A Szent Hét rítusaiban végzett módosítások, melyeket 1955-ben hoztak
nyilvánosságra, azon számos liturgikus változásnak képezték részét,
melyek 1951-ben kezdődtek és végül az 1969-es Novus Ordo Missae
promulgációjához vezettek.
Az 1955-ös szenthéti rítust, csakúgy, mint a NOM megalkotását Annibale Bugnini vezényelte le, az a férfi, aki a mise szétzúzásának rossz szellemeként vált ismertté.
Az 1955-ös szenthéti rítust, csakúgy, mint a NOM megalkotását Annibale Bugnini vezényelte le, az a férfi, aki a mise szétzúzásának rossz szellemeként vált ismertté.
A most kezdődő cikksorozatban azokat a változtatásokat mutatjuk be,
melyeket már 1955-ben meghoztak, s melyek bekerültek a NOM-ba is.
4.
NAGYPÉNTEKI VÁLTOZTATÁSOK
NAGYPÉNTEKI VÁLTOZTATÁSOK
Nyugaton Nagypénteken eredetileg nem volt liturgikus istentisztelet
[csak a rendes stációs istentiszteletet – zsoltárok, szent olvasmányok
Jézus szenvedéséről – végezték, és imádkoztak minden állásért]. Azért
nem mutattak be szentmisét, mert ahogy I. Ince pápa (401-417) az 5.
században elmagyarázta, Nagypéntek az a nap volt, amelyen „az apostolok a
zsidóktól való félelmükben elrejtőztek”.
Végül Róma a 8. században átvette Keletről a kereszt tiszteletét [amit Jeruzsálemben már évszázadok óta végeztek] és az áldozási szertartást, és így alakult ki végleges formájában a Nagypéntek római liturgiája, mely felépítésében a rendes szentmiséhez hasonlítható. Az első rész a hittanulók ősi miséje – ami teljesen megfelel a mai szentmise imádságos és oktató részének – benne az ünnepélyes könyörgésekkel; a második a kereszt imádása – Adoratio crucis – a felajánlás és az átváltoztatás helyett; és a csonkamise, azaz az áldozási szertartás.
Végül Róma a 8. században átvette Keletről a kereszt tiszteletét [amit Jeruzsálemben már évszázadok óta végeztek] és az áldozási szertartást, és így alakult ki végleges formájában a Nagypéntek római liturgiája, mely felépítésében a rendes szentmiséhez hasonlítható. Az első rész a hittanulók ősi miséje – ami teljesen megfelel a mai szentmise imádságos és oktató részének – benne az ünnepélyes könyörgésekkel; a második a kereszt imádása – Adoratio crucis – a felajánlás és az átváltoztatás helyett; és a csonkamise, azaz az áldozási szertartás.
A csonkamise – az áldozási szertartás – alatt [illetve a kereszt
imádása után ünnepélyes körmenetben] a pap elhozza a Szentséget a
szentsírtól, és elvégzi a rendes mise néhány rítusát az oltáron (a szent
ostya felmutatását is), mielőtt magához veszi a szokott módon a
Szentséget.
A Szent Hétnek 1955-ben megújított liturgiája, amit Bugnini és csapata kreált, úrvacsorai szertartás.
A legfontosabb változtatások közül néhány:
– Az 1955-ös új szertartás első részét a szentély ülőfülkéjénél végzik,
nem pedig az oltárnál (gondoljunk a NOM-stílus elnöki székére). A
celebráló pap – halkan sem – nem olvassa az olvasmányokat, ha azt egy
segédkező pap énekli. – A celebráns, aki
pluviálét (vecsernyepalástot) visel (nem pedig miseruhát), körbevéve a
segédkező papokkal az ünnepélyes könyörgéseket közvetlenül az oltár
közepén elhelyezett könyvből olvassa (a leckeoldal helyett).
– Az 1955-ös megújított szertartásban az ünnepélyes könyörgések már
átestek azon változtatások első sorozatán, melyek az ökumenizmus
érdekében a mai napig folynak [emlékezzünk XVI. Benedek újítására a
zsidókért való könyörgésben]. Ezek: – 1) Az eretnekekért és szakadárokért mondott könyörgést átnevezték a keresztények egységéért mondott imának;
– 2) A régi rítus azt írta elő, hogy a zsidókért való imában nincs
felszólítás a térdhajtásra, és nem is hajtanak térdet, az új rítus
felszólít a térdhajtásra. A régi rítus térdhajtásának kihagyását
„antiszemitának” minősítették. – Az új
1955-ös megújított rítus egy új lehetőséget engedélyezett a kereszt
előtti hódolatra. Eszerint a pap, a legfelső lépcsőn állva, a keresztet a
magasba tartja, és a hívek csendben hódolnak, nem pedig az
áldoztatórácshoz jöve megcsókolják azt. Ez az opció a NOM-ban is
megtalálható. – A csonkamisének minden misztikus szertartását eltörölték: – 1) Nincs többé ünnepélyes
körmenet a Nagycsütörtökön eltett Szentségért vissza az oltárhoz,
mialatt a Vexilla Regis diadalmas himnuszát énekelték; – 2) A csonka felajánlási rítus a kehely előkészítésével és megtömjénezésével elmarad, és a felmutatást eltörölték;
– 3) A hívek a pappal együtt mondják az egész Miatyánkot – ez olyan
gyakorlat, mely teljesen ellentmond a római rítus liturgikus
hagyományának (idézve Szent Ágostont); – 4)
és 5) A megújított rítusban a római rituálé szokásos áldoztatási rítusa
következik ezután, ahol mindenki, azaz a hívek is áldozhatnak, ami alatt
párbeszédes zsoltárt énekelnek. [A katolikus Egyház nagypénteki rítusa
szerint csak a celebráló pap vette magához a Nagycsütörtökön konszekrált
szentostyát.]
(forrás: www.fathercekada.com – 2009. április 9.)
http://www.katolikus-honlap.hu/1401/nagypentek.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése