A
következő Athanasius Schneiderrel az Astana-i (Kazahsztán) Boldogságos
Szűzről nevezett egyházmegye segédpüspökével, a Kazah Püspöki
Konferencia tikárával készült interjú a lengyel Polonia Christiana
folyóiratban jelent meg. Az interjút Dr. Isabella Parowicz készítette. A
magyar fordítás a lengyel eredeti alapján, lektorálása a püspök által
átnézett német nyelvű szöveg alapján készült.
http://gloria.tv/media/RGNWdi3anRQ
Az interju pdf formátumban innen tölthető le Eme interjú folytatásának tekinthető tartalmilag a házasság felbonthatatlanságáról szóló írása: Kezdetben nem így volt
1. Mit gondol Püspök Atya az épp befejeződött családszinódussal kapcsolatban? Mi annak üzenete a család számára?
A
szinódus alatt voltak pillanatok a nyilvánvaló manipulációra bizonyos
papok részéről, akik kulcspozíciókat foglaltak el a szinódus
szerkesztőségében és vezetőségében. A közbülső dokumentum (Relatio post disceptationem) kétség
kívül előzetesen megalkotott dokumentum volt, semmiféle tényleges
kapcsolat nélkül a szinódusi atyák valódi nyilatkozataival. A
homoszexualitással, szexualitással, és az új kapcsolatban élő elváltak
szentségekhez járulásával kapcsolatos szövegek rejtett neopogány
ideológiát mutatnak. Az Egyház történetében sosem fordult elő, hogy
ilyen heterodox szöveget publikáljanak, mint a katolikus püspökök pápa
által vezetett hivatalos találkozójának dokumentumát, még akkor sem, ha
ennek a szövegnek csak előkészítő jellege volt.
Hála
Istennek és a hívők imáinak az egész világról, a szinódusi atyák
jelentős része határozottan elutasította ezt a típusú programot, ami a
fentebb említett három témában a mi időnk romlott és pogány meanstream
(főáram) morálját mutatja, amelyet a politikai nyomás eszközeivel, és a
szinte mindenható tömegmédiával érvényesítenek híven a gender
nemzetközi pártjának elveihez.
Egy
ilyen szinódusi dokumentum, még ha csak előkészítő is, valódi szégyen,
és annak mutatója, hogy az antikeresztény világ szelleme milyen
mértékben beférkőzött az Egyház életének ilyen fontos szféráiba. A
következő generációknak és történészeknek ez a dokumentum fekete
foltként marad meg a Vatikán becsületén, amely beszennyezte az Apostoli
Szék becsületét. Szerencsére a Szinódusi Atyák Üzenete igazán
katolikus dokumentum, amely kifejezi az isteni igazságot a családdal
kapcsolatban, a problémák mélyebb okainak, azaz a bűnnek elhallgatása
nélkül. A katolikus családoknak valódi bátorságot és vigasztalást ad.
Néhány idézet: „Ezek
között a kihívások között meg kell említeni a léttel járó fáradtságot,
elegendő, ha egy fogyatékkal élő gyermekre, egy súlyos betegségre, az
öregek idegrendszeri leépülésére, egy szeretett személy halálára
gondolunk. Csodálatra méltó sok család nagylelkű hűsége, akik e
megpróbáltatásokat bátran, hittel és szeretettel élik meg, s nem úgy
tekintenek ezekre, mint olyasmire, ami elszakít vagy lesújt, hanem mint
amit ajándékként kaptak, s amit maguk ajándékba adhatnak, meglátva a
szenvedő Krisztust a beteg emberi valóságban… Ebben a fényben látjuk,
hogy a házastársi szeretet, amely egyedüli és felbonthatatlan, megmarad
az emberi korlátok számos nehézsége ellenére, ez az egyik legnagyobb
csoda, még ha közben ez a leggyakoribb is. Ez a szeretet a termékenység
és az életadás által növekszik, s ez nem csupán a gyermeknemzést
jelenti, hanem az isteni élet továbbadását is a gyermekek keresztsége,
nevelése és hitre oktatása révén. Előttetek jár Jézus, Mária és József
családjának a jelenléte, az ő szerény otthonukban.”
2.
Aki az egyházi tanítás erkölcsi kérdésekben való megváltoztatását
várta (mint pl. az újra házasodottak szentáldozáshoz engedése, vagy
bizonyos homoszexuális élettársi közösségeknek az engedélyezése) annak a
záródokumentum minden bizonnyal csalódást okozott. De vajon nincs-e
meg a veszélye annak, hogy az egyház számára alapvető tanok
megváltoztatása ajtókat nyithat jelentős visszaéléseknek és hasonló
próbálkozásoknak az egyházi tanítás revíziójára a jövőben?
Egy
isteni parancsolat, ebben az esetben a hatodik parancsolat, a
szentségi házasság abszolút szétválaszthatatlanságáról, vagy az Isten
által megállapított elv, hogy súlyos bűnben élő emberek nem járulhatnak
Szentáldozáshoz, mint ahogy Szt. Pál tanít a Szentlélektől sugallt
1Kor11,27-30 levél figyelmeztetésében, nem lehetnek vita tárgyai,
amiképpen nem lehet vita tárgya például Krisztus istensége.
Egy
olyan személyt, aki a házasság felbonthatatlan szentségi kötelékében
van, és aki ennek ellenére folyamatosan egy házassághoz hasonló
kapcsolatban mással él, Isten törvényének megfelelően nem lehet a
szentáldozáshoz engedni. Egy ilyen személynek egy nyilvános egyházi
nyilatkozattal megengedni azt, hogy szentáldozáshoz járuljon, az a
keresztény házasság felbonthatatlanságának a tagadását jelentené, és
egyúttal semmissé tenné Isten hatodik parancsát: Ne törj házasságot!
Semmilyen
emberi intézménynek, még a pápának vagy a zsinatnak sincs hatalma vagy
kompetenciája mérlegelni, még ha a legenyhébb és legkevésbé közvetett
módon is, semelyik parancsolatot a tízből, sem Krisztus isteni szavait.
Amit Isten egybekötött, ember szét ne válassza (Mt 19,6). Ezt
a világító igazságot figyelmen kívül hagyva, amelyet szüntelenül és
változatlanul – mert változatlan – tanított az Egyházi Tanítóhivatal
egészen a mi időnkig, például Szent II. János Pál Familiaris Consortio enciklikájában,
a katolikus Egyház katekizmusába és XVI. Benedek tanításában, a
szinóduson szavaztak az úgynevezett új kapcsolatban élő elváltak
szentáldozáshoz való járulásának a kérdéséről. Ez a tény önmagában igen
mélyreható, mert megmutatja a klerikális arroganciát az isteni
igazságokkal és Isten szavával szemben. Az a próbálkozás, hogy isteni
igazságról és Isten szaváról szavazzon az ember, nem méltó azokhoz,
akiknek, mint a Tanítóhivatal képviselőinek buzgón kellene átadniuk a
depositum fidei-t, az isteni hitletéteményt.
Az
új kapcsolatban élő elváltak szentáldozáshoz engedésével ezek a
püspökök saját, új tradíciót állítanak fel, és áthágják Isten
parancsát. Krisztus vádolta a farizeusokat és az írástudókat emiatt (Mt
15,3). A helyzetet még rontja, hogy ezen püspökök Krisztus szavához
való hűtlenségüket próbálják legitimálni ilyen típusú érvek mögé
menekülve: „pasztorális szükséglet, irgalom, nyitottság a
Szentlélekre”.Mi több, a legcsekélyebb félelem vagy skrupulusok nélkül
gnosztikus módon elferdítik ezeknek a szavaknak a valódi jelentését,
egyúttal a következő címkéket aggatják azokra, akik ezekkel ellenkeznek
és védik a változatlan isteni parancsot, és a valódi, nem emberi
hagyományt: hajthatatlan, nehézkes, tradicionalista.
A IV. századi nagy ariánus krízis alatt az Isten Fiának istenségét védőket hajthatatlanoknak és tradicionalistáknak
is nevezték. Szent Atanázt még ki is közösítette Liberius pápa, aki
döntését azzal indokolta, hogy Atanáz nem maradt a keleti püspökökkel
kommunióban (egységben), akik túlnyomó részt eretnekek vagy részben
eretnekek voltak. Ebben a helyzetben Nagy Szt. Bazil megállapította: „A
mostani időkben csak egy bűnt büntetnek szigorúan: Atyáink
hagyományának szorgos megtartását. Ezen okból a jókat kidobják a
helyükről, és a sivatagba száműzik.”
Azok
a püspökök, akik támogatják az új kapcsolatban élő elváltak
szentáldozáshoz járulását, új farizeusok és írástudók, mivel
elhanyagolják Isten parancsát, hozzájárulva ahhoz, hogy ezeknek az
embereknek a testéből és szívéből még több házasságtörés származzék
(Mt 15,19). Látszólag „tiszta” megoldást szeretnének; önmaguk is
„tisztának” szeretnének látszani azok szemében, akiknek hatalmuk van – a
média, és a közvélemény szemében. Amikor viszont azon a bizonyos napon
Krisztus ítélőszéke elé állnak, bizonyosan nagy rémületükre fogják
meghallani az Ő szavát: Törvényeimet miért sorolgatod, miért
emlegeted szövetségemet? Te, aki gyűlölöd a fegyelmet, és megveted
szavamat (...) a házasságtörővel szövetkeztél (Zsolt 50,16-19).
A
szinódus záródokumentuma sajnos tartalmaz egy bekezdést az új
kapcsolatban élő elváltak szentáldozáshoz járulásának a kérdésében
tartott szavazásról. Ez az ügy nem kapta meg a szükséges kétharmados
szavazatot, ami viszont semmiben sem változtatja meg a nyugtalanító és
meglepő tényt, hogy a jelenlevő püspökök abszolút többsége a
szentáldozáshoz engedés mellett szavazott az újraházasodott elváltak
számára, tükrözve ezzel a mai idők katolikus püspöki hivatalának
tragikus lelki minőségét.
Szomorú
tény, hogy ez a rész, ami nem kapta meg a támogatáshoz szükséges
minősített többséget, megmaradt a dokumentum végleges verziójában, és
szét lesz küldve minden egyházmegyébe további megvitatás céljából.
Minden bizonnyal egyedül csak a tanításbeli tájékozatlanságot fogja
növelni a papok és a hívek között, azt az érzést keltve, hogy az isteni
parancsolatokat, Krisztus tanítását és Szt. Pál apostol szavait
átadták emberi döntéshozók csoportjainak kezébe. Az egyik bíboros,
nyíltan és határozottan támogatva az új kapcsolatban élő elváltak
szentáldozáshoz járulásának engedélyezését, sőt még a bevezető Relatio-ban
lévő szégyenletes mondatokat a homoszexuálisok „házasságával”
kapcsolatban, elégedetlenül a dokumentum végleges verziójával,
szemtelenül megjegyezte: „A pohár félig van tele”. A képben maradva,
gondolatát folytatva „azon kell tehát dolgoznunk, hogy a jövő évi
szinódus alatt teljesen tele legyen.” Erősen kell azonban hinnünk, hogy
Isten eloszlatja a hazugság, a hűtlenség és árulás szándékait.
Krisztus megbízhatóan tartja saját Egyházának hajókormányát ilyen nagy
vihar közepette. Hiszünk és bízunk Abban, aki valóba rendelkezik az
Egyházzal – a mi Urunkban, Jézus Krisztusban, aki az igazság.
3.
Korunkban a család elleni súlyos támadást élünk meg. Ezt a támadást a
tudomány területén egy óriási zavarodottság kíséri az ember identitását
és az emberi identitást illetően. Sajnos vannak az egyházi
hierarchiának olyan képviselői, akik e kérdések tárgyalása közben olyan
véleményeket képviselnek, amelyek az Úr tanításának ellentmondanak.
Milyen módon kell beszélgetnünk azokkal az emberekkel, akik áldozatul
esnek a most uralkodó szörnyű tanításbeli zavarnak és megtévesztésnek,
hogy megerősítsük a hitüket és segítsük őket az üdvösség útján?
Ezekben
a különösen nehéz időkben Krisztus megtisztítja katolikus hitünket,
hogy ennek a próbának köszönhetően az Egyház még erősebben tündököljön,
és tényleg fénye és sója legyen a neopogány világnak, hála
mindenekelőtt az egyházban a „kicsinyek” hűségének és tiszta, egyszerű
hitének. Ez az Ecclesia docta (tanított Egyház) [a docta szó ugyanakkor
tanultat, műveltet is jelent]) a mai időkben megerősíti az Ecclesia
docens-et (tanító Egyházat, vagyis a Tanítóhivatalt) hasonló módon,
miként a IV. századi nagy hitbeli krízis idején, amiről boldog J. H.
Newman bíboros írt az Arians of the Fourth Century című esszéjében.
„Talán azért engedte meg Isten [ezt a nagy hitbeli válságot], hogy az
egyházba, amely éppen kijött az üldözöttség állapotából, belevésse az
evangélium egy fontos tanítását, hogy nem a bölcsek és hatalmasok, hanem
a jelentéktelenek, a tanulatlanok az egyház igazi erőssége. A
pogányságot elsősorban az egyszerű hívők döntötték meg. A hívők
Athanasius és az egyiptomi püspökök vezetése alatt, és egyes helyeken
püspökeik és papjaik támogatását is élvezve, ellenálltak a legvadabb
eretnekségeknek… Ennek a mérhetetlen zavarodottságnak az idején
hirdették ki, érvényesítették és védték meg Urunk istenségének a
dogmáját. Emberileg szólva inkább az „Ecclesia docta” (tanított egyház),
mint az „Ecclesia docens” (tanító egyház) védte meg. A püspökök
többsége feladatához hűtlenné vált, mialatt a hívek összessége hű maradt
a keresztséghez. Hol a pápának, hol egy pátriárkának, hol egy
metropolitának, hol egy jelentős püspöknek, hol egy egyetemes zsinatnak
voltak olyan megnyilatkozásai, amiket nem kellett volna mondaniuk vagy
tenniük, ami a kinyilatkoztatott igazságot elsötétítette és
kompromittálta. A másik oldalon a keresztény nép az isteni gondviselés
vezetésével az egyházi erőssége volt egy Athanasiusnak, Hilariusnak,
Vercelli Eusebiusnak és más nagy és egyedülálló hitvallóknak, akik a
hívők nélkül nem maradhattak volna talpon. (Arians of the Fourth
Century, 446, 466 old.).
Biztatnunk
kell az egyszerű katolikusokat, hogy maradjanak hűségesek a
katekizmushoz, amelyet nekik megtanítottak; Krisztusnak, az
Evangéliumban leírt világos szavaihoz; hűség ahhoz a hithez, melyet
apjuk, nagyapjuk adott át nekik. Tudományos köröket és konferenciákat
kell szerveznünk az egyház örök tanításáról a házasság és a tisztaság
kérdésében, amelyekre elsősorban fiatalokat és házaspárokat kell
meghívni. Meg kell mutatnunk a tisztaságban való élet szépségét, a
keresztény házasság és család szépségét, a kereszt és az áldozat nagy
értékét az életünkben. Még gyakrabban kell a szenteket és követésre
mintát adó embereket példaképnek állítani, akik megmutatták, hogy noha a
test ugyanolyan kísértéseitől szenvedtek, a pogány világnak ugyanazt
az ellenségeskedését és gúnyát viselték el, mégis Krisztus kegyelmével
boldog életet éltek tisztaságban, keresztény házasságban és családban. A
hit – tiszta és teljes katolikus és apostoli hit – legyőzi a világot
(Vö: 1Jn 5,4).
Létre
kell hoznunk és támogatnunk kell tiszta szívű fiatalok csoportjait,
családok csoportjait, a házassági eskü hűségének megtartására odaadott
katolikus házaspárok csoportjait. Csoportokat kell szerveznünk, melyek
az erkölcsi és anyagi válságot megélő családokon segítenek, valamint
egyedülálló anyákon, a külön élő házaspárokat imával és tanáccsal
segítő csoportokat. Támogatnunk kell a csoportokat és önálló
személyeket, akik tapintatos módon segíteni fognak az elvált és újra
„házassági kötelékben” élő embereknek, elindítva náluk az alapos
megtérés folyamatát, aminek során alázattal beismerik bűnös
állapotukat, amelyben vannak, és Isten kegyelmével elhagyják bűneiket,
amelyek sértik Isten parancsait és a házasság szentségét. Csoportokat
kell létrehoznunk, melyek megfelelő érzékkel fognak segíteni a
homoszexualitásra hajlamos embereknek rátérni a keresztény megtérés
útjára – az erkölcsös élet örömteli és szép útjára – és végül diszkrét
módon felajánlják nekik a pszichológiai kezelést. A neopogány világban
velünk élő kortársainknak meg kell mutatnunk és hirdetnünk kell a
krisztusi tanítás megszabadító Jó Hírét: hogy Isten parancsolatai (még a
hatodik is) okosak és szépek. „Az Úr törvénye tökéletes, enyhíti a
lelket. Az Úr tanúsága megbízható, a balgát bölccsé teszi. Az Úr
parancsai egyenesek, földerítik a szívet, útmutatása érthető,
megvilágítja a szemet” (Zsolt 19,8-9).
4. Aszinódus
alatt Stanisław Gadecki poznani érsek és más, a hierarchia magas
posztjain lévők nyilvánosan kifejezték egyet nem értésüket azzal, hogy
az ülések eredményei eltávolodnak az Egyház örök tanításától. Lehet
táplálni a reményt, hogy ebben a zavarodottságban a papság és azon
hívők, akik mostanáig tudatlanok maradtak, ráébrednek arra, hogy magának
az Egyháznak kebelén vannak emberek, akik aláássák Jézus Krisztus
tanítását?
A
lengyel katolicizmusnak nagy megtiszteltetést hoz az a tény, hogy a
Lengyel Püspöki Konferencia vezetője, Gadecki érsek, olyan egyértelműen
és bátran védte a krisztusi igazságot a házasságról és az emberi
szexualitásról, magát ezzel Szent II. János Pál igazi lelki fiaként
bemutatva. George Pell bíboros nagyon találóan jellemezte a szinódus
alatti liberális szexuális agendát és az újraházasodott elváltaknak
állítólagosan irgalmas szentáldozáshoz járulásának engedélyezését úgy,
hogy ez csak a jéghegy csúcsa, egy sajátos „trójai ló” az Egyházban.
Hogy
az Egyház kebelén vannak emberek, akik aláássák az Úr Jézus tanítását,
nyilvánvaló ténnyé lett az egész világ szemében, köszönhetően az
internetnek, valamint néhány katolikus újságírónak, akik nem közömbösek
az iránt, hogy mi történik a katolikus hittel, mely számukra
Krisztusnak a kincse. Örömmel érzékeltem, hogy némely katolikus
újságírók, valamint internetes bloggerek Krisztus jó katonáiként
viselkedtek, felfedve a Jézus örök tanítását feszegetők állásait. A
bíborosoknak, püspököknek és papoknak, katolikus családoknak és fiatal
katolikusoknak világosan ki kell mondaniuk: Nem alkalmazkodom ennek
a világnak a neopogány szelleméhez, még akkor sem, ha némely püspökök
és bíborosok hirdetik is azt. Nem fogadom el azt, hogy Isten szent
irgalmát csalfa és álnok módon kihasználják, valamint, hogy egy „új
Pünkösdről” beszéljenek félrevezető módon. Megtagadom a tömjén égetését
a gender ideológia, az újraházasodás és a konkubinátus istensége
előtt. Még ha a püspököm így is tenne, én nem fogok így cselekedni.
Isten kegyelmével inkább szenvedni akarok, mint hogy Krisztus teljes
igazságáról lemondjak az emberi szexualitás és házasság kérdésében.
Tanúk győzik meg a világot, nem tanítók – mondta boldog VI. Pál az Evangelii muntiandi
című enciklikájában. Az Egyháznak és a világnak valóban sürgősen
szüksége van félelem nélküli és őszinte tanúkra a teljes igazságról
Isten parancsolataival és akaratával kapcsolatban, a teljes igazságról,
hogy mit mondott Krisztus a házassággal kapcsolatban. A mai egyházi
farizeusok és írástudók, akik a püspöki és bíborosi hivatalokban
dolgoznak, püspöki öltözetben égetik a tömjént a gender és a
konkubinátus ideológiájának neopogány istenségei előtt, senkit sem
győznek meg a Krisztusban való állhatatos hitről, és arról, hogy késznek
kell lenni életünket adni Őérte.
Valóban így van: az Úr hűsége örökké tart (Zsolt 117,2), Jézus Krisztus ugyanaz tegnap, ma és mindörökké (Zsid 13,8), és az igazság megszabadít titeket
(Jn 8,32). Ez az utóbbi mondat kedvenc bibliai idézete volt II. János
Pál pápának, a család pápájának. Hozzá lehet tenni: a kinyilatkoztatott
és változatlan formában átadott isteni igazság az emberi szexualitásról
és a házasságról valódi szabadságot hoz a lelkeknek az Egyházban és
azon kívül.
Az
Egyház válsága, valamint némely kortárs püspök rossz erkölcsi és
tanításbeli példájának idején Szent Ágoston ezekkel a szavakkal
vigasztalta az egyszerű hívő embereket: Bármilyenek is legyünk, mi
püspökök, ti legyetek biztosak, akiknek Isten az Atyátok az Egyház az
Anyátok” (Contra litteras Petiliani III,9,10)
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/883-athanasius-schneider-puspok-a-csaladszinodusrol
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/883-athanasius-schneider-puspok-a-csaladszinodusrol
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése