P. Bernhard Zaby és P. Hermann Weinzierl közös honlapjáról
Krisztus mennybemenetelének ünnepén az Evangéliumban ezeket a komoly
szavakat halljuk: „És mondá nekik: Elmenvén az egész világra,
hirdessétek az evangéliumot. Aki hiszen és megkeresztelkedik, üdvözül; aki pedig nem hiszen, elkárhozik.”
(Mk 16,15)
A hit és a keresztség az örök üdvösség nélkülözhetetlen feltételei:
Urunk Jézus Krisztus szavai alapján hit nélkül csak az elkárhozás marad
az ember számára.
Egyúttal a hitet az apostolok és utódaik és küldötteik prédikációjától teszi függővé. Szent Pál ezt így foglalja össze: „Mindenki,
aki segítségül hívja az Úr nevét, üdvözül. De hogyan hívhatják
segítségül, amíg nem hisznek benne? S hogyan higgyenek abban, akiről nem
hallottak? S hogyan halljanak róla, ha nincs, aki hirdesse? S hogyan
hirdesse az, akit nem küldtek?” (Róm 10,13-15)
Az egyházi Tanítóhivatal tehát elengedhetetlen hitünk és örök üdvösségünk számára.
Azokat, akik hallgattak az apostolok prédikációjára, hittek és
megkeresztelkedtek, keresztényeknek kezdték el hívni. Ők mind együtt
alkották az Egyházat, ami a tanító és hallgató Egyházból állt. De már az
apostolok idejében tévtanítók lopakodtak be közéjük, akik
meghamisították a hitet és követőket gyűjtöttek maguk köré. Így
alakultak ki a szekták, akik szintén „kereszténynek” nevezték magukat.
Ily módon a „keresztények” elnevezés lassan egyfajta „gyűjtőnévvé” vált,
ami a keresztények különböző „fajtáit” jelölte. Ezért hogy a valódi
keresztényeket megkülönböztessék és kiemelhessék, „katolikusnak” kezdték
őket nevezni, ami annyit jelent, hogy „univerzális”, azaz egyetemes, de
ami valójában nem más, mint szószaporítás, hiszen a kereszténység,
az Egyház per se egyetemes, mert minden idők embere számára maga
Krisztus alapította mint az üdv egyetlen földi intézményét.
Az ú. n. reformációval az újkorban további zűrzavar keletkezett, amikor
sokan új „egyházakká” önállósították magukat, és ezáltal már az „egyház”
szó is gyűjtőnévvé vált. Ezért újfent szükségessé vált, hogy az igaz
Egyházat a „katolikus” jelzővel megkülönböztessék. A többség lassan
hozzászokott ehhez a nyelvi használathoz [azaz a nyelvük, a hallás
értelemszerűen tudatukat is befolyásolta], és az egyetlen és igazi
Egyházat már csak a sok között az egyiknek, és az egyedüli valódi
keresztényeket, akik az igaz hitet megőrizték, már csak a keresztények
több lehetséges fajtája között az egyik válfajnak tartották. Egyúttal
sajnálkoztak a „kereszténység szakadása” miatt. A modern ökumenizmus
teljes egészében erre a hamis keresztény- és egyházfogalomra épül.
A 19. században a liberalizmus egyre inkább behatolt az Egyházba. Így
keletkezett a „liberális katolikusok” furcsa jelensége – ami valójában
önmagában ellentmondás. [Hiszen egy liberális nem lehet keresztény,
ahogy a tűz sem lehet egyúttal víz is.] Az igazi katolikusokat és
keresztényeket ettől kezdve „ultramontánoknak” nevezték, mert a hegyeken
(montane) túl (ultra), vagyis a római pápához igazodtak. Ők ugyanis még mindig tudták, hogy az egyházi Tanítóhivatal nélkül vagy ellen nem lehet kereszténynek lenni. Így történt, hogy fokozatosan a katolikusság fogalma is sokfajtaságban oszlott fel, ilyen és olyan katolikusok lettek.
Miután a 20. században az Egyház ellenségeinek sikerült az Egyházba
beszivárogni és egy liberális ember-csinálta-egyházat létrehozni, ami
magát a katolikus Egyháznak adta ki, a dolog még zűrzavarosabb lett. Az
igazi katolikusokat hirtelen már nem is tartották többé valóban
katolikusnak. „Fundamentalistaként”, „őskonzervatívként” „örök
tegnapiként”, „tradicionalistaként” vagy akár „szélsőjobbosként”
kirekesztették őket. De legalább ily módon felismerhetőek maradtak még,
mint olyanok, akik nem tartoznak a liberális ember-csinálta-egyházhoz.
De ahogy e körökbe is mind jobban beszivárgott a liberalizmus és ezért
az ember-csinálta-egyház általi elismerésüket erőszakkal szorgalmazni
kezdték, a fogalom újra sokértelművé vált. Ma az igazi keresztényeket és
katolikusokat általában „szedisvakantistáknak” nevezik, mert ők a
Szentszéket (sedes) betöltetlennek (vakant) tartják. Valójában azonban
csak egyszerűen ahhoz az elvhez ragaszkodnak, hogy a hit a hallásból
származik („fides ex auditur”), mégpedig az élő Tanítóhivatalra,
mindenekelőtt a római pápára való hallásból, amivel az Egyház
tévedhetetlensége együtt áll vagy bukik.
Megszívlelik azt, ami a „Keresztségi szövetségemnek mindig szilárdan
kell állnia” [szó szerinti fordítás] kezdetű [német] egyházi énekben
olyan szépen és erőteljesen fejeződik ki: „Az Egyházat akarom hallani …
és követni a tanítását.” Hitünk az Egyházra való hallgatástól, örök
üdvösségünk pedig a hitünktől függ. Üdvözítőnk így és nem másképp
jelentette ezt ki nekünk.
Most mégis egy olyan „tanítóhivatalra” kellene hallgatnunk, ami
eretnekségeket hirdet nekünk, ami hitünket és az Egyházat lerombolja?
Távol álljon tőlünk! Vagy hinnünk kellene, hogy bár az egyházi
Tanítóhivatal az, ami nekünk ilyen eretnekségeket hirdet, de nekünk nem
kell őt követni? Hogy fáj az ilyen beszéd a katolikus füleknek! Hinnünk
kellene, hogy az egyházi Tanítóhivatal valaha is eretnekségeket
hirdethet? Vagy nekünk katolikusként vonakodnunk kell az egyházi
Tanítóhivatalt követni? Hogy lehet tőlünk ilyet elvárni? Ha tehát mi ezt
a „tanítóhivatalt” nem követjük, mivel ez nem lehet a mi szent és szeplőtelen Anyánk, az Egyház Tanítóhivatala, akkor szedisvakantistáknak kiáltanak ki bennünket, ami manapság olyasmit takar, mint szektások és szakadárok.
[A Mária havi ájtatosság zárókönyörgésében ezt imádkozzuk: „… segíts
engem hathatós esedezéseddel, hogy én is, mint Te, az Isten kertjében,
az Anyaszentegyházban, mely szent Fiadnak saját vérével szerzett s magának eljegyzett szeplőtelen Jegyese, díszelegjek…”]
Valójában mi nem vagyunk mások, mint katolikusok és keresztények
egészen abban az értelemben, amilyenek ezek mindig is voltak, csakhogy
nekünk ma – Istennek panaszoljuk – az élő Tanítóhivatal időleges kiesése
mellett kell eligazodnunk.
Az ördögnek ármánykodása révén sikerült elhitetni, hogy az üdvöt
többféleképpen el lehet érni, és ehhez a lehetőségek dús piacát kínálja
fel. Számos vallás közül lehet választani, sok keresztény denomináció
között, és most már a katolikusok, sőt még a tradicionalista katolikusok
sok fajtája között is. Így mossa el az ördög a valóban az égbe
vezető egyetlen út nyomát, ami éppen kirekesztettsége miatt megint
egyedülálló marad, mégha törvényen kívülre helyezett és elhagyatott is.
De nem egy keskeny és meredek útról és egy szűk kapuról beszélt
Üdvözítőnk, ami a mennybe vezet? És csak úgy, mint mindig: ez az egy és
ugyanaz az út: Aki az apostolokra és utódaik, a Tanítóhivatal és
küldötteik prédikációjára „hiszen és megkeresztelkedik, üdvözül; aki
pedig nem hiszen, elkárhozik”.
(forrás: www.antimodernist.org/am/ – 2014. május 29.)
http://katolikus-honlap.hu/1401/zaby11.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése