A protestáns fundamentalisták többsége
hagyományosan Izrael lelkes híve, de az amerikai zsidóság soraiban
kevés barátjuk van. Pedig szükség lenne a barátságukra, mert újabban az
evangéliumi keresztények soraiban terjed az Izrael-ellenesség.
„Ha
zsidók és evangéliumi keresztények együtt akarnak működni, akkor nincs
vesztegetni való idejük” – írja Robert W. Nicholson baptista hebraista a
(mozaikot és mózesit egyaránt jelentő) Mosaic magazinban.
Ki
gondolta volna a messzi századok során, hogy egyszer majd akad sok
tízmillió keresztény, aki szenvedélyesen kiáll a zsidóság mellett? –
kérdi Nicholson, és megállapítja, hogy ez a lelkesedés nemhogy
üdvözlésre nem talál az amerikai zsidóság körében, de viszolygást kelt,
mivel – kivált liberális körökben – az evangéliumi keresztények primitív
bugrisoknak számítanak. Külön is veszedelmesnek látszik az a vonásuk,
hogy vallási alapon beleszólnak a politika dolgaiba, például ott látni
őket az abortusz-ellenes tüntetők között, ellenzik a melegházasságot, és
különben is a Republikánus Párt hívei. A hagyományőrző, vallásos
zsidóságot ezek a vonások persze nem taszítanák, őbennük viszont a sok
évszázados kölcsönös bizalmatlanság munkálkodik tovább, amire – mint
Nicholson elismeri – a keresztes háborúktól a huszadik századig a
keresztény világ bőven adott alapot.
Igen
ám, de ha az evangéliumi keresztényeket nem a médiából ismert
sztereotípiák alapján ítéljük meg, akkor egészen más kép bontakozik ki
róluk. Például, hogy nagyon sokfélék, még kifejezetten vallási nézeteik
alapján is. Egyes felmérések szerint az amerikai lakosság 41 százaléka,
vagyis 130 millió ember sorolható ide, mások szerint viszont csak 20
millió, attól függően, hogyan határozzuk meg, kit nevezünk evangéliumi
kereszténynek. Nicholson végül is azt tekinti közös jellemzőjüknek, hogy
szó szerint isteni kinyilatkoztatásnak tartják a Szentírást, továbbá
azt hirdetik, hogy a történelem során Isten akarata nyilvánul meg. A
Szentírás szó szerinti olvasatából ered, hogy az evangéliumi
keresztények kitüntetett szerepet tulajdonítanak a zsidó népnek, és
elismerik jogát a szentföldi államra. Harry Truman egykori elnök maga is
baptista lévén, ezen az alapon támogatta Izrael állam létrejöttét.
Ma
világszerte a kétezer evangéliumi keresztény vezető 48 százaléka véli
úgy, hogy Izrael állam létrejöttével a bibliai prófécia vált valóra.
Amerikában ezt a nézetet az evangéliumi keresztények hatvan százaléka
teszi magáévá. Még ennél is többen gondolják úgy, hogy Isten és a zsidó
nép szövetsége a mai napig érvényben van. A tipikus evangéliumi
keresztény, ha alkalom adódik rá, fontosnak tarja kimutatni, hogy
mennyire más ember, mint azok a keresztények, akik a múltban üldözték a
zsidóságot, és úgy gondolja, hogy aki Isten választott népét bántja, az
meglakol ezért. Amerika sikereit részben éppen annak tulajdonítja, hogy
méltányos volt a zsidósággal.
Csakhogy
az evangéliumi mozgalomban erősödik az Izrael-ellenesség. A vezetők
között csak 13 százalék pártolja Izraellel szemben a palesztinokat, de
49 százalék egyenlő mértékben érez együtt mindkét féllel. Ezt a
változást Nicholson két tényezőre vezeti vissza. A Közel-Keleten arab
tömegek csatlakoztak az evangéliumi gyülekezetekhez, és körükben erős az
Izrael-elleneség. Betlehemi központtal tevékeny szervezetük működik,
külön egyetemekkel és rendszeres nemzetközi konferenciákkal, amelyek
Izrael-ellenes propagandát folytatnak. Ugyanakkor az Egyesült Államokban
a felekezetek egy részében, különösen a fiatalabb hívek között
hódítanak a liberális nézetek: ezek szerint nem kell szó szerint venni a
Szentírást, hanem úgy kell felfogni, hogy a korabeli zsidóság
értelmezését tükrözi. Ha a liberális és a közel-keleti arab felfogás
találkozik, akkor Izrael barátai kisebbségbe szorulhatnak az evangéliumi
keresztények között. Ez persze elsősorban a keresztények ügye, de
Nicholson szerint a zsidóság is sokat tehetne, csak meg kellene
próbálnia támogatni az Izrael-barát keresztényeket. Például
együttműködhetnének Izrael és a zsidó élet megismertetésében. Mert az
evangéliumi keresztények az Ószövetségi szentírást betéve tudják, de
Izrael történetéről és mai életéről annál kevesebbet, s már csak ezért
is könnyen átállíthatók az Izrael-ellenes táborba.
(metazin)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése