Krisztus Király vasárnapja elsőolvasmányban arról van szó, hogy Saul
halála után Izrael összes törzse elment Dávidhoz Hebronba, és ott Dávid
szövetséget kötött velük. Dávid Krisztusnak, mint királynak is az
előképe. Minden bizonnyal ezért is szerepel ez az olvasmány Krisztus
Király vasárnapján.
A szövetségkötés a Szentírás alapgondolatai között szerepel. Isten
szövetséget kötött Noéval, Mózessel, Ábrahámmal. A Szentírás két részre
oszlik, az Ószövetségre és a z Újszövetségre. Jézusban új szövetséget
kötött Isten az emberiséggel. Minden szentmise – az egyéb tartalmak
mellett – ennek a szövetségkötésnek a megújítása is.
Az Istenről való kinyilatkoztatás, az üdvösség örömhíre fokozatosan
bontakozott ki a Szentírásban. A kinyilatkoztatás teljessége Jézus
Krisztusban történt. De erre a Jézusban adott alap-kinyilatkoztatásra
való rálátás az Egyház kétezer éves története folyamán is változott. A
kinyilatkoztatás lényege nem változik. Vagyis az Ószövetségben a
Tízparancs és, ahogyan azt Jézus beteljesítette, és ahogyan létrehozta
az Egyházat és annak szentségi rendjét – ezek lényege nem változik. A
keresztség ugyanaz, amikor egy csecsemőveszi fel vagy egy felnőtt. A
keresztségnek a megélése azonban változik, bontakozik az ember
ismereteivel, tapasztalataival. Ugyanígy a szentmise és a többi szentség
személyes megélése is. A szentmise az Újszövetség áldozata. Kétezer év
elteltével, és a paruziához, Jézus második, dicsőséges eljöveteléhez
közeledve még élesebben látjuk azt, ami megvolt az Egyház két ezeréves
hagyományában is. Sok szentnek – köztük a mi Szent Gellértünknek is –
volt olyan látomása, hogy a szentmisén ott van az egész Mennyország,
nemcsak Jézus, hanem az Atya és a Fiú is, az üdvözült szent emberek és a
szent angyalok is. És Isten szerepet szánt nekik a mi üdvözítésünkben
is, a földi egyház küzdelmeiben is.
A szentek egységének a Hiszekegyben megvallott igazsága alapján, mi a
még földön élőkeresztények számíthatunk a diadalmas egyház, az üdvözült
szent emberek és angyalok segítségére is. Harcban, háborúban
döntőfontosságú, hogy csak egyedül kell megküzdenünk az ellenséggel,
vagy pedig vannak szövetségeseink is. A mennyország angyalaiban és
szentjeiben hatalmas szövetségeseink vannak. Ennek a szövetségnek a
tudatában kell élnünk. Minden szentmise nemcsak a Jézussal való
szövetségkötés megújítása, hanem a Mennyország szentjeivel való
szövetség megújítása is.
A szent angyalokkal való szövetségkötésről már elmélkedtünk, ezt ünnepélyesen is megkötöttük, illetve megújítottuk. http://engesztelok.hu/kiengesztelodesi-talalkozok/2013-10-26-11-27-22
Krisztus Király vasárnapján a Szent Anna-réten az értünk megfeszített
Üdvözítővel és az üdvözült szentekkel való szövetségkötés állt a
szentmise középpontjában. http://engesztelok.hu/egi-kegyelmek-zapora/2013-11-25-08-47-01
Amikor Jézus halála után „alászállt a poklokra”, akkor ott a pokol
tornácán várakozó ősatyákat, ószövetségi igazakat „szentté avatta”,
vagyis bevezette a Mennyországba, üdvözítette őket. Tehát őket is a
szentek között tudhatjuk. Örök példaképek ők, és a mai emberiség
üdvözítésében is fontos szerepük van. Jézus megdicsőülésekor a
Tábor-hegyén Mózes és Illés jelent. Mindkettőjük személye az Isten
törvényeihez való hűség megtestesítője. Isten Mózes által adta a
Tízparancsot és kötötte meg a választott néppel a szövetséget. Illés az
Isten törvényeihez való egyértelmű, következetes ragaszkodásnak a
lánglelkűképviselője, akit végül Isten tüzes szekéren ragadott el a
földről, és Jézus korában is az ővisszajövetelét várták.
KeresztelőJánosról mondta Jézus, hogy Illés szellemében tevékenykedett.
Az ószövetség nagy alakjai közül Ábrahám a hitben, a hit útján való
járásban volt a példakép számunkra. A hit a legnagyobb kincs a mi
világunkban is. Hit nélkül nem tudjuk végig járni utunkat, nem juthatunk
a Mennyországba.
Minden ószövetségi és újszövetségi szent valamiben kimagaslott földi
élete során. Azokat az erényeket, amelyeket különleges módon, hősi
fokban megélt és gyakorolt képes közvetíteni számunkra is. Ezért
különlegesen fontos a velük való kapcsolat, a velük való szövetség. Ők
mindnyájan a Jézusban meglévőerényeket élték meg – egyik ezt, a másik
azt nagyobb mértékben. Ők mindnyájan Krisztus testének a tagjai, és
nekünk is, akik az Őtitokzatos testének ugyancsak tagjai vagyunk,
közvetíteni akarják ezeket az erényeket, táplálni akarnak az életük
fáján megtermett gyümölcsökkel, kezünkbe akarják adni azokat a
fegyvereket, amelyeket ők olyan eredményesen forgattak. És minket védve,
velünk együtt harcolva mindvégig mellettünk állnak a ránk váró ádáz
küzdelmekben is. Létkérdés, hogy ennek tudatában legyünk, és szüntelenül
hozzájuk is forduljunk. Csak így tudunk helytállni az utolsó idők
küzdelmeiben, amelyek ránk várnak, és amelyekben már benne vagyunk.
Ők Krisztus testének a tagjai. És amikor megújítjuk a megfeszített,
értünk a kereszten függő Jézussal való egységünket a szentmisében, akkor
ennek ők is tanúi. Megjelölnek minket Jézus vérével. És az oly sok
sátáni jelképet hordozó világunkban három ujjukat összetéve mutatják
nekünk a Szentháromsággal való egység útját és fontosságát.
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/2013-11-26-10-41-48
http://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/2013-11-26-10-41-48
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése