A tudomány jeles
képviselői legtöbbször megállnak az "anyagi" szint vizsgálatánál, és a
racionális megközelítés korlátainál. Csupán az elmével felfogható
területen "kirándulnak", az azon túli vidéket pedig meghagyják másoknak.
Nem így a világhírű magyar agykutató, Freund Tamás professzor.
Az
"Istenadta" című kiváló könyvben, különböző emberekkel beszélgetnek a
szerzők tehetségről, felelősségről, Istenről és az ezekkel kapcsolatos
élményekről, gondolatokról és tapasztalatokról.
Freund
Tamás professzor urat is megkérdezték ez ügyben. Megdöbbentő amikor a
materiális világ kutatói, a racionalitás emberei mégiscsak eljutnak az
anyagon túli, sokkal "finomabb szintű" dimenziók világába is, és a
sejtek, idegpályák és egyéb biológiai dolgok mellett, Istenről kezdenek
el beszélni. Itt olvashatsz a vele készült beszélgetésből néhány
gondolatot:
Interjú részlet
"...a
gyermeki hitet könnyű elveszíteni, ha nem nyer megerősítést a felnőtté
vált ember agyában. Az idegtudós az anyag evolúciójának a csúcsát, az
agyat vizsgálja. Azt a szervünket, amelyen keresztül a lelkünk
megnyilvánul az anyagi világ számára. És olyan funkciók produkálásra is
képes, amire semmi más biológiai, fizikai-kémiai anyag nem. Ha a
neurobiológus megismeri az idegsejthálózatokat, nehezen tudja
elképzelni, hogyan lesznek ebből új gondolatok, hogyan tehet föl az
idegsejtek hálózata olyan kérdéseket, mint hogy mi az élet értelme.
Akármennyire komplex terméke az agy az evolúciónak, nem gondolom, hogy
képes kitermelni egy olyan nem anyagi entitást - nevezzük elmének,
éntudatnak, szabad akaratnak, léleknek, de leginkább ezek együttesének -
amely irányítóként hat vissza az őt létrehozó idegsejtek hálózatára.
Inkább azt tudom elképzelni, hogy, mint az anyag evolúciójának csúcsa,
az emberi agy vált alkalmassá, hogy rajta keresztül a teremtő eredetű
lélek meg tudjon nyilvánulni az anyagi világ és ami fontosabb, a többi
lélek számára.
- A lélek tehát külső beavatkozásra került belénk az evolúció folyamán?
-
Az ateista elképzelés szerint a tudat az anyagi agy működésének
emergens tulajdonsága. Én úgy gondolom, az anyagnak nem lehet olyan
emergens tulajdonsága, ami visszahat az őt létrehozó idegsejthálózatra.
Már csak azért sem, mert ha kiveszünk egy szövetmintát az emberi agyból,
és összehasonlítjuk a majom vagy a macska ugyanonnan kivett
szövetmintájával, akkor közel ugyanannyi sejtet találunk, ugyanolyan
típusúakat, a kapcsolódási törvényszerűségeik, a kommunikációra használt
molekulák is egyformák. A fő különbség, hogy ezekből a kis agykérgi
oszlopokból az emberi agyban jóval több van, mint egy majom vagy egy
macska agyában. ha valaki elhiszi, hogy csak mert ezekből az egységekből
jóval többet pakolok egymás mellé, a hálózat generál egy nem anyagi
jellegű éntudatot, az élet értelmén lamentáló elmét, akkor azt is el
kell hinnie, hogy ha chipekből kapcsolunk össze egyre többet, akkor
egyszer eljutunk egy számítógéphez, ami előbb-utóbb szintén kitermel
magából egy elmét, ami majd az éterből visszahat és programozza a gépet
létrehozó chipek hálózatát. Ezért gondolom én, hogy az agyunk nem
kitermeli, hanem befogadja az egyébként tér-idő dimenziókon kívül létező
lelkünket. Az ateisták hite még nagyobb, mint az enyém, mert ők el
tudják hinni, hogy az öntudatára ébredt emberi agy az ősrobbanással
önmagából, önmagától és önmagáért keletkezett anyagi világ fejlődésének
terméke lenne. Én ezt nem tudom elhinni, természettudományos
bizonyítékaink pedig egyik álláspontra sincsenek.
- Vagyis minden további nélkül össze tudja egyeztetni istenhitét a tudománnyal.
-
Érdemes belegondolni, hogy az ősrobbanás utáni első másodpercben, ha az
öt fizikai állandó nem úgy van beállítva, ahogy, hanem mondjuk a
gravitációs állandó néhány százezreléknyivel nagyobb, akkor az univerzum
visszazuhan önmagába. Ha az atommagok belső kölcsönhatási állandója
néhány milliomod részével kisebb vagy nagyobb, csak hidrogén- vagy csak
héliumatomok keletkeznek, és sohasem jön létre a szénatomra épülő
szerves élet. Az ateisták hiedelme szerint ez magától alakult így ki. Én
inkább abban hiszek, hogy volt egy teremtő lélek, akinek valamiért
eszébe jutott, hogy anyagi világra volna szükség. Ahogy a Biblia írja,
kezdetben volt az Ige. A teremtő szándék. A fizikai állandókat úgy
állította be, hogy hozzánk hasonló lények jöjjenek létre. a kémiai, majd
biológiai evolúciós szabályai, úgy mint a természetes szelekció, nem
mások, mint a teremtés eszközei. Nincs abban semmi különleges, ha egy
tudós istenhívő. Inkább abban látom a különlegességet, ha egy tudós
ateista. Olyan hiedelemrendszerben kell élnie, aminek én nem látom az
értelmét. A legnagyobb rejtély a gondolkodó, szabad akarattal rendelkező
ember keletkezésének az értelme, a lelkünk eredete, küldetése és sorsa.
Ezek olyan kérdések, amelyekre a természettudomány sohasem fog választ
adni. Ha pedig a hitünk más kérdésekkel foglalkozik, mint a tudomány,
akkor miért ne lehetne a kettő összeegyeztethető, egymást kiegészítő?"
(Forrás: meditacionk.blogspot )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése