Biztos
mindenkivel előfordult már, hogy egy adott helyzetben kénytelen volt
elgondolkozni, hogy amennyiben minden ember egyformán értékes, vajon
nem kellene ugyanolyan értékesnek tartanunk minden eszmét vagy
véleményt is. A jelen weboldal, de leginkább a hozzá tartozó Youtube
csatorna komment szekciójában elég gyakori a vád, miszerint a
kereszténység kirekesztő, amikor azt állítja, hogy Jézus az egyedüli
Út. De tényleg. Vajon nem kellene megszabadulni ettől a kirekesztő
hozzáállástól? Nem lehet, hogy az egyet nem értés szüli ezt a sok
erőszakot? Ezek őszinte aggodalmak, amikre érdemes odafigyelni, de vajon
megalapozottak? A folyamat epizódjait napi szinten láthatjuk a
hírekben, így érdemes megvizsgálni, hogy mi lehet a probléma forrása.
A vallás vagy hit – és a jelen esetben
szinte mindegy, hogy melyik szót használjuk – mindent felfokoz. Hitbeli
kérdésekben mindenki rendkívül elszánt tud lenni. Hevesebben vitázunk,
hajthatatlanul ragaszkodunk az álláspontunkhoz és hajlamosak vagyunk,
még ha nem is valljuk be magunknak, vagy nem tudatosan tesszük,
alsóbbrendűnek vagy kicsit kevésbé méltónak tartani a más véleményen
lévőket.
Állítólag egy alkalommal Gandhit
valamilyen rasszista ürüggyel nem engedték belépni egy templomba, mire a
történet szerint Gandhi az indiai filozófus, Bara Dada szavaival
reagált:
„Jézus igazán csodálatos, de ti keresztények nem hasonlítotok Rá.”
A történetnek legalább egy tucat
verziója létezik és bár nem tudni, hogy valóban így esett-e, érdemes
elgondolkozni, hogy vajon hány alkalommal állítottunk akadályt mások és
Jézus közé a hozzállásunkkal. Nyilván ezek az akadályok nem
jelenthetnek igazi gátat egy igazi kereső és egy Igaz Isten között, de
ez nem változtat saját felelősségünkön. Természetesen minden szomorú
esetre ugyanannyi egekbe röpítő és szívmelengető ellenpéldát is fel
tudok idézni és, ami engem illet, szeretek arra összpontosítani, hogy
az utóbbiak számát gyarapítsam.
Amikor valami, jelen esetben a hit,
annyi gonoszságra képes, az ember hajlamos zsigerből visszautasítani.
Csakhogy ami annyi felfoghatatlan gonoszság forrása lehet, ugyanannyira
a leghatalmasabb jó forrása is. Ebből pedig nem az következik, hogy a
hit rossz, hanem az, hogy igencsak komoly hatalommal bíró valamiről van
szó.
Az atom kettéhasításának képessége
egyszerre hozott olcsó energiát és pusztítást. Vajon a pusztításról az
atom tehet? Mire következtethetünk ebből a kereszténység történelmére
vonatkozóan? Például arra, hogy számos rossz történt a kereszténység
nevében. Csakhogy ez ugyanígy, sőt, hatványozottan igaz az ateizmusra
is. A XX. századot szemlélve egyet megtanulhattunk: a vallás eltörlése
nem megoldás. A XX. század tömeggyilkosai egytől egyig az ateista
filozófiákhoz fordultak útmutatásért és önigazolásért. Nyilván egyetlen
ateista sem akarná, hogy az ateizmust a legrosszabb ateista
atrocitások alapján ítéljük meg, így elvárható, hogy az ateisták se
tegyék ezt a kereszténységgel.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az egyet
nem értés a másik lekicsinyléséhez, extrém esetben pedig erőszakhoz
vezethet. Mi lehet a megoldás, ha ezt el akarjuk kerülni? Értsünk egyet
mindenkivel?
Egyre többen gondolják, hogy a
pluralizmust követve (ami a Wikipédia szerint a modern társadalom
alapja), vagyis minden ideológiával egyetértve, kizárhatjuk, hogy az
egyet nem értés miatt összetűzésbe kerüljünk. Ez a megoldási kísérlet
azonban már az első lépésnél elakad, ugyanis amint eldöntöttük, hogy
mostantól kizárólag az egyetértés lehet a helyes út, azonnal kizártunk
mindenkit, aki szerint nem helyes mindennel egyetérteni. Akármit
teszünk, az egyet nem értést nem tudjuk eltörölni. Az egyet nem értés
lehetősége nélkül nincs értelmes párbeszéd és nem létezhet szabad
társadalom. A probléma tehát nem az egyet nem értéssel van, hanem
azzal, hogy elvesztettük az értelmes és tisztelettartó egyet nem értés
képességét. Ezt pedig csakis egy olyan világnézet birtokában
szerezhetjük vissza, ami nem az egyetértéshez köti az ember értékét.
Ez a világnézet a kereszténység. Ugyanis
csak akkor lehet minden ember egyformán értékes, ha minden ember
rendelkezik ugyanazon megmásíthatatlan tulajdonsággal.
Ezt a tulajdonságot hiába keressük a
naturalizmusban, hiszen az evolúció egy bizonyos skála mentén osztja az
értékeket. Nem mindenki egyformán intelligens, nem mindenki egyformán
egészséges vagy hasznos a társadalom számára, nem mindenki egyformán
csinos vagy jóképű, gazdag vagy barátságos. Ráadásul hiába áll valaki
jó helyen ezen a bizonyos skálán, az idő mindent megváltoztat. Aki ma
egészséges, holnap már nem biztos, hogy az lesz. Mindenki öregszik,
gyengül, az anyagi helyzetünk pedig szintén változik. Akárki akármit
mond, erkölcsileg sem vagyunk következetesek. Fizikailag pedig
hétévente minden atom lecserélődik a testünkben. Kik vagyunk, ha semmi
sem állandó fizikai állapotunkban? A naturalista nézőpont szerint az
emberi érték változó és mulandó.
Mi az tehát, ami minden emberre
egyformán igaz és nem elveszíthető? Ez nem más, mint Isten szeretete.
Isten szeretete az egyetlen dolog, ami sohasem változik és nem
elveszíthető.
Nem a génjeink miatt vagyunk értékesek,
hanem azért, mert már azelőtt szerettek bennünket, hogy a génjeink
létrejöttek volna. Isten szemében nem a legéletképesebbek a
legértékesebbek, hiszen Ő az életét adta a legértéktelenebbekért. Az
ember értéke nem biológiai, intellektuális, anyagi, erkölcsi vagy
esztétikai, hanem személyes. Olyan érték, amit egy minket személyesen
szerető személyes Isten szeretete ad.
Szóval akármennyit aggódunk az egyet nem
értés miatt, az egyet nem értés elkerülhetetlen. Egyet nem értés
nélkül nem szólhatunk szabadon. Nem az egyet nem értést kell
felszámolnunk, hanem meg kell tanulnunk úgy szeretni, hogy a másik
becsmérlése nélkül tudjunk egyet nem érteni.
Ez egy olyan igazság, amit nem egy ateista filozófus volt kénytelen elismerni:
„Az egyetemes egyenlőség, amiből a
szabadság eszményei, a kollektív szolidaritás, a független élet, az
emancipáció, a személyes lelkiismeret, az emberi jogok és a demokrácia
is megszületett, az igazságosság zsidó etikájának és a szeretet
keresztény erkölcsének a közvetlen hagyatéka. Ennek a lényegében
változatlan hagyatéknak, a folyamatos kritikák és átértelmezési
kísérletek ellenére, nem létezik alternatívája.” (Jürgen Habermas)
Ravi Zacharias és Vince Vitale írásai alapjánhttp://idokjelei.hu/2017/06/egyet-nem-ertes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése