Szinte nem létezik olyan téma manapság,
ami valamilyen módon, akár az érintett személyek vagy az adott terület
kapcsán ne kötődne valamilyen formában a New Age mozgalomhoz, így
bizonyos szinten mindannyian találkoztunk már vele és tudunk róla ezt
azt. Mivel egy nehezen körülírható ideológiáról van szó, ami sokszor
egybemosódik más irányzatokkal, szerettem volna jobban megismerni
hátterét, kialakulásának és növekvő népszerűségének okait és
történetét, amiben számos publikáció, könyv és bizonyság volt
segítségemre.
Az alábbi írást nem egy kimerítő
tanulmánynak szántam. Erre egyre több forrás áll rendelkezésére olyanok
tollából, akik nálam sokkal többet tudnak a témáról, és amelyek
részletesen kifejtik a New Age fontos szerepét és befolyását bizonyos
körök világuralmi terveiben, illetve az ideológia korokon és vallásokon
átívelő történetét. Ehelyett inkább annak szerettem volna utánajárni,
az alapítóként emlegetett személyek történetén keresztül, hogy mi
állhat a mozgalom népszerűsége mögött illetve, hogy hívő keresztényként
mit tehetek követőiért.
Kiindulópontként azért lássunk egy rövid meghatározást a Wikipediáról:
A New Age erősen spirituális beállítottságú, a legkülönbözőbb világvallásokból – különösen a keleti vallásokból – merít és az így átmentett nézeteket (időnként módosított, átértelmezett) formában beépíti saját filozófiájába. Mivel hitelvei, előírásai nincsenek, nehéz meghatározni, mi jellemző rá pontosan. A New Age-hívők többnyire hisznek a reinkarnációban, az asztrológiában, a kristályok gyógyító erejében, és más ezekhez hasonló ezoterikus dolgokban.
A New Age követői egy megalapított vallás vezetésének követése helyett rendszerint saját lelki éhségüket a világ vallásaiból, a sámánizmusból, az újpogányságból és okkultizmusból származó misztikus hagyományok anyagaival elégítik ki.
Bibliai keresztény szempontból nézve a
New Age mozgalom valójában nem más, mint az ősi pogány kultuszokat
felelevenítő és egyesítő eszmei, szellemi hálózat. Ennek a széleskörű,
újpogány rendszernek nincs látható, hivatalos vezetősége, nincs földi
hierarchiája vagy központja, nem vezet tagsági listát, sőt, igazán még
rendszerezett dogmatikával és hitvallással sem rendelkezik. Mindez
persze nem jelenti azt, hogy a mozgalomnak nincsenek irányítói, jól
behatárolható célkitűzései, és nem rendelkezik kiemelkedő, befolyásos
személyiségekkel. Ennek a szellemi irányzatnak a rendkívül sikeres és
komolynak mondható hatása jelen van a társadalom minden területén, így a
kultúrában, a politikában, az oktatásban, de még a kereszténynek
nevezett vallásban is.
A bibliai kereszténység kivételével
szinte minden szellemi irányzatot befogadó mozgalom alapvető tétele,
hogy Istenhez több út vezet, amelyek közül egyik sem jobb a másiknál,
kivéve azt, amelyik szerint az Út maga Jézus.
A mozgalom alapítóiként számon tartott
személyek életében néhány érdekes és egyúttal szomorú közös pontot
találunk, mégpedig, hogy szinte kivétel nélkül keresztény környezetben
nevelkedtek és az életük egy bizonyos pontján személyes kapcsolatba
kerültek a természetfelettivel, annak is többnyire a sötét oldalával.
Amikor azonban kérdéseikkel az egyház földi képviselőihez fordultak,
már amikor ezt megtették, válaszok helyett értetlenséggel találták
szemben magukat, mert legtöbbjük (nem mindegyikük) esetében azok, akik
segíthettek volna értelmezni a velük történteket, maguk sem tudták,
hogy mivel van dolguk, vagy hogy miként segíthetnének, amennyiben ez
szándékukban állt egyáltalán, így a kerítésen ugrottak ebbe az új
világba, és az Isten által nekünk adott ajándékok helyett annak olcsó
hamisítványait ismerték meg és kezdték használni.
A szomorú tény tehát, hogy a New Age mozgalom és annak legtöbb meghatározó alakja a kereszténységből indult.
Nyilván őket is terheli felelősség,
amivel majd el kell számolniuk Isten előtt, azonban keresztényként
fontosabbnak tartom saját házunk táján szétnézni, hogy saját
életünkben, másokkal való kapcsolatainkban ne kövessük el ugyanezt a
hibát és kárhoztatás helyett segítő kezet és válaszokat adhassunk a
keresőknek. Hogy ezt elfogadják-e az persze más kérdés, mi viszont arra
figyeljünk, hogy az a kéz tényleg segíteni, nem pedig lecsapni
akarjon.
Most nézzük meg a New Age mozgalom
születésében kulcsszerepet betöltő hat személyiség történetét Jonathan
Welton, New Age Masquerade (New Age színjáték) című könyvének
segítségével, majd próbáljunk meg néhány olyan következtetést levonni,
ami támpontot adhat abban, hogy mi magunk mit tehetünk:
Emanuel Swedenborg (1688-1772)1
Sokan Emanuel Swedenborgot tartják a New
Age táptalajául szolgáló spiritualista mozgalom elindítójának. Emanuel
apja, Jesper, gazdag bányász családból származott. Sokat utazott,
teológiát tanult és figyelemreméltó ékesszólásával XI. Károly svéd
király figyelmét is magára hívta, akinek befolyása révén végül az
Uppsala Egyetem teológia professzora lett. Mivel Jesper inkább a
lutheránus pietistákkal szimpatizált, idővel eretnekséggel vádolták. A
fiatal Emanuelre komoly hatással volt az egyház megváltoztatását célul
tűző apa példája.
Felnőttként apjánál is tovább ment.
Elképzelhető, hogy jó szándék vezérelte igyekezetében, talán Luther
nyomdokaiba akart lépni, ugyanakkor az általa javasolt alapok nem
reformot – ami keresztény értelemben sohasem valami forradalmi újítást,
hanem éppen ellenkezőleg, a tiszta alapoknak az évszázadok alatt
rárakódott hagyományoktól való megtisztítását, vagyis a tiszta
forráshoz való visszatérést jelenti – hanem torzulást eredményeztek
volna a hívők közösségében.
Az általa terjesztett furcsa tanítások,
például a halottakkal való kommunikáció, mint hiteles
információszerzési mód, végül a spiritualizmus és a New Age alapjául
szolgáltak. Saját álmait és látomásait a Biblia szavánál többre
tartotta, ami mindig csúszós ösvénynek számít, hiszen mérce hiányában
hogyan képes bárki megítélni saját kijelentéseit.
Összesen 18 teológiai művet adott ki, amelyből a Mennyország
és a pokol címűt 55 alkalommal nyomták újra. Tanításai számos ismert
személyiség gondolkodását befolyásolták, akik között megtaláljuk William
Blake-et, Elizabeth Barrett Browning-ot, Ralph Walso Emersont, Carl
Jungot, Johnny Appleseed-et és Helen Kellert is.
Franz Anton Mesmer (1734-1815)2
Franz Anton Mesmer szorosan követte
Swedenborg nyomdokait, bár inkább tudományos, mintsem teológiai úton.
Úgy hitte, hogy az emberi testben létezik egy mágneses folyadék, aminek
hatását „állati mágnesességnek” (magnétisme animal) hívta. Az ezzel
kapcsolatos tanításai során alkalmazott módszer illetve maga a
jelenség, vagyis a mezmerizmus (amit időnként delejezésként
fordítanak), az ő nevéből származik.
Mesmer a Jezsuitáknál tanult és a
tudományok terén igen jártas embernek számított a maga korában.
Olyannyira, hogy XVI. Lajos, anélkül, hogy Mesmer erre külön kérte
volna, három tudóstársával, köztük az amerikai Benjamin Franklin-nel
egyetemben, 1784-ben kinevezte az állati mágnesességet vizsgáló
bizottság tagjának.
Mesmer valószínűleg véletlenül botlott a
lélekvilág dolgaiba és megpróbálta a tudomány szemével vizsgálni
ezeket. Tanításának lényege, hogy az ember testében bizonyos
spirituális és egyéb energiák mozognak, amelyek egyensúlyhiánya a
betegségek okozója. Mivel tudósként a lélek dolgait próbálta
kifejezésre juttatni sokat kigúnyolták, míg mások üldözték. Pedig ha
kinyitotta volna a Bibliát és fellapozza János harmadik levelét ezt
találta volna benne:
„Szeretett barátom, kívánom, hogy
mindenben jól legyen dolgod, és légy egészséges, mint ahogy jó dolga
van lelkednek.” – 3. János 2.
Andrew Jackson Davis (1826-1910)3
Sir Arthur Conan Doyle a következőket írta Davis-ről:
„Úgy tűnik, Davis egyáltalán nem volt a
szó hagyományos értelmében vett vallásos ember, mégis egész lényét
áthatotta az igazi spirituális hatalom. Nézetei, amennyire ki tudom
venni, igen kritikusak voltak a bibliai kinyilatkoztatásokkal szemben, a
szó szerinti értelmezésben pedig egyáltalán nem hitt.4
Ahogyan arra Doyle is utalt, nem igazán
ismerjük Davis kapcsolatát a kereszténységgel, amit viszont tudunk,
hogy nézetei a Swedenborg által lefektetett alapokon nyugodtak.
A történet szerint 1844-ben Davis
életmegváltoztató tapasztalaton ment át. Március 6-án eluralkodott
rajta egy erő, ami által (a lélekben) Poughkeepsie-beli otthonából egy
transzszerű állapotban utazásra indult. Amikor másnap magához tért 40
mérfölddel távolabb, a Catskill hegyekben találta magát, ahol saját
elmondása szerint két úriemberrel, egy Galen nevű filozófussal és a
svéd Swedenborg-gal találkozott, akik, mint tudjuk, addigra már
távoztak az élők sorából. Davis hatalmas mentális megvilágosodásról és
kinyilatkoztatásról is beszámolt.
Bár a maga idejében nem volt széles körben ismert, Davis komoly hatással volt a spiritualista mozgalom alakulására.
Davis számos szeánszot tartott Abraham és Mary Todd Lincoln-nal, amelyek során állítólag több jelentős találmányt is megjósolt.
Davis tehát Swedenborg és Mesmer útját
folytatta. Saját tanításait a médiumként ismert Edgar Cayce (1877-1945)
fejlesztette tovább. Edgar Alan Poe is Davis-től merített inspirációt,
aki még Davis mezmerizmusról szóló előadásain is részt vett. Ennek
hatását „Monsieur Valdemar kóresete tényszerű megvilágításban” című
elbeszélésében érezni leginkább.
1848. március 31-e a New Age
történetének talán legjelentősebb napja. A New Yorki-i Hydesville-ben
élő metodista család két tagja, a 15 és 12 éves Maggie és Kate Fox
kopogtatásos kommunikációba kezdett eldöntendő kérdések formájában,
„egy koppantással jelölve az igen, kettővel pedig a nemleges
válaszokat”. A lányok „Mr. párosujjúval” (Mr. Splitfoot) folytatott
beszélgetésként írták le a jelenséget, az ördög akkoriban közismert,
kétszarvú patás megjelenésére utalva az elnevezéssel.
Mr. Párosujjú azt mondta a lányoknak,
hogy ő egy utazó árus szelleme, akit évekkel korábban meggyilkoltak és
az ő házuk alagsorában temettek el. Ezen a ponton a családfő lelki
segítséget kért a metodista lelkipásztortól, de közben a szomszédok
közreműködésével felásták az alagsort, a holttest után kutatva, amikor
azonban egy vízérre bukkantak, az ásás abbamaradt. Évekkel később,
1904-ben, az alagsor egyik takarófala leomlott, feltárva egy valamikor
mögé rejtett holttestet, mellette egy utcai árus ládájával.5
A fiatal testvérpárnak köszönhetőn a
spiritualista mozgalom népszerűsége jelentősen megugrott. 1848 és 1888
között turnészerűen járták be az Egyesült Államokat, bemutatva médiumi
képességüket. Demonstrációik nyomán spiritualista templomok alakultak,
sőt még egy Lily Dale nevű tábor is létrejött A New York-i Buffaloban.
Arthur Conan Doyle 1895. május 22-én
született a skóciai Edinburgh-ban. Szülei római katolikusok voltak, így
Arthur katolikus iskolákba járt. Tizenhét évesen beiratkozott az
Edingurgh-i orvosi egyetemre, amit el is végzett. Edinburgh-i
tartózkodása alatt úgy döntött, hogy nem akar többé a Római Katolikus
egyház tagja lenni. Emlékirataiban így írt erről:
„Fiatalemberként hallottam Murphy atyát,
a tüzes ír papot prédikálni, aki kijelentette, hogy biztos kárhozat
vár mindenkire az egyházon kívül. Szörnyülködve tekintettem rá, és ez
volt a pillanat, amikor megszületett az első, azóta szakadékká
szélesedő repedés közöttem és tanítóim között.6”
Széleskörű ismertsége révén Sir Arthur Conan Doyle a spiritualista mozgalom egyik legkiemelkedőbb népszerűsítőjévé vált.
Ezek az emberek valamennyien személyes
és valóságos spirituális tapasztalatokon estek át, azonban az Isten
szellemétől származó csodálatos ajándékok helyett, azok olcsó
utánzataiból kaptak ízelítőt. A Sherlock Holmes sorozatban, aminek
ismertségét is köszönheti, az általa követett spiritualizmus szinte
valamennyi eleme visszaköszön. 1926-ban a Spiritualizmus története
címmel megírt műve szintén hozzájárult a spiritualizmus terjedéséhez.
Ez idő tájt kezdett Harry Houdini, a
magyar származású amerikai illuzionista a hamis spiritualizmus és csaló
médiumok leleplezésébe, amikor is Doyle rendszeres kommunikációt
folytatott vele. Doyle információkat küldött Houdininak bizonyos
médiumokról, aki ezek alapján leleplezte trükkjeiket. Doyle célja
azonban nem a médiumok leleplezése volt, hiszen mélyen hitt a
spiritualizmusban. Massimo Polidoro, A végső szeánsz című művében
rendkívüli részletességgel olvashatunk a két ember kommunikációjáról és
kapcsolatáról.
Doyle a híres karizmatikus gyógyítóval
John G. Lake-kel is találkozott, akinek emlékiratai érdekes
bepillantást engednek Doyle gondolataiba és hozzáállásába:
„Végül sor kerülhetett a találkozóra Sir
Oliver Lodge, Arthur Conan Doyle, W.T. Stead és énközöttem. A király a
tudományos ismeretek terén elért munkájukért ütötte őket lovaggá.
Szeretném, ha látnák, hogy e téren nyújtott munkájuk bizonyára
kiemelkedően értékes lehetett, ha a birodalom lovaggá ütötte őket.
Mindketten kiváló férfiak, a szó világi és intellektuális értelmében, a
tudomány titkainak ismerői.”
Lake először tiszteltéről biztosította
őket, majd számos történetet mesélt nekik saját természetfeletti
tapasztalatairól, hiszen saját szolgálata bővelkedett az isteni
gyógyulásokban és egyéb csodákban. A férfiak döbbenten hallgatták:
„Mr. Lake, ez a legcsodálatosabb dolog,
amit valaha hallottunk. A spiritualizmus legjelentősebb példái ezek,
amiről tudomásunk van. Megtisztelne, ha engedélyezné a történetek
publikálását.”
Ahogy arról korábban már szó esett a
spiritualizmus alapítói olyan keresztény környezetben nevelkedtek, ami
nem ismerte vagy gyakorolta Isten természetfeletti ajándékait. John G.
Lake-kel való találkozásuk azonban ráébresztette őket, hogy mennyire
áhítozzák ezt (hasonlóan Simon mágushoz az Apostolok Cselekedetei 8.
fejezetében). Nagyon sokan a New Age mozgalomban azért fordítottak
hátat az egyháznak, mert az egyház számára Isten természetfeletti
hatalma és ajándékai ismeretlenek.
Lake így válaszolt vendégeinek:
„Engedjék meg, hogy összefoglaljam. A
spiritualizmus megpróbálja felrángatni a halottakat. A kereszténység,
Isten áldásával, szabaddá teszi a vér által megtisztított lelket az
Úrnak. E két dolog olyan távol áll egymástól, mint éjszaka a
nappaltól.”
Lake a következőket fűzte az esethez naplójában:
„A mai időkben, amikor ezeket a dolgokat
a Lodge, Doyle és a hozzájuk hasonló, nagy gondolkodóként számon
tartott emberek szerte a világon hirdetik, az emberek készek
meghallgatni őket.
Évekkel később egy testvér a következőket kérdezte tőlem:
„Lake, ez egy csodálatos lehetőség volt számodra. Mondd, milyen hatással volt a lelkedre a találkozó?”
„Testvérem, igazi együttérzéssel a
szívemben távoztam onnan,” feleltem. „Távoztomban azt mondtam, ’Drága
Uram! A világ értelmiségének kiválóságaival van dolgunk, ugyanakkor
Isten dolgainak és a Lélek világosságának tekintetében olyan vakok,
mintha szemeik le lennének zárva.’”
Később ezt fűzte még hozzá:
„Még egy dolog. Conan Doyle rendkívüli
módon aggódik Coolidge elnök miatt és azt gondolja, hogy a
legmegfelelőbb eljárás az ügyben, ha azonnal kikéri a néhai Harding
elnök eltávozott lelkének tanácsát az állam ügyeivel kapcsolatban,
különben, attól tart, valami galibát okoz még. A világ egyik legnagyobb
tudósának tanácsa ez, akit a király lovaggá ütött tudományos
munkásságáért. A világ dolgait jól ismerő zseniális elméről van szó,
akinek megsötétedett lelke teljességgel tudatlan az örökkévalók
tekintetében.”7
Edgar Cayce, akit „alvó prófétaként” is
ismernek, arról a transzjellegű állapotról volt híres, amit
kinyilatkoztatásai alkalmával tapasztalt. Gyerek fejjel, a Disciples of
Christ (Krisztus tanítványai) felekezet tagjaként még arról álmodott,
hogy egyszer misszionárius lesz. Hitét komolyan vette és saját
elmondása szerint minden évben végigolvasta a Bibliát. Már fiatal
korában elkezdett furcsa természetfeletti jelenségeket tapasztalni, a
fordulópont azonban 13 éves korában következett be. Egy nő jelent meg
neki a lélekben, kijelentve, hogy bármilyen kérését teljesíti. Edgar
azt felelte, hogy segíteni akar a betegeken, közülük is legfőképpen a
gyerekeken.
Élete későbbi szakaszában látnoki
tanáccsal látta el a hozzá fordulókat betegségeiket illetően, ami
számos gyógyuláshoz vezetett. Fiatal korában állítólag, ha egy könyvvel
a párnája alatt aludt el, reggelre a könyv egész tartalmát ismerte.
Fiatalemberként alkalma volt találkozni
Dwight L. Moody-val, a híres evangélistával, így megoszthatta vele
látomásait és beszélt neki a hangokról, amiket hallott. Moody
figyelmeztette, hogy erre gonosz lelkek is képesek, ugyanakkor Cayce
önéletrajzában azt írja, hogy Moody nyitva hagyta annak lehetőségét,
hogy Edgar esetleg prófétai ajándékkal rendelkezik.
Itt fontos megjegyezni, hogy a prófétaság ajándéka önmagában még nem jelenti azt, hogy az ajándék
birtokosa Isten prófétája, hiszen az üzenetek tisztasága attól függ,
hogy az illető kinek a hangjára hallgat. Az ajándék maga olyan, mint egy
műholdvevő, ami önmagában semmire sem képes, ha nincs adás, amit
vehetne. Az adó kiválasztása pedig a vevő birtokosának felelőssége.
Elképzelhető tehát, hogy Cayce
rendelkezett prófétai elhívással, de ha volt is neki, azt nem jól vagy
nem jóra használta. Őt már nem a spiritualizmus, hanem konkrétan a New
Age mozgalom atyjának tekintik és tulajdonképpen összekötötte az előtte
járók (Swedenborg és a Fox nővérek) tanításait, a mozgalom új
felfedezéseivel, így Helena Blavatsky és a teozófiai társaság írásai is
nagy hatással voltak rá.8
Mivel a 60-as évek után, a
transzcendentális meditáció és egyéb keleti misztikus befolyások
eredményeként a mozgalom megszámlálhatatlan ágra és kifejezésmódra
szakadt, ezek részletes leírása igen nehéz lenne egy viszonylag rövid
írás keretein belül, de a fent leírt néhány rövid történet talán
elegendő a számunkra fontos tanulságok beazonosításához.
Mit tanulhatunk ennek a néhány embernek a
történetéből? Kinek a hibája, hogy az igazság megtalálása helyett egy
általuk meg nem értett, de áhított világ örökös vándorai lettek, pedig
keresésük elején látszólag közelebb voltak a célhoz?
Azt tartom egészséges hozzáállásnak, ha
először saját házam táján nézek körül, így felteszem a kérdést, hogy
vajon a keresztény egyház vagy az őket körülvevő keresztény közösség
nem felelős azért, hogy a lelkiek után kutatva, folyamatosan mégis
egyre távolabb kerültek Teremtőjük lelkétől?
Vajon útra keltek volna egyáltalán, ha
az egyházban megismerik az élő Istent és az ő hatalmas erejét? Én úgy
gondolom, hogy szükségtelen lett volna tolvaj módra tiltott kapukat
felkutatniuk, ha addigi életükben a keresztények körében is
megtapasztalják, hogy Isten nem hagyta el trónját, és ugyanakkor minden
ember szívében ott lehet. Talán, ha megtapasztalják Isten életeket
megváltoztató hatalmát és szeretetét, rájöttek volna, hogy gyerekded
játékszereik milyen nevetségesek. Vajon tudták, hogy Isten
királyságának Ajtaja is van, ami az első kopogtatásra kinyílik, és
aminek küszöbét még átlépniük sem kell, hiszen maga a Pásztor teszi ezt
meg, hogy velünk vacsorázzon.
Száz évnél is régebbi eseményekről lévén
szó nincs módomban megismerni az érintett közösségeket, embereket, de
azt látom, hogy a probléma, vagy legalábbis annak egy része, ma is
fennáll.
Egyrészt érdemes elgondolkozni, hogy
vajon a keresztény környezetben felnövő fiatalok, akik a vasárnapi
iskolában kedves dalocskákat énekelnek, vagy az általános iskolai
tananyagban is megtalálható bibliai történetekről hallanak, miközben az
Internet és a média ontja magából az alternatív spiritualitást,
önmegvalósítást ígérve a naiv arrajáróknak, mennyire vannak felvértezve
az igazságság páncéljával?9
(Természetesen és hála Istennek minden ilyen példára tudunk pozitív
ellenpéldákat is felhozni és több olyan közösség létezik, ahol a
fiatalok a hit dolgaiban az előző generációt is túlszárnyalják.)
Mi lett volna a két kislányból, Maggie
és Kate Foxból, ha szellemidézés helyett megtanulják, hogy olyan
Szabadítójuk van, akinek nevére minden térd meghajol,10
Mr. Párosujjúval egyetemben? Nem tudjuk, hogy megkapták-e az esélyt és
persze lehet, hogy akkor is ezt az utat választják, mindenesetre ne mi
legyünk azok, akik elmulasztunk számot adni a bennünk rejlő
reménységről, amikor mások hozzánk fordulnak.
Másrészt pedig őszintén gondolkozzunk el
azon, hogy hányan mernek elmenni széles e világra, ha ebbe a New Age
legmélyebb bugyrai is beletartoznak, hogy az evangéliumot hirdessék? Az
evangéliumot, vagyis Jóhírt, nem pedig az örök kárhozatot és még csak
nem is egy szervezett esemény részeként, lehetőleg jól látható
gyülekezeti egyenpólóban, hanem felebarátként. Csak úgy. Szeretetből.
A szamaritánus asszonynak először
fogalma sem volt arról, hogy kivel beszélget a kútnál. Jézust nem
érdekelte az emberek véleménye. Nem törődött azzal, hogy mit szólnak
majd másnap a zsinagógában, ha megtudják, hogy vámszedőkkel vacsorázott
vagy megérintette a leprásokat.
Szerencsére egyre többen ismerik fel, hogy a Jóhír jó hír mindenhol és az Ő juhai a New Age-ben is meghallják a hangját.
Nyilván süket fülekre is talál, de erre sajnos mindenhol megvan az esély, akár egy gyülekezetben is.
Nem létezik általános recept arra, hogy
miként tudjuk megszólítani az egyházakban csalódott, a New Age felé
forduló embereket, de van egy Segítőnk11,
aki ezt is megmutatja, ha kérjük, illetve gondolkozzunk el azon, hogy
mit tenne Jézus. Mit tett 2000 évvel ezelőtt, amikor összezavarodott,
elveszett, önhitt, vallásos vagy megszállt emberekkel, vagyis hozzánk
hasonló bűnösökkel találkozott? Tüntetést szervezett ellenük vagy a
szívükhöz szólt? Azt hiszem, erre mindannyian tudjuk a választ. És
mielőtt elkezdenénk a szervezett egyházra vagy egyes gyülekezetekre
mutogatni, gondolkozzunk el azon, hogy Isten előtt állva egy szervezet
vagy saját tetteinkről kell majd számot adnunk.12
A bevezetőben feltett másik kérdés
megválaszolása valószínűleg nehezebb, de talán kevésbé fontos feladat.
Miért olyan népszerű a New Age?
Az Isten és közénk álló tényezők közül
ez esetben is a leggyakoribb tettesre, a büszkeségre gyanakszom. Sokan
nem szeretik, ha más mondja meg nekik az irányt. Inkább napokig
elbabrálnak legújabb kütyüikkel, minthogy elolvassák a használati
utasítást. Milyen ironikus, hogy a matematika órán mégsem tiltakoznak,
ha Pitagorasz segítségével néhány perc alatt megoldanak egy másodfokú
egyenletet és nem ragaszkodnak ahhoz, hogy előtte órákig, vagy napokig
bajlódjanak a derékszögű háromszögek rejtélyeivel.
Természetesen semmi baj nincs az önálló gondolkodással, de vajon hol tartana a világ, ha nem tanulnánk egymástól?
Másodszor pedig mennyivel kényelmesebb
egy olyan Istenben hinni, aki nem kér tőlünk semmit, akit elővehetünk,
mint egy könyvet a polcról, amikor szükségünk van Rá, vagy éppen
érdekel egy téma. Sokan tehát nem azt szeretnék tudni, hogy mi az
igazság, hogy kicsoda Isten valójában, hanem a saját igényeik szerint, a
saját képükre akarnak istent formálni maguknak.
Mit tehetünk?
Ha úgy tekintünk a New Age követőire,
mint árvákra, akik mindenféle csillogó játékszerek, látszólag drága, de
igazából olcsó csecsebecsékből próbálnak rájönni arra, hogy honnan
jöttek, hová tartanak és kik a szüleik, talán több együttérzéssel
tudunk feléjük fordulni és megmutathatjuk nekik, hogy ők a világegyetem
Urának elveszett gyermekei, aki 2000 évvel ezelőtt lejött ide, hogy
megtalálja és megmentse őket13.
Ne féljünk a természetfelettitől, hiszen Isten ott van a természeten
felül is, de ne is keressük azt az Ő országán kívül, ami már bennünk van14 vagy éppen arra vár, hogy ott lehessen.
„Íme, az ajtó előtt állok, és
zörgetek: ha valaki meghallja a hangomat, és kinyitja az ajtót,
bemegyek ahhoz, és vele vacsorálok, ő pedig énvelem.” (Jelenések 3:20)
- Nordisk familjebok, 2. kiadás “Svedberg, Jesper” (Ugglan, 1918); Encyclopædia Britannica, 1911-es kiadás, “Emanuel Swedenborg”; Todd Jay Leonard, Talking to the Other Side: A History of Modern Spiritualism and Mediumship (Lincoln, NE: iUniverse publishers, 2005), 50–55. []
- Leonard: A túlvilággal társalogva, 55–57; Arthur Conan Doyle: A spiritualizmus története (1926), Echo Library Ed. (Middlesex, UK: Echo Library, 2006), 1–8. []
- Leonard: A túlvilággal társalogva, 57–61; DeSalvo: Andrew Jackson Davis, 12–13; Arthur Conan Doyle: A spiritualizmus története (1926), Echo Library Ed. (Middlesex, UK: Echo Library, 2006), 18–27. []
- Doyle: A spiritualizmus története, 21. []
- Leonard: A túlvilággal társalogva, 26–31; Arthur Conan Doyle: A spiritualizmus története (1926), Echo Library Ed. (Middlesex, UK: Echo Library, 2006), 28–58. []
- Massimo Polidoro: A végső szeánsz (Amherst, NY: Prometheus Books, 2001), 18. []
- John G. Lake: Élete, prédikációi, és a hit bátorsága (Dallas, TX: Kenneth Copeland Publications, 1994), 131–137. []
- Thomas Sugrue: Van egy folyó, Edgar Cayce története (New York: Holt, Rinehart and Winston Inc, 1942), 336– 341; Julia Loren: A természetfeletti erők változó árnyékai: Profetikus kézikönyv azok számára, akik Isten természetfeletti erejében akarnak járni (Shippensburg, PA: Destiny Image, 2006), 63–66. []
- Efézus 6:14 []
- „Hogy a Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alatt valóké.” Filippi 2:10 []
- Lásd: János 14:17, 15:26, 16:13 []
- Megjegyezve, hogy ezeknek a tetteknek, Jézus elfogadásán kívül, nincs köze a megváltásunkhoz, hiszen azt kegyelemből, nem pedig cselekedetekből kaptuk. Lásd például: Efézus 2:8-9, Titusz 3:5 []
- „Mert azért jött az Emberfia, hogy megkeresse és megtartsa, ami elveszett.” – Lukács 19:10 []
- „mert ímé az Isten országa ti bennetek van” – Lukács 17:21 []
http://idokjelei.hu/2016/06/new-age-szinjatek/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése