Ha
a német sajtó mintegy karmesteri intésre ráront valakire, és az összes
médiacsatornán a nap 24 órájában csak az illető mocskolását halljuk, nem
visszariadva a nyilvánvaló hazugságoktól, anélkül, hogy a
megrágalmazottnak egy csöpp esélye is lenne saját reagálását és
álláspontját az ügyben kifejteni, szinte biztosra vehetjük, hogy az
illetőnek csupán egy bűne van: Valamilyen módon sértette a németországi
status quo-t, az “Új Világrend” uralkodó világnézetét. A német sajtóban a
világ legtermészetesebb dolga, hogy írnak (rágalmaznak) valakiről,
anélkül, hogy az illetőnek lehetőséget adnának a reagálásra.
Nincs ez másképp a fiatal, dinamikus, hitét és püspöki funkcióját komolyan vevő Tebartz-van Elst
püspök esetében sem. A püspököt 2008-ban nevezte ki XVI. Benedek
Limburgba. A püspökség évtizedek óta progresszív püspökök vezetése alatt
volt, így Tebartz-van Elstnek eleve nem volt könnyű dolga.
Első
hivatali cselekedeteinek egyike volt, hogy megregulázta Kollast, a
wetzlari dékánt, mert az illető nyilvánosan megáldott egy homoszexuális
párt egy katolikus templomban. A homoszexuálisok Németországban a szent
tehenekhez hasonló védettséget élveznek, Tebartz-van Elst a hagyományos
katolikus álláspontra hivatkozva túltette magát ezen. Evvel rögtön
halálos ellenségeket szerzett magának úgy egyházmegyéjében, mint a
világi sajtó részéről, amely attól fogva folytatta kampányát ellene. A
“Spiegel”, a “Welt”, a “Zeit”, stb. rendszeresen támadták a püspököt
mindenféle mondvacsinált ürüggyel (pl. tekintélyelvű vezetési stílus).
Második
halálos bűne az volt, hogy 2010-ben kinyilvánította,
összeegyeztethetetlen a katolikus hittel a tagság a “Donum Vitae”
egyesületben. Miről is van itt szó?
A
német jogrendszer sajátosságához tartozik, hogy csak azok a terhes nők
mehetnek művi vetélésre, akik igazolják, hogy részt vettek tanácsadáson,
mely tanácsadásnak az lenne a célja, hogy lebeszélje az illetőt az
abortuszról, alternatívákat vázoljon föl neki. Nos, a gyakorlatban
kiderült, hogy ezek a tanácsadó szervezetek nem vették komolyan az ilyen
irányú tanácsadást, egyszerűen leigazolták a nők számára, hogy részt
vettek rajta, sőt egyesek még bátorították is a terhes nőket a művi
vetélésre. A XX. század utolsó évtizedében a II. János Pál pápa hosszas
vita után megtiltotta a német egyháznak, hogy működtessen ilyen
egyesületeket. Ekkor alakult meg a katolikus civilek által működtetett
“Donum Vitae”szervezet, amely a pápai rendelkezés ellenére továbbra is
kiadta az igazolásokat.
Ezek után kapóra jöttek Tebartz-van Elst ellenségeinek a püspökségi központ újjáépítésének költségei.
Tény
és való, hogy a költségek elszaladtak. Evvel azonban a limburgi
püspökség nem állt egyedül, más püspökségnél is voltak hasonló
túlköltekezések. Csak abból senki nem csinált ügyet. A limburgi helyzet
megítélésénél tudni kell, hogy a püspök elődei a múlt század
hatvanas-hetvenes éveiben olyan bizottságokat hoztak létre a
kollegialitás és nyíltság jegyében, amelyeknek az lett volna a
funkciójuk, hogy szakmai szempontból segítsék a püspököt döntései
meghozatalánál. Nos, 2008-ban az építési ügyekért felelős bizottság a
szediszvakancia idején (a régi püspök már nem, az új még nem volt
hivatalában) döntött a püspökségi központ újjáépítéséről. Azaz
Tebartz-van Elstet kész helyzet elé állították.
Más
kérdés, hogy valószínűsíthető, hogy a püspök nem mutatott túl nagy
érdeklődést a pénzügyi kérdések iránt, illetve elfogadta civil
tanácsadóinak ajánlását. Erre szokták mondani, a püspök magas labdát
adott ellenfeleinek. Ma ezek a civil tanácsadók támadják a
legvérmesebben a püspököt pazarló politikája miatt. Ugyancsak nem verik
nagydobra a médiák, hogy a költségek elszállásának egyik fő oka volt,
hogy a kivitelezések során sziklás talajra bukkantak.
A
püspök ellenségeinek kapóra jött az új pápa demonstratív egyszerű
életvitele. A sajtó ekkor sebességet váltott a rágalmazásban.
Tizenötezer eurós fürdőkádról, arany kilincsekről hazudoztak. A
hangulatot annyira fölkorbácsolták, hogy a püspök Északrajna-Vesztfália
tartományban élő rokonságát gyilkossággal fenyegették meg.
Ami
az egészben a legszomorúbb, az a német püspökök hozzáállása az ügyhöz.
Körükben régóta divat a szembenállás a Vatikánnal, a vatikáni utasítások
elszabotálása, a konzervatív, azaz hitükhöz, hivatásukhoz ragaszkodó
püspökök kikészítése a médiával karöltve. Nem volt ez másképp a művi
vetélésre feljogosító igazolások kiadásának kérdésében sem.
Jelen
esetünkben a többi püspök semmivel sem él szerényebben Tebartz-van
Elstnél. Mégis, falkaként rontottak rá, maguk mellett tudva a média
támogatását. A pálmát az eretnek megnyilatkozásokról elhíresült
Zollitsch, freiburgi érsek, a Német Püspöki Konferencia elnöke vittel
el, aki nyilvánosan azt mondta, ő ebben a helyzetben nem tudna tovább
élni, evvel, mintegy öngyilkosságra felszólítva Tebartz-van Elstet. A
falkának kapóra jöttek a mostani “pápának” furcsa megnyilatkozásai,
melyek nem a kinyilatkoztatott hitigazságok alapján, hanem a világi
média szájíze szerint kezelik a homoszexualitás, az abortusz, a
válás-újraházasodás, az elváltak szentségekben való részesítése
kérdését.
A
Vatikán felemás döntést hozott. Tebartz-van Elst néhány hónapig nem
térhet vissza állomáshelyére. Véleményünk szerint a helyzet annyira
elmérgesedett, hogy utána sem, valami megoldást fognak keresni személyét
illetően.
A
püspöki kar és a média együttműködése hithű papok, püspökök
kikészítésében nem újkeletű Németországban, illetve a német
nyelvterületen.
1995-ben a bécsi érseket, Hermann Groert
rágalmazták meg, hogy évtizedekkel korábban iskolai hittantanárként
pedofil kapcsolatot létesített. Fura mód a médiakampányra akkor került
sor, amikor Groer megígérte Fröhlichnek, a legismertebb, ma is
börtönbüntetését töltő osztrák revizionistának, hogy megvizsgálja a
revizionista téziseket. (Fröhlich akkori nyomozása szerint a
rágalmazásnak semmi alapja nem volt.)
1997-ben Wolfgang Haas
churi püspököt (Svájc) sikerült a médiának és a püspök-társaknak
hivatalából eltávolíttatnia. Haas bűne az volt, hogy a katolikus
álláspontot képviselte a homoszexualitás kérdésében. Haas számára ezután
kreáltak egy abszolút jelentéktelen, új püspökséget Vaduzban
(Liechtenstein).
Haas mai utódja, Vitus Huonder
püspök 2012. nagyböjti körlevelében emlékeztetett néhány alapvető
katolikus hitigazságra, mint a házasság fölbonthatatlansága, szentségek
méltó vétele. Evvel Huonder maga ellen tudhatta püspöktársai, az alsó
klérus és a média nagy részét.
2004-ben
óriási médiabotrányt csináltak abból, hogy a Sankt Pölteni
szemináriumban állítólag homoszexuális kapcsolatok fordultak elő. A
bűnbak a mérsékelten konzervatív Kurt Krenn Sankt
Pölteni érsek lett, akinek természetszerűleg semmi köze nem volt az
ügyhöz. A médiaterror addig folytatódott, míg Krenn le nem mondott.
Walter Mixa
augsburgi püspök következetesen védte a hagyományos családmodellt, és
igen súlyos bűnnek nevezte az abortuszt. Bírálta a CDU családokkal
kapcsolatos politikáját. Felemelte szavát a német vezetés ellen az
afganisztáni katonai részvétel miatt.
2007-ben szóvá tette Izrael rasszista, palesztinellenes politikáját.
A Williamson-ügy kapcsán a holokauszt adataival a magzatgyilkosságok számait állította szembe.
Bírálta az ateizmust, az istentelen társadalmat földi pokolnak nevezte, emlékeztetve a nácikra és kommunistákra.
A
médiák 2010-ben elérkezettnek látták az időt kikészítésére.
Fölröppentették a hírt, hogy egy volt ministránsa azt állította, hogy
Mixa pedofil kapcsolatot létesített vele korábban. A volt ministráns
hiába tiltakozott, hogy az egészből egy szó sem igaz, a médiaőrjöngés a
cáfolatot akarattal figyelmen kívül hagyta. Mixa kikészítésében itt is
partnerek voltak a püspök-társak.
XVI. Benedek 2009-ben a konzervatív hírben álló, és egyházközségét jól vezető, hívei által rajongva szeretett Gerhard Maria Wagner
plébánost linzi segédpüspökké akarta kinevezni. Az eredmény itt is
médiaterror, a világi média és a “progresszív” püspöki kar
összefogásával sikerült a kinevezést megakadályozni.
Természetesen
az itt felsorolt esetek, illetve személyek mind egy nagyon visszafogott
konzervativizmust képviselnek, akik az alapvető viszonyokat (politikai
korrektség, illetve a zsinat utáni vatikáni irányvonal) nem vonták
kétségbe, ezeken a kereteken belül igyekeztek többé-kevésbé képviselni a
katolikus álláspontot.
A
hivatalos egyháznál egy nagyságrenddel nyíltabban és határozottabban
képviseli a hagyományos katolikus álláspontot a Szent X. Piusz Papi Rend
(tradicionalisták). Bár néhány éve náluk is megmutatkoznak a politikai
korrektség jeleni. 2009-ben elhatárolódtak a holokauszt-dogmát
megkérdőjelező Williamson püspöktől. A tovább húzódó
Williamson-ügynek az ő tavalyi kizárása vetett véget, egyelőre legalább
is. Így jelenleg elmondhatjuk, a nyugati kereszténységben egyedül
Williamson püspök és néhány híve az, aki megalkuvás, és a fennálló
hatalmi viszonyokra való tekintet nélkül követi a hagyományos katolikus
hitet.
2013 októberBálint József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése