A modern embert
a karácsonyi ünnepek során gyakran tölti el csüggedés, néha levertség.
Ez annak következményeként alakulhat ki, ahogyan megéljük az ünnepet. A
keleti egyházban a hívők ünnep előtti böjttel készülnek fel a karácsonyi
öröm befogadására. Ők a fogyasztásra önmegtartóztatással, a
túlköltekezésre jótékonysággal válaszolnak.
Az
ünnep előtt a modern ember alapállapota az ujjongás, a várakozó öröm, a
pezsgés, lendület, pörgés. Amikor azonban eljön az ünnep pillanata, a
megelőző eufóriával éles ellentétben sokakon eluralkodik a magány és az
üresség keserűsége. Vannak, akik becsapottnak, csalódottnak érzik
magukat. Az ünnepi asztalnál a különleges ételek és lélekben az
adósságok terhei alatt görnyedeznek.
Ha
megváltoztatjuk az ünneplésünk módját, teljesen más eredményt érhetünk
el, erre ad példát a keleti egyház, bemutatva ünneplésük módját. A
böjttel egybekötött felkészülés gyógyír lehet a karácsonyi csüggedésre,
abban segít minket, hogy újra rátaláljunk erre a reményre.
Krisztus
születése örömöt és reményt hozott a sötétségben élők számára. Advent a
Krisztus megtestesülése előtti időszakot idézi fel, amikor még mi
emberek elveszettek, Istentől elszakítottak voltunk. Ebben az időszakban
a keleti keresztények ünnepélyes hathetes karácsonyi böjtöt tartanak.
Ez a böjt olyan spirituális felkészülés lehetőségét nyújtja, mely segít
feldolgozni veszteségeinket, elviselni a szomorúságot, táplálni a
lelkünket, és végül megtapasztalni az örömöt karácsony napján.
A
böjt legtöbb napján mindenféle húst, sajtot, tojást, halat és bort
kerülnek, alapvetően vegetáriánus étrendet tartanak. Ugyanakkor nem
esnek túlzásokba: ha valamilyen oknál fogva húst fogyasztanak, nem érzik
úgy, hogy az örök kárhozat várna rájuk. A böjt célja az, hogy
megpróbálják jelképesen újraélni azt az éhséget, mellyel az egykori
emberek lelke éhezett az üdvözítőre. Evés, ivás és bulizás helyett az
adventi időszakban imával táplálják a lelket, keresik a közösséget a
hittestvérekkel, és törekednek közelebb kerülni Istenhez. A személyes
problémákkal küzdők számára lelki fellendülést hozhat ez az időszak,
segítve a kilábalást a nehézségekből. Megtapasztalva az éhséget az ember
felkészül annak az örömnek a befogadására, amit karácsony napja jelent.
Karácsony lesz az öröm időszaka, és az ember ezt akkor éli át igazán,
ha felkészült rá. A keleti egyházban az ünneplésnek is megadják a maga
idejét: szenteste után 10 napig ünnepelnek.
A
karácsonyi böjt segít megszelídíteni a világi étvágyat egy olyan
időszakban, mely sokfrontos támadást indít az étvágy felkeltésére. Olyan
gyakorlat ez, melynek során a test képessé válik arra, hogy meghaladja
önmagát, és ne az ösztönei határozzák meg. Az egyház a böjtnek
elsősorban spirituális értelmet tulajdonít, mely képessé tesz arra, hogy
létezésünk spirituális dimenzióját meglássuk, megtanít arra, hogy
fizikai korlátai ellenére az ember lélek is, mely a nehéz időszakokban
élteti.
Az
önmegtartóztatással párhuzamosan nemcsak többet imádkoznak, hanem
többet is jótékonykodnak. Pénzt adományoznak a nyomorban, nélkülözésben
élők helyzetének enyhítésére. Ezzel ellensúlyozza a böjt azt a
késztetést, hogy az ember karácsony idején túlköltekezzen, dőzsöljön. A
hívek így spirituális kapcsolatba kerülnek a nélkülözőkkel, jótékonyan
oldva a személyes kifosztottság érzését, ami olyan gyakran jelentkezik
ebben a kultúrában. A jótékonykodás helyreállítja a kapcsolatot az
emberiséggel. Emlékezteti a híveket Jézus főparancsára, hogy szeressék
egymást. Az élet több mint a javak fogyasztása. A hívő embernek ez is
segítségére van abban, hogy kizökkenjen a mindennapok megszokott
kerékvágásából, és a spiritualitást tegye a főhelyre.
Ha
az ember ragaszkodik a böjthöz, az éhség egy formáját fogja
megtapasztalni. Ünnepi érzések járják át. Nem érzi, hogy az étel
lehúzza, elnehezíti, sokkal jobban tudja magát és étvágyát kontrollálni.
Az ima és a jócselekedet közelebb hozza az Istenhez. Sokkal nagyobb
lesz benne a szeretet és az együttérzés.
A
hívek felkészülnek a karácsony igazi örömére. A böjt vége felé az ember
úgy érzi, megvalósított valami nehezet. Karácsonykor megtöri a böjtöt,
vége lesz a sötét időszaknak, és eljön az ünneplés fényessége. Az ünnep
még édesebb, mert megelőzte az ínséges időszak. Miután az ember
elvégezte dolgát, táplálta a lelkét, már készen áll arra, hogy
megengedje magának az Isten-áldotta ételt, italt, anyagi javakat, a
családot, barátokat, kellemes együttlétet. Hisszük, hogy az Isten azt
akarja, hogy örvendezzünk. Még azok is, akik magányosak és szegények,
ilyenkor lélekben gazdagon megtelnek; megláthatják az utat egy
megelégedettebb élet felé, vagy a fájdalmaik gyógyulása felé észrevéve
az apró dolgokban is ott rejlő örömet. A böjt kemény munkával
megalapozza a befogadást, a karácsony öröme lélekben megemelte az
embert.
A
keresztények a fát csak szentestén állítják fel, és sokkal tovább
tartják meg feldíszített állapotában. Mivel a hívek az advent folyamán
hosszú időt szenteltek annak, hogy élőbb kapcsolatot alakítsanak ki az
Istennel és embertársaikkal, ezek a kapcsolatok élők maradnak, és
megtartó erővel bírnak még akkor is, amikor az ajándékok újdonságának
varázsa megkopik, a család és barátok pedig már régen hazamentek.
Ahogyan
egy kisded a jászolban reményt tudott adni a világnak, a keresztények
is arra hivatottak, hogy Krisztus nyomdokain haladjanak, és a világ
világossága legyenek. Senki sem mondhatja, hogy ehhez túl tökéletlen
vagy túlságosan átlagos volna: minden egyes személy arra hivatottl, hogy
jót tegyen a világban.
Az írás Lisa C. DeLuca cikke nyomán készült, fordította Kiss Erzsébet.
Fotomontázs: Nagyváradi Egyházmegye
(Magyar Kurír)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése