Urunk Jézus Krisztus felment a mennybe, és fiatal Egyházát kis nyájként
hagyta hátra. Ez a kis nyáj gyűlik most össze Máriával, az Úr
édesanyjával, hogy az új, Istentől rájuk bízott feladatba bele
imádkozzák magukat. Nem lehet eléggé felfogni: Az Egyház az imából jött létre, és tovább is minden időn keresztül az imából él.
Az Úr adta az apostoloknak ezt a példát, hiszen minden fontos döntés
előtt visszavonult, hogy egyedül legyen és imádkozzon. Az Atyával
kettesben töltött bensőséges párbeszédben hozta meg minden fontos
döntését, és Egyházát is így alapította. Az apostolok tehát Mesterük
példáját követik, amikor az Utolsó Vacsora csöndjébe vonulnak vissza
kilenc napra, hogy ott imádkozzanak. Kilenc napon át akarnak a
Szentlélek eljöveteléért könyörögni, akit az Úr vigasztalóként ígért meg
nekik. Kilenc napon keresztül nem akarnak mást tenni, mint még egyszer
mindazt végig gondolni, amit isteni Mesterükkel átéltek és Tőle
tanultak. Egészen el akarnak merülni Jézus Krisztus szellemében. Ezt
megkönnyíti számukra Mária jelenléte, aki teljesen el van töltve isteni
Fiával, és puszta ott létével csodálatosan közel hozza számukra Jézus
jelenlétét. Imában maradnak mindannyian együtt Krisztus jelenlétében,
akkor is, ha Ő már a mennyben van és az Atya jobbján ül.
Az apostolok tehát időt szakítanak az imára. Ezzel akarnak minden őket
követő generáció számára példát adni és minden embert figyelmeztetni: Időt kell szakítani az imára, mert az imádkozás a legértékesebb, amit mi ezen a világon tenni tudunk. Az életben az ima a legfontosabb idő. Sajnos ezt évszázadok óta egyre jobban elfelejtették, és végül egészen félreismerték.
Legkésőbb az ú. n. reformáció óta az emberek fokozatosan elvesztették az
ima minden mást felülmúló értéke iránti megértést. Az ú. n.
reformátoroknak semmilyen érzékük nem volt már az Istennek szentelt
élethez, azaz az olyan élethez, mely egyedül az ima számára van
fenntartva, mert ők maguk nem voltak többé az imádság férfiai. Ezért
dörögtek a kolostorok ellen, és az embereket arra szólították fel, hogy
hagyják el, sőt pusztítsák el a kolostorokat.
Az ú. n. felvilágosodás korában ez a gonosz szellemiség még tovább
terjedt, és egyre jobban hatalmába kerítette a katolikus lelkeket is. A
felvilágosodás nevében először a szemlélődő rendeket oszlatták fel,
vagyis azokat a kolostorokat, amelyekben a szerzetesek kizárólag az
imával foglalkoztak, vagy arra kényszerítették őket, hogy legalább
karitatív munkát is végezzenek. Mindezen intézkedés mögött az a nagy
tévedés rejlik, ami ezt állítja: Az imának semmi értelme, semmi értéke!
Ha valaki csak imádkozik, akkor annak nincsen semmi haszna a társadalom
számára. Az ima ugyanis nem állít elő semmit, az ima senkinek nem segít a
szükségében, az ima nem teremt javakat, az ima nem szerez pénzt. Tehát
az ima értéktelen, és azt a szerzetet, amelyik csak imádkozik, fel kell
oszlatni.
És a felvilágosodás óta ez a szemlélet egyre messzebb ment. Az
imádkozást még tovább visszaszorították, amíg valóban már csak az élet
marginális jelenségévé nem vált. Már senki nem szakított és szakít
igazán időt az imádkozásra. Senkinek nincs már ideje Istenre. Az
embereknek minden lehetséges és lehetetlen dologra van idejük, csak
Isten és az imádkozás számára nem. Ha meggondoljuk, hogy mennyi időt
fordítanak a sport, az erőnlétük, az egészségük, a szórakozás, a
televízió és számtalan más hobbijuk számára, akkor végülis elég furcsa,
ha másfelől azt állítják, hogy Isten számára nincs idejük.
Olykor megkérdezem magamtól Jézus Szíve péntekjeinken: Valóban ilyen
kevés idejük van a híveknek az imára? Valóban olyan kevesek ügye, hogy
Jézus Legszentebb Szívét kiengeszteljék azon megszámlálhatatlan
sértésért, melyeket ellene elkövetnek? Egy kézen meg lehet számlálni,
hogy végül hányan tartanak ki este 9 óráig a Legméltóságosabb
Oltáriszentség előtt, hogy Jézus Isteni Szívét imádják. Szeretném olykor
megkérdezni a többiektől, hogy mi olyan fontos számukra, hogy nem
tudnak eljönni. Hányan vannak, akiknek Jézus Szíve fontosabb, mint
valamilyen szórakozás vagy a televízió vagy egy hobbi stb. Egyszer egy
hónapban egy kis időt szakítani az Úr számára, egyszer egy hónapban két
és fél órát azzal tölteni, hogy a tabernákulumban Jézus isteni Szívével
együtt lehessenek, valóban olyan nagy követelés ez?
Nagyon félek, hogy a világ azért fog elpusztulni, mert hiányoznak az imádkozók. Igen, félek, hogy a világnak el kell pusztulnia, mert ima nélkül nem állhat fent tovább, hiszen így hiányzik a kegyelem.
Az utolsó évszázadok története egészen világosan mutatja számunkra:
Amióta a szemlélődő kolostorokat egyre jobban kiirtották, a keresztény
Európa egyre jobban szétesett. És amióta az ú. n. II. Vatikáni Zsinaton
az egyház a világhoz hasonult, nem csak a szerzetesi élet dőlt össze,
mert az ima iránti megértés eltűnt, hanem az egész vallási élet. Hiszen az
új liturgia a legnagyobb imából, amivel az Egyház Krisztus örökségeként
rendelkezik, vagyis a szentmiséből az egyházközség szórakoztató ünnepét
csinálta. Ezzel a nép számára az ima legfontosabb iskoláját törölték
el.
Az új liturgia nem hoz létre imádkozókat, hanem legfeljebb
karizmatikusokat, vagyis olyan embereket, akik az imánál és az imával
szórakoztatni akarnak. Így nem csoda, ha ma az emberek többsége a rádiót
vagy a televíziót előnyben részesíti az imával szemben. Az elektromos
média az élet minden lélegzetvételnyi szünetét hézagmentesen elfoglalta,
és ezáltal az embereknek minden lehetőségét elrabolta az imához.
Korábban még legalább az idősebb embereknek volt idejük az imára. Ma már
ez is a múlthoz tartozik, ma egész nap szól a rádió vagy a televízió,
ahelyett, hogy a rózsafüzért imádkoznák.
Ha azonban nem imádkoznak többé, leszakad az összekötő híd a menny és
a föld között, és az ember egyedül marad, egyedül Isten nélkül és
kegyelem nélkül, egyedül saját tehetetlenségével.
Nem gondoljuk át, hogy ha nincs többé időnk Isten számára, akkor egy
napon Istennek sem lesz több ideje a számunkra. És rettenetes gondolat,
hogy a türelem Istenének elfogyhat a türelme, hogy türelme egy napon
véget érhet. Mi, emberek el sem tudjuk képzelni, hogy mennyi mindent
vesztünk el az ima elmaradásával. Nem csak lelki nyugalmunkat veszítjük
el, hanem mindenfajta természetfeletti erőt, hogy Isten birodalmáért
működhessünk, vagy hogy az öröklétért valamit tenni tudjunk. Az ima
nélküli ember a teremtés legszánalmasabb teremtménye.
Barat Szent Magdolna-Zsófia (1779-1865) egyszer a következő utasítással
eresztette útjára új állomáshelyére egyik főnöknőjét: „Minél nehezebb a
feladata, annál inkább szüksége van az Istennel való egyesülésre az
imában. Ezért megengedem Önnek, hogy minden rendelkezésére álló időt az
imának szentelje. Mindazonáltal sok munkája lesz, de ha jól osztja be az
idejét, több ideje marad, mint gondolná. Mindazon sok teendő ellenére,
ami rám hárul, én naponta mégis hat-hét órát tudok imával tölteni.”
Ezeket a szavakat olyan valaki mondta, aki 80-nál is több kolostor 3
ezer apácájának a rendfőnöke volt! Képzeljék el, mennyi munkája volt, és
mégis naponta hat-hét órát imádkozott!
Többnyire nagy tévedésben vagyunk. Hiszen általában úgy történik, hogy
először minden szükséges és szükségtelen munkát elvégzünk, és utána
adjuk meg Istennek, ami az időnkből ezután talán még megmarad. És
természetesen mindig igen kevés marad, mert valójában nem is annyira
fontos számunkra, hogy több időt szakítsunk Isten számára. Ha időnket
jobban beosztanánk, akkor biztosan minden egészen másképp lenne, és mi
naponta megtapasztalnánk, hogy azt az időt, amit Istennek
ajándékozunk, más módon sokszorosan visszakapjuk, mert Isten kegyelmével
a dolgokat sokkal könnyebben oldanánk meg, mint kegyelem nélkül.
Ehelyett azonban a szorgosság ördögi körébe jutunk, amit ma stressznek
hívunk, és ebből Isten segítsége nélkül egészen biztosan nem kerülünk ki
többé.
Hallgassuk meg még egyszer Barat Szent Magdolna-Zsófia tanácsát: „Kedves
Addolorata, azt hiszem, tanácsot kell Önnek adnom. Ön arról
panaszkodik, hogy a munka akadályozza Önt [gondolom az imádságban]. Ez
azonban másokkal is így van, akiknek másokról kell gondoskodniuk. A
belső élet eme rombolása elleni eszközként csak az ima szolgál, aztán a
munka közbeni nyugalom és az a szokás, hogy másnapra halasszuk, amit ma
nem tudnánk elvégezni anélkül, hogy felidegesítsük magunkat és lelki
gyakorlatainkat meg ne rövidítsük. Kérjük Márián keresztül Jézust, hogy
mint a szentek, mi is oda jussunk, hogy nem saját indíttatásból, hanem
Jézus ösztönzésére tevékenykedjünk: Ő vezesse tollunkat, Ő sugallja
szavainkat, minden tettünket Ő vezesse!”
P. Bernhard Zaby és P. Hermann Weinzierl közös honlapjáról
(forrás: www.antimodernist.org/am/ – 2014. 2014. június 4.)
http://katolikus-honlap.hu/1401/zaby13.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése