A
Krisztus szenvedéséről és misztikus testéről történő elmélkedés
ébresszen fel bennünket vakságunkból, ragadjon ki a bűn rabságából, és
ösztönözzön a szentség hősiességére; hogy az értünk kiontott Vér ne
kárhozatként hulljon ránk, hanem mint üdvös forrás, amelyből kegyelem
fakad.
Improperium
exspectavit cor meum, et miseriam: et sustinui qui simul mecum
contristaretur, et non fuit: consolántem me quæsivi, et non inveni: et
dederunt in escam meam fel, et in siti mea potaverunt me aceto.
Szívem
megtört a gyalázattól. Zavarom, szégyenem orvosolhatatlan. Vártam,
hogy valaki megszán, de nem akadt senki, nem volt, aki megvigasztalt
volna. Ételembe epét kevertek, szomjúságomban ecettel itattak. (Zsolt. 69:21-22)
“Israël es tu Rex, Davidis et inclyta proles:
„Te vagy Izrael királya, Dávid előkelő nemzetsége." Krisztus Király
ősi himnuszának ezen ünnepélyes szavaiban a Szent Egyházat Izraellel
azonosítjuk, Isten népét a választott néppel. “Plebs Hebræa tibi cum palmis obvia venit: cum prece, voto, hymnis, adsumus ecce tibi:" A zsidó nép pálmaágakkal jött eléd: íme, mi is itt állunk előtted imákkal, fogadalmakkal és énekekkel."
Döbbenetes,
hogy a Jeruzsálemben Dávid Fiaként fogadott Krisztus diadalmenete,
akit úgy köszöntöttek, mint aki az Úr nevében jön, néhány óra
elteltével a Praetoriumon kívül álló tömeg erőszakos zsivajgásává,
kiáltozásaivá és szidalmaivá változhatott, amely aztán a szenvedés
kínjaival, végül a zsidók királyának kereszthalálával végződött.
A
döbbenet abból fakad, hogy mennyire változékony a tömeg abban a
tekintetben, hogy hagyja magát manipulálni a Szanhedrin és a nép vénei
által, és könnyen elfelejti – mintha meg sem történt volna – a
tiszteletet, az olaj- és pálmaágakat, és az Úr lábai elé az út mentén
kiterített köntösöket.
Nem tudjuk, hogy a pueri Hebræorum
[zsidók fiai] között ott voltak-e azok is, akik később kigúnyolták a
Megváltót, amikor az a kereszten haldoklott. De tudjuk, hogy zsidók
voltak, ahogyan a főpapok, az írástudók és a templomőrök is zsidók
voltak, és azok is, akik így kiáltoztak: Feszítsd meg! amikor Jézus ott
állt előttük megostorozva és tövissel megkoronázva.
Zsidók
voltak az elmenekülő apostolok, ahogyan a Krisztust háromszor
megtagadó Simon Péter is zsidó volt, az Őt sirató jámbor asszonyok is
zsidók voltak, a cirénei Simon is zsidó volt, és arimatheai József is
zsidó volt.
De ha a zsidó
nép egy része, az ószövetségi próféciák és a megjövendölt Isteni
beavatkozása ellenére készen állt arra, hogy megölje a megígért
Messiást, fel kell tennünk magunknak a kérdést, vajon ez az árulás nem
ismétlődhet-e meg az új Izrael egy részében, az Egyházban? Amikor látjuk
a katolikus híveket, sőt a hierarchia tagjait, akik a farizeusokhoz és
a Szanhedrin Krisztus-korabeli vezetőihez hasonlóan ma is
kereszthalált kiáltanak, vagy Szent Péter quia non novi hominem-jét ismételgetik. („Nem ismerem azt az embert.” – Mt 26:72).
A nép, nem a latin populus értelmében – olyan társadalom, amely törvényeket hoz létre és betartja –, hanem inkább a vulgus
értelmében – vagyis egy identitás nélküli nép, amely nem ismeri a
jogait és kötelességeit, mozgatható, nem tudják, mi az örökségük és
sorsuk, profanum, érzéketlen a szent iránt.
Ha
megnézzük, mi történik az Egyházban, az Őt sújtó válságot, a
hierarchiát és a híveket megrontó hitehagyást, a virágvasárnap eseményei
feledésbe merülnek, miközben a szemünk előtt látjuk a szenvedés
borzalmait és a keresztre feszítést. Ma úgy tűnik, hogy a múltban a
Krisztus diadalát ünneplő és evangéliumát hirdető Egyházat az Isten Fiát
istenkáromlással vádoló Szanhedrin és a Krisztus halálát kívánó
főpapok elhomályosították.
A
társadalom, amely egykor keresztény volt, most azt kiáltja: „El vele,
el vele!” – leköpi a Megváltó arcát, kigúnyolja kínszenvedését, és
felszólít az Ő eltörlésére. Úgy tűnik, a mai írástudók és farizeusok
elhatározták, hogy őröket állítanak a sír fölé, amelyben az Egyház
fekszik, mintha meg akarnák akadályozni feltámadását, amely leleplezné
hazugságaikat.
Az Úr
tanítványai menekülnek, elrejtőznek és letagadják, hogy valaha is
ismerték Őt, hogy ne rekesszék ki őket és ne szoruljanak a peremre,
hogy ne tűnjön úgy, hogy szembe mennek a fősodorral, nehogy
ellentmondjanak a hatalmasoknak. És ugyanakkor sok jámbor nő, sok
cirenei Simon, sok arimatheai József, akiket kigúnyolnak és gyaláznak,
segíti az Egyházat, hogy hordozza keresztjét, hogy a kereszt lábánál
maradjon Szűz Máriával és Szent Jánossal, sírhelyet keresve, ahová
lefektethetik a misztikus testet, várva a feltámadást.
A
mai árulás nem kevésbé súlyos, mint amit Urunknak kellett
elszenvednie; a passio Ecclesiæ nem kevésbé fájdalmas, mint a Fejé;
azoknak az elhagyatottsága és csüggedése, akik látván a saját papjai
által meggyalázott Domina Gentiumot, nem kevésbé megrázó, mint a Mater
Dolorosa szenvedése; a gyűlölet, amely akkor mozgatta a hóhérokat,
ugyanaz a gyűlölet, amely a mai hóhérokat mozgatja, és a jó zsidók
szeretete, akik akkor felismerték a Messiást, ugyanaz, mint a jó
keresztények szeretete, akik látják, hogy kínjai nem szűnnek ma sem.
„Megszabadítottalak
az egyiptomi rabszolgaságból, és te azzal viszonoztad Megváltódnak,
hogy keresztre feszíted” – énekeljük a nagypénteki liturgiában. Én adtam
neked a Misét, és te egy olyan szertartással helyettesítetted, amely
meggyaláz Engem, és elűzi a híveket. Én adtam neked a papságot, és te
megszentségtelenítetted azt eretnek és parázna lelkészekkel.
Megingathatatlanná tettelek ellenségeiddel szemben, te pedig kinyitod a
fellegvár ajtaját, rohansz ellenségeid felé, és tiszteled őket,
miközben azok elpusztítani készülnek téged. Megtanítottalak a hit
igazságaira, te pedig meghamisítod őket vagy hallgatsz róluk, hogy a
világ kedvében járj. Megmutattam neked a Kálvária királyi útját, te
pedig követed a pusztulás, az élvezetek és a perverzió útját.
„Popule
meus, quid feci tibi? aut in quo contristavi te? Responde mihi! Népem,
mit tettem ellened? Vagy mivel szomorítottalak el? Válaszolj nekem!"
Nem vonatkoznak-e ezek a szavak oly sok katolikusra, annyi elöljáróra,
oly sok lélekre, akiknek az Úr, mint annak idején a zsidó népnek,
ezerszer és ezerszer kimutatta buzgó szeretetét?
Nem
kellene-e megremegnünk annak a puszta gondolatától is, hogy
bűnrészesek lehetünk Krisztus és az Ő vértelen áldozatát oltárainkon
megörökítő Egyházának elárulásában? Az Egyháznak, aki a világ
végezetéig Krisztus végtelen érdemeinek szolgája és adományozója? Az
Egyháznak, aki Krisztus csodáinak tanúja, Igéjének hirdetője és
Igazságának őrzője?
Gondolkodjunk
el azon, kedves barátaim, hogy hol helyezkedik el halhatatlan lelkünk
ebben az ádáz, a világot alapjaiig megrázó csatában. Akár a gazemberek
közé tartozunk, akik a Megváltó legszentebb testét kínozzák, akár
szívünket elérhetővé tesszük ennek az imádnivaló Testnek a fogadására.
Akár megszaggatjuk ruháinkat isteni mivoltának hirdetésére, akár a
Századosként leborulunk a Megváltó előtt, aki értünk halt meg. Akár
azok közé tartozunk, akik Isten Fia ellen uszítják a tömeget, akár azok
közé tartozunk, akik az Ő dicsőséges feltámadásáról tesznek
tanúbizonyságot.
Mert az a
lelkünk, amelyért Urunk vérét ontotta és életét adta, halhatatlan
marad, akár a paradicsom örök boldogságában, akár a pokol örök
gyötrelmében.
A Krisztus
szenvedéséről és misztikus testéről történő elmélkedés ébresszen fel
bennünket vakságunkból, ragadjon ki a bűn rabságából, és ösztönözzön a
szentség hősiességére; hogy az értünk kiontott Vér ne kárhozatként
hulljon ránk, hanem mint üdvös forrás, amelyből kegyelem fakad.
+ Carlo Maria Viganò, Érsek
2023. április 2.
Virágvasárnap
A magyar nyelvű fordítás forrása:
Ahogyan Jézust elárulták tanítványai, úgy árulják el papjai is az Egyházat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése