Egy másik lehetséges cím: A tanult tudás és a mély tudatlanság
Jézus első szava a kereszten, amelyet szinte még felfeszítése alatt
mond ki, azok számára könyörög bocsánatért, akik ezt teszik vele:
„Atyám, bocsáss meg nekik, hisz nem tudják, mit tesznek!" (Lk 23,34).
Amit az Úr a hegyi beszédben meghirdetett, most saját maga cselekszi
meg. Nem ismer gyűlöletet. Nem kiált bosszúért. Megbocsátást kér
mindazoknak, akik a keresztre juttatják, kérését így indokolja: „Nem
tudják, mit tesznek!"
Ez
a „nem tudásról" kimondott szó visszatér még Szent Péter
prédikációjában az Apostolok Cselekedeteiben. A tömeget, amely a béna
meggyógyítása után Salamon csarnokában összegyűlt, először emlékezteti:
„Megtagadtátok a szentet és igazat; (Pilátust) arra kértétek, hogy a
gyilkosnak kegyelmezzen, az élet szerzőjét pedig megöltétek. Isten
azonban feltámasztotta a halálból" (ApCsel 3,14köv.). Ezután a fájdalmas
emlékeztető után, amely már pünkösdi beszédének része volt, s amely
akkor is szíven találta az embereket (2,37), így folytatja: „Tudom,
testvérek, hogy csak tudatlanságból tettétek, amit tettetek, ahogy
vezetőitek is" (3,17).
A
nem tudás motívuma még egyszer megjelenik Szent Pál egy önéletrajzi
visszatekintésében. Emlékeztet arra, hogy ő maga korábban káromolta,
üldözte és kigúnyolta Jézust; azután így folytatja: „De megkönyörült
rajtam, mivel hitetlenségemben tudatlanul cselekedtem" (1Tim 1,13).
Tekintetbe véve a Törvény tökéletes tanulójának korábbi öntudatát, aki
ismerte és meg is tartotta az írás szavát, kemény kijelentés ez: ő, aki a
legjobb mesetereknél tanult, és magát igazi írástudónak tarthatta,
visszapillantva be kell, hogy vallja tudatlanságát. De éppen ez mentette
meg őt, ez tette képessé a megtérésre és megbocsátásra. A tanult
tudásnak és a mély tudatlanságnak ez az együttes jelenléte persze
elgondolkodtató. Rámutat annak a tudásnak a kérdésességére, amely saját
magában gyönyörködik, s így nem éri el magát az igazságot, amelynek át
kellene alakítani az embert.
Még
egy másféle példája a tudás és az értetlenség összefonódásának az,
amelyet a napkeleti bölcsek történetében figyelhetünk meg. A főpapok és
az írástudók pontosan tudják, hogy hol születik a Messiás. Mégsem
ismerik föl. Tudásukban is vakok maradnak (vö. Mt 2,4-6).
Nyilvánvaló,
hogy tudás és nem tudás, tényszerű ismeret és mély meg nem értés egymás
mellettisége minden időkben megjelenik. Ezért Jézus szava a nem
tudásról — azzal együtt, ahogy ezt a Szentírás különböző helyzetekben
újra alkalmazza —, ma is éppen azokat kell, hogy felrázza, akik okosnak
vélik magukat. Nem éppen tudásunkban vagyunk vakok? Nem éppen a tudásunk
tesz képtelenné magának az igazságnak a felismerésére, amely az
ismereteinken át kíván felénk fordulni? Vajon nem húzódunk vissza attól a
minket is szíven találó fájdalmas igazságtól, amelyről Péter pünkösdkor
beszélt? A nem tudás enyhíti a bűnt, nyitva hagyja a megtérés útját.
Ugyanakkor nem ment fel teljesen, mivel árulkodik a szív
érzéketlenségéről, amely elzárkózik az igazság igénye elől. Annál inkább
minden időkre szóló és minden ember számára érvényes vigasztalást
jelent, hogy az Úr a „nem tudás" okán bocsánatért könyörgött mindannyiuk
számára: a valóban tudatlanokért, azaz hóhéraiért, és a tudásban
bővelkedőkért, akik elítélték őt. A nem tudást ajtónak látja, amely a
megtérésre vezethet.
Joseph Ratzinger XVI. Benedek: A Názáreti Jézus. Szent István Társulat 2011. Második kötet. 157-158. old.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése