Ahogy az emberi
tevékenységeket szemléljük, a fizikailag végzett munka alapanyagait,
eredményét, hatásait, magát a munkafolyamatot is kézzelfoghatónak,
megfigyelhetőnek, áttekinthetőnek nevezhetjük. A szellemileg végzett
munka, munkafolyamatok már nem ennyire egyértelműek vagy
megfigyelhetőek. Sok esetben nehéz megállapítani, hogy ki és milyen
erőbefektetéssel tanul, szervez, végez el műveleteket, talál ki
összefüggéseket vagy levezetéseket, és ez milyen fáradtsággal jár.
Mennyire nehéz könyvet írni, vállalatot vezetni (tényleges gazdasági
tevékenységről beszélünk), tanítani, előadást tartani,
integrálegyenlet-rendszereket megoldani. Nehéz mérni a szellemi munka
teljesítményét, de van valamilyen kialakult gyakorlata, és a világ azon
országaiban, ahol nem a kapcsolati tőke, a politikai alapállás vagy a
származás a döntő, ott mérik is, és a megfelelő elismerésben részesítik a
képzett és hatékony szakembereket, legyenek bár matematikusok, mérnökök
vagy fizikusok, esetleg gazdasági elemzők, szociológusok. A világ
lgetöbb pontján azonban, így Magyarországon is azt tapasztaljuk, hogy a
fizikai vagy szellemi munka hatékonysága helyett a származás és a
politikai (liberális) alapállás a döntő, a ténylegesen szakembernek
nevezhető emberek kallódnak, és ezzel óriási anyagi veszteséget szenved
el a magyar társadalom, de a rabszolgamunkát végeztető nyugati cégek is -
mert amit megtermelhetnének a kallódó emberek, végül is nem termelik
meg, és az emberi erőforrások egyszerűen elvesznek. A mai rendszer tehát
eléggé pazarló, főleg a saját irányítóinak korlátoltsága miatt.
És
mi a helyzet a prófétákkal, apostolokkal? A maguk korában őket
ugyanúgy, sőt erősebben érte mellőzés, üldözés, erőszak, mint a mi
korunk másképp gondolkodóit, aktivistáit. A próféták tevékenységére még
csak nem is mondhatjuk azt, hogy valamilyen módon az emberek számára
megfigyelhető vagy levezethető - elsősorban azért nem, mert nincs olyan
széles népréteg, amelyik a tevékenységüket akár a múltban, akár ma
ellenőrizni tudta volna. A próféták tevékenysége az emberek többsége
számára láthatatlan és megfoghatatlan volt a múltban, és a jelenben is
az maradt. A mennyei világon keresztül úgy és olyan mértékben hatottak
erre a világra, amelyet emberi szavakkal leírni nem lehet. Maga a
kinyilatkoztatás kinyomtatott szövege is egy emberek által felfogható
változata, egy része annak az üzenetnek, amelyik eredeti formája és
teljessége csak a mennyei világ tökéletesebb és teljesebb valóságában
látszódik. A prófétai kinyilatkoztatásokra részben ugyanaz igaz, mint a
szellemi munkások munkájára. Aki nem fogadja el, nem él vele, nem
használja fel, az pazarol, tékozol: mindaz az érték, amelyik egy próféta
tanácsának megfogadásakor létrejöhetett volna, nem jön létre, és még az
is elveszik, ami eddig megvolt. Az evangéliumot már csak azért is
érdemes forgatni, hogy az ember ne essen nyilvánvaló tévedésekbe, de
ezen túl egy elég alapos útmutató a démonok (dzsinnek) elleni
küzdelemhez. Az evangélium tényleges hatása, a kereszthalál
áldozatvállalása, a megváltás műve messze túlmutat a láthatón és a
felfoghatón. Emberek ezreinek, millióinak megtérését, lelki
újjászületését eredményezte, ezzel az emberi civilizációnak adott egy új
esélyt. Lerombolta a sötétség birodalmát (a korabeli cionista befolyást
a világon), a tévelygéssel, félelemmel és bűnnel irányított, mindent
elemésztő, liberális világuralmi rendszert.
Krisztus
kereszthalála Krisztus tevékenységének egy emberi szemmel látható
megnyilvánulása volt, bizonyítéka és látható jele annak, hogy valami
nagy történik. Testileg meghalt, de akárcsak a mártírok, nem halhatott
meg teljesen, az örökkévalóság szempontjából az átmeneti testi halálnak
nincs jelentősége. A nagypéntek üzenetéhez tartozik, hogy mindenki
meghal, még Krisztus is, a próféták és apostolok is, de az Isten
igéretei beteljesülnek, és lesz feltámadás. Mindenki meghal (azokon
kívül, akik élve ragadtattak el a mennybe), de mindenki fel is támad, és
a következő világban vagy az örök tűz ítéletére, kárhozatra, vagy
üdvösségre jut. Nincs más lehetőség, nincs újra és újra megszületés más
testekben, nincs örökké ismétlődő teremtés-ciklusok sokasága, nincs
örökké fennmaradó világegyetem, nincsenek istenek vagy istenekké váló
emberek. Krisztus megölhető volt és a próféták is, de nincs sem
gyilkosság, sem hazugság, sem semmilyen árulás, ami az Isten terveit
meggátolhatná vagy feltartóztathatná, és az Isten kiválasztottait
legyőzhetné. Nagypénteken a sötétség még azt gondolhatja, hogy győzhet,
de megijed az elsötétedő naptól és a feltámadó szélvihartól, a
világosság hiányától. Júdás árulásában nincs győzelem, csak kétségbeesés
és az önmagára kimondott ítélet. Vasárnap pedig minden gyűlölködő
láthatja majd, hogy a gonoszság minden hatalma, ennek a világnak minden
hatalma nem ér semmit. Ahogy majd az ítélet napján, a feltámadáskor is
láthatják, hogy hiábavaló volt minden sötét igyekezet, minden gonoszság:
az ő idejük véget ért.
Tamási Attila
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése