Isten változatlan igazsága a házasságról és a nemiségről
Athanasius Schneider püspök
1.
A mi Urunk Jézus Krisztus, személyében az Örök Ige és Igazság az
emberi természet méltóságát egy különösen csodás módon állította vissza
(Qui dignitatem humanae substantiae mirabilius reformasti”), méghozzá
az ember nemiségére vonatkozóan, amely kezdetben csodás módon
teremtetett (mirabiliter condidisti). A bűnbeesés által az emberi
nemiség méltósága megsebződött. A régi emberek keményszívűsége miatt
Mózes még a válást is bevezette, méghozzá az Isten által eredetileg
adott, a házasság abszolút felbonthatatlanságával ellentétben. A
farizeusok és az írástudók, bár ismerték az igazságot a házasság
eredetéről, azonban a válás széleskörűen elterjedt igazolását keresték
egy a nép által elismert tanító részéről. A tan és a pasztorális
gyakorlat közti ellentét lehetőségének az első hazugjai kifejezetten a
farizeusok és az írástudók voltak. Ők kérdezték tehát Jézust a házasság
alapvető felbonthatóságának a jogosságáról. (Vö. Mt 19,3). Jézus nekik
hirdette evangéliuma által és minden kor emberének Isten állandóan
érvényes és megváltoztathatatlan igazságát a házasságról, miközben azt
mondta: „Kezdetben ez nem így volt. Én azonban azt mondom nektek: aki
elbocsátja feleségét és egy másikat vagy egy másik elváltat vesz
magához, az házasságot tör” (Vö: Mt 19,9). Jézus a házasságról és a
nemiségről való isteni igazságot a maga teljes komolyságában és annak
teljes szépségében visszaállította. Krisztus ebben az általa tekintélyi
alapon hirdetet isteni igazságban nem hagyott semmiféle szofizmákat
(pl. pszichológiai okokból való bűnösségeltörlést), és semmiféle
állítólagos pasztorális okokra hivatkozó (adott esetben egyes esetekre
szorítkozó) kivétel-szabályozásokat érvényesülni, amit a farizeusok
gyakoroltak. Sőt odáig ment, hogy azt hirdette: Mindenki, aki egy
asszonyra sóvárgó szemmel rátekint, szívében már házasságtörést
követett el vele.” (Mt 5,28). Krisztusnak ez a parancsa általános
érvényű és azt mondja: Minden egy másik emberre irányuló szexuális
vágyakozás, aki nem a jogos házastárs, az szándéka szerint Isten
szemében már a házasságtörés bűne és a hatodik parancs ellen irányul.
Ezzel Krisztus minden szándékos gondolati, és minden testi, érvényes
házasságon kívüli, szexuális aktust (mint parancsellenest, amely Isten
akarata ellen irányul) istenellenesként elítélt. Jézus az ő szavait
nem saját tanításaként mutatta be, hanem az Atya tanításaként: „Az én
tanításom nem az enyém, hanem azé, aki küldött engem (Jn 14,24), és „Az
az Ige, amit hallottatok nem az enyém, hanem azé, aki küldött engem”
(Jn 14,24). Ugyanezt mondta apostolainak, és bennük az egyházi
tanítóhivatal minden birtokosának minden korban egészen
újraeljöveteléig: „Aki titket hallgat, engem hallgat” (Lk 10,16)
2.
Krisztus a házasságról és a nemiségről szóló eredeti igazságot -
figyelembe nem véve sok kortársának keményszívűségét, és a farizeusok
és írástudók pasztorális szofizmusát - ünnepélyesen helyreállította, és
apostolaira és utódaikra bízta, hogy hűségesen továbbadják és
gondozzák olyan kincsként, amelyet nem emberek hoztak létre, és amely
nem emberi döntsektől függ. Az apostolok a leglelkiismeretesebb őrzői
(„episcopi et pastores”, vö Apcsel 20,28) és gondnokai
(„administratores” vö 1 Kor 4,1; Tit ,7) voltak ennek a
hitletéteménynek azon a területen is, amely a házasságra és a nemiségre
vonatkozik, emlékezve Jézus hozzájuk intézett szavaira: „Ki a hű és
okos szolga, akit az Úr házanépe fölé rendelt, hogy a megfelelő időben a
megfelelő táplálékoz nyújtsa neki” (Lk12,42)? Az elmúlt kétezer év
során az egyház életében újra meg újra voltak próbálkozások, hogy
Krisztus napnál világosabb és kompromisszumok nélküli a házasság
felbonthatatlanságáról szóló és mindenféle házasságon kívüli szexuális
aktus Isten szándékai ellenére való tanítását átértelmezzék. Az egyház
életének első szakaszában „Jezabel” és a „nikolaiták” gnosztikusan
liberális tanai voltak azok, amelyeket János apostolnak a pergamoni és
tiatirai egyházban bírálnia kellett (vö. Jel 2,4-24). Krisztus és az
apostolok házasságról szóló tanításának radikális ellentanítását hozta
Luther Márton azáltal, hogy a házasságot pusztán „világi dolog”-nak
minősítette, és ezáltal elsőként a keresztény Nyugaton elméletileg és
gyakorlatilag is megnyitotta az ajtót a házasság felbontásához (Vö.
ehhez Hesseni Fülöp kettős házasságának az esetét!). Nagyon sokféle
formában történt a visszaélés Krisztus házasságról szóló tanításával:
az irgalmasság fogalmának az elferdítésével („oikonomia”-nak nevezik az
orthodox egyházban) vagy gyávaságból és szervilizmusból evilág
erőseinek a házasságtörő gyakorlatával szemben. Néhány példa az
utóbbira: A görög episzkopátus I. Justinanusz korától kezdve, a frank
episzkopátus a német II. Lothar kettős házasságának az esetében, főleg
eklatáns módon Anglia majdnem teljes katolikus episzkopátusa VIII.
Henrik idején, továbbá egy része a bíborosi kollégiumnak Napóleon
érvénytelen második házassága esetén. Néhány bátor bíboros protestált
mégis ellene, mire Napoleon megtiltotta nekik a bíborosi öltözet
viselését, és a bíborosi jövedelmeket is megvonta tőlük. Ezeket a
politikailag lojális bíborosokkal szemben „fekete kardinálisok”-nak
nevezték.
3.
Néhány év óta létrejött egy egyházon belüli csoportosulás főleg
papokból, de néhány püspök és bíboros is hozzájuk tartozik, amelyik a
Római Katolikus egyház kétezer éves gyakorlatának a megváltoztatására
törekszik, hogy ti. az elváltak és új partnerrel (civil házassági
jellegű kapcsolatban) együtt élők nem járulhatnak szentáldozáshoz, mert
ez istenellenes, mivel Isten igéje ezt mondja: „A házasságtörők nem
birtokolhatják az országot” (1 Kor 6,9). Ez a nevezett csoportosulás
különféle érveket használ. Ezek nagyon is emlékeztetnek a
korakeresztény gnosztikusok érveire, akik számára ellentét volt a tan
és a gyakorlat, vagyis a lelkipásztorkodás között. Továbbá Luther
Márton érveire is, amelyek a hit üdvözítő erejét elválasztják az
életvezetéstől, a bánattól és az igazi megjavulástól. A trienti zsinat
ezzel szemben ezt tanítja: „Aki azt mondja, hogy a bűnbánatnak csak két
része van, ti. a bűn okozta félelem, és az evangélium vagy a
feloldozás által fogadott hit (bánat, megvallás és elégtétel nélkül),
az ki van közösítve az egyházból” (DS 1704). Ehhez járul még, hogy ez z
említett csoportosulás szofista és cinikus trükkök által az azonos
neműek aktusait végső soron igazolni kívánja azáltal, hogy két szodomai
kapcsolatban lévő személy más jó tulajdonságairól beszél, mintha ez az
istenellenes kapcsolat is önmagában jó volna. Mindezen próbálkozások
ellenére Isten Szentírásban lévő szavainak az igazsága ma is érvényes,
ahogyan az apostolok korában érvényes volt: „Ne hagyjtátok magatokat
félrevezetni: paráznák, bálványimádók, házasságtörők, kéjencek,
olyanok, akik homoszexuális aktusokat visznek véghez, nem fogják
örökölni Isten országát” (1Kor 6,9), és: „A paráznákat és
házasságtörőket elítéli Isten” (Zsid 13,4). Egyetlen katolikust, aki
még komolyan veszi keresztségi fogadalmát, sem szabad, hogy
megfélemlítsenek a paráznaságnak és a házasságtörésnek ilyen szofista
tanai, még akkor sem, ha, Isten bocsássa meg, egy püspök vagy bíboros
szájából hangoznak is el. Az ilyen tanítók egyházi hivatalokban biztos,
hogy nem Krisztus, hanem inkább Mózes vagy Epikurosz tanítványai. Ez
az új tan és a házasságnak és nemiségnek állítólagosan új pasztorálisa a
keresztényeket a Krisztus kora előtti időkbe viszi vissza, a szívnek a
vakságába és a keményszívűségbe, Istennek eredeti szent és bölcs
akaratával szemben. Egy olyan beállítódásba, amely a pogányokéhoz
hasonló, akik nem ismerik Istent és az ő akaratát. Így tanít minket a
Szentlélek a Szentírásban: „Az ugyanis Isten akarata: a ti
szentségetek, hogy tartózkodjatok a paráznaságtól… ne éljetek olyan
szenvedélyekben, mint a pogányok, akik nem ismerik Istent” (1 Tesz
4,3-5). Egyedül az eredeti, Krisztus által helyreállított és az egyház
által változatlanul áthagyományozott házasságra és nemiségre vonatkozó
tanítás és annak gyakorlása, a „Jézusban való igazság” (veritas in
Jesus) hozza meg a Krisztusban való új életet, és egyedül ez számít. A
Szentlélek ma is int minket a Szentírás szavaival: „Azt mondom tehát,
sőt figyelmeztetlek titeket az Úrban, ne éljetek úgy, mint a pogányok,
akik hiúságokon járatják az eszüket. Sötétség borult elméjükre és
elidegenedtek az istenes élettől tudatlanságukban, amely szívük
megátalkodottságának következménye. Lelkileg eltompulva kicsapongásokra
adták magukat, és kapzsiságból mindenféle ocsmányságot űznek. Ti
azonban nem ezt tanultátok Krisztustól, ha valóban őrá hallgattatok és
megtanultátok, hogy Jézusban van az igazság. Korábbi életmódotokkal
ellentétben vessétek le tehát a régi embert, akit a megtévesztő kívánság
romlásba dönt. Újuljatok meg gondolkodástok szellemében, s öltsétek
magatokra az új embert, aki az Isten szerint igazságosságban és az
igazság szentségében alkotott teremtmény. (Ef 4,17-24)
Athanasius
Schneider az Astana-i érsekség (Kazasztán) segédpüspöke. 1961-ben
Kirgistanban született egy feketetengeri német családban, amely 1973-ban
kivándorolt Németországba. Iskolái elvégzése után belépett a Szent
Kereszt kanonokjaink rendjébe. XVI. Benedek pápa nevezte ki 2006-ban
püspökké. Két magyarul is kiadott könyvében (megjelentek a Stella Maris
kiadónál) védelmezte a szájba történő áldozást, mint az egyház ősi
hagyományát.
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/917-kezdetben-nem-igy-volt-mt-19-8
A Családszinódusról vele közölt interjú itt olvaható.
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/917-kezdetben-nem-igy-volt-mt-19-8
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése