A hanuka, mint a zsidó nép ünnepe a
Makkabeusok könyveiben szereplő történetből eredeztethető. Ebben a
mondatban leírtunk mindent – hogy a zsidó nép, és nem egy vallásos
közösség ünnepe. Mivel a Makkabeusok könyve nem része az ószövetségi
könyvek kánonjának, ezért nem tekinthető szent könyvnek. Ezért maga az
ünnep sem szent, ellentétben az ószövetségi könyvekből eredeztethető
ünnepekkel.
Magát
a Makkabeus felkelést is mi jellemzi? Az, hogy a vallási szabályok
semmibevételével indított szabadságharc, ami ennek eredményeképpen és
szükségképpen el is bukik. A zsidó nép esztelen lázadása teremtőjének
akarata és büntetése ellen, cél nélküli mészárlás és öngyilkos háború a
megszállók ellen és a saját népük ellen is. Jól jellemzi az egész
háborút a Masszada-erődben elkövetett csoportos öngyilkosság, mint a
hitetlenek elkeseredett menekvése a jogos büntetés elől. Hát nem tudták,
hogy az Isten úgyis feltámasztja a halottakat, amikor az
öngyilkosságról is számot kell adni? Nem jobb-e számot adni bűneinkről
ebben a világban, mint a következőben, bocsánatért könyörögve?
Ebben
az időben, amikor a hellén hatások ellen lázadtak, a zsidóságban már
egy jóval sötétebb szellemiség ereje gyülekezett, amelyikhez képest a
pogány szertartások és rítusok a fény ünnepének számítottak. Mit
várhatnánk egy néptől, amelyik megöli a saját prófétáit?
A
hanuka az első zsidó népi (és csak népi, azaz nem szakrális) ünnep.
Emiatt a fény ünnepének beállítani közönséges hazugság, emeljenek
akármekkora gyertyatartókat is. Ledönteni a hazugság oszlopait pedig nem
bűn, hanem hősies cselekedet.
A
zsidóságnak mint népnek az egész világra kiterjedő önérvényesítő
hatalmi harcát nevezzük cionizmusnak. Emiatt a hanukát nem mint szent
vallási ünnepet, hanem mint a cionizmus világünnepét kell szemlélnünk,
és a zsarnokság megnyilvánulásának kell tartanunk. A hanukia pedig, a
kilencágú gyertyatartójuk nem más, mint a zsarnokság szimbóluma. Kell a
fenének a cionizmus világossága!
A
zsidó népnek számos vallási szabálya van, amit be lehetne tartani.
Számos szertartás, ünnep, ami Istentől van, és amivel semmi baj sem
lenne. De ők nem csak hogy ezeket nem tartják meg, hanem helyette
kifejezik tévelygéseiket olyan ünnepekkel, amelyek csak hitetlenségüket
és hatalmi törekvéseiket szimbolizálják, és növelik a bűneiket. A
külsőségek, az álszent rabbijaik képmutató ájtatossága és a világbékéről
papolás ne tévesszen meg senkit, a szentségtelent nem lehet szentté
tenni.
Tamási Attila
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése