Elhangzott Csilik János atya síremlékének a megáldásakor Nagyfaluban, a Szentháromság hegyen 2017. ugusztus 5-én.
Csilik atyával, Éva asszonnyal, a
nagyfalui engesztelő közösséggel való kapcsolatom, ismeretségünk éppen
10 évre nyúlik vissza. Most idejövet felidéztük első jövetelünket
busszal. A busz akkor még nem tudott feljönni a hegyre. A közvetlenül a
hegyre vezető útnál tett le. Amíg beértünk, olyan eső kerekedett, hogy
mindenki bőrig ázott. A hit első próbája az volt, hogy ki-ki el
tudja-e engedni az aggodalmát. Ez nem ilyen kánikulában való zápor
volt, amitől felüdül az ember, hanem tavaszi-koranyári időben. Végül
senkinek nem lett semmi baja.
Akkor találkoztam először Éva
asszonnyal. Szavát már csak nehezen értettem. És akkor találkoztam
először Csilik atyával is. Így indult a kapcsolatunk. Tőlük kaptam az
indíttatást, hogy vállaljam fel az engesztelés ügyét. Rajtuk keresztül
indultak be a kiengesztelődési találkozók Magyarországon.
Amikor közvetítettem a Bíboros úr felé a
vele való találkozóra való kérésüket, és már megvolt az időpont, akkor
meghívtam őket Vácra is. A meghíváskor csak az a gondolat vezérelt,
hogy akik Nagyfaluba járnak, ne kelljen annyit utazniuk, legyen
lehetőség Éva asszonnyal, Csilik atyával, a nagyfalui közösséggel
Magyarországon is találkozniuk
Mást, ennél nagyobb szabású dolgot
terveztek az Égiek. Azóta is októberben mindig megrendezzük ezeket a
kiengesztelődési találkozókat. Az első néhányon még Éva asszony is ott
volt, az utolsón tavaly már Csilik atya sem volt ott - legalábbis testi
mivoltában. A két évvel ezelőttin már úgy, hogy utolsó erejét
összeszedte. Én az ő helyében már biztos nem vállalkoztam volna ilyen
megerőltető útra olyan betegen.
Ő nemcsak hirdette, hanem élte is az
engesztelést különösen ezzel az utolsó kegyetlen betegségével. Valami
hasonlót élhetett át mint Fausztina nővér. Így olvashatjuk a
naplójában: „Azt mondtam az Úrnak: ,,Jézusom, ma mindent a bűnösökért
ajánlok fel. Igazságosságod csapása engem sújtson, és az irgalmasság
tengere jusson a bűnös lelkeknek.– Az Úr meghallgatta kérésemet. Sok
lélek megtért az Úrhoz, de én haldokoltam Isten igazságosságának a
súlya alatt. Éreztem, hogy a felséges Isten haragjának vagyok a tárgya”
(927). Nagyon nehéz volt Éva asszony és Csilik atya szenvedésének az
utolsó szakasza. Testük megváltásaként érte őket a halál.
Most, hogy Csilik atya már nincs itt
fizikai mivoltában közöttünk, rám hárult a feladat, hogy az
engesztelőket felkaroljam, és az engesztelés ügyét előmozdítsam. Most
fejeztem be egy könyv megírását, aminek a címe „Az engesztelő lelkiség”.
Papok, teológiában is jártasok számára akarja az engesztelést úgy
bemutatni, hogy ha valaki jószándékú és nem túl nagy a maga szemében,
akkor tudjon mit kezdeni az engeszteléssel, tudja az elhelyezni a
lelkiségi irányzatok között, az általános emberi és a teológiai
gondolkodásban. A könyv egyik vezérigéje Jézus felfohászkodása az
Atyához: „Áldalak téged, Atyám, mennynek és földnek Istene, hogy
elrejtetted ezeket a bölcsek és okosak elől, de feltártad a
kicsinyeknek. Igen, Atyám, így tetszett ez neked.
Az egyik, amibe beleütköznek sokan az
engeszteléssel kapcsolatban, az éppen Isten haragja, amiről itt a
Fusztina nővér idézetben szó van. Nem tudják elképzelni, képtelenségnek
tartják, hogy a szerető Istenben harag lenne.
Emberi ésszel gondolkodva valóban
botránynak számít Istennel kapcsolatban haragról beszélni. De
emlékezhetünk rá, hogy a Szentírásban sok helyen van szó Isten
haragjáról. Felhívtam egy Rómában szentírástudományi tanulmányokat
végzett tanítványomat, és kérdeztem, hogy hogyan magyarázzák ezt a
kérdést a szentírásmagyarázók. Azt ajánlotta, hogy nézzem meg a
szakemberek körében alapműnek számító Biblikus Teológia Szótárt. Elég
megdöbbentő volt számomra is, amit Isten haragjáról ír, ahogyan idézi
mind az ószövetségi, mind az újszövetségi Szentírásban ezzel
kapcsolatos helyeket. Ehhez kapcsolódóan megnéztem még azokat a
helyeket is, ahol a Biblia az ember számára negatívnak tűnő jelzőt
alkalmaz Istenre.
Eszerint a szótár szerint a Biblia ugyan
elítéli az emberben a haragot, de tud szent haragról is. Megvolt ez
például Mózesben, Illésben, de Jézusban is. Jézust nem ilyennek szokták
láttatni a jámbor prédikációk, mint amiket vele kakpcsolatban ez a
szótár idéz: „Jézusban előttünk áll Isten haragja. Indulatosan
parancsol a Sátánnak (Mt 4,10; 16,23), keményen megfenyegeti a
démonokat (Mk 1,25), szinte magán kívül van az emberek (Jn 8,44), és
főleg a farizeusok (Mt 12,34) ördögi ravaszsága láttán, akik megölik a
prófétákat (Mt 23,33), képmutatók (Mt 15,7). Mint Jahve, Jézus is
haragra gerjed azok iránt, akik Isten ellen támadnak. Jézus
megpirongatja az engedetleneket is (Mk 1,43; Mt 9,30), a kishitű
tanítványokat (Mt 17,17). Mindenek fölött azokra haragszik meg, akik
nem gyakorolnak irgalmasságot (Mk 3,5)... Végül Jézusban megnyilvánul a
bíró hangja is: mint a lakoma házigazdája (Lk 14,21), mint a
könyörtelen szolga ura (Mt 18,34), pusztulást jósol a bűnüket meg nem
bánó városoknak (Mt 11,20-21), kiűzi a kereskedőket a templomból (Mt
21,12-13), megátkozza a meddő fügefát (Mk 11,21). Az egész Bibliában
ötször annyiszor van szó Isten haragjáról, mint az emberi haragról.”
Mindebből nem az következik, hogy
utánoznunk kellene istent a haragban, mert az csak torz utánzat lehet.
Nekünk inkább őrizkednünk kell a haragtól. Vagy ha haragszunk is úgy
tegyük, ahogyan az a közmondásban van: „érted haragszom, nem ellened”!
Nem szabad engednünk, hogy elszabaduljon bennünk a harag. Erről elég
sok intést találunk a Bibliában, magánál Jézusnál is.
A Bibliában arról van szó, hogy a harag
nem az ember dolga, hanem Istené. Pál apostol így fogalmazza ezt meg:
„Ne szolgáltassatok magatoknak igazságot, hanem hagyjatok teret Isten
haragjának, hiszen írva van: Enyém a bosszú, én majd megfizetek, mondja
az Úr (Róm 12,19). A harag nem az ember dolga, hanem Istené.”
Milyen Isten haragja? „Két ’érzés’ küzd
Istenben, a harag és az irgalmasság (vö. Iz 54,8 skk; Zsolt 30,6), és
mindkettő Istennek az emberhez való szenvedélyes ragaszkodását jelzi.
De más-más módon: a harag az utolsó napon a pokolban találja meg
kifejeződését; az irgalmas szeretet végleg az égben diadalmaskodik,
idelenn pedig azokon a büntetéseken át, amelyek a bűnöst megtérésre
hívják. Isten haragjának megnyilvánulásában nem embermódra viselkedik:
ő ura szenvedélyének... Isten ’lassú a haragra’.. és irgalmassága
mindig kész megnyilvánulni... Amikor Isten a maga idejében büntet, és
nem a türelmetlenség hevében, ezzel kinyilvánítja az embernek, hogy
milyen nevelő jellege van haragja büntetéseinek (Ám 4,6-11).
Az Újszövetségben is alapvető vonásként
marad meg Isten haragja. Ha ki akarnánk küszöbölni belől e haragot és
csak a ’jó Isten’ csalóka fogalmát megtartani, az Marcion
eretnekségének a felújítása volna” – fogalmaz a szótár főszerkesztője.
Nekünk engesztelőknek az a dolgunk,
hogy próbáljuk az embereket megkímélni Isten végső, rettenetes
haragjától, amely a kárhozatba taszíthatja az embert. Azért
imádkozzunk, hogy az emberek megtérjenek, és ne kelljen megtapasztalniuk
ezt a rettenetes isteni haragot.
A büntetések, a fenyítések azért vannak
az életünkben Isten részéről, hogy gátat vessen ennek a végső
haragnak. Ha már szép szóból nem tanulunk, tanuljunk az ilyen
büntetésekből, fenyítésekből. Az ilyen büntetések, fenyítések sorompók
Isten végső haragjának elszabadulása előtt – fogalmaz a szótár.
A Biblia még más emberi szemmel nézve
negatív jelzőkkel is illeti Istent. A haragó és a büntető jelző mellett
a bosszúálló és féltékeny jelzőket is alkalmazza rá. A bosszúálló
jelző pozitív tartalma, hogy az igazságtalanságot megtorolja, igazságot
szolgáltat. Nem tűri el a végtelenségig az általa alkotott rend
megsértését. Álljt parancsol, azt mondja: elég – de akkor, amikor
Ő jónak tartaja, nem akkor, amikor mi szeretnénk. A harácsoló,
értelmetlenül vagyont gyűjtő embernek azt mondja, hogy „te esztelen, te
bolond, még az éjjel számon kérik lelkedet.” Senki sem kerülheti el az
Ő ítéletét.
A féltékeny jelző pedig azt fejezi ki,
hogy Ő féltékeny szeretettel szeret. Nem tűr el más szeretőt maga
mellett, nem hagyja végletekig, hogy más isteneink legyenek, amelyek
elfoglalják az Ő helyét az életünkben. De ezek a negatív jelzők is az
Ő irántunk és minden ember iránt való szeretetéről szólnak.
Befejezésül pozitív módon szeretnék szólni Isten szeretetéről.
Mi nagyon bonyolultan tudunk szeretni.
Isten viszont nagyon egyszerűen. A legegyszerűbben úgy képzelhetjük el
Istent, hogy van egy atya, és van neki egy fia. Az atya szereti a fiút.
A fiú szereti az atyát, de ez náluk nem két külön szeretet, hanem egy.
Ugyanazzal a szeretettel szereti az Atya a Fiút, mint amivel a Fiú
szereti az Atyát. Ez a szeretet egyúttal Isten természete, amelyet
egyszerre három Isteni személy is birtokol. Amikor a második isteni
személy, a Fiú megtesteült, emberi természetet vett magára, emberként
is megéli az Atya és a Szentlélek iránti szeretetét. És Ő nemcsak abba a
hús-vér testbe testesült bele, amely 33 évig ezen a földön élt, hanem
beletestesült az Eucharisztiába is és beletestesült az Egyházba is. Az
Atya és a Szentlélek iránti szeretetét a szentmisén, a szentségimádáson
keresztül is megéli és az egyházon kereszül is, amely az ő misztikus
teste.
Ő a megváltás művét, a mai emberek
megváltását nem a mennyországból folytatja, hanem a szentmisén és az
Oltáriszentségen keresztül, és rajtunk keresztül, akik az ő testének a
tagjai vagyunk.
Az engesztelésnek az a lényege, hogy ha
mi felindítjuk magunkban a szándékot, hogy egyesülni akarunk Jézussal,
akkor Ő tud rajtunk keresztül szeretni, az embereket a kárhozattól
megmenteni, és üdvözíteni. A felajánlásainkon, a szándékainkon
keresztül történik mindez. Üdvözítő ereje, értéke van így minden
cselekedetünknek, minden munkánknak, minden szenvedésünknek, de még a
lélegzetvételünknek is. És különösen is nagy ereje és értéke van
szentmiséinknek, és szentségimádásainknak. Állandó szeretet-párbeszédet
folytathatunk Jézussal és Jézuson keresztül a Mennyei Atyával és a
Szentlélekkel. Ha már Jézuson keresztül benne vagyunk ebben az egyetlen
isteni szeretetben, ezt éljük, akkor, ezt megélhetjük a Szentháromság
küönböző személyeinek a nézőpontjából is. És ezt fontos tudatosítanunk
itt a Szentháromság hegyen. Tekinthetünk az Atya szemével is a Fiúra és
a Szentlélekre. Átélhetjük az Atya gondviselő szeretetét, de Fia
iránti részvétét, fájdalmát is. Tekinthetünk mindent a Szentlélek
szemszögéből is: beteljesíthetjük mi is Jézus megváltói művét, ahogy
Ő teszi, munkálhatjuk, mint Ő az egységet a világban, azokban a
közösségekben, amelyekben élünk. Mintegy átjátszó antenna, adótorony
lehetünk, akik tovább sugározzák a Szentháromság szeretetét azok felé
az emberek felé, akik ott vannak az ő vételi körzetükben.
Mondjuk gyakran: szeretlek Jézus, Szeretlek Mennyei Atya, Szeretlek Szentlélek!
És ennek a szeretetpárbeszédnek számtalan variációja lehet: Az
Irgalmasság Rózsafüzér-, a Szeretetláng rózsafüzér fohászai, vagy az
fohász, hogy „Jézus, Mária, József szeretlek, mentsétek meg a lelkeket”. De
fontos, hogy mindezt ne csak gépiesen mondogassuk, hanem
szeretetünkkel megtöltve. Ez a lényeg: engedjük, hogy az egyetlen
isteni szeretete áradjon mindig rajtunk keresztül, amely bizony sokszor
fájdalmas is lehet, mint amilyenek voltak Éva asszony és Csilik atya
fájdalmai életük utolsó szakaszában, amikor a betegséggel, a halálos
kórral küzdöttek. A legfontosabb, hogy mindent felajánljunk, hogy
mindent Istennel egyesülten a lelkek megmentéséért tegyünk. Így vagyunk
igazi engesztelők.
http://engesztelok.hu/magyarorszag-engesztelo-hivatasa/1243-az-engeszteles-es-isten-haragja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése