Több
száz éve nem történt olyan a katolikus egyház történetében, mint most
szeptemberben. Hatvankét katolikus pap és tudós szerint ugyanis a
katolikus egyházfő "eretnekségek terjedését" segítette elő, ezért
úgynevezett "Hívő korrekciót" adtak ki.
A katolikus papok és hittudósok által aláírt és most nyilvánosságra hozott levélben az áll,
hogy
az egyházfő eretnek álláspontot támogat a házasság, az erkölcsi élet,
és az Eucharisztia egyes kérdéseiben, melyek "eretnekségek és egyéb más
tévedések" terjedését okozta a katolikus egyházban.
Pápa
hasonló figyelmeztetést utoljára majd 700 évvel ezelőtt kapott, amikor
is XXII. János pápát "vonták felelősségre" az olyan tévedései miatt,
melyeket a halálos ágyán vissza is vont. A levelet állítólag már
augusztus 11-én átadták Ferenc pápának, de választ azóta sem kaptak a
korrekció írói, akik ezért nyilvánosságra hozták a dokumentumot.
Az
aláírók azt szeretnék elérni, hogy Ferenc pápa ítélje el azokat az
eretnekségeket, melyeket "közvetlenül vagy közvetve" megerősített, és
tanítsa a katolikus hitet annak teljességében.
Továbbá:
nem adnak "semmilyen ítéletet" a pápa vétkességéről a levélben
felsorolt hét eretnekség terjedésével kapcsolatban, mivel nem az ő
feladatuk megítélni, hogy az eretnekség bűne elkövetésre került-e".
Végül
a levél szerzői azt is hozzáteszik, hogy a korrekció semmilyen
mértékben nem sérti meg a pápai tévedhetetlenség katolikus tanítását.
A katolikus egyházban korábban hatalmas vihart kavart Ferenc pápa Amoris Laetitia kezdetű apostoli buzdítása (A szeretet öröme - a szerk.), melyet a családról szóló vatikáni szinódust követően adott ki.
Az
aláírók szerint a pápai dokumentumban rengeteg olyan bekezdés
szerepel, melyek a "hét eretnek propozíció terjedését szolgálják".
Ezek közé tartozik például az, hogy Ferenc pápa nem volt hajlandó válaszolni a "dubiára".
A
dokumentum öt kérdést tesz fel Ferenc pápa apostoli buzdításával
kapcsolatban. A kérdések a levelet aláíró bíborosok kétségeit (dubia - a
szerk.) fogalmazzák meg. A bíborosok hangsúlyozzák,
hogy az apostoli buzdítás említett részei "tévelygést és zavart"
keltettek a hívőkben, és a teológustudósok is eltérően magyarázzák őket.
A kommentárjukban arra is kíváncsiak voltak, a Amoris Laetitia kifogásolt passzusai mennyire vannak összhangban az egyház erkölcsi tanításával, különösképpen II. János Pál 1993-ban írt Veritatis splendor
(Az igazság ragyogása - a szerk.) kezdetű enciklikájával, amelyet a
lengyel pápa az egyház erkölcsi tanításáról adott ki. A mostani levelet
ezek a bíborosok nem írták, illetve nem írhatták alá, mert például két
bíboros idő közben elhunyt.
Azt
is kifogásolják, hogy Ferenc pápa állítólag erővel avatkozott be a
családszinóduson, hogy annak zárójelentésbe kerüljenek bele azok a
felvetések, melyek nem kaptak elég támogatottságot a szinódusi atyáktól.
Ezek közé tartoznak: az elvált és újraházasodott hívek áldoztathatóak
legyenek, a lelkipásztoroknak pedig "pozitív aspektusait" kellene
hangsúlyoznia az Egyház által súlyosan bűnös életformáknak, mint amilyen
a polgári úton történt újraházasodás, vagy a házasság előtti
együttélés.
A
katolikus egyházfő korábban támogatta a bécsi bíboros érsek - a
buzdításhoz fűzött értelmezését -, amely szerint a házasságtörésben élők
részesülhetnek az Oltáriszentségben.
A
levélírók kifogásolják azt is, hogy Ferenc pápa megerősítette a Buenos
Aires-i régió püspökeinek azon nyilatkozatát, mely engedélyezte a
házasságtörésben élők áldoztatását, egyenesen kijelentve, hogy a
buzdításnak "nincs más értelmezése".
A
katolikus egyházfő állítólag befolyásos pozíciókba emelt olyan
embereket, akik nyilvánosan szembehelyezkednek az Egyház szentségekkel
kapcsolatos tanításával.
Azt
sem tartják helyes döntésnek a levélírók, hogy a pápa engedélyezte a
római egyházmegye számára olyan instrukciók kiadását a saját
fennhatósága alatt, amelyek bizonyos körülmények között engedélyezik a
házasságtörésben élők áldoztatását.
Végül a Szentatya nem javíttatta ki a Szentszék hivatalos lapja, a L’Osservatore Romano-ban megjelent cikket a máltai püspököktől, amelyben az Amoris Laetitiához fűzött értelmezésükben engedélyt adnak az elvált és újraházasodott párok áldoztatására.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése