"Atyának se hívjatok senkit a földön" - mondta Jézus. Miért hívjuk hát atyának a papokat, és Szentatyának a pápát?
Jézus valóban ezt mondta Máté
evangéliumának 23. fejezete szerint, és a katolikusok, akik
maradéktalanul elfogadják a Szentírás teljességének sugalmazottságát,
mégis ősi idők óta atyáknak szólítják a papokat. Hogy milyen ősidőkre
vezethető ez vissza, arra majd fontos lesz visszatérni, de előtte
vegyünk egy alapvetőbb dolgot fontolóra.
Vajon Jézus szó szerint értette, amit
mondott, és kivétel nélkül megtiltotta, hogy atyának, vagyis apának (a
Biblia nem tesz különbséget az atya és az apa szavak között) szólítsunk
bárkit is a földön? A kérdés, hogy Jézus szó szerint értette-e, nem
tabu keresztények között. A dolgokat úgy szeretnénk érteni, ahogy Jézus
értette őket, és ha Jézus egy példázattal akarta kifejezni tanítását,
akkor a legjobb a példázatát megérteni, és nem leragadni a szó szerinti
értelemnél.
Egy félreérthetetlen példa a példázatok
helyes értelmezésre az, amikor Jézus azt mondja magáról János
evangéliumában, hogy „Én vagyok az ajtó”. Nyilván nem a kilincset
keresték rajta már az apostolok sem, hanem felfogták a példázat mélyebb
értelmét.
Visszatérve az "Atyának se hívjatok
senkit a földön" parancs szó szerinti értelmezéséhez, felmerül a
probléma – a papok megszólításán túl -, hogy akkor a biológiai szülőnket
nem szólíthatnánk apának, és a gyermekeink bennünket sem apának.
A szövegkörnyezetet figyelembe véve
kiderül, hogy nem csak apának nem szólíthatnánk senkit, ha szó szerint
vesszük Jézus szavait, hanem mesternek és tanítónak sem. Viszont a
szövegkörnyezet arra is rávilágít, hogy mi Jézus üzenetének a lényege:
Ti ne hívassátok magatokat mesternek, mert egy a ti Mesteretek, ti pedig mindnyájan testvérek vagytok. De atyának se hívjatok senkit a földön, mert egy a ti Atyátok, a mennyei. És tanítónak se hívassátok magatokat, hisz egy a ti tanítótok: Krisztus. (Mt 23.9-10)
Jézus az Atya, a Mennyei Atya
egyedülálló atyaságára akarja felhívni a figyelmet, aki minden atyaság
forrása. A szó szerinti értelmezés bizonyos értelemben a lényeg ellen
hatna, hiszen ha biológiai apjukat sem hívnák apának az emberek, akkor
előbb-utóbb elveszítenénk az atyaság fogalmát, így Isten atyaságának a
fogalmát is. Pedig Isten épít a természetre, a természetes atyaságról
alkotott képünkre, amikor kinyilatkoztatja saját természetfeletti
atyaságát.
A Biblia azonban egyértelműen jóváhagyja
a lelki vezetők lelki értelemben vett atyaságát is, és az atyaként
való megszólításukat is. Ez szintén nem áll ellentmondásba Jézus
szavaival a Máté evangéliumból, ha azokat a Mennyei Atya egyedülálló
atyaságának a kiemeléseként értjük.
Az Apostolok Cselekedeteiben István vértanú így fordul a tömeghez: "Testvérek és atyák! Hallgassatok meg!" (ApCsel 7,2). Szent Pál magát nevezi leveleiben több helyen is atyának, és a híveket gyermekeinek.
Ha számtalan tanítótok volna is Krisztusban, atyátok nincs sok. Az evangélium által én adtam nektek életet Krisztus Jézusban. (1Kor 4.15).
Innen tudhatjuk, hogy Jézus nem az "atya" kifejezéssel
akart leszámolni minden emberi kontextusban, hanem Isten atyaságát
akarta a többi fölé emelni. Ami a papokat illeti, az evangélium
hirdetése és a keresztség kiszolgáltatása, mely által új ember
újjászületik a természetesből természetfeletti életre, atyai (szülői)
jellegű tevékenységek, melyekre a papok rendelve vannak. Ezért nevezik
hát a katolikusok atyának a papokat.
http://katolikusvalasz.blog.hu/2018/02/28/_atyanak_se_hivjatok_senkit_a_foldon_miert_hivjuk_hat_atyanak_a_papokat?
http://katolikusvalasz.blog.hu/2018/02/28/_atyanak_se_hivjatok_senkit_a_foldon_miert_hivjuk_hat_atyanak_a_papokat?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése