Mától megváltozott az Egyház halálbüntetésről szóló tanítása.
A Vatikán csütörtöki közleménye szerint Ferenc pápa augusztus 2-ai hatállyal átíratta a Katolikus Egyház Katekizmusának 2267. pontját (KEK 2267),
amely az Egyház halálbüntetésről szóló tanítását közli. A hivatalos
közleményt a Hittani Kongregáció prefektusa, Luis Ladaria bíboros
jegyzi.
A KEK 2267. pontja mostanáig így hangzott:
2267. Az Egyház hagyományos tanítása - a tettes kilétének és felelősségének teljes bizonyítását föltételezve - nem zárja ki a halálbüntetéshez folyamodást olyan esetekben, amikor ez az egyetlen járható út az emberek életének hatékony megvédésére a jogtalan támadóval szemben.Ha pedig a vérontás nélküli eszközök elegendők a támadó elleni védekezésre és a személyek biztonságának megőrzésére, a hatalom ezekre az eszközökre korlátozódjék, mert ezek jobban megfelelnek a közjó konkrét javainak és inkább összhangban állnak az emberi személy méltóságával.Napjainkban ugyanis, mivel az állam olyan lehetőségekkel rendelkezik, melyekkel hatékonyan tudja büntetni a bűntényt, ártalmatlanná téve elkövetőjét, anélkül, hogy véglegesen megfosztaná a jobbulás lehetőségétől, a tettes kivégzésének szükséges volta "immár nagyon ritka, ha egyáltalán előfordul". (II. János Pál pápa: Evangelium vitae kezdetű enciklikája, 56.)
A KEK ugyanezen pontja mától így hangzik [hivatalos magyar fordítás még nem készült, az alábbi a KV saját fordítása]:
2267. Azt, hogy a törvényes hatóság egy igazságos tárgyalást követően halálbüntetéshez folyamodik, sokáig megfelelő és elfogadható, jóllehet szélsőséges válasznak tartották bizonyos bűncselekmények súlyosságára, a közjó megvédésének eszközeként.Ma azonban egyre nagyobb a megértése annak, hogy a személy méltósága nem veszik el rendkívül súlyos bűncselekmények elkövetése után sem. Emellett az állam által kiszabott büntető szankciók új felfogása jelent meg. Végül, a fogvatartásnak hatékonyabb rendszerei alakultak ki, amelyek biztosítják az állampolgároknak járó védelmet, miközben nem fosztják meg véglegesen a bűnöst a megjavulás lehetőségétől.Következésképpen az Egyház az Evangélium fényében azt tanítja, hogy "a halálbüntetés megengedhetetlen, mivel az a személy sérthetetlensége és méltósága elleni támadás" [1], és elkötelezetten munkálkodik azon, hogy világszerte eltörlésre kerüljön._______________________[1] Ferenc pápa, Beszéd az Új Evangelizáció Pápai Tanácsa által szervezett találkozó résztvevőihez, 2017. október 11.; L’Osservatore Romano, 2017. október 13., 5.
A Katekizmus új pontjába foglalt tanítás
ellentmond az Egyház eddigi, következetes folytonosságban lévő
tanításával, amely megfelelő (és ma ritka) körülmények között, a
közösségi önvédelem szándékával erkölcsileg megengedhetőnek mondta ki a
halálbüntetés alkalmazását.
A Hittani Kongregáció, Joseph Ratzinger (a későbbi XVI. Benedek pápa) vezetésével 2004. júliusában még világossá tette, hogy "a halálbüntetés alkalmazásáról lehetséges a vélemények legitim sokszínűsége a katolikusok között", akár a pápa véleményével szemben is: "Ha [...] egy katolikus ellenkezne a Szentatyával a halálbüntetés alkalmazásában [...], emiatt nem válna méltatlanná arra, hogy szentáldozáshoz járuljon." A Katekizmus új pontja a katolikusok számára (elvben) bezárja a lehetőséget "a vélemények legitim sokszínűsége" előtt a halálbüntetés alkalmazásáról (lásd pl. legutóbb Ranjith bíboros véleményét erről).
Az új 2267-es pont a megváltoztatott tanításhoz emellett meglehetősen furcsa és ellentmondásosnak tűnő indoklásokat közöl.
Az Egyház ugyanis mindig vallotta, hogy "a személy méltósága nem veszik el rendkívül súlyos bűncselekmények elkövetése után sem"; nem világos ezért, miért hivatkozik a pont indoklásként ennek "egyre nagyobb megértésére".
Nem kevésbé homályos az sem, mit jelent a
második indoklásként közölt "új felfogás" a büntető szankciókról,
amely a pont szerint indokolja az Egyház halálbüntetésről szóló
tanításának átírását.
Az új pont utolsó bekezdése azonban
végképp érthetetlenné teszi az előző bekezdésben közölt indoklásokat.
Míg az előbbi ugyanis a körülmények megváltozásával indokolja a
halálbüntetés mai megengedhetetlenségét, addig az utolsó bekezdés
szerint maga a halálbüntetés belső természete az, ami Krisztus
evangéliumának ellentmond, emiatt az semmilyen szándékkal és
körülmények között nem megengedhető (és - ahogy ezt Ferenc pápa a hivatkozott beszédében ki is mondta - a történelem során nem lett volna megengedhető sohasem). Erről részletesebb elemzést egy korábbi cikkünkben már közöltünk.
A KEK váratlan és precedensértékű átírására érkező reakciókkal foglalkozni fogunk.
https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/08/02/ferenc_papa_atirta_a_katolikus_egyhaz_katekizmusat
Kapcsolódó cikkeink:
- Új szál az "Amoris Laetitia" válságban: Ferenc pápa a halálbüntetésről téved
- Katolikusok érvei a halálbüntetés mellett
- Hittani Kongregáció: "Méltónak lenni az Oltáriszentség vételére - Általános elvek"
- A teljes cikklistánk a halálbüntetésről
Magyarázó levelet adott ki a Hittani Kongregáció a Katekizmus átírásához
A Kongregáció levele az új
tanítás folytonosságát kizárólag Szent II. János Pál és XVI. Benedek
pápa megnyilatkozásaival próbálja igazolni. Ezekben a két előző
pápa a halálbüntetésnek a mai társadalmi körülmények közötti
nélkülözhetőségét és (csakis) ebből következően a mai alkalmazásának
embertelenségét állították. A pápák fenntartották azt is, hogy a halálbüntetésről a körülményektől függően lehetnek az általuk képviselttől eltérő vélemények,
mivel a halálbüntetés alkalmazása önmagában, a belső természeténél
fogva nem erkölcstelen cselekedet, csupán a körülmények és szándék
tehetik azzá.
A Hittani Kongregáció levele az
új KEK 2267 folytonosságának bizonygatásában ugyanazt a logikai
csúsztatást követi el, amit maga a KEK 2267 átirata is.
Az új KEK 2267 második bekezdésében közölt érvek ugyanis nem indokolják
a KEK 2267 harmadik bekezdésében közölt tanítást: míg a második
bekezdés a társadalmi körülmények megváltozását nevezi meg az új tanítás
indokaként, addig a harmadik bekezdésben szereplő tanítás már a
halálbüntetés belső természetének sajátos minősítésével mondja ki annak
összeférhetetlenségét az Evangéliummal. A harmadik bekezdés állítása
ezért minőségi és logikai ugrást jelent a második bekezdés állításaihoz
képest, amelyekkel így az, indoklásként, nem alátámasztható.
Hasonlóan, az az állítás, hogy "az Evangélium fényében" "a halálbüntetés megengedhetetlen, mivel az a személy sérthetetlensége és méltósága elleni támadás",
nem vezethető le, és nem is áll folytonosságban az előző két pápa
tanításával, akik tagadták, hogy a halálbüntetés a körülményektől
függetlenül megengedhetetlen és "a személy sérthetetlensége és méltósága elleni támadás" lenne, ahogy tagadták azt is, hogy a halálbüntetés a körülményektől függetlenül összeférhetetlen lenne az Evangéliummal.
Azt, hogy Ferenc pápa tanítása tudatos
szakítást jelent az Egyház korábbi tanításával a halálbüntetésről,
valamint hogy a halálbüntetés helytelenségét Ferenc pápa nem a
megváltozott társadalmi körülményekkel indokolja, ugyanaz a beszéde igazolja, amely a KEK 2267 új változatának hivatkozásául is szolgált. A 2017. októberi beszédében ugyanis Ferenc
pápa visszamenőlegesen, az Egyház teljes múltjára vonatkozóan elítélte
a halálbüntetés bármikori, bármilyen körülmények közötti jóváhagyását,
mint ami ellentétes az Evangéliummal.
https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/08/03/magyarazo_levelet_adott_ki_a_hittani_kongregacio_a_katekizmus_atirasahoz
https://katolikusvalasz.blog.hu/2018/08/03/magyarazo_levelet_adott_ki_a_hittani_kongregacio_a_katekizmus_atirasahoz
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése