a római szentszékkel közösségben élő
pátriárkákhoz, prímásokhoz, érsekekhez, püspökökhöz és más rendes joghatóságú főpapokhoz
pátriárkákhoz, prímásokhoz, érsekekhez, püspökökhöz és más rendes joghatóságú főpapokhoz
Tisztelendő Testvérek! Üdvöt és apostoli áldást.
Miután végtelen irgalmasságú Megváltónk
az emberi nemnek az üdvösséget a keresztfán megszerezte, a világról az
Atyához menetele előtt aggódó apostolainak és tanítványainak
megvigasztalására azt mondotta: «Íme, én veletek vagyok mindennap a
világ végezetéig.» (Mt 28,20) Ez az édes szó minden remény és biztonság
forrása. S ez a szó, Tisztelendő Testvérek, önkéntelenül is eszünkbe
jut, valahányszor innen, erről a magas kilátóról a sok bajban és
nyomorúságban szenvedő emberi társadalmon, különösen a szünet nélkül
támadott és ármánykodással körülhálózott egyházon széttekintünk. Mert
amint ez az isteni ígéret az apostoloknak kezdetben levert lelkét
fölemelte s az evangéliumi igazság magvainak az egész világon
elhintésére buzdította és tüzelte: úgy később az egyházat is a pokol
kapui ellen győzelemre nevelte.
Az Úr Jézus Krisztus minden időben együtt volt egyházával, de hathatósabb segítséggel és oltalommal különösen akkor állott egyháza mellett, mikor azt nagyobb veszedelmek és megpróbáltatások érték s mindig a helyzetnek és az időnek megfelelő támogatást nyújtott azzal az isteni bölcsességgel, «amely elér végtől-végig és mindent kellemesen elrendez». (Bölcs 8,1) Sőt a legújabb időben sem rövidült meg az Úr keze. (Iz 59,1) Kiváltképpen mikor föllépett és eléggé széles körben elterjedett az a tévedés, amely miatt már attól kellett tartani, hogy az Isten szeretetétől és a hozzávaló bizalomtól elijesztett emberek számára a keresztény élet forrásai kiapadnak.
Épen ezért, Tisztelendő Testvérek, most arról akarunk veletek szólani, amiről a szeretettől égő Úr Jézus panaszkodott, mikor Alacoque Margitnak megjelent, s amit saját kinyilatkoztatása szerint az emberektől az ő lelki javukra elvár és akar – mert egyes hívek talán még nem tudják vagy mások nem törődnek vele – tudniillik a méltó elégtételadásnak kötelességéről, amellyel az Úr Jézus szerető Szívének tartozunk, még pedig azzal a szándékkal, hogy ki-ki közületek az ő nyáját arra buzgón megtanítsa és annak végrehajtására buzdítsa, amit mondani fogunk.
Az Úr Jézus Krisztus minden időben együtt volt egyházával, de hathatósabb segítséggel és oltalommal különösen akkor állott egyháza mellett, mikor azt nagyobb veszedelmek és megpróbáltatások érték s mindig a helyzetnek és az időnek megfelelő támogatást nyújtott azzal az isteni bölcsességgel, «amely elér végtől-végig és mindent kellemesen elrendez». (Bölcs 8,1) Sőt a legújabb időben sem rövidült meg az Úr keze. (Iz 59,1) Kiváltképpen mikor föllépett és eléggé széles körben elterjedett az a tévedés, amely miatt már attól kellett tartani, hogy az Isten szeretetétől és a hozzávaló bizalomtól elijesztett emberek számára a keresztény élet forrásai kiapadnak.
Épen ezért, Tisztelendő Testvérek, most arról akarunk veletek szólani, amiről a szeretettől égő Úr Jézus panaszkodott, mikor Alacoque Margitnak megjelent, s amit saját kinyilatkoztatása szerint az emberektől az ő lelki javukra elvár és akar – mert egyes hívek talán még nem tudják vagy mások nem törődnek vele – tudniillik a méltó elégtételadásnak kötelességéről, amellyel az Úr Jézus szerető Szívének tartozunk, még pedig azzal a szándékkal, hogy ki-ki közületek az ő nyáját arra buzgón megtanítsa és annak végrehajtására buzdítsa, amit mondani fogunk.
A Megváltó végtelen irgalmasságának
egyéb bizonyságai között különösen kitűnik, hogy a keresztény hívek
szeretetének megfogyatkozásának idején maga az isteni szeretet
mutatkozott be, mint különös tiszteletnek tárgya s jóságának gazdagsága
bőségesen kitárult ama vallásos gyakorlat folytán, amelyben az Úr
Jézus szentséges Szívét tiszteljük, «akiben a bölcsesség és tudomány
minden kincsei rejlenek». (Kol 2,3)
Amint a Noé bárkájából kilépő emberi nem
előtt a Jóisten a barátság szövetségének jelét fölragyogtatta – a
felhőkben feltűnő szivárványt (Ter 9,14) –, úgy az újkor zavaros
idejében, mikor a legfortélyosabb eretnekség, a janzenista tévely, az
isteni szeretetnek és jámborságnak ellensége, azt prédikálta, hogy az
Istent nem mint Atyát kell szeretni, hanem mint engesztelhetetlen Bírót
kell félni, a jóságos Jézus szentséges Szívét, mint a béke és
szeretetnek zászlaját, magasan meglobogtatta a nemzetek előtt s a
küzdelemben a biztos győzedelmet előre jelezte. Boldog emlékű elődünk
XIII. Leó pápa Jézus szentséges Szíve tiszteletének korszerűségét
fölismerve, Annum Sacrum kezdetű körlevelében igen találóan
mondja: «Mikor az egyház az ő első korszakában a császárok igája alatt
nyögött, a fiatal császárnak a magasban megjelent kereszt volt előjele
és okozója a győzelemnek, amely nyomban bekövetkezett. S íme most más
kedvező és isteni jel tűnik föl szemünk előtt: az Úr Jézus szentséges
Szíve, tűzlángok közt sugárzó fényözönben, fölötte a kereszttel. Beléje
kell helyezni minden reménységet. Tőle kell kérni és várni az emberek
üdvösségét.»
Valóban úgy van, Tisztelendő Testvérek! Mert eme szerencsés jelben és az annak folytán kialakult ájtatosságban ugyebár bennefoglaltatik a vallásnak egész lényege és a tökéletes életre vezérlő elv, amely az Úr Krisztus alapos megismerésére gyorsan elvezeti az elméket, az Úrnak nagyobb szeretetére és tökéletesebb utánzására hathatósan indítja a lelkeket? Senkise csodálkozzék tehát, hogy elődeink ezt a bevált ájtatosságot állandóan védték a rágalmazók minden nyelveskedése ellen, a leghangosabb dicséretekkel elhalmozták és nagy buzgalommal előmozdították, amint az idők és a körülmények javasolták. A Szentlélek Úristen sugalmazására történt, hogy a hívek jámbor áhítata az Úr Jézus Szíve iránt napról-napra fokozódott. Lassan jámbor társulatok alakultak az isteni Szív tiszteletének előmozdítására, majd kialakult a szokás, minden hónap első péntekjén az Úr Jézus kívánsága szerint a szentáldozáshoz járulni, amely szokás ma már egészen általános.
Valóban úgy van, Tisztelendő Testvérek! Mert eme szerencsés jelben és az annak folytán kialakult ájtatosságban ugyebár bennefoglaltatik a vallásnak egész lényege és a tökéletes életre vezérlő elv, amely az Úr Krisztus alapos megismerésére gyorsan elvezeti az elméket, az Úrnak nagyobb szeretetére és tökéletesebb utánzására hathatósan indítja a lelkeket? Senkise csodálkozzék tehát, hogy elődeink ezt a bevált ájtatosságot állandóan védték a rágalmazók minden nyelveskedése ellen, a leghangosabb dicséretekkel elhalmozták és nagy buzgalommal előmozdították, amint az idők és a körülmények javasolták. A Szentlélek Úristen sugalmazására történt, hogy a hívek jámbor áhítata az Úr Jézus Szíve iránt napról-napra fokozódott. Lassan jámbor társulatok alakultak az isteni Szív tiszteletének előmozdítására, majd kialakult a szokás, minden hónap első péntekjén az Úr Jézus kívánsága szerint a szentáldozáshoz járulni, amely szokás ma már egészen általános.
De a szentséges Szív tiszteletéhez
tartozó áhítatgyakorlatok között kiválóan kitűnik és különös említésre
méltó az a fölajánlás, amellyel önmagunkat és mindenünket az Úr Jézus
isteni Szívének szenteljük s egyben elismerjük, hogy mindent az örök
isteni szeretetnek köszönhetünk. Hogy ezt az ájtatosságot az isteni
Megváltó mennyire kívánja az emberektől – nem annyira isteni jogánál
fogva, mint inkább irántunk való szeretetéből – arra isteni Szívének
szűztiszta tanítványát, Margit Máriát tanította, aki azt a
lelkiatyjával, de la Colombiere Kolossal együtt először gyakorolta.
Követték őt idők folyamán egyes emberek, családok és magántársulatok,
végül hatóságok, községek és országok.
Az elmúlt században és a mostaniban istentelen emberek mesterkedése folytán odáig jutottunk, hogy az Úr Krisztus uralmát elvetették, az egyház ellen nyílt harcot indítottak, az isteni és a természetes joggal ellenkező törvényeket és néphatározatokat hoztak, sőt országgyűlésekben hangoztatták: «Nem akarjuk, hogy ez rajtunk uralkodjék.» (Luk 19,14) Viszont az említett fölajánlásból mint az emberiség egységes hangja kitört és erőteljes ellenszólamként hallatszott az isteni Szív tisztelőinek hangja az Úr Jézus dicsőségének védelmére és jogainak érvényesítésére: «Uralkodnia kell neki», (1 Kor 15,25) és «Jöjjön el a Te országod». S megtörtént végül az az örvendetes esemény, hogy az egész emberi nemet, amely a természet jogánál fogva jogos tulajdona Krisztusnak, akiben egyedül újulnak meg mindenek, (Ef 1,10) az évszázadnak elején boldogemlékű elődünk, XIII. Leó pápa, a keresztény világ lelkesedése között fölajánlotta az isteni Szívnek. Később ezt az örvendetes és szerencsés kikezdést, mint Quas primas kezdetű körlevelünkben mondtuk, a jó Isten kegyelméből Mi Magunk tovább fejlesztettük és betetőztük, midőn a püspökök és a hívek sokszor hangoztatott kívánságára és óhajára Krisztusnak, a mindenség királyának, az egész keresztény világban megülendő ünnepét elrendeltük.
S midőn ezt tettük, nemcsak kellőleg megvilágítottuk Krisztusnak legfőbb uralmát a mindenség fölött, az emberi társadalom, a család és az egyes emberek fölött, hanem már előre élveztük annak a boldog napnak örömeit, amelyen az egész világ önként és szívesen engedelmeskedik a Krisztus-király szelíd uralmának. Ugyanazért akkor egyben meghagytuk, hogy az elrendelt új ünnep alkalmával a Jézus Szívének való fölajánlás évenkint megújíttassék, hogy annak gyümölcseit biztosabban és bővebben elnyerjük és az összes nemzeteket a királyok Királyának, az uralkodók Urának szívében keresztény szeretettel és béke kötelékével egybekapcsoljuk.
Hanem az eddigi összes ájtatosságokhoz, különösen az annyira üdvösséges fölajánláshoz, amely a Krisztus-király ünnepének elrendelése által mintegy megerősítést nyert, még egy másik ájtatosságnak kell járulnia, amelyről veletek, Tisztelendő Testvérek, most valamivel bővebben óhajtunk szólani, tudniillik az Úr Jézus szentséges Szívének nyújtandó méltó elégtétel, vagy amint még mondják, jóvátétel ájtatosságának. Mert hogyha a fölajánlásban az első és legfőbb követelmény, hogy a Teremtő szeretetének a teremtmény szeretete viszonzásul szolgáljon, akkor önként jelentkezik a követelmény, hogy az örök szeretetnek, ha azt vagy feledékenységből elhanyagoltuk, vagy sértéssel megbántottuk, valamiképpen elégtételt adjunk az elkövetett igazságtalanságokért. Ezt a kötelességet általában jóvátételnek nevezzük.
Az elmúlt században és a mostaniban istentelen emberek mesterkedése folytán odáig jutottunk, hogy az Úr Krisztus uralmát elvetették, az egyház ellen nyílt harcot indítottak, az isteni és a természetes joggal ellenkező törvényeket és néphatározatokat hoztak, sőt országgyűlésekben hangoztatták: «Nem akarjuk, hogy ez rajtunk uralkodjék.» (Luk 19,14) Viszont az említett fölajánlásból mint az emberiség egységes hangja kitört és erőteljes ellenszólamként hallatszott az isteni Szív tisztelőinek hangja az Úr Jézus dicsőségének védelmére és jogainak érvényesítésére: «Uralkodnia kell neki», (1 Kor 15,25) és «Jöjjön el a Te országod». S megtörtént végül az az örvendetes esemény, hogy az egész emberi nemet, amely a természet jogánál fogva jogos tulajdona Krisztusnak, akiben egyedül újulnak meg mindenek, (Ef 1,10) az évszázadnak elején boldogemlékű elődünk, XIII. Leó pápa, a keresztény világ lelkesedése között fölajánlotta az isteni Szívnek. Később ezt az örvendetes és szerencsés kikezdést, mint Quas primas kezdetű körlevelünkben mondtuk, a jó Isten kegyelméből Mi Magunk tovább fejlesztettük és betetőztük, midőn a püspökök és a hívek sokszor hangoztatott kívánságára és óhajára Krisztusnak, a mindenség királyának, az egész keresztény világban megülendő ünnepét elrendeltük.
S midőn ezt tettük, nemcsak kellőleg megvilágítottuk Krisztusnak legfőbb uralmát a mindenség fölött, az emberi társadalom, a család és az egyes emberek fölött, hanem már előre élveztük annak a boldog napnak örömeit, amelyen az egész világ önként és szívesen engedelmeskedik a Krisztus-király szelíd uralmának. Ugyanazért akkor egyben meghagytuk, hogy az elrendelt új ünnep alkalmával a Jézus Szívének való fölajánlás évenkint megújíttassék, hogy annak gyümölcseit biztosabban és bővebben elnyerjük és az összes nemzeteket a királyok Királyának, az uralkodók Urának szívében keresztény szeretettel és béke kötelékével egybekapcsoljuk.
Hanem az eddigi összes ájtatosságokhoz, különösen az annyira üdvösséges fölajánláshoz, amely a Krisztus-király ünnepének elrendelése által mintegy megerősítést nyert, még egy másik ájtatosságnak kell járulnia, amelyről veletek, Tisztelendő Testvérek, most valamivel bővebben óhajtunk szólani, tudniillik az Úr Jézus szentséges Szívének nyújtandó méltó elégtétel, vagy amint még mondják, jóvátétel ájtatosságának. Mert hogyha a fölajánlásban az első és legfőbb követelmény, hogy a Teremtő szeretetének a teremtmény szeretete viszonzásul szolgáljon, akkor önként jelentkezik a követelmény, hogy az örök szeretetnek, ha azt vagy feledékenységből elhanyagoltuk, vagy sértéssel megbántottuk, valamiképpen elégtételt adjunk az elkövetett igazságtalanságokért. Ezt a kötelességet általában jóvátételnek nevezzük.
Bár mindkét ájtatosságra azonos okokból
vagyunk kötelesek, mégis az elégtételadással vagy kiengeszteléssel az
igazságosságnak és a szeretetnek hathatósabb címén is tartozunk. Az
igazságosságnál fogva azért, hogy a bűneinkkel az Istenen ejtett
sérelmet kiengeszteljük és a megsértett rend a bűnbánat által
helyreálljon. A szeretet címén pedig azért, hogy a szenvedő és
gyalázatunkkal tetézett Krisztussal együtt szenvedjünk s neki
gyarlóságunk mértéke szerint legalább valami vigasztalást nyújtsunk.
Mivel ugyanis valamennyien bűnösök vagyunk és számtalan a vétkünk, az
Istennek nemcsak azzal a tisztelettel tartozunk, amellyel Ő szent
fölségét köteles hódolattal imádjuk, vagy az Ő legfőbb hatalmát
könyörögve elismerjük, vagy az Ő végtelen bőkezűségét hálaadással
dicsérjük; hanem azonfelül az igazságosan megtorló Istennek eleget is kell tennünk számtalan vétkünkért, bántalmunkért és hanyagságunkért.
Tehát a fölajánláshoz, amellyel magunkat Istennek átadjuk és azzal a
szentséggel és tartóssággal, amely az Angyali Doktor tanítása szerint a
szenteléssel jár, Istennek szenteltek leszünk, még hozzá kell járulnia
az engesztelésnek, hogy általa a bűnök teljesen eltöröltessenek s így
az igazságos és szent Isten vissza ne vessen minket, mint méltatlanokat
és vakmerőket, s a mi áldozatunkat látatlanul el ne utasítsa, hanem
szívesen fogadja.
Az elégtétel kötelessége ráháramlik az egész emberi nemre,
mert, amint a keresztény hit tanítja, Ádám vétke után az eredeti bűn
által megfertőzött, a bűnös hajlamoknak alávetett és szánandóan
megromlott egész emberiség az örök kárhozatra volt szánva. Ezt
korunknak büszke bölcsei, Pelagius régi tévedését követve, tagadják
ugyan és az emberi természetnek veleszületett jóságát hangoztatják,
amely saját erejéből folyton jobban kifejlődik. De az emberi
büszkeségnek ezt a hamis találmányát elveti az apostol, arra intvén
minket, «hogy a természet szerint a halál fiai valánk». (Ef 2,3)
A közös engesztelésnek kötelességét az emberek kezdettől fogva valóban elismerték és természetes hajlamból kifolyólag Istent nyilvános áldozatokkal engesztelték. De teremtett emberi erő a bűnök kiengesztelésére nem volt elégséges, ha az emberi természet megváltására az Isten fia nem vállalkozott volna. Ezt maga az emberiség Megváltója kinyilatkoztatta a Zsoltáros szavával: «Áldozatot és ajándékot nem akartál, testet pedig alkottál nekem. Az égő- és bűnáldozatokat nem kedvelted. Akkor mondám, íme jövök.» (Zsid 10,5-7) És tényleg «a mi betegségeinket ő viselte és fájdalmainkat ő hordozta, megsebesíttetett a mi gonoszságainkért» (Iz 53,4-5), és «a mi bűneinket maga hordozta testében a fán» (1 Pét 2,24), «eltörölvén az ellenünk szóló végzés kéziratát, mely ellenünk bizonyított, és elvévén azt fölszegezé a keresztre» (Kol 2,14), hogy a «bűnöknek meghalván, az igazságnak éljünk». (1 Pét 2,24)
Noha Krisztus megváltásának bőséges gyümölcse minden bűnünket megbocsájtotta (Kol 2,13), mégis az isteni bölcsesség csodálatos rendelkezése folytán, amely szerint testünkben kell betöltenünk a Krisztus szenvedéseinek mintegy elmaradott részét az Ő testéért, mi az anyaszentegyház (Kol 1,24), mi emberek ahhoz az imádáshoz és elégtételhez, amelyet Krisztus a bűnösök nevében Istennek megadott, hozzácsatolhatjuk a mi imádásunkat és elégtételünket is, sőt erre kötelesek is vagyunk. De sohase feledjük, hogy az engesztelésnek minden hatályossága egyedül Krisztus véres áldozatából származik, amely vérontás nélkül szüntelenül megújul a mi oltárainkon. «Hiszen egy és ugyanaz az áldozat, ugyanaz most az áldozat bemutatója a papok közvetítésével, mint aki akkor önmagát föláldozta, csak az áldozat módja különböző.» (Conc. Trid. Ses. XXII.c. 2.) Tehát az oltár szentséges áldozatával kapcsolatban kell a papoknak és a híveknek önmagukat fölajánlani, hogy ők is valósággal föláldoztassanak «élő, szent és Istennek tetsző áldozatul». (Róm 12,1) Sőt szent Cyprián habozás nélkül állítja: «Az Úrnak áldozata nem jár a kellő megszentelődéssel, ha saját magunk fölajánlása és föláldozása nem felel meg a szenvedésnek.»
A közös engesztelésnek kötelességét az emberek kezdettől fogva valóban elismerték és természetes hajlamból kifolyólag Istent nyilvános áldozatokkal engesztelték. De teremtett emberi erő a bűnök kiengesztelésére nem volt elégséges, ha az emberi természet megváltására az Isten fia nem vállalkozott volna. Ezt maga az emberiség Megváltója kinyilatkoztatta a Zsoltáros szavával: «Áldozatot és ajándékot nem akartál, testet pedig alkottál nekem. Az égő- és bűnáldozatokat nem kedvelted. Akkor mondám, íme jövök.» (Zsid 10,5-7) És tényleg «a mi betegségeinket ő viselte és fájdalmainkat ő hordozta, megsebesíttetett a mi gonoszságainkért» (Iz 53,4-5), és «a mi bűneinket maga hordozta testében a fán» (1 Pét 2,24), «eltörölvén az ellenünk szóló végzés kéziratát, mely ellenünk bizonyított, és elvévén azt fölszegezé a keresztre» (Kol 2,14), hogy a «bűnöknek meghalván, az igazságnak éljünk». (1 Pét 2,24)
Noha Krisztus megváltásának bőséges gyümölcse minden bűnünket megbocsájtotta (Kol 2,13), mégis az isteni bölcsesség csodálatos rendelkezése folytán, amely szerint testünkben kell betöltenünk a Krisztus szenvedéseinek mintegy elmaradott részét az Ő testéért, mi az anyaszentegyház (Kol 1,24), mi emberek ahhoz az imádáshoz és elégtételhez, amelyet Krisztus a bűnösök nevében Istennek megadott, hozzácsatolhatjuk a mi imádásunkat és elégtételünket is, sőt erre kötelesek is vagyunk. De sohase feledjük, hogy az engesztelésnek minden hatályossága egyedül Krisztus véres áldozatából származik, amely vérontás nélkül szüntelenül megújul a mi oltárainkon. «Hiszen egy és ugyanaz az áldozat, ugyanaz most az áldozat bemutatója a papok közvetítésével, mint aki akkor önmagát föláldozta, csak az áldozat módja különböző.» (Conc. Trid. Ses. XXII.c. 2.) Tehát az oltár szentséges áldozatával kapcsolatban kell a papoknak és a híveknek önmagukat fölajánlani, hogy ők is valósággal föláldoztassanak «élő, szent és Istennek tetsző áldozatul». (Róm 12,1) Sőt szent Cyprián habozás nélkül állítja: «Az Úrnak áldozata nem jár a kellő megszentelődéssel, ha saját magunk fölajánlása és föláldozása nem felel meg a szenvedésnek.»
Amiért is int minket az apostol, hogy «a
mi testünkön mindenkor velünk hordozzuk Jézus sanyargatását» (2 Kor
4,10), és Krisztussal eltemetve és együvé oltva az ő halálának
hasonlatossága szerint (Róm 6,5), testünket nemcsak megfeszítsük a
vétkekkel és kívánságokkal együtt (Gal 5,24), «eltávoztatván evilági
kívánság romlottságát» (2 Pét 1,4), hanem Jézus élete kinyilváníttassék
a mi testeinken és az Ő örök papságának részeseivé levén «ajándékokat
és áldozatokat mutassunk be a bűnökért».(Zsid 5,1) S eme titokzatos
papságban, az elégtételadás és áldozás tisztjében nemcsak azok
részesek, akiket Krisztus Jézus, a mi főpásztorunk szolgáiként használ,
hogy Istennek a tiszta áldozatot napkelettől-napnyugatig, minden
helyen bemutassák, hanem az összes hívek is, akiket az
apostol-fejedelem joggal nevez «választott nemzetségnek, királyi
papságnak». (1 Pét 2,9) Ők is tartoznak úgy önmagukért, mint az egész
népért áldozni a bűnökért (Zsid 5,3), csak úgy, mint minden pap és
főpap, ki az emberek közül választatik és az emberekért rendeltetik
Isten előtti ügyeikben. (Zsid 5,1)
Minél tökéletesebben megfelel a magunk
fölajánlása és föláldozása Krisztus áldozatának, azaz minél jobban
föláldozzuk az önszeretetet és vágyainkat s testünket megfeszítjük
azzal a titokzatos keresztrefeszítéssel, amelyről az apostol beszél, a
könyörgésnek és engesztelésnek annál bővebb gyümölcseit nyerjük el a
magunk számára. Csodálatos a viszony az összes hívek és Krisztus közt,
olyan mint a fej és a test többi tagjai közt, s amilyen a szentek
titokzatos egyességében rejlik, amelyet a katolikus hit vall. Úgy az
egyes emberek, mint a népek, nemcsak egymáshoz kapcsolódnak, hanem
azzal is összefüggnek, «aki a fő, Krisztus, kitől az egész test
összeköttetvén és egybefoglaltatván minden íznek szerkezete által, a
test növekedését szerzi, maga épülésére a szeretet által». (Ef 4,15-16)
Ezt maga a közvetítő az Isten és az emberek közt, az Úr Jézus
Krisztus, halála előtt az Atyától kérte: «Én őbennük és Te Énbennem,
hogy tökéletesen eggyé legyenek.» (Jn 17,23) Amint tehát a Krisztussal
egyesülést kifejezi és megerősíti a fölajánlás, úgy az engesztelés
ugyanazt az egyesülést először a bűnök eltörlésével megkezdi, azután a
Krisztus szenvedéseiben részesedéssel tökéletesíti, végül a
testvérekért áldozatot bemutatva betetőzi.
Az irgalmas Jézusnak az volt a szándéka,
mikor szívét nekünk megmutatta, amely a szenvedés jeleit viseli s a
szeretet lángjaitól lobog, hogy egyrészt a bűn végtelen gonoszságát
megismerjük, másrészt a Megváltó végtelen szeretetét csodálva, a bűnt
minél jobban utáljuk s a szeretetet minél melegebben viszonozzuk.
Az engesztelésnek vagy jóvátételnek
szelleme mindig az első és legfőbb eleme volt az Úr Jézus szentséges
Szíve tiszteletének és semmi sem egyezik annyira annak eredetével,
természetével, hatásával, az ájtatosságnak különleges szokásaival,
amint bizonyítja a történelem, a gyakorlat, a szent liturgia és a római
pápák okmányai. Midőn Krisztus szent Margit Máriának megjelent,
végtelen szeretetét hangsúlyozta, s mint bánatos ember a hálátlan
emberek részéről őt ért bántalmak miatt a következő szavakkal
panaszkodott, amelyek vajha mélyen bevésődnének minden jó lélekbe s
soha feledésbe ne mennének: «Íme a szív, mely annyira szerette az
embereket s őket elhalmozta minden jótéteménnyel, de végtelen
szeretetéért cserébe nem talált hálát, hanem ellenkezőleg, feledést,
közömbösséget és bántalmakat tapasztalt néha még azok részéről is,
kiket hozzá a különös szeretetnek kötelessége hivatásszerűen is fűzné.»
Ezeknek a bűnöknek engesztelésére sok egyebek között, mint neki különösen kedveseket, a következőket ajánlotta: hogy a hívek az engesztelés szándékával a szentáldozáshoz járuljanak, amelyet engesztelő szentáldozásnak neveznek; engesztelő könyörgéseket és imádságokat mondjanak egy teljes órán át, amely ájtatosság igen találóan szentóra néven ismeretes. Ezeket az ájtatosságokat az egyház nemcsak jóváhagyta, hanem bőséges lelki kegyelmekkel is gazdagította.
Ezeknek a bűnöknek engesztelésére sok egyebek között, mint neki különösen kedveseket, a következőket ajánlotta: hogy a hívek az engesztelés szándékával a szentáldozáshoz járuljanak, amelyet engesztelő szentáldozásnak neveznek; engesztelő könyörgéseket és imádságokat mondjanak egy teljes órán át, amely ájtatosság igen találóan szentóra néven ismeretes. Ezeket az ájtatosságokat az egyház nemcsak jóváhagyta, hanem bőséges lelki kegyelmekkel is gazdagította.
Ámde mindezek az engesztelő szertartások vajon micsoda vigasztalást nyújthatnak a mennyekben boldogan uralkodó Krisztusnak?
«Mutass egy szerető lelket – s az
megérti, amit mondok», szent Ágoston eme szavaival felelünk rá (In
Joann. Ev. tract. XXVI. 4.), amelyek ide kitűnően illenek. Mert ha az
Istent szerető lélek a múltba tekint, elmélkedve látja és nézi
Krisztust, amint az emberekért szenved, gyötrődik, a legiszonyúbb
fájdalmakat viseli, «érettünk emberekért és a mi üdvösségünkért» a
szomorúság, aggódás és szégyen terhe alatt összeroskad, sőt «bűneinkért
megroncsolva» minket sebeinek kékségével meggyógyít.
S a jámbor lelkek méltán szemlélik őt
így, mert az embereknek bármely időben elkövetett vétségei és bűnei
egyaránt okozói (Iz 53,5) voltak, hogy az Isten Fia a halálba ment, s
– amennyiben rajtuk áll – most is a halált hoznák Krisztusra
ugyanazokkal a fájdalmakkal és szenvedésekkel együtt, mert minden egyes
bűn valamiképpen megújítja Krisztus szenvedését «újra megfeszítvén az Isten Fiát és csúfot űzvén belőle». (Zsid 6,6) Ha
pedig Krisztus lelke a mi jövendő és előrelátott bűneinkért is szomorú
lett egészen a halálig, úgy bizonyos, hogy már akkor valamiféle
vigasztalást merített az általunk nyújtandó és szintén előrelátott
elégtételből, mikor megjelent neki egy angyal a mennyből (Luk
22,43), hogy az undortól és aggódástól vonagló szívét megvigasztalja.
Sőt az Úr Jézus szentséges szívét, amelyet a hálátlan emberek bűnei
szünet nélkül bántanak, most is megvigasztalhatjuk titokzatos módon
ugyan, de valósággal. Hiszen – amint a szent szertartás szövegében is
olvassuk – Krisztus maga panaszkodik a zsoltáros szájából, hogy barátai
elhagyják: «Szidalmat és ínséget vár szívem. És vártam, ki szánakozzék
és nem volt; és ki megvigasztaljon és nem találtam.» (Zsolt 68,21)
További bizonyíték rá, hogy Krisztus
engesztelő szenvedése megújul, valamiképpen folytatódik és befejeződik
az ő titokzatos testén, amely az egyház. Mert – hogy újra szent Ágoston
szavaival éljünk: «Krisztus mindent megszenvedett, amit szenvednie
kellett; semmi sem hiányzik a szenvedés mértékéből. Tehát befejeződött a
szenvedés. De csak a fejben. Fennmaradt még a szenvedés a testben.»
Amit különben Krisztus maga is kinyilatkoztatni méltóztatott, mikor az
Úr tanítványai ellen még fenyegetésekkel és öldökléssel dúló-fúló
(ApCsel 9,1) Saulhoz így szólt: «Én vagyok Jézus, kit te üldözesz.»
(ApCsel 9,5) Ezzel világosan jelezte, hogy az egyház ellen folyó
üldözések az egyháznak isteni Fejét is támadják és bántalmazzák. Azért a
titokzatos testében most is szenvedő Krisztus méltán és joggal elvárja
tőlünk, hogy az engesztelésben társai legyünk, amit különben a
hozzávaló viszonyunk is megkövetel, mert «Krisztus teste vagyunk és
tagból való tagok» (1 Kor 12,27), s azért amit a fej szenved, azt a
tagoknak is vele együtt kell szenvedniök. (1 Kor 12,26)
Hogy pedig az engesztelés vagy jóvátétel
éppen a jelen korban mennyire sürgetően szükséges, azt mindenki
beláthatja, aki szemügyre veszi ezt a «gonoszban fetrengő világot». (1
Jn 5,19) Mindenünnen fölhatol hozzánk a panaszos népek jaja, akiknek
királyai és kormányai fölálltak és egybegyűltek az Úr ellen és az ő
egyháza ellen. (Zsolt 2,2) Egyes országokban az isteni és emberi
jogokat egyaránt eltiporják. Templomokat ledöntenek és elpusztítanak,
szerzeteseket és szerzetesnőket házaikból kiüldöznek, gyalázattal,
kegyetlen erőszakkal, éheztetéssel és börtönnel sújtanak; ifjak és
leányok seregeit az anyaszentegyház kebeléről elszakítják, Krisztus
megtagadására és káromlására, valamint a fajtalanság ocsmány bűnére
biztatják; az egész keresztény nép megfélemlítve és szétszórva, a
hithagyás vagy a szörnyű halál állandó veszedelmében forog.
Mindez annyira szomorú, mintha már
előrejelezné a «szenvedések kezdetét», amelyeket majd ránk hoz «a bűn
embere, ki fölemelkedik minden fölött, mi Istennek mondatik vagy
tiszteltetik». (2 Tesz 2,4)
De még szomorúbb, Tisztelendő Testvérek,
hogy az ártatlan Bárány vérétől a keresztségben megtisztult és a
kegyelemmel fölékesített hívek közt is nagy tömegek vannak minden
társadalmi osztályból, akik a vallásban hihetetlenül tudatlanok és
hamis tanoktól fertőzöttek, bűnökben az Atya házától távol töltik
életüket, amelyet az igaz hit fénye meg nem világít, az örök boldogság
reménye nem üdít, a szeretet melege nem táplál s nem ápol, úgy hogy a
sötétségben és a halál árnyékában ülnek. Azután a hívek közt
elhatalmasodik az egyházi fegyelemmel és ősi hagyományokkal
nem-törődés, amelyeken pedig az egész keresztény élet alapszik, a
család élete eligazodik és a házasság szentsége megóvatik. A gyermekek
nevelését vagy teljesen elhanyagolják, vagy túlzó kényeztetéssel
elrontják, sőt az egyháztól elveszik a keresztény ifjúság nevelésének
lehetőségét. Siralmasan feledésbe megy a keresztény szemérem az
életmódban és öltözködésben, különösen a női öltözködésben. Vad hajsza
folyik a mulandó dolgok után, mértéktelenül lesik a polgári érdeket és
keresik a népszerűséget, a törvényes tekintélyt elvetik és Isten igéjét
megvetik, ami által a hit elgyöngül, sőt végső veszedelembe kerül.
S ráadásul mindezekhez a bajokhoz járul
mindazoknak gyávasága vagy közömbössége, akik az alvó és menekülő
tanítványok mintájára, gyönge hittel szánandóan elhagyják a
szomorúságtól roskadozó és a sátán csatlósaitól körülzárt Krisztust,
valamint azoknak hűtlensége, akik az áruló Júdás példájára vakmerően és
szentségtörően áldoznak vagy éppen az ellenséghez átpártolnak.
Így önkéntelenül is kísért a gondolat,
hogy már közeledik az idő, amelyről az Úr jósolta: «Mivelhogy elterjed a
gonoszság, soknak meghűl a szeretete.» (Mt 24,12)
Ha a jámbor hívek mindezeket eszükben
forgatják, nem mulaszthatják el, hogy a szenvedő Krisztus lángoló
szeretetétől fölgyullasztva, fokozott buzgósággal kiengeszteljék saját
és mások bűneit, az elmaradt tiszteletért Krisztusnak kárpótlást
nyújtsanak és a hívek örök üdvösségét előmozdítsák. Bizonyos címen
korunkra alkalmazhatjuk az apostol szavait: «Ahol eláradott a bűn,
túláradóbb lett a kegyelem» (Róm 5,20), mert amint megnövekedett az
emberek gonoszsága, úgy viszont a Szentlélek Úristen fuvallatára
megszaporodott a mindkét nemű hívek száma, akik készséges lélekkel
igyekeznek az isteni Szívnek a számtalan bántalomért elégtételt adni,
sőt önmagukat Krisztusnak áldozatul fölajánlani. Mert ha valaki az
eddig mondottakat szeretettel megfontolja és mélyen a szívébe vési,
lehetetlen, hogy necsak irtózzék minden bűntől mint a legfőbb rossztól
és a bűnt kerülje, hanem önmagát Isten akaratának teljesen át ne
engedje és az isteni Fölség megtépett tiszteletét állandó imádsággal,
önként vállalt vezekléssel és a ráhulló csapások türelmes
elviselésével, végül egész életének az engesztelés szellemében
eltöltésével kipótolni ne törekedjék.
Ebből a szellemből sarjadtak a férfi- és
női szerzetescsaládok, amelyek lelkes szolgálattal nappal és éjjel
annak az angyalnak szerepét vállalják, aki az Úr Jézust a
Gethsemane-kertben megvigasztalta; az apostoli szentszék által
jóváhagyott és lelki kegyelmekkel megáldott jámbor társulatok, amelyek
ugyancsak az engesztelést tették föladatukká, amelyet vallásos és
erénygyakorlatokkal töltenek be; s végül, hogy mást ne említsünk, a
megsértett isteni Fölség kárpótlására meghonosított nyilvános
megkérlelések és ünnepélyes jóvátételi ájtatosságok, amelyeket nemcsak
egyes hívek, hanem egész plébániák, egyházmegyék és városok végeznek.
Tisztelendő Testvérek! Valamint az Úr
Jézus szentséges Szívének való fölajánlás szertartása szerény kezdetből
kiindulva, azután szélesebb körben elterjedve, végül a megfelelő
tekintélyt a Mi megerősítésünktől nyerte, úgy az engesztelésnek vagy a
jámbor jóvátételnek szokását is, amelyet már régen szentül bevezettek
és szentül elterjesztettek, hasonlóképen a Mi apostoli tekintélyünkkel
akarjuk megerősíteni és az egész katolikus világban megszilárdulását és
minél ünnepélyesebb megülését biztosítani.
Ugyanazért határozzuk és rendeljük, hogy minden évben az Úr Jézus szentséges Szívének ünnepén, amelyet ez alkalommal oktávás első osztályú duplex ünnep rangjára emelünk, a világ összes templomaiban, a jelen körlevelünkhöz csatolt minta szerint, azonos szövegű megkérlelő vagy engesztelő imádságot intézzenek ünnepélyes formák közt az isteni Megváltó szerető Szívéhez, hogy vele bűneinket megsirassuk és Krisztusnak, a legfőbb Királynak és a szeretet Urának megsértett jogait jóvátegyük.
Bizton reméljük, Tisztelendő Testvérek, hogy az így szentül fölújított és az egész egyházban kötelezőleg előírt ájtatosságból számos és kiváló jó származik nemcsak az egyes emberekre, hanem az egyházra, a társadalomra és a családra is. Hiszen maga a Megváltó ígérte szent Margitnak, hogy mindazokat, akik szentséges Szívét ilyen tisztelettel illetik, az égi kegyelmek bőségével elhalmozza.
Ugyanazért határozzuk és rendeljük, hogy minden évben az Úr Jézus szentséges Szívének ünnepén, amelyet ez alkalommal oktávás első osztályú duplex ünnep rangjára emelünk, a világ összes templomaiban, a jelen körlevelünkhöz csatolt minta szerint, azonos szövegű megkérlelő vagy engesztelő imádságot intézzenek ünnepélyes formák közt az isteni Megváltó szerető Szívéhez, hogy vele bűneinket megsirassuk és Krisztusnak, a legfőbb Királynak és a szeretet Urának megsértett jogait jóvátegyük.
Bizton reméljük, Tisztelendő Testvérek, hogy az így szentül fölújított és az egész egyházban kötelezőleg előírt ájtatosságból számos és kiváló jó származik nemcsak az egyes emberekre, hanem az egyházra, a társadalomra és a családra is. Hiszen maga a Megváltó ígérte szent Margitnak, hogy mindazokat, akik szentséges Szívét ilyen tisztelettel illetik, az égi kegyelmek bőségével elhalmozza.
Így a bűnösök majd «meglátván, kit
általvertenek» (Jn 19,37), megindulva az egész egyháznak sóhajain és
könnyein, megbánják a legfőbb Királyon ejtett sérelmeket és «szívükbe
szállnak» (Iz 46,8), hogy bűneikben meg ne átalkodjanak, s amikor
meglátják majd «eljönni az ég felhőiben» (Mt 26,64) Öt, akit
általvertek, későn és haszontalanul ne sírjanak Őmiatta. (Jel 1,7)
Viszont «az igazak legyenek igazabbak és a szentek szentebbek» (Jel
22,11), és megújult buzgalommal ajánlják magukat az isteni Király
szolgálatába, akit most annyi megvetés, támadás és gyalázat közt
látnak; kiváltképpen pedig a lelkek örök üdvének vágyától fognak égni a
jó hívek, midőn az isteni Bárány siralmának átélését megszokták: «Mi
haszna az én véremnek?» (Zsolt 29,10), és egyben megtanulták azt az
örömöt, amelyet az Úr Jézus szentséges Szíve érez «egy megtérő
bűnösön». (Luk 15,10)
De leginkább is azt óhajtjuk és reméljük, hogy az isteni igazságosság, amely tíz igaz miatt is megbocsájtott volna a szodomaiaknak, annál inkább megkönyörül az egész emberi nemen, ha a hívek egész egyeteme, Krisztussal, a közvetítővel és fejjel együtt, őt minden helyen megkérleli, segítségül hívja és megengeszteli.
De leginkább is azt óhajtjuk és reméljük, hogy az isteni igazságosság, amely tíz igaz miatt is megbocsájtott volna a szodomaiaknak, annál inkább megkönyörül az egész emberi nemen, ha a hívek egész egyeteme, Krisztussal, a közvetítővel és fejjel együtt, őt minden helyen megkérleli, segítségül hívja és megengeszteli.
Tekintse kegyes arccal ezt az óhajunkat
és rendeletünket a jóságos Istenanya, aki nekünk Jézust, a Megváltót
szülte, nevelte és a kereszt alatt áldozatul fölajánlotta, s aki
Krisztussal titokzatos kapcsolata révén s ennek kiváltságos kegyelme
folytán szintén Engesztelő volt s a jámbor szokás szerint így is
neveztetik. Bízva az ő közbenjárásában Krisztusnál, aki az egyetlen
«közvetítő Isten és emberek között» (Tim 2,5), de maga mellé állította
anyját, mint a bűnösök oltalmát, a kegyelem sáfárát és közvetítőjét, a
mennyei kegyelmek zálogául és atyai jóindulatunk tanúságául apostoli
áldásunkat szeretettel adjuk rátok, Tisztelendő Testvérek és a
gondjaitokra bízott nyájra.
Kelt Rómában, Szent Péternél, 1928. május 8-án, pápaságunk hetedik évében.
XI. PIUS PÁPAhttp://katolikus-honlap.freeweb.hu/0704/sziv.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése