Itt a bolsevizmust szellemi impulzusként figyelhetjük meg,
amelyen keresztül az emberiség jövőjét akarták megakadályozni, és
amelyek okai és előkészületei a VII. századtól kezdve megfigyelhetők. Ez
olyan látásmód, amely az antropozófiai összefüggések nélkül nem
alkalmazható. Erre szeretnék rámutatni bevezetésképpen, és arra is, hogy
ezek a történelmi összefüggések, amelyek megítélésünk szerint
visszanyúlnak a VII. századig, Rudolf Steiner utalásai nélkül
felismerhetetlenek lettek volna. Így napvilágra kerülve azonban minden
elfogulatlan szemlélő számára logikusnak tűnhetnek. Ezek az
összefüggések, amelyekre a következőkben szeretnék rámutatni, érthetővé
teszik, hogy a bolsevista áramlat semmiképpen sem tűnt el a világból az
orosz bolsevista állam szétesésével. Nemcsak a bolsevista Kínára
gondolunk, vagy a harmadik világ olyan államaira, ahol olyan pártok
vannak, amelyek még mindig szociális eszményként tisztelik a marxizmust,
anélkül, hogy valóban ismernék azt, hanem modern formákra is, amelyben a
gonosz a jelenben világszerte hat, anélkül, hogy felismerhető lenne a
történelmi bolsevizmussal való összefüggése, mint például a balkáni
katasztrófa esetében.
Ha el akarjuk kerülni a gonosz hatását, amely a bolsevizmusban
hatott, és amely mérhetetlen szenvedést okozott az emberiségnek a XX.
században, akkor ennek az a feltétele, hogy előbb megnézzük és megértsük
a bolsevizmust. Megértése az első lépés a leküzdéséhez. És ez a
leküzdés egyedül az emberi lélekben történhet. Aki a bolsevizmust
önmagában leküzdötte, az nem eshet többé áldozatául, és fel tudja tárni
megnyilvánulási formáit mind a történelemben, mind a jelenben. A gonosz
nem a természet, vagy a minket körülvevő szociális világ jelensége,
hanem olyan teremtmény, amely az emberi lélek belsejében jelenik meg, és
onnan fejti ki hatását a közösségre. Ezért kell ezt a jelenséget
antropozófiai szemszögből megvizsgálni.
Négy réteget vagy formát kell itt megkülönböztetni. Az első a külső
történelmi réteg. A második az, amely nyitott volt olyan érdekek felé,
amelyeknek bizonyos nyugati páholyokkal és titkos szövetségekkel volt
kapcsolatuk az első világháborúban. A harmadik, mondhatnánk, a
metatörténelmi réteg, amely olyan jelenségekben keresendő, amelyek a
VII. századtól kezdve hatottak az emberi fejlődésre. A negyedik réteg
pedig a szellemi világra vonatkozik, amelyből bizonyos megnevezhető
szellemi lények nyúlnak bele gátlón – vagy előrevivően – az emberei
fejlődésbe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése