1. IMA
A következőkben 5 részben fogok a Jézus követéshez tanácsokat adni az érdeklődők számára.
A következőkben 5 részben fogok a Jézus követéshez tanácsokat adni az érdeklődők számára.
Kezdjük
az imával. Talán sokan csak legyintenek erre a témára, pedig valójában
igen fontos. Egyszer egy indiai guru mondta: az emberek nem tudnak
imádkozni, főleg a keresztények nem. Ez igen súlyos vád. Beszélnünk kell
tehát róla.
Az
imát általában keresztvetéssel kezdjük. A legtöbben már ezt se
csinálják jól, valami alaktalan dolgot rajzolnak magukra. Ha azonban ezt
a jelet lerajzolnánk, kiderülne, hogy egy fordított kereszt. Ami a
Sátán jele. Így ugyebár nem a legjobb ötlet az Istennel való
beszélgetést nyitni. A normális keresztvetés: megérintjük a homlokunkat,
a hasunknál valahol, majd a két vállunkat. Figyeljünk erre oda!
Az
ima Istennel való beszélgetést jelent, nem betanult szövegek monoton
ismételgetését. Most egy papot idéznék ( végig őt fogom): “Jézus nem azt
mondta a hegyi beszédben, hogy EZT, hanem hogy ÍGY imádkozzatok.” Ez
nem azt jelenti, hogy nem lehet kötött szöveget mondani, hanem hogy
szívből szóljunk Istenhez. Mi Atyánk. Akkoriban még Isten nevét sem volt
szabad kiejteni.
Figyeljünk
oda az ima szövegére. “Nagy bajba lennél, ha az Isten minden imádat
meghallgatná. Mi Atyánk…………de jó film volt tegnap este………….aki a
mennyekben vagy…………..holnap dolgozatírás…………szenteltessék meg a
neved…………mit csinál az a hülye ott…………stb. De a legjobb ez: bocsáss meg a
vétkeinket ,ahogy mi is megbocsátunk. Vagyis azt kérted, ha te nem
bocsátasz meg embertársaidnak, ( és sokszor így van ) Isten se bocsásson
meg.”
Mi az ima valójában. Jelenlét. Amikor nem foglalkozunk mással, csak Istennel. Beszélgetés. Amikor Mennyei Atyáddal társalogsz.
Az
igazi ima az, amikor bizalommal fordulsz Istenhez. Nem a büntető,
gonosz, számomkérő, ítélkező Istenhez,hanem a szerető Mennyei Atyához.
Ha tudsz vele beszélgetni, mint gyermek az apjával. Az igazi ima a
szívből jön és nem lehet imakönyvekből megtanulni.
A legszebb ima, ha szívből meg tudsz bocsátani mindenkinek és ki tudod mondani: Istenem, szeretlek.
Az 1. lépés tehát Jézus követésében, hogy megtanulunk vele, illetve Istennel normálisan beszélni.
2. A BŰN ÉS A BŰNNÉLKÜLISÉG
Mi
a bűn? Jézus azt mondta: szeretethiány. A bűn tehát az, ha nincs
bennünk szeretet. Ebből logikusan következik, ha van bennünk szeretet,
nincs bűnünk.
Az
Ószövetség népeinek még törvényt kellett adni, mert a zsidóknak nincs
szavuk a szeretetre. De eljött Jézus és azt mondta: egyetlen parancs
van, a szeretet. Ezen áll Mózes és a próféták. Nem eltörölte, hanem
tökéletesítette a törvényt.
Most ejtsünk néhány szót a torz Istenképekről.
A
gonosz Isten: mivel a hébernek nem volt szava a szeretetre, ezért ők
úgy értelmezték, az Istentől félni kell. Úgy hitték, minden muszáj, ha
nem, az Isten büntet. Így alakult ki a törvény, a büntető Isten.
Ilyen
azonban nincs. Ha megértjük a szeretet Istenét (már amennyire ez
emberileg lehetséges), eltűnik az ítélkező Isten és Mennyei Atya lesz
belőle.
Bűnt
igazából csak a szeretet ellen lehet elkövetni. Jézus: aki az Atya vagy
a Fiú ellen szól, bocsánatot nyer, de aki a Szentlélek ellen szól, az
nem nyer bocsánatot. A Szentlélek maga a szeretet. (Isten lelke = a
szeretet lelke = szeretet)
Amit
mi bűnöknek nevezünk, azok csak vétségek emberek által felállított
törvények ellen. A törvény pedig rendfenntartásra van. Jézus: Mózes a ti
keményszívűségetek miatt adta nektek a törvényt. Az viszont csak írás,
ami halott. Az igazi törvény a szívetekben van.
Ez
pedig így hangzik: Szeressétek egymást, ez az én EGYETLEN parancsom.
Más fordítás szerint: EGYETLEN parancsot hagyok néktek, szeressétek
egymást. (János evangélium 13.34)
Más
bűnöktől könnyen megszabadulhatunk, csak Isten bocsánatát kell kérnünk,
de a Szenlélek (vagy a szeretet) elleni bűnöktől nem. Persze erre is
van feloldozás, ha visszatérünk a szeretet útjára. Igaz, ez egy
gyűlöletben megátalkodottnak igen nehéz.
Néhány
szó a gyónásról. Természetesen nem ezzel van a baj, hanem azzal, hogy a
bűnbánatot sokan igen felületesen végzik. Sokan azt hiszik, ha bemennek
a gyóntatószékbe és elsorolják a betanult bűnlistát, akkor minden
rendben van. “Azt csinálok, amit akarok, majd meggyónom” Ez elvezet az
Istentől.
A bűntől úgy lehet megszabadulni, ha megérted az Isten szeretetét. Ekkor már nem is lesz kedved bűnt elkövetni.
A szeretetről később lesz szó, most azt értsük meg, a szeretetben kell élnünk, ha nem akarunk bűnben élni.
3. A HIT
Mi a hit? Egyesek szerint vallási tanítások elfogadása. De rengeteg vallás van, más és más tanításokkal. Melyiknek van igaza?
Egy
dolog, ha valamiben hiszünk, és egy másik, ha valamit elhiszünk.
Senkinek a vallását nem akarom megsérteni, de az, ha valaki emberek
által kitalált vagy legalábbis (át)értelmezett dolgokat fogad el, az
hiszékenység. Naivitás.
Régen
ezt mondták: a hit meggyőződés arról, amit nem látunk. De hogy lehetünk
megyőződve arról (hogyan hihetünk abban), amit nem értünk?
Ha megnézzük az etimológiai szótárat, a hit eredetileg megértést jelentett.
És
most nézzük az evangéliumot: Én vagyok az út, az élet és az igazság.
Aki engem követ, eljuthat oda, ahova én megyek. A kövess engem azonban
inkább higgy nekemként fordítható. A görögben (az evangélium nyelve)
azonban a hit megértést is jelenthet. Így tehát: aki megértette, amit
nektek tanítottam, az üdvözül. Vagyis aki megértette a szeretetet.
Persze
máshogy is értelmezhető. De nézzünk egy másik példát. János 3.18 Jézus
Nikodémusnak: Aki hisz tanításomban, el nem kárhozik, hanem örökké él.
Vagyis aki hisz a szeretetben, aki megértette a szeretetet, üdvözül, aki
nem értette meg, az viszont nem.
Tehát szerintem a hit nem más, mint a szeretet megértése.
4. A CSODÁK
Amikor
csodákról beszélünk, általában olyan dolgokra gondolunk, mint Lourdes,
Fatima vagy Medjugore. Pedig nem ez az igazi csoda.
De ha már itt járunk, néhány szó ezekről:
Lourdes: 1858. Kb. 7000 csodás gyógyulás
Fatima: 1917. Kb. 10000 gyógyulás, de ez erősen becsült adat
Medjugore: 1981. Mivel az egyház nem ismeri el, nincs pontos adat. Rengeteg gyógyulásról számolnak be, szám nélkül
Ezeken
kívűl rengeteg megmagyarázhatatlan jeleség történt Indiában, az
egyiptomi piramisoknál és számos más helyen. Az a közös bennük, hogy a
hívők rendkívül kis része gyógyult meg. Mindebből arra lehet
következtetni, hogy nem a helyszín, hanem maga az ember személye a
meghatározó. De mi dönti el, ki gyógyul meg?
Vélhetően
tehát valaminek belül kell történnie. Az evangélium azt mondja: akkora
hitetlenséget talált ott, hogy még csodát se tudott tenni. Ez alapján a
csoda a hittől függ.
Az
igazi csoda nem az, ha valami külső, testi gyógyulás történik. (ez
úgyis csak egy “kis” időre szól) Az igazi csoda az, ami a szívben
végbemegy. Ez viszont örökre szól. Ha hitre ébredsz. A hit pedig – mint
az előző részben láthattuk – nem más, mint maga a szeretet és annak
elfogadása és az az alapján élés.
A csoda tehát attól függ, van-e elég hit bennünk. Vagyis szeretet. A csoda az, ha megértetted a szeretetet.
A szeretet sokféleképpen értelmezhető. Az én verzióm:
A
szeretet egy mindent átfogó isteni erő. Minden a szeretetből van, maga
az Isten is az. Mivel minden a szeretet, ezért mondjuk, Isten mindenütt
ott van.
Mi,
emberek is szeretetből vagyunk, mégha el is rontva a bűnök által.
Istennel egy állandó vezeték kapcsol össze, amin áram helyett szeretet
áramlik. Ezért mondta oly sokszor Jézus: szeressétek egymást, ezen áll
az egész törvény. Nyilván tudta, hogy csak ez üdvözíthet.
Nekünk,
embereknek, elég tökéletlen a szeretetünk, ezért állandóan szükségünk
van utánpótlásra, ami egyrészt Istentől, a tökéletes szeretettől kapunk,
másrészt mi magunk hozhatunk létre megbocsátásokkal, irgalmazzásokkal,
kisebb-nagyobb jócselekedetekkel.
Hogyan kell szeretni? A Jézus által mondottak alapján:
-Ne tégy olyat, amit nem szeretnéd, hogy veled is megtegyék.
-Tégy olyat, amit szeretnéd, hogy veled történjék.
-Ne ítélj el senkit.
Az ítélkezés azért veszélyes, mert nem tudhatod, ki miért és mit tett.
Remélem, e rövidke 5 fejezet sokaknak segítségére lesz végső céljának, a mennyországnak elérésében.
http://lelkigyakorlatok.ingyenblog.hu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése