Azon a héten, amikor a zsidóság a sávuót, a
keresztény világ pedig a pünkösd ünnepét tartotta, Szaúd-Arábiában a
bíróság hat év börtönre és 300 korbácsütésre ítélt egy libanoni
keresztényt. A férfi bűne az volt, hogy a hitéről beszélt egy szaúdi
nőnek, aki az iszlám helyett a kereszténységet választotta. A nő csak
úgy kerülte el az iszlámból való kitérőkre automatikusan kirótt
lefejezést, hogy elmenekült Szaúd-Arábiából. A világ másik
legszélsőségesebb vallási diktatúrájában, Iránban is az életüket
kockáztatják a keresztény lelkészek azért, hogy prédikálhassanak.
Egy
pásztor, aki megnyitotta a gyülekezetét a muzulmánok előtt, a Hetek
tudósítójának elmondta történetét, hogyan torolták meg rajta és
családján a hit hirdetését.
„Jézus,
aki Mária fia, az igazság és felebaráti szeretet, a zsarnokság elleni
küzdelem zászlóvivője. Szerencsére ma, amikor a kétségbeesés növekszik, a
remény is felragyog. Remény egy boldogabb jövőben, valódi békében, az
embereket szerető, jólelkű vezetők megjelenésében – remény mindabban,
amit a Mindenható megígért. Hisszük, hogy Jézus vissza fog jönni, együtt
az iszlám egyik tisztelt gyermekével, hogy a világot szeretetbe,
testvériségbe és igazságba vezesse. Minden kereszténynek vagy az
ábrahámi vallások valamelyikét gyakorló hívőnek felelőssége, hogy
előkészítse az utat ezen isteni ígéretek beteljesedéséhez.” - Mahmúd
Ahmadinezsád iráni államfő fenti szavai egy időben hangzottak el a
teheráni legfelsőbb bíróság által 2010 novemberében Juszuf Nadarkhani
keresztény pásztor ügyében kihirdetett halálos ítélettel. A lelkészt
többször módosított vádpontok és ítéletek után végül nemzetellenes
tevékenységben találták bűnösnek. A halálbüntetéstől megmenekült, de
összesen három évet töltött az iráni rezsim legszigorúbb börtönében.
A
teheráni kormány politikája azóta sem változott: 2011-ben hat év
börtönre ítélték Behnam Irani pásztort, egy évvel később pedig
ugyanilyen ítélettel sújtották ben Farshid Fathi gyülekezetvezetőt.
Iranit „nemzetellenes tevékenységekkel” vádolták (keresztény hitről
prédikált), míg Fathit „vallásos propagandával” (perzsa nyelvű Bibliákat
terjesztett).
Ahol a megtérés halálos vétek
Az
emberi jogi szervezeteknek köszönhetően az iráni keresztények
üldözésére külföldön is felfigyeltek. A névvel ismertté vált esetek
mellett számos prédikátort és lelkészt idéztek bíróság elé, vagy éppen
börtönöztek be tárgyalás nélkül Iránban. Többen közülük rejtélyes
körülmények között meghaltak. Számos iráni keresztény kényszerült
elhagyni az országot, és még otthonuktól távol is létkérdés számukra,
hogy személyazonosságuk rejtve maradjon. Teherán egyik közelmúltban
betiltott közösségének vezetője is – aki az iráni hatóságok elől
menekült el az országból – ezzel a feltétellel mondta el történetét a
Heteknek.
„Noha Irán
az ötvenes években az elsők között lépett a demokrácia útjára, a
társadalomban megrendült a Nyugat iránti bizalom, és 1979-ben vallási
alapon álló diktatúra került hatalomra. Az addig szabadon működő
keresztény felekezeteket egyre szigorúbb rendeletekkel szabályozták,
csak azoknak maradt legális a tevékenysége, amelyek minden tekintetben
hajlandóak voltak kiszolgálni a hatalom elvárásait. A keresztény
csoportok tagjainak, amilyen a miénk is volt, kötelező lett a tagsági
kártya, amelynek a másolatát el kellett juttatni a rendőrséghez.
Istentiszteletet kizárólag a jóváhagyott időpontban lehetett tartani, és
megkövetelték, hogy minden új tagról jelentést adjunk.
Ha
valaki muzulmán háttérből tért át, az fokozottan célpontja lett a
zaklatásoknak, ezért a keresztények igyekeztek kisebb, házi
közösségekben gyakorolni a hitüket, mert így rejtve maradhattak a
nyilvánosság elől. Egy ideig működhet a titkolózás a barátok,
munkatársak, tanárok előtt, de előbb-utóbb valaki úgyis rákérdez, hogy
miért nem böjtölsz ramadánkor, miért nem jársz mecsetbe... Ráadásul
minden hivatalos irat – iskolai felvételi, útlevél, banki adatlap –
kitöltésekor találkozunk azzal a kérdéssel: mi a vallása? Ha
feltüntetjük az igazat, magunkat és családunkat is véget nem érő
zaklatásoknak tesszük ki. A keresztényüldözés amúgy is felerősödött az
utóbbi években: előfordult, hogy hitgyakorlatuk miatt még szoptatós
anyákat is börtönre ítéltek.
Az
elsődleges célpontok az új megtérők, és azok, akik házi gyülekezeteket
tartanak fenn. Az iráni hivatalnokok úgy vélik, hogy az ilyen közösségek
nem szakrális célokat szolgálnak, hanem iszlámellenes elveket
terjesztenek. Azt híresztelik, hogy az ilyen csoportokat nyugati
cionisták finanszírozzák, hogy a fiatal irániakat eltérítsék hitüktől. A
közvélemény úgy tudja, hogy Európában mindenki keresztény, így azok az
emberek, akiket a televízióban látunk, a részeges, házasságtörő,
kihívóan öltöző, erkölcstelen viseletű emberek, nos, azok a
keresztények.
Ennek
ellenére mára nagyon sokan csalódtak a muzulmán rezsimben. Emberek ezrei
keresik a kiutat, és így megnyílnak a keresztény tanítások felé. Egy
muzulmán áttérítése a saría szerint tilos, ezért aki egy muzulmánt
eltérít a hitétől, a saját életét veszélyezteti. Általában ilyen
helyzetek adnak ürügyet a hatalomnak a beavatkozásra. A hatóságok
igyekeznek az evangéliumi keresztényektől – különösen azoktól, akik
perzsa nyelven végzik szolgálatukat – írásos kötelezvényt kicsikarni,
hogy muzulmánok számára nem teszik lehetővé az istentiszteleteiken való
részvételt. A keresztény közösségek erőteljes növekedése olyan
nyugtalanító a hatalom számára, hogy maga Hamenei ajatollah is
felszólalt ezzel kapcsolatban. A rezsim hatalmas összegeket fordít az
iszlám népszerűsítésére, ennek ellenére az iráni emberek elfogadók, és
nyitottak az evangéliumra” – állítja a teheráni lelkész, akinek apját
tizennyolc éve a legnagyobb asszír keresztény gyülekezet vezetőjének
választották meg.
Álmok és a fekete Peugeot
„A
vezetők megegyeztek, hogy Isten útmutatása szerint megnyitják a
gyülekezetet a perzsa muzulmán emberek számára. Az asszírok, akik nem
voltak hozzászokva, hogy érintkezzenek a muzulmánokkal, ezt nagyon
rosszul fogadták. Olyan erős az elkülönülés, hogy asszírok nem járhatnak
perzsa iskolába, tilos számukra a perzsa közösségekben megjelenni vagy
közeli barátságot kialakítani perzsákkal. Sok vitát követően végül úgy
döntöttek, hogy mégsem nyitjuk meg a gyülekezetet a muzulmánok előtt. Ám
hamarosan egy asszony érkezett, Newsha, aki elmesélte, hogy álmában
Jézus szólt hozzá. Arra kérte, hogy jöjjön el, és mondja meg a
lelkésznek: ez a gyülekezet Istené, és nem a pásztoré, Jézus pedig meg
kívánja nyitni az ajtót az emberek előtt. Azután egy másik személy,
Cyrus is felkeresett minket. Zokogva kérte, hogy imádkozzunk vele. Neki
is megjelent álmában Jézus, amikor egyik fia mellett töltötte az
éjszakát egy kórházban, ahol a gyereket kemoterápiával kezelték. Azt
álmodta, hogy Jézus elküldi őt hozzánk, hogy imádkozzunk a fiáért. Pár
nappal az ima után Cyrus visszatért, de ez alkalommal nem egyedül. A
mikrobuszban egész családja, és mintegy tucatnyi rokona ült. Cyrus
elmondta, hogy fia váratlanul teljesen meggyógyult az agydaganatból, és
azért jöttek el mindannyian, hogy átadják életüket Jézusnak. Az ő fiai
lettek az első perzsa nyelven beszélő gyerekek a bibliaiskolában.”
A
lelkész előtt ezekből a jelekből nyilvánvaló lett, hogy Isten szándéka a
muzulmánok felé való szolgálat. „Ugyanakkor a közösség eredeti tagjai
nem értették meg ezt, így a legtöbb asszír elhagyta a gyülekezetet, csak
nagyon kevesen maradtak velünk. A perzsa közösség – mintegy ötven fő –
rövid időn belül meglepő növekedésnek indult. Az ébredésnek híre ment.
Lassan az asszírok is visszatértek, és részt vettek a perzsa nyelvű
istentiszteleteken. Látták, milyen rendkívüli csodákat cselekszik Isten a
gyülekezetben. Egy ember, aki gégerákkal érkezett, és hangja sem volt,
az ima után a mikrofonba mondta el gyógyulását. Egy híres filmrendező,
aki nyomorék volt, szaladva ment haza családjához. Nők, akik a testüket
árulták, találkoztak Isten kegyelmével, és új életet kezdtek. Még olyan
emberek is megtértek, akik a kormánynak dolgoztak, és kémkedni jöttek
közénk.”
Ahogy a
gyülekezet növekedett, a kormány is nyomatékosabban lépett fel.
„Többször beidéztek a rendőrségre kihallgatásokra és szembesítésekre.
Egy alkalommal az istentisztelet után egy fekete Peugeot 406-os jelent
meg az utcán. Két középkorú, elegáns férfi ült benne. Megálltak
mellettem, és az egyikük a nevemen szólított. Átadott egy telefonszámot,
hogy hívjam fel, majd továbbhajtottak. Tudtam, hogy a négyjegyű
hívószám csak a hatóságé lehet. Nyilvánvaló volt, kik kerestek, de nem
tudtam, mit akarhatnak tőlem. Végül is telefonáltam, de a beszélgetés
olyan mélyen sokkolt, hogy rögtön megváltoztattam a telefonszámomat. Nem
is sejtettem, hogy ez a kis eset nehéz és fájdalmas évek nyitánya volt
csupán.”
Kötéllel a nyakamban
Ezután
gyakorivá váltak a zaklatások. „Követtek minket, fényképeket csináltak
rólunk – azt akarták, hogy rettegjünk. Sorra küldték a rólunk készült
fotókat, bejöttek az otthonunkba, amíg távol voltunk, és jeleket hagytak
maguk után. Tudatni akarták, hogy bent jártak. Blokkolták a
levelezéseinket, lehallgatták a telefonbeszélgetéseinket, mindezt úgy,
hogy közben mi is biztosak legyünk abban, hogy ezt teszik. 2009-ben a
gyülekezetet hivatalosan betiltották. A kihallgatások folyamatossá és
erőteljesebbé váltak. Kényszerítettek, hogy információkat adjak a
tagokról, írjak alá magam, a családom és más gyülekezetek vezetői ellen
szóló dokumentumokat. Megtagadtam az együttműködést. Előbb
megfenyegettek, majd hamarosan elvesztettem a munkahelyemet,
eltanácsoltak az egyetemről, és a végén már az utcára sem mertem egyedül
kimenni.
A
kihallgatások alkalmával először csak hosszú, dühítő, értelmetlen
várakoztatást alkalmaztak. Az utolsó években több időt – sokszor
egyfolytában napokat – töltöttem kihallgatásokon, fogdában, mint
szabadon. Amikor továbbra is megtagadtam az együttműködést, a bánásmód
megváltozott. A várakoztatások helyére zárka lépett – nemegyszer
sötétzárka, ahol minden kapcsolattól elszigetelve tartottak. Közben
hozzátartozóim hangját játszották be felvételről – kínvallatásuk,
szenvedéseik hangjait. Amikor kihallgatásra vittek, hosszú folyosókon
vezettek át újra és újra. A menet során mindenhol kínzás hangjait
lehetett hallani, néhány ajtón át látni is lehetett, ahogy kínoznak
valakit. A kihallgatás előtt közölték a vádat és a várható ítéletet –
persze ez csak a rettegésteli légkört volt hivatott megteremteni.
Gyakran teljesen meztelenre vetkőztettek a kihallgatás teljes idejére.
Mindez azt szolgálta, hogy lelkileg összetörjek, és hajlandó legyek az
együttműködésre.”
Az
olyan esetekben, amikor ez sem érte el a célját, az iráni hatóságok
fizikai terrort alkalmaztak. „Napokon át minden élelmet, vizet megvontak
tőlem. Amikor újra enni hoztak, az az étel visszataszító, ehetetlen
volt. Ekkor már rendszeresen ütöttek, rúgtak. Többeket – férfiakat és
nőket egyaránt – brutálisan megerőszakoltak, különböző durva tárgyak
használatával. A vallatásokra törött üvegekkel teliszórt úton vezettek,
miközben egy folyosón láthattam, ahogy másokat kínoznak. Nekem
szerencsére nem jutott ki belőle, de többeket megkorbácsoltak, bottal
vertek félholtra. A legdurvább kínzási forma talán az, amikor
megrendezik a fogvatartott kivégzését. A folyamat addig tart, amíg a
fogoly már biztos lesz benne, hogy ez itt a vég. Talán az akasztás a
legszörnyűbb. Az ember felkészül, hogy a következő percben megfullad, és
akkor leveszik nyakáról a kötelet.
A
végén én is mindenre hajlandó lettem. Mindent aláírtam, amit elém
tettek, magammal és családommal kapcsolatban is. Miután kiengedtek,
fokozott megfigyelés alá vontak. Ez volt az utolsó esélyem arra, hogy
elhagyjam az országot, hogy ne tudjanak felhasználni annak a
rombolására, aminek addig az építését szolgáltam. Amíg nem változik a
rendszer, csak az életem kockáztatásával térhetek vissza. Vannak, akik
nem törnek meg, és képesek maradni. Ilyen Juszuf Nadarkhani is, aki a
halálos ítélet után csodálatos módon kiszabadult, és máig Iránban él és
szolgál – de a legtöbben elmenekülnek.”
A
drámai körülmények ellenére Iránban sokan vonzódnak a keresztény
tanítások felé. „Több európai székhelyű televízió, amelyek keresztény
tartalmat közvetítenek műholdon és interneten, arról számol be, hogy
naponta ezernél is több üzenetet kapnak Iránból. Sokan várják, hogy a
jelenlegi kormány bukásával új helyzet jön létre, amiben szabadabb lehet
az evangélium hirdetése. Nem tudni, lesz-e ilyen fordulat, de az
bizonyos, hogy az egyik legszélsőségesebbnek tartott iszlám országban
sem veszett ki az emberekből a vágy a szabad vallásgyakorlásra” –
állítja a perzsa lelkész.
(Lőwy Gábor, hetek)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése