szerkesztője volt. Thompson a
London School of Economicsen végzett vallásszociológián, négy könyv
szerzője. Thompson szerint „Istennek
legyen hála – mondtuk katolikus kisgyerekként szívből jövő
lelkesedéssel, amikor véget ért a heti mise. A katolikus püspökök II.
Vatikáni Zsinat óta tartott legmegosztóbb ülése is véget ért vasárnap –
különösebb károkozás nélkül. Leszámítva – sajnos, ezt kell mondjam –
Ferenc pápa reputációját.” A publicista úgy látja, Kasper bíboros
„egyfajta Tony Benn-féle figura az Egyház baloldalán: régi motoros és
sokan kedvelik, de benne ragadt a szektariánus hatvanas-hetvenes évek
légkörében.”
Vannak más kritikus hangok is.
„A 2014-es Szinódus a haldokló északi egyházak püspökeinek rendkívüli
önbizalmát bizonyította, akik ennek ellenére úgy érzik, lelkipásztori
tanácsokat adhatnak azoknak a helyi egyházaknak, amelyek vagy
virágzanak, vagy kitartanak. Sok észak-európai püspök és teológus (és
püspök-teológus) úgy tett, mintha újra eljöttek volna azok a paradicsomi
évek, amikor ők határozták meg a II. Vatikán Zsinaton a világegyház
napirendjét. Hogy ugyanezek a püspökök és teológusok elnököltek a
nyugat-európai katolicizmus összeomlása felett az elmúlt 50 évben,
láthatólag a legkevésbé sem számít nekik. Újra itt vannak a szép napok” – sziporkázik
George Weigel, az Egyesült Államokban ismert és elismert katolikus
gondolkodó, II. János Pál életrajzírója. Weigel szerint az
egyháztörténetben többször előfordult már markáns, heves vita püspökök
különféle csoportjai közt, így ezen nem érdemes annyira rugózni.
Ugyanakkor „a 2014-es nézeteltérések nagyon is figyelemre méltóak,
mégpedig abban, hogy egyébként intelligens emberek, akiknek az
álláspontját eléggé szétbombázták a tudóstársaik, képtelenek voltak
annak beismerésére, hogy tévedtek”.
Patrick J. Buchanan, az amerikai paelokonzervatívok nagy öregje a pápa népszerűség áráról értekezik: „Amikor
Henrik el akart válni Aragóniai Katalintól és el akarta venni Boleyn
Annát, Kelemen pápa közölte, hogy ez nem lehetséges. A házasság mellett
való kiállásának ára az volt, hogy a Katolikus Egyház elvesztette
Angliát. Elgondolkodhatunk, vajon a mostani pápa mit gondol Kelemen pápa
»hajthatatlanságáról«”. Buchanan felteszi a kérdést: „Biztos,
hogy az egyháznak alkalmazkodnia kellene ezekhez a társadalmi
változásokhoz? Biztos, hogy az egyháznak hozzá kell magát igazítania egy
olyan dekadens kultúrához, mint a mienk? Vagy inkább fel kellene lépnie
ellene és a morális igazságról kellene beszélnie a kulturális és
politikai hatalom birtoklóinak, mint az első mártírok Rómában?”
Ross Douthat, aki két éve mutatta be
a New York Timesban, hogy a liberális kereszténység kihalóban van, és a
vonalasabb felekezetek tudnak jobban megmaradni (Weigel is ilyesmit
mond), most azt fejtegeti, hogy mindenféle egyházi kommunikáció ellenére
igenis volt ellentét a szinóduson. Emellett kifejti: „Ami pedig az
újraházasodottak áldozását illeti, azon semmi megvitatásra alkalmas
nincsen. A katolikus egyház kész volt elveszíteni az Angol Királyságot ,
és vele az egész angolszász világot azon álláspontja megvédelmezésért,
hogy amikor az első házasság érvényes, akkor a második házasságtörés, s
ez az álláspont a Názáreti Jézus konkrét szavaiban gyökerezik. Ebben az
ügyben a változás, függetlenül attól, hogy miként érték el, nem fejlődés
volna, hanem ellentmondás és visszafordulás.” Hozzáteszi: „Egy
ilyen fordulat pedig a szakadék szélére lökné az egyházat.
Természetesen egy ilyen lépést üdvözölne pár progresszív katolikus és
ünnepelné a világi sajtó. Ugyanakkor a katolikus egyház püspökei és
ortodox hívei közül sokakat tarthatatlan helyzetben hagyna – mivel a
kételyt és az elpártolást, a világvége-hangulatot és a paranoiát
bátorítja, sőt, a valódi szakadást. Igen, az egyház ortodox hívei és
támogatói kisebbségben vannak – gyakran pici kisebbségben – a magukat
katolikusnak tartók közt a nyugaton. De ők azok az emberek, akik a
legtöbbet teszik, hogy életben tartsák az egyházat az intézményei
hanyatlás korában.”
Ferenc
pápának Douthat szerint lett volna lehetősége arra, hogy megosztás és a
tanítás megkérdőjelezése nélkül elérje céljait (például a házassági
semmisségi eljárás reformjával); de ha a veszélyesebb utat választja,
akkor lehet, hogy a konzervatív katolikusoknak közbe kell lépnie: „bizonyára
kitarthatnak a tanítás mellett, miszerint Isten nem megvédelmezi az
egyházat az önellentmondástól. De talán meg kellene fontolniuk a
lehetőséget, hogy nagyobb szerepet kellene játszaniuk az események
alakításában, s hogy talán ezt a pápát csak úgy lehet megvédeni a
tévedéstől, ha maga az egyház szegül vele szembe.”
http://mandiner.blog.hu/2014/11/04/katolikus_kremlinologia_mi_folyik_a_vatikanban
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése