Minél
jobban közeledünk Nagyböjtben Virágvasárnap ünnepéhez, annál
gyakrabban lehet a prédikációkban és a katekizmus oktatásban arról
hallani, hogy Jézus alázatból és szerénységből vonult be Jeruzsálembe
egy egyszerű szamár hátán, ami ugye „csak” igavonó állat volt. Sőt,
ehhez még gyakran azt is hozzáteszik, hogy ezzel már előre világossá
akarta tenni, hogy nem tart igényt világi hatalomra, és ezért azoknak az
embereknek, akik őt királyként akarták látni, már a szamár
kiválasztásával tudtára adta, hogy Ő a világnak nem a királya. Mert Ő
azért jött, hogy szolgáljon, ne pedig uralkodjon – miközben
elfeledkeznek arról, hogy nem sokkal ezután Pilátus előtt maga jelenti ki király voltát (lásd Mk 15,2)
Jézus életének ezen epizódját olykor még arra is felhasználják, hogy
teológiailag bizonyítsák az állam és Egyház totális szétválasztásának
helyességét, sőt akár még az Egyháznak az állammal szembeni
alávetettségét is: Vagyis azt állítják, hogy Jézus lemondott a maga
számára a földi királyságról, nem tartott erre igényt, hanem pont
ellenkezőleg tudatosan rendelte magát alá az államnak. Ezt a tételt
aztán az Egyházra is átviszik, aminek értelmében tehát az Egyháznak is
ellenvetés nélkül alá kell vetnie magát az állami törvényeknek. (Ezt a
jámbornak hangzó érvelést a korona-őrület alatt számos helyen
alkalmazták az ú. n. klerikusok.)
Alaposabban utánanézve azonban fel kell ismerni, hogy ez a szentírási rész éppen hogy nem Jézus alázatosságát vagy a királyi méltóságról való lemondását jelenti!
Az, hogy Jézus qua homo (emberléténél fogva) alázatos volt, teljesen
nyilvánvaló (bár kiegészítve hozzá kell tenni, hogy az alázat bibliai
értelemben gyakran egészen mást jelent, mint amit ma e tulajdonság alatt
értenek). De Jézus alázatosságának semmi köze a szamáron való
lovagláshoz, és az sokkal inkább saját emberi akaratának Isten akarata
alá való rendelését fejezi ki (lásd Mt 26,39). Az evangéliumi alázatosság tehát nem a lehető legkevesebbel való megelégedéssel egyenlő, hanem azt jelenti, hogy valaki tetteit, kívánságait mindig Istenre vonatkoztatja. Vagyis életét az Isten szent rendjével szembeni alávetettség igazgatja.
Ezt a sokat hallott mondatot. „Jézus soha nem Porschét, hanem kerékpárt
használna”, tehát semmi esetre sem lehet Jézus szamáron való
bevonulásával igazolni. Jézusnak Jeruzsálembe a „szamár vemhén ülve” (Jn
12,15) való bevonulása sokkal mélyebb és lelkibb értelmet hordoz.
Jézus választása, hogy szamáron akar Jeruzsálembe bevonulni, egy egészen tudatos, a megváltástant kifejező ceremónia volt
(lásd: Mt 21, Mk 11, Lk 19 és Jn 12), amit annak idején mindenki
megértett és így értelmezett. És aminek az volt a célja, hogy egy
egészen konkrét igényt jelentsen be. Mert Jézus e választásával valódi, igazi bíróként, a világot megítélő, élet és halál, a lelkek fölötti úrként akart megjelenni. Ugyanis a szamár az Ószövetségben mindig szorosan összefügg a bírói hivatallal (lásd Bírák 10,1ff).
Jeruzsálem
zsidó lakossága ismerte a prófétákat és a messiási ígéreteket. És
ismerték őseik régi szokásait és törvényeit. Jézus tudatos döntése,
hogy egy szamár hátán vonul be Jeruzsálembe a kinyilatkoztatás
beteljesedése volt, és egyúttal azon igényének szándékos érvényre
juttatása, hogy Ő a megígért Messiás. Ez az ígéret, mely most
Krisztusban beteljesült, szorosan össze volt kötve a bírói tisztséggel –
ráadásul a világi bíró volt az, akinek Jeruzsálembe való bevonulásával
eléje ment. De miért? Ennek megválaszolásához vessünk egy pillantást
az Ószövetségbe.
Az
Ószövetségben a szamár volt az az állat, mely ugyan elsősorban a
királyokkal volt kapcsolatba hozható (lásd 1 Sám 9,1ff és 10),
ugyanakkor azonban a bírákkal, illetve a bíró tisztséggel is össze volt
kapcsolva. Akkoriban, szemben a mai korral, a szamár nagyra becsült
állat volt – ezért élvezett a törvény szerint különböző privilégiumokat
–, ami Isten különleges védelme alatt állt, és amit a hívő embereket is
kötelezte: „Ha látod, hogy ellenséged szamara a teher alatt
összerogyott, ne kerüld ki ellenségedet, hanem segíts neki felállítani.”
(Ex 23,5)
A nagy
királyról szóló jövendölés Zak 9,9-10-ből – „Ujjongj, Sion leánya!
Zengj éneket Jeruzsálem leánya! Nézd, közeleg királyod: igaz és
győzedelmes, alázatos, szamáron jő, szamár hátán, szamárnak csikaján.
Szétzúzza Efraimban a harci szekereket, Jeruzsálemben a méneket.
Széttöri a harci íjakat, és békét hirdet a népeknek, uralkodik tengertől
tengerig, Eufrátesztől egészen a föld határáig” – kitűnik, hogy a nagy
király, a népek megmentő királya szamáron fog belovagolni, mely
állatot a béke idején használták a királyok, és ezalatt a harci mének meg lesznek semmisítve.
Jézus tehát a béke fejedelmeként lovagol be, aki azért jött, hogy a
világot magával megbékítse. Zak 9,16: „Az Úr, az ő Istenük megszabadítja
őket azon a napon, nyájként legelteti népét a saját földjén.”
Ha Jézus valóban el akarta volna kerülni annak mindennemű látszatát,
hogy igényt tart a bírói- vagy királyi hivatalra, akkor bármilyen más
állatot választhatott volna, csak nem a szamarat –
különösen, ha meggondoljuk, hogy Pilátus előtt nem sokkal később
megerősítette valóságos királyi voltát. Ehelyett tanítványainak pontos
leírást ad arról, hogy olyan szamarat hozzanak számára, amiről a
próféciákban szó volt. (lásd Mt 11,2, Lk 19,30)
Szent János még ennél is világosabb: „Másnap a nagy sereg, mely az
ünnepre jött vala, hallván, hogy Jézus Jeruzsálembe jön, pálmaágakat vőn
és elébe méne és kiáltozá: "Hozsanna! Áldott, aki az Úr nevében jő,
Izrael királya!" És találván Jézus egy szamárvemhet, felüle arra, amint
meg van írva: "Ne félj, Sion leánya! Íme, a te királyod jő,
szamárvemhén ülve." Ezeket tanítványai eleinte nem értették, hanem
mikor megdicsőült Jézus, ráeszméltek, hogy ezek meg voltak írva róla, és hogy ezeket cselekedték neki.” (Jn 12,12-16)
A Fiú királysága, melyre Jézus igényt tart, nem absztrakt, hanem nagyonis
valóságos királyság. Ez a „mennyek országa”, illetve „Isten országa”,
ami nem csupán vigasztalás egy távoli és bizonytalan jövőre nézve,
hanem Jézus megszerzett győzelmével már betört ebbe a világba.
Ennek meghirdetése Jézus nyilvános működésének egészen az elején
megtörténik, Ő maga jelentette be: „Mivelhogy betelt az idő, és
elközelgetett az Isten országa, tartsatok bűnbánatot, és higgyetek az
evangéliumban.” (Mk 1,15)
Isten országa természetesen az örök mennyország, de a Fiú eljövetelével
már a földi világba is benyúlik. „Isten mennyországa” nem csak az örök
üdvösség, a láthatatlan Egyház, hanem a mi földi jelenünkbe is benyúló
Isten országa: a látható Egyház a maga hét szentségével, és Istentől
kapott hierarchikus struktúrájával.
Jézus
Krisztus királysága mind veleszületett jog, mind megszerzett rang.
Mindarra kiterjed, amire az Atya teremtői hatalma kiterjed, hiszen a
Fiú egylényegű az Atyával. Ez Isten egész teremtése fölött uralkodó
királyság.
És éppen e
teremtés fölött fogja a király a nagy bírói ítéletét kimondani.
Krisztus király és bíró egyben, ahogy a szamár a királyok és a bírák
állata volt.
Amennyiben Krisztus igaz Isten, királysága öröktől fogva megilleti Őt.
Amennyiben Krisztus igaz ember, ezt a királyságot Isten ruházta Rá. És
amennyiben Ő a Megváltó, a kereszt győzelmével ezt még meg is szerezte
és ki is vívta magának.
Éppen,
mert minden szempontból Ő a felkent király, minden szempontból Ő a bíró
is, a Messiás, az Atyától a Szentlélekkel felkent Fiú. A szenvedés
eseményeit előre látva ezt a megígért Messiást Izajás a nagy bíróval
hozza kapcsolatba: „A te ítéleteid ösvényén várunk téged, Uram! A te
neved és emlékezeted a lélek kívánsága. Az én a lelkem kíván téged
éjjel, de szellememmel is belsőmben már reggel hozzád ébredek; mert midőn végrehajtod ítéletedet a földön, igazságot tanulnak a föld kerekségének lakói.” (Iz 26,8-9)
És ezzel be is zárul a kör, és hirtelen minden tökéletes értelmet nyer:
az ószövetségi ígéretek, melyeknek megvalósulása zajlik, Jézusnak
Pilátus előtt kijelentett király-volta, a szamár mint meglovagolt állat,
a pálmaágak mint a győzelem jelei, melyek az Egyiptomból való
kivonulásra is emlékeztetnek, mint a provizórikus kunyhókhoz használt
pálmák, csakúgy ahogy a pálmalegyezőkkel egybekötött ujjongás a
megszentségtelenített templom megtisztítására emlékeztet: „…borostyánnal
díszített botokat, zöld ágakat és pálmát vittek, és dicsőítő éneket
zengtek annak, aki megadta nekik a templom megtisztításának örömét.” (2
Mak 10,7)
Jézus a
szamár tudatos kiválasztásával fejezte ki igényét a királyi és bírói
címre és hatalomra, amit az ujjongó tömeg hozsánna kiáltásaival és a
pálmalevelek lobogtatásával ismert fel és fogadott el.
Mindezen tartalmilag rendkívül tömörített üdv-kijelentések ismeretében,
amik a legapróbb részletekig írják le előre Jézus passióját, mely a mi
üdvösségünket érinti és a világ folyását döntően megváltoztatta,
igencsak furcsának tűnik a szamáron való lovaglásnak Jézus
alázatosságával való kimagyarázása.
(forrás: www.katholisches.info – 2023. március 29.)
Függelék:
A
tárgyalt szentírási részről az elmúlt 120 évben kiadott Bibliákban
található magyarázatok bemutatására álljon itt két példa, melyek
kitűnően bemutatják azt az igazságot, amit Blazovich Jákó atya így foglalt össze: „Miből fakad a mi tragikumunk? – Apai-anyai örökségünkből. Mi a XIX. századtól végzetes tévedésekben fogant világot örököltünk telítve démonikus erőkkel.”
– Az 1916-ban megjelent Szentírásból Zak 9,9: Jézus „nem a földi királyok és harcosok délceg lován vonul be, hanem oly állaton, melyet leginkább csak a szegények használnak. Mindez Krisztus szegény állapotára mutat az ő első eljövetelénél (Mt 21,5, Jn 12,15), hol az ő szegény bevonulása leíratik. Azon városba, hova Dávid és Salamon oly gyakorta pompásan fölszerszámozott öszvéren vagy lovon, kevély lovagok csoportjától kísértetve vonultak be, az Úr egy kölcsönzött s még ülésre nem használt szamáron vonult be, melynek takarója az ő tanítványainak szegényes ruháiból állott, kísértetét olyanok tették, kiket a világ köznépnek, csőcseléknek tart.”
– Az
1992-ben megjelent Bibliából: Zak 9,9: „A messiáskirály alázatos lesz,
amint népe is alázatos ('szegény' vö Szof 3,12). Minden királyi pompát
elvet, és a régi fejedelmek módjára szamárháton érkezik (Ter 49,11; Bir
5,10; 10,4; 12,14)
Mt
21,1-11: „A szamáron való bevonulás azt akarja jelezni, hogy a Messiás
nem hadvezér, hanem békét hozó fejedelem, s ezért idézi az író Izajás
(62,1) és Zakariás (9,9) jövendölését.” [A szerző tökéletesen elsiklik
amellett a tény mellett, hogy ez utóbbi fejezet arról szól, hogyan
semmisíti meg az eljövendő Úr az ellenségeit – mielőtt az övéinek békét
szerez – senkit sem kímélve].
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése