A
mártírium, mint hitelesítő tényező mindig nagy jelentőséggel bírt a
társadalmi változások történeteiben. Az eszmeiségek, vallások
térnyerését, az igazság érvényesítési folyamatait, a fejlődést és az
örök igazságok fenntartását a mártírok áldozatánál jobban semmi nem
segítheti. Az elszenvedett halál, kínzás, gyötrelem, megpróbáltatás ha
megfelelő nyilvánosságot kap, akkor erős hatást gyakorol a közösségre.
Mert
a mártírium soha nem az egyén saját ügye, hanem mindig azé a közösségé,
melyben megvannak a mártír által képviselt szellemiség alapjai. Ezeket
az alapokat erősíti a személyes áldozat, olyan ez mint egy ősi rítus,
melyben a legnagyobb értékét helyezi valaki az oltárra, úgymint az
életét, a szabadságát, a teljes sorsát. Ezért minden mártírt tisztelet
övez, még akkor is, ha tőlünk idegen, általunk nem ismert, fel nem
fogható célokért hozta meg áldozatát.
Minden
nagy vallás, eszme győzelmét a mártírok vére, áldozata alapozta meg. A
történelem végül is a mártíriumok sorozatának a története, és mindig
azok a korszakok voltak a legtermékenyebbek, a legfelemelőbbek, a
legemberibbek, melyek bővelkedtek a mártírokban. Ha egy korszak nem
képes mártírokat teremteni, az a történelem legmélyebb időszakait idézi
fel. Azokat az időket, amikor nincsenek nagy eszmék, amikor a közöny az
úr, és az egyéni érdek a közösségi érdeket teljesen elnyomja. Ezek a
szellemi pangás időszakai, melyet szinte törvényszerűen egy szellemi
forradalom követ, sok önként vállalt áldozattal, szenvedéssel, halállal,
de egy új világ megszületése -úgy mint minden szülés- csak így
történhet meg.
Az
egyéni mártíriumvállalás az erős hit mellett olyan közösségi
elkötelezettséget kíván, mellyel csak kivételes személyek rendelkeznek.
Változtatni akarnak a számukra, illetve a hitük számára elviselhetetlen
helyzetek ellen. Szinte minden egyéni mártír a mártíromság vállalása
előtt igyekezett közösségi szinten megjeleníteni mindazt, melyért később
vállalta akár még a kínhalált is. Ezek a közösségépítési kísérletek nem
sikerültek, ezért a közösség felrázása, elgondolkodtatása céljával
egyénileg vállalták a mártíriumot. Sok ezer egyéni mártír közül érdemes
kiemelni Thích Quang Duc vietnami buddhista szerzetest, aki Saigon egyik
forgalmas kereszteződésében 1963. június 11-én végrehajtott, magát
felgyújtó öngyilkosságával vált nevezetessé. Tettével a buddhistákat
megfélemlítő dél-vietnami rezsim ellen tiltakozott. Halála felrázta a
társadalmat, sokan követték a példáját és szentté avatták. Szívét
kivették és ereklyeként őrizte az a fegyveres felszabadító csoport, mely
végül elérte a szerzetes által kitűzött célt, megbuktatta a rendszert.
Quang Duc példáját azóta sok ezren követték világszerte, legismertebbek
közülük Jan Palach, Alain Escoffier, és a magyar Bauer Sándor 17 éves
ipari tanuló. Mártírhaláluk nem volt hiábavaló, hatása a társadalomra a
társadalom mentális állapotától függően viszont nem volt egyforma.
A
mártír végrehajtja az egyéni áldozatot és annak eredményessége a
közösség állásfoglalásától függ. Ha a közösség magáénak érzi ezt az
áldozatot, akkor azt olyan magasságokba képes felemelni, mely a
legvalószínűtlenebb változások kiváltó okaivá válhatnak. A sok ezernyi
vallási mártír mellett a hungarizmusnak, a kommunizmusnak, a
nemzetiszocializmusnak, a gyarmati szabadságharcoknak, a társadalmi
változásoknak is voltak és vannak mártírjai. Horst Wessel mártíromsága
nélkül a német nemzetiszocializmus talán nem is tudott volna hatalmi
pozícióba kerülni. A nagy, világtörténelmet befolyásoló eszmék vezetői
is szinte kivétel nélkül meghozták a maguk áldozatait. Sok mártír
mellett a vezetők szabadságának elvesztése -mely már egy majdnem halál
állapot- emelte fel Hitlert, Sztálint, Rákosit, Szálasit, Mandelát és
még sokakat.
A
magyarság mentális állapota rossz. Ezért egy általánosan elfogadható
mártírt nehezen lehetne találni történelmünkben, de erre talán nincs is
szükség. Elég, ha egy kis csoport kialakítja a mártírkultuszt és azt
minden eszközzel a közösség elé tárja. Ez más népeknél jól bevált, a
zsidók esetében a holokauszt, az arab-iszlám népek esetében a sok
kamikaze jellegű harcos, és az egyik legismertebb szervezet: az al-Aksza
Mártírjainak Brigádja.
Az
elmúlt 25 év hazánkban is adott olyan személyeket és szervezeteket,
melyeket mártír szintre lehetett volna emelni egy erősen elkötelezett
háttérszervezet által. Példaként egyet emeljünk ki: a Budaházy
csoportot. Igaz, hogy nem hoztak különösebb áldozatot, de a cél
elfogadható lett volna sokak számára, mivel életet nem oltottak ki,
maradandó sérüléseket senkinek sem okoztak. A gyenge és rossz
propagandával rendelkező háttérszervezet nagyon hibásan Budaházy
szabadlábra helyezéséért harcolt, pedig ezzel pontosan a mártír
szereptől fosztotta meg őt és társait. Mártírrá kellet volna emelni
őket, és akkor a műveleteik nem lettek volna hiába valóak. Ebből tanulni
kell a jövő eseményeire gondolva, és mindazokat, akik vállalják az
áldozatot népünk szabadságáért és az igazságosság érvényesüléséért,
mártírrá kell emelnünk.
Addig
azonban maradjon meg nekünk a Kitörés mártírjainak példája, a
legyilkolt magyarok mártíromságának égő emléke, az elveszett
országrészeink magyarságának mártírsorsa. Készüljünk az új mártírjaink
eljövetelére azzal az erős elhatározással, hogy mint a vietnámi
szerzetes szívét a harcosok, mi is szíveiket a zászlóinkra tűzzük.
Kassai Ferenc
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése